Για την επανεπινόηση της ζωής

Για την επανεπινόηση της ζωής Facebook Twitter
Υποθέτουμε ότι τα συναισθήματα δεν γράφουν την ιστορία. Έτσι και η μεγάλη δυσφορία που περιγράφω μπορεί να ξαστοχήσει ή να εκφυλιστεί σε μνησίκακη αδυναμία. Κάποια όμως συναισθήματα έχουν τη δύναμη να γεννούν ερωτήματα που κανένας δεν μπορεί να τα προσπεράσει. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ γνωστοί μου, άνθρωποι μάλλον μετριοπαθείς πολιτικά και πάντως μακριά από πλατφόρμες ριζοσπαστικές, έχουν πια χάσει την υπομονή τους. Όχι μόνο δεν δίνουν μεγάλα περιθώρια χρόνου στις πολιτικές ηγεσίες (αυτό έχει συμβεί προ πολλού σε όλη τη Δύση), δεν θέλουν πια να αυτολογοκρίνονται και να σιγούν για όσα βλέπουν και αισθάνονται πως παραβιάζουν και κακοποιούν την καθημερινότητά τους.

Και ενώ αναγνωρίζουν πόσα σημαντικά και καλά έχουν υπάρξει στα σαράντα εννέα χρόνια από τη μέρα που γιορτάζουμε ως επέτειο αποκατάστασης της δημοκρατίας, νιώθουν ότι πολλά στη δημόσια ελληνική εμπειρία είναι αξιοθρήνητα και εξοργιστικά.

Μοιάζει να συνειδητοποιούν, μέσα από πράγματα μικρά και βιωματικά, ότι οι ελευθερίες που κάρπισαν πραγματικά επί δεκαετίες πρέπει να συνδεθούν πια με καλύτερες πρακτικές και ιδίως με μια νέα αίσθηση συλλογικότητας.

Δεν θα το εκφράσουν όλοι-ες με τα ίδια λόγια, ούτε θα το προβάλουν και θα το ντύσουν με τον τρόπο της κοινωνικής θεωρίας. Από μια άποψη συμβαίνει κάτι σχεδόν σωματικό, κάτι που δεν μπορεί κανείς να το αφήσει γιατί είναι σάρκα και όχι πια ιδέες. Τι; Ότι δεν αντέχεται άλλο η αστική υποβάθμιση, η καταπονητική μιζέρια των δημόσιων συγκοινωνιών, ο εκτραχηλισμός πολλών από τις κοινωνικές και εργασιακές σχέσεις, οι προσβλητικές πρακτικές από τρίτους ή από τις εξουσίες.

Η ατομική χλίδα, η άνεση του παλαιάς κοπής συνταξιούχου των εφάπαξ στα πενήντα, η καλή τύχη των boomers που άρπαξαν τις ευκαιρίες ή είχαν να λάβουν κληρονομιές, η οικονομία της ξαπλώστρας και γενικά της υπερτιμολογημένης κλεπτοκρατικής ανάπτυξης έχουν κάνει τον κύκλο τους.

Άνθρωποι που δεν διαθέτουν σχήματα εξήγησης ριζοσπαστικά ούτε ρεφλέξ «λαϊκιστικά» (αντιθέτως) έχουν, παρ' όλα αυτά, ισχυρές απαιτήσεις και αμετάθετες ανάγκες. Δεν θα έλεγε κανείς ότι υποτιμούν τα καλά που τους έχουν συμβεί. Με άλλα λόγια, δεν ανήκουν στην κατηγορία όσων θεωρούν ψιλά γράμματα ή πανουργίες και αποπροσανατολισμό τα όσα έζησαν οι γενιές της μεταπολιτευτικής ειρήνης. Δεν σνομπάρουν ούτε τις αστικές ελευθερίες, ούτε τα διευκολυντικά γκατζετάκια, ούτε την κατανάλωση. Βρισκόμαστε όμως σε μια άλλη εποχή, όπου η αξιοπρεπής ζωή χρειάζεται καινούργιες, συλλογικές υποδομές.

Η ατομική χλίδα, η άνεση του παλαιάς κοπής συνταξιούχου των εφάπαξ στα πενήντα, η καλή τύχη των boomers που άρπαξαν τις ευκαιρίες ή είχαν να λάβουν κληρονομιές, η οικονομία της ξαπλώστρας και γενικά της υπερτιμολογημένης κλεπτοκρατικής ανάπτυξης έχουν κάνει τον κύκλο τους: τώρα προκαλούν θυμό γιατί είναι συστήματα εμφανώς παρασιτικά που επανέρχονται με φόρα και αναβάλλουν την επανεπινόηση της ελληνικής ζωής.

Αυτό όμως έχουμε ανάγκη περισσότερο: αλλαγή των όρων του συμβολαίου που «υπογράφηκε» το μακρινό 1974 από κάποιες κοινωνικές και πολιτικές δυνάμεις. Είχε και εξακολουθεί να έχει αξία αυτό το συμβόλαιο μιας δημοκρατίας των ιδιοκτητών, στηριγμένης σε ισχυρά επαγγελματικά συμφέροντα και οικογενειακές προσόδους. Δημιούργησε μια κοινωνία λιγότερο ακραία και λιγότερο ταξική από άλλες της Ευρώπης. Τώρα όμως η ακρότητα έχει περάσει στα ίδια τα πράγματα, στα νησιά που καταστράφηκαν ή εξαντλούνται, στις πόλεις που έγιναν συστήματα ταλαιπωρίας των σωμάτων, στις γερασμένες υποδομές.

Υποθέτουμε ότι τα συναισθήματα δεν γράφουν την ιστορία. Έτσι και η μεγάλη δυσφορία που περιγράφω μπορεί να ξαστοχήσει ή να εκφυλιστεί σε μνησίκακη αδυναμία. Κάποια όμως συναισθήματα έχουν τη δύναμη να γεννούν ερωτήματα που κανένας δεν μπορεί να τα προσπεράσει. Έτσι και οι φίλοι που δεν θέλουν να χαρίζονται πια και έχασαν την υπομονή τους, άνθρωποι που δεν αγοράζουν εύκολες συνταγές ευτυχίας και πολιτικής θαυματουργικής, θέλουν μια ποιοτική και αξιοβίωτη δημοκρατία. Γι’ αυτό και δεν πιστεύω ότι θα σωπάσουν. Μάλλον έχουν αποφασίσει να εκφράζονται συχνότερα, υψώνοντας τον τόνο.

Καταλαβαίνουν στην πράξη ότι για να υπερασπιστείς μια ιδέα του μέτρου, χρειάζεται να βγεις από την υπερβολική αβροφροσύνη. Απέναντι στο θρασύδειλο, στο ωμό, στη βαναυσότητα του «αφεντικού», μικρού ή μεγάλου, φρόνηση είναι πια το να ανεβάζουμε την κλίμακα των απαιτήσεων, έχοντας φυσικά κατά νου και τις δικές μας απαράγραπτες ευθύνες. Με όρους μη βίας, δημοκρατικής διαύγειας και ωριμότητας. Καταπολεμώντας τον φθόνο, την προσωποποιημένη εκτόνωση, τις απολίτικες κραυγές.

Μια επανεπινόηση της ζωής συμβαδίζει και δίνει νόημα στην επανεπινόηση της δημοκρατίας, μισό αιώνα μετά την αποκατάστασή της, εκείνο τον μακρινό Ιούλιο του 1974.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ