Eπτά σκέψεις για τη Γαλλία (μετά τις εκλογές)

Eπτά σκέψεις για τη Γαλλία (μετά τις εκλογές) Facebook Twitter
Ο πολιτικός ορίζοντας που διαγράφεται πλέον δυσκολεύει αφάνταστα τις συναινέσεις, διευκολύνοντας τη διαρκή σύγκρουση.
0

1.

Ο χάρτης των παθών. Είδαμε πώς διαμορφώνεται ο κοινοβουλευτικός συσχετισμός μετά τον δεύτερο γύρο των βουλευτικών εκλογών: εκτίναξη των υποψηφίων της λεπενικής ακροδεξιάς, μεγάλη ενίσχυση της ριζοσπαστικής αριστεράς, ορατή υποχώρηση του μακρονικού κέντρου, όλα αυτά απασχολούν έντονα τις συζητήσεις και το δημόσιο σχόλιο.

Όμως δίπλα στον κοινοβουλευτικό χάρτη πρέπει να τοποθετήσουμε έναν χάρτη των παθών και των συναισθημάτων. Υπήρχε στη χώρα ένα κύμα απορριπτικό και αβυσσαλέα εχθρικό προς τον ίδιο τον Πρόεδρο.

Από διαφορετικές γωνιές της κοινωνικής ενδοχώρας, το μίσος για τον Μακρόν και τη «macronie» (τους ανθρώπους του) μπόρεσε να φέρει κοντά διανοούμενους, μικροαστούς της επαρχίας, νέους καλλιτέχνες, φτωχούς του Pas-de-Calais και υπερπτυχιούχους των εκλεκτών σχολών.

2.

Ο πολιτικός ορίζοντας που διαγράφεται πλέον δυσκολεύει αφάνταστα τις συναινέσεις, διευκολύνοντας τη διαρκή σύγκρουση. Ο ανταγωνισμός της ακροδεξιάς με τον συνασπισμό Μελανσόν –και κυρίως με τους «Ανυπότακτους»‒ για το ποιος θα κάνει την πιο ισχυρή και εντυπωσιακά ηχηρή αντιπολίτευση στη σχετική πλειοψηφία του Μακρόν δεν θα επιτρέψει σοβαρές πολιτικές κινήσεις και νομοθετικό έργο από την όποια κυβέρνηση.

Το πώς θα κυβερνηθεί η Γαλλία τα επόμενα πέντε χρόνια δεν αφορά μόνο τους Γάλλους. Η Γαλλία του 2022-23 δεν είναι η Ελλάδα του 2015, αφού το πολιτικό της βάρος, η οικονομική της επιφάνεια και κυρίως η συμβολική της θέση στην καρδιά της ευρωπαϊκής Δύσης έχει τελείως άλλες διαστάσεις.

3.

Η ιστορική και διεθνής συγκυρία που βρίσκει τη Γαλλία να βυθίζεται σε ένα τέτοιο πολιτικό παιχνίδι είναι σπαρμένη παγίδες. Το Κρεμλίνο απολαμβάνει και προφανώς ετοιμάζεται να αξιοποιήσει με τα υπόγεια κανάλια του οτιδήποτε διαιρεί ή εξασθενεί τις κεντρικές ευρωπαϊκές χώρες.

Ο πόλεμος και η ύφεση συμπιέζουν αφάνταστα την αγοραστική δύναμη των πολιτών που έτσι αναθέτουν (σε μεγάλο βαθμό) στις «αντισυστημικές» δυνάμεις να τους ανακουφίσουν από την οικονομική στενότητα. Το γεγονός πως αυτές οι δυνάμεις δεν μπορούν να εκπληρώσουν τις γενναιόδωρες υποσχέσεις υπονομεύει ακόμα περισσότερο την ήδη εξαιρετικά τραυματισμένη πολιτική εμπιστοσύνη.

Eπτά σκέψεις για τη Γαλλία (μετά τις εκλογές) Facebook Twitter
Η ίδια η Λε Πεν και τα προβεβλημένα στελέχη της θέλουν να ενσωματώσουν όλο το «λαϊκό μπλοκ» ‒και πολλούς από τη βάση της αριστεράς‒ για να το στρέψουν κατά του μπλοκ των «φιλελεύθερων ελίτ».

4.

Όσο οι δυνάμεις που διαχειρίστηκαν το αντιμακρονικό πάθος κατακτούν απλώς τη θέση της ισχυρής αντιπολίτευσης (δίχως να αναλαμβάνουν το βάρος της διακυβέρνησης) θα βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση. Η κυβέρνηση «δεν θα μπορεί να κυβερνά» και αυτό αρκεί.

Ενώ οι παραδοσιακοί επαναστάτες ήθελαν πραγματικά την πολιτική εξουσία, πολλοί σημερινοί ριζοσπάστες απολαμβάνουν περισσότερο τα παθήματα των κυβερνώντων, το να προκαλούν πανικό ή, έστω, να δυσχεραίνουν το έργο μιας κυβέρνησης, ενός Προέδρου κ.λπ.

Η απόσυρση ή το «σχίσιμο» ενός νομοσχεδίου γίνεται η ουσία της πολιτικής χαράς αυτών των νεο-ριζοσπαστών της μεσαίας τάξης. Αυτή η παιδοποίηση του ριζοσπαστισμού είναι εμφανής σε κόμματα όπως η «Ανυπότακτη Γαλλία» του Μελανσόν, ενώ είναι απούσα από τους παραδοσιακούς κομμουνιστές ή τους σοσιαλιστές που συντάχτηκαν τώρα στον συνασπισμό Nupes.

5.

Το μεγάλο γεγονός των εκλογών αυτών είναι οι 89 βουλευτές του κόμματος της Μαρίν Λε Πεν, ομάδα μεγαλύτερη από τον αριθμό των εκλεγμένων της «Ανυπότακτης Γαλλίας» (84 βουλευτές). Ποτέ άλλοτε δεν είχε τέτοια κοινοβουλευτική ισχύ η ριζοσπαστική δεξιά, πράγμα που της επιτρέπει να καταθέτει προτάσεις μομφής κατά της κυβέρνησης και να διεκδικεί την προεδρία σημαντικών κοινοβουλευτικών επιτροπών.

Η ίδια η Λε Πεν και τα προβεβλημένα στελέχη της θέλουν να ενσωματώσουν όλο το «λαϊκό μπλοκ» ‒και πολλούς από τη βάση της αριστεράς‒ για να το στρέψουν κατά του μπλοκ των «φιλελεύθερων ελίτ».

Αυτός ο πατριωτικός κοινωνικός λαϊκισμός έχει αλλοιώσει ακόμα περισσότερο τους όρους της αντιπαράθεσης, αφού εδώ και καιρό πολλά «αριστερά θέματα» τα χειρίζεται (για ένα πιο λαϊκό ακροατήριο από αυτό του Μελανσόν) η Λε Πεν. 

6.

Το πώς θα κυβερνηθεί η Γαλλία τα επόμενα πέντε χρόνια δεν αφορά μόνο τους Γάλλους. Η Γαλλία του 2022-23 δεν είναι η Ελλάδα του 2015, αφού το πολιτικό της βάρος, η οικονομική της επιφάνεια και κυρίως η συμβολική της θέση στην καρδιά της ευρωπαϊκής Δύσης έχει τελείως άλλες διαστάσεις.

Το σοβαρό ελάττωμα της μακρονικής «σύνθεσης» ήταν ότι στηρίχτηκε σχεδόν αποκλειστικά στα ανώτερα στρώματα της μεσαίας τάξης και σε εξασφαλισμένους πολίτες ή άνετους συνταξιούχους.

Υπήρχε όμως και ένα ιδεολογικό πρόβλημα που φάνηκε στην πράξη: η αφελής ιδέα πως αρκεί μια μεταρρυθμιστική τεχνοκρατία για να ενώσει τους «ανθρώπους καλής θέλησης» δεξιάς και αριστεράς.

Το αποτέλεσμα των εκλογών μάς δείχνει πως αυτή η συμπαθής ιδέα δεν περπατάει στην πραγματικότητα. Απέναντι σε σκληρά ζητήματα, όπως τα όρια συνταξιοδότησης ή οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις, οι πολώσεις και η «κακή πίστη» είναι αναπόφευκτες. Συχνά, οι άνθρωποι καλής πίστης, οι φρόνιμοι δεξιοί και οι έλλογοι αριστεροί είναι περισσότερο κατασκευές της πολιτικής μας αρθρογραφίας γιατί δεν αντιστοιχούν στην πραγματική διάταξη των παθών αλλά μάλλον σε αφηρημένα επιχειρήματα, αν όχι σε προϊόντα συμβούλων στρατηγικής.

7.

Σε βάθος χρόνου, η διέξοδος στο πολιτικό πρόβλημα της Γαλλίας θα προκύψει (αν συμβεί) όταν ξαναϋπάρξει μια αξιόπιστη δημοκρατική και ρεπουμπλικανική αριστερά και όταν η αστική δεξιά κατορθώσει να παραμερίσει τη σκιά των ιδεολογιών της μνησικακίας που τρέφουν τον λεπενισμό. Το κέντρο, όχι ως υπερβατική τεχνοκρατική ιδέα αλλά ως μια μικρή (ιστορικά) πολιτική οικογένεια, θα μπορεί να συγκυβερνά με μια τέτοια αριστερά και δεξιά. Να συγκυβερνά: δίχως να απαιτεί την κατάργησή τους ως ξεπερασμένων προϊόντων της Ιστορίας.

Όλα αυτά όμως που σχεδιάζουμε εδώ επί χάρτου ως σχολιαστές μπορεί να καταρρεύσουν με την επόμενη μεγάλη ή μικρή κρίση. Όπως είπαμε ανοίγοντας το κείμενο: η αριθμητική διάταξη των εδρών και ο κοινοβουλευτικός συσχετισμός είναι το ένα.

Το άλλο και όλο και πιο κρίσιμο και αινιγματικό είναι ο συσχετισμός των παθών και το καλειδοσκόπιο των δημόσιων συναισθημάτων. Εκεί, στο μέτωπο των συναισθημάτων, θα παιχτεί όχι απλώς το μέλλον της Γαλλίας αλλά και η διάσωση της φιλελεύθερης δημοκρατίας από το κύμα των αρνήσεων που έχουν πέσει πάνω της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Explainer: Τι πραγματικά σημαίνει η ήττα του Μακρόν και τι είδους εξελίξεις περιμένουν οι Γάλλοι;

Διεθνή / Explainer: Τι πραγματικά σημαίνει η ήττα του Μακρόν και τι είδους εξελίξεις περιμένουν οι Γάλλοι;

Γιατί τρίβει τα χέρια της η Λεπέν, γιατί είναι λίγο κούφια η χαρά του Μελανσόν και τι λάντζα καλείται να κάνει τώρα ο Γάλλος Πρόεδρος για να αποφύγει συγκεκριμένες καταστροφές στα σχέδια και τις αμφιλεγόμενες νομοθετικές αλλαγές που έχει προγραμματίσει;
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Γαλλικές εκλογές: «Κανείς δεν κερδίζει, αλλά εμείς χάνουμε»

Τι διαβάζουμε σήμερα / Γαλλικές εκλογές: «Κανείς δεν κερδίζει, αλλά εμείς χάνουμε»

Σήμερα: Πρώτος αριστερός πρόεδρος στην ιστορία της Κολομβίας • • • κανείς δεν κερδίζει, αλλά εμείς χάνουμε • • • μικραίνουν οι μερίδες • • • η μάχη της Eurovision • • • γιατί; • • • λάθος παράδοση δέματος • • • οι περιπέτειες της Εμπραχίμι • • • το ρητό της εβδομάδας
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ