Δεν γίνεται να μορφωθείς μία μόνο φορά

Δεν γίνεται να μορφωθείς μία μόνο φορά Facebook Twitter
Όταν μιλάμε για την παιδεία στον εικοστό πρώτο αιώνα, μιλάμε για μια μόνιμη διαδικασία εκμάθησης και αλλαγών.
0

«ΣΟΥ ΕΣΤΕΙΛΑ ΕΚΕΙΝΟ ΤΟ ΚΟΜΜΑΤΙ από το Ο Ρολάν Μπαρτ από τον Ρολάν Μπαρτ στο οποίο περιγράφει πώς το υποκείμενο που εκφέρει τη φράση “Σ’ αγαπώ” είναι όπως ο “Αργοναύτης που ανακαινίζει το σκάφος του, στη διάρκεια του ταξιδιού του, χωρίς ν’ αλλάξει όνομα”. Όπως ακριβώς τα μέρη της Αργούς μπορεί να αντικατασταθούν με τον καιρό, αλλά το πλοίο να λέγεται και πάλι Αργώ [...]». 

Έτσι ξεκινάει η Aμερικανίδα συγγραφέας Μάγκι Νέλσον τους Αργοναύτες (εκδόσεις Αντίποδες, σελίδα 12), μια κουίρ, μυθιστορηματική αφήγηση για τη σεξουαλικότητα, το φύλο και τη ρευστότητά τους.

Σκεφτόμουν ότι η ιδέα ενός σκάφους που αλλάζει στη διάρκεια του ταξιδιού είναι μια ωφέλιμη μεταφορά και εκτός της ερωτικής εξομολόγησης. Παρόλο που σχεδιάζουμε τη ζωή μας κατά τρόπο που το προφίλ στο LinkedIn ή στο CV να βγάζει νόημα (το ένα βήμα να οδηγηθεί στο επόμενο, να αυτοπαρουσιάζεσαι με λίγες λέξεις), φαντάζομαι ότι όλοι μέσα μας ξέρουμε πως ο καθένας και η καθεμία είναι σε μια ροή, κάτι που αλλάζει.

Μου φαίνεται αφύσικο κάποιος να αγκιστρώνεται σε όσα διδάχθηκε μικρός. Να καλείται να τα βγάλει πέρα με πράγματα που έμαθε χρόνια πριν. Να συρρικνώνει τις διανοητικές του απολαύσεις στις σιγουριές της παλιάς του ενημέρωσης. Νομίζω ότι το λογικό είναι να αλλάζουμε καθώς ταξιδεύουμε. Να ψάχνουμε τη νέα γνώση που επικάθεται στην παλιά. Να αποδεχόμαστε στη διάρκεια του ταξιδιού πόσο ρευστά γίνονται τα πράγματα όταν τα σκεφτείς υπό το φως νέων πληροφοριών. Το να μαθαίνεις είναι κουίρ.

Έχουμε ανάγκη να μαθαίνουμε διαρκώς. Δεν μπορεί κανείς να μορφώνεται μία μόνο φορά. Οπότε γιατί μιλάμε για τη δημόσια παιδεία σαν κάτι που κάνεις και ξεμπερδεύεις; Με αφορμή το Πολυτεχνείο, σκεφτόμουν ότι η σχετική συζήτηση έχει βαλτώσει στα στοιχειώδη.

Μου φαίνεται αφύσικο κάποιος να αγκιστρώνεται σε όσα διδάχθηκε μικρός. Να καλείται να τα βγάλει πέρα με πράγματα που έμαθε χρόνια πριν. Να συρρικνώνει τις διανοητικές του απολαύσεις στις σιγουριές της παλιάς του ενημέρωσης. Νομίζω ότι το λογικό είναι να αλλάζουμε καθώς ταξιδεύουμε. Να ψάχνουμε τη νέα γνώση που επικάθεται στην παλιά. Να αποδεχόμαστε στη διάρκεια του ταξιδιού πόσο ρευστά γίνονται τα πράγματα όταν τα σκεφτείς υπό το φως νέων πληροφοριών. Το να μαθαίνεις είναι κουίρ.

Η αλήθεια είναι ότι τώρα πρέπει διαρκώς να μαθαίνεις πράγματα. Δεν είναι μόνο η φυσική περιέργεια και η χαρά της ανακάλυψης ή το νόημα της ζωής σου. Στις δουλειές προκύπτουν συνέχεια ανάγκες επανεκπαίδευσης και νέα πεδία ενημέρωσης, ειδικά λόγω τεχνολογίας.

Είναι σοβαρό ερώτημα, λοιπόν, ποιος θα πληρώνει για την απόκτηση ή τη διάχυση της νέας γνώσης. Ποιος θα έχει την «πολυτέλεια» της διαρκούς εμβάθυνσης; Ποιοι θα έχουν τα εργαλεία να «αποκωδικοποιούν» την πολύπλοκη, διαρκή ροή πληροφοριών; Κι ακόμα, ποιοι θα μπορούν να απολαμβάνουν πραγματικά την τέχνη που παράγεται, καλλιεργώντας το γούστο τους και αυξάνοντας την απόλαυσή τους;

Η δημόσια παιδεία δεν μπορεί να παραβλέπει τέτοιου είδους ανάγκες. Παράγεται διαρκώς νέα πληροφορία και χρειαζόμαστε εργαλεία για να την κατανοήσουμε, ακόμα και ελάχιστα, από απόσταση. Η κατανόησή της γίνεται σταθερό πλεονέκτημα γι’ αυτούς που την έχουν και αποκλεισμός για όσους τη στερούνται.

Παράλληλα, παράγεται σημαντική νέα τέχνη και κάποιοι πιστεύουμε ότι η απόλαυσή της και η άντληση γνώσεων απ’ αυτήν δεν πρέπει να αφορούν μόνο τους μορφωμένους αργόσχολους. Τα χάσματα θα διευρυνθούν όχι μόνον εάν η πρόσβαση στη δημόσια παιδεία υποχωρήσει αλλά και εάν περιοριστεί σε αυτά που ίσως αρκούσαν για άλλους καιρούς.

Γι’ αυτό, όταν μιλάμε για το πώς ονειρευόμαστε την παιδεία στη χώρα μας, ίσως είναι καλό να αφήνουμε στην ησυχία τους τις ΗΠΑ με τα ντροπιαστικά δίδακτρα και να μάθουμε απ’ το παράδειγμα άλλων χωρών, όπου η εκπαίδευση ή και η μόρφωση δεν προϋποθέτουν δάνειο ως τα σαράντα ή κληρονομημένο πλούτο.

Η Γερμανία, για παράδειγμα, είναι μια χώρα που επενδύει στην έρευνα και στην εκπαίδευση, με ενημερωμένες βιβλιοθήκες, λειτουργικά αναγνωστήρια και παροχές στους φοιτητές. Σίγουρα οι βιβλιοθήκες τους δεν έχουν απ’ έξω κισσό που αναρριχάται, αλλά αποκτάς πρόσβαση με πολύ χαμηλά ή καθόλου δίδακτρα (και αρκετές, πλουσιοπάροχες υποτροφίες), ο κόσμος που εργάζεται εκεί, απ’ τους ερευνητές μέχρι τους θυρωρούς, αμείβεται, δεν κάνει δωρεάν μαθητεία και γενικώς μπορείς να σπουδάσεις αξιοπρεπώς διάφορα πράγματα, χωρίς να χρεοκοπήσεις ή να υπερχρεωθείς στα είκοσι πέντε σου. Μπορείς με κάποια ρευστότητα να κυλάς ανάμεσα σε διαφορετικά γνωστικά πεδία.

Άλλοι θα θέλουν να σπουδάζουν νέα πράγματα από περιέργεια. Άλλοι θα πρέπει να επανεκπαιδευτούν. Άλλοι να αλλάξουν πεδίο, επειδή η επιλογή ζωής που είχαν κάνει στα δεκαεννιά τούς φέρνει φρίκη. Όταν μιλάμε για την παιδεία στον εικοστό πρώτο αιώνα, μιλάμε για μια μόνιμη διαδικασία εκμάθησης και αλλαγών. Πολλοί θα γίνουν αιώνιοι φοιτητές με διαλείμματα, από ανάγκη, από επιλογή ή και από τα δύο. Μένει να φανταστούμε έναν δίκαιο τρόπο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είμαστε αυτοί οι ανιστόρητοι που μιλούν διαρκώς για Ιστορία;

Β. Στεργίου / Είμαστε αυτοί οι ανιστόρητοι που μιλούν διαρκώς για Ιστορία;

Το μάθημα της Ιστορίας στο ελληνικό σχολείο είναι προβληματικό. Οι περισσότεροι πρωταγωνιστές παρουσιάζονται σαν ήρωες σε κακή ελληνική ταινία, όχι ως προσωπικότητες με ηρωικές και μικροπρεπείς στιγμές.
ΒΙΒΙΑΝ ΣΤΕΡΓΙΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ