Από χριστιανός ραγιάς, Έλληνας πολίτης

Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου Facebook Twitter
Ευγένιος Ντελακρουά, Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου, 1826
0

ΑN ΔΙΑΒΑΣΤΕΙ ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ με μια κυνική ματιά, η ελληνική Eπανάσταση του 1821 μπορεί εύκολα να ερμηνευτεί ως το προϊόν μιας δράκας ιδιοτελών, πονηρών, στερούμενων κάθε ιδεολογικής συνείδησης πρώην Οθωμανών υποτελών οι οποίοι, αν ηγήθηκαν του ξεσηκωμού, ήταν μόνο από καθαρό προσωπικό και μικροπρεπές συμφέρον.

Οι πηγές και τα απομνημονεύματα της εποχής βρίθουν άλλωστε από τέτοια περιστατικά και μικροϊστορίες, που αποκαλύπτουν μια διόλου ηρωική και γοητευτική πλευρά των πρωταγωνιστών του ‘21. Μην έχοντας ουσιαστικά ποτέ αποτινάξει την κουλτούρα του ραγιά, μετά από τόσους αιώνες τουρκικής κατάκτησης, κοτζαμπάσηδες, καπεταναίοι, πρόκριτοι, Σουλιώτες, Αλβανοί και απλοί χριστιανοί χωρικοί συνέχιζαν, υποτίθεται, και μέσα στην Επανάσταση να λειτουργούν με τους όρους του ραγιαδισμού: με χαμέρπεια ή και εγκατάλειψη του Αγώνα όταν εξαντλούνταν οι πόροι της κεντρικής διοίκησης και δεν είχαν να πληρωθούν, ενίοτε κάνοντας «καπάκια» (συμφωνίες) με τον εχθρό, και πάντως με αδιαφορία για το κοινό συμφέρον, εφόσον προέτασσαν το τοπικιστικό ή της μικρής ομάδας με την οποία και μόνο ταυτίζονταν.

Εν τέλει, με ένα τέτοιο στραβό υλικό, ενός κατακερματισμένου πληθυσμού που δεν συνιστούσε καν κοινωνία, οι εμφύλιοι και η εν γένει υπονόμευση ενός εθνικού στόχου –που ήταν ένα ανεξάρτητο, δημοκρατικό κράτος– δεν θα οδηγούσε παρά στην καταστροφή  χωρίς τη σωτήρια επέμβαση των ξένων δυνάμεων.

Το ερμηνευτικό αυτό σχήμα που επανέρχεται ανά περιόδους στις ιστορικές αφηγήσεις της ελληνικής Επανάστασης συνιστά με έναν τρόπο την αντιστροφή του παλαιότερου ρομαντικού αφηγήματος της επίσημης σχολικής κατήχησης, που έκανε λόγο για «ήρωες που είχαν ξεσηκωθεί όλοι μαζί σαν μια γροθιά, στο όνομα της εθνικής ιδέας, η οποία έκαιγε ανέκαθεν στα σωθικά τους».

Η κυρίαρχη εικόνα που έχει μείνει στην ιστορική μας συνείδηση από εκείνα τα γεγονότα είναι περίπου εκείνη μιας τρομακτικής ατμόσφαιρας, που αποτυπώνεται στον γνωστό πίνακα που φιλοτέχνησε ο Γάλλος ζωγράφος Ευ. Ντελακρουά λίγο μετά την αιματηρή έξοδο: μιας ρακένδυτης κόρης να περπατάει πάνω σε ερείπια και πτώματα.

Είναι αναμφισβήτητο ότι αμφότερα, ο ηρωισμός και η ιδιοτέλεια, ήταν παρόντα στα επαναστατικά υποκείμενα, όπως σε κάθε τέτοιο ιστορικό γεγονός που αλλάζει συθέμελα τη ζωή των ανθρώπων και τους οδηγεί σε μια εντελώς νέα κατάσταση, δηλαδή σε έναν ολότελα διαφορετικό κόσμο από εκείνον που ζούσαν και γνώριζαν ανέκαθεν. Μια διαδικασία που βγάζει στην επιφάνεια ταυτόχρονα όλους τους εαυτούς μας: και τον άγιο και το κάθαρμα. Κι όμως, μέσα από μια τέτοια αντιφατική και επώδυνη διαδικασία είναι που γεννιούνται συνήθως οι νέοι Εαυτοί.

Και πράγματι, μέσα από το καμίνι της Επανάστασης, που ήταν και ουσιαστικά μια επανάσταση στον τρόπο που οι άνθρωποι καταλάβαιναν την πολιτισμική αλλά και την πολιτική τους ταυτότητα, είναι που γεννήθηκε ο Έλληνας πολίτης – και που μάλιστα αυτός ο πολίτης ένιωσε για πρώτη φορά ότι πράγματι αποτελούσε και τμήμα του ευρωπαϊκού πολιτισμού.

Είναι διάφορες και διαφορετικές οι στιγμές μέσα στην Επανάσταση που θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι αποτέλεσαν τους κρίσιμους αναβαθμούς αυτής της ούτως ή άλλως σταδιακής και περίπλοκης διαδικασίας μεταμόρφωσης των επαναστατών.

Μια τέτοια ήταν, ας πούμε, η τελευταία περίοδος της προετοιμασίας για επανάσταση από τη Φιλική Εταιρεία, όπως επίσης η ψήφιση του Α’ Συντάγματος του Αγώνα στην Επίδαυρο, που αποτελεί και μια πολύ φορτισμένη στιγμή για όλους τους συγκεντρωμένους «παραστάτες», κοτζαμπάσηδες, οπλαρχηγούς και εξευρωπαϊσμένους Έλληνες, μετά από αιώνες τυρρανίας, κι επίσης μια από τις λίγες στιγμές που επικρατεί η εθνική ομοψυχία.

Όμως, όλα τα προηγούμενα αφορούν κατά βάση τις ηγετικές ομάδες που προετοιμάζουν και  πρωτοπορούν στον Αγώνα. Υπάρχει μια άλλη στιγμή στη διάρκεια του πολέμου, που αυτή η μεταμόρφωση μοιάζει να επηρεάζει και τους απλούς ανώνυμους ανθρώπους, οι οποίοι γενικώς δεν έχουν αφήσει τεκμήρια της στάσης τους. Και αυτή είναι η δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου, το 1825-6, από τις πιο μεγαλειώδεις και καταλυτικές στιγμές σε αυτή την πορεία μετατροπής των χριστιανών ραγιάδων σε Έλληνες πολίτες.

Η κυρίαρχη εικόνα που έχει μείνει στην ιστορική μας συνείδηση από εκείνα τα γεγονότα είναι περίπου εκείνη μιας τρομακτικής ατμόσφαιρας, που αποτυπώνεται στον γνωστό πίνακα που φιλοτέχνησε ο Γάλλος ζωγράφος Ευ. Ντελακρουά λίγο μετά την αιματηρή έξοδο: μιας ρακένδυτης κόρης να περπατάει πάνω σε ερείπια και πτώματα.

Από χριστιανός ραγιάς, Έλληνας πολίτης Facebook Twitter
Βρυζάκης Θεόδωρος, Η Έξοδος του Μεσολογγίου, 1853

Όπως σημειώνει, ωστόσο, ο τότε 30χρονος Κασομούλης στα Ενθυμήματα στρατιωτικά, η εικόνα που αντικρίζει στο υπό πολιορκία Μεσολόγγι, όταν φθάνει εκεί τον Ιούλιο του 1825, είναι εντελώς αναπάντεχη: «...πατήσας εις το έδαφος, με εφάνη ότι εμβήκα εις μίαν πανήγυριν. Ενώ ακαταπαύστως εξακολουθούσεν ο πόλεμος εις τους προμαχώνας, πλήθος στρατιωτών και πολιτών, με όλην την αδιαφορίαν, ωσάν να ευρίσκοντο εις πανήγυριν, έτρεξαν να μας ιδούν, φέροντες τα όπλα των μόνον μαζί των. […] τα βόλια έπιπταν ωσάν χάλαζα, και το επίπεδον ήτο σκεπασμένον από αυτά· αι πτωχαί και τα μικρά παιδιά τα εμάζωναν, με κίνδυνον, και τα έδιδαν εις την Επιτροπήν. Πλην κανέναν από όσους απαντούσα δεν έβλεπα να σκύπτει από τον σφυριγμόν των· μόνο εγώ έσκυπτα, διότι θαρρούσα όλα θα με σκοτώσουν» (από τη νέα έκδοση των απομνημονευμάτων του Με το σπαθί εις το χέρι και με το ντουφέκι. Στο πολιορκημένο Μεσολόγγι, σε επιμέλεια και σχολιασμό του Αλέξη Πολίτη, που αποτελεί και έμπνευση για το άρθρο αυτό, εκδ. Π.Ε.Κ. 2021). 

Η πολιορκία θα κρατούσε περίπου έναν χρόνο, και στη διάρκειά της θα γίνονταν στους πολιορκημένους πάμπολλες προτάσεις να παραδοθούν, τόσο από τον Κιουταχή όσο και κατόπιν από τον Ιμπραήμ. Και ορισμένες δεν ήταν διόλου ταπεινωτικές για τους έγκλειστους του Μεσολογγίου (οι μισοί εκ των οποίων ήταν γυναικόπαιδα), που μαστίζονταν επί τόσους μήνες από τον θάνατο, την πείνα και τις αρρώστιες, χωρίς μάλιστα να διαφαίνεται βοήθεια από πουθενά.

Αυτό που επικρατούσε ωστόσο μέσα από τα τείχη δεν ήταν η απελπισία ούτε η ηττοπάθεια. Κυρίως, επικρατούσε το συλλογικό πνεύμα και η βαθιά πεποίθηση ότι η μοίρα του έθνους παιζόταν ακριβώς σε εκείνα τα χώματα, και ότι αυτή η μοίρα ήταν κοινή για όλους. Αν χάνονταν το Μεσολόγγι, χάνονταν και όλη η Επανάσταση. Έτσι, κανείς από τους καπεταναίους δεν διανοούνταν να εγκαταλείψει τις θέσεις του, ακόμη κι αν δεν καταγόταν από την περιοχή, ακόμη κι αν είχαν πλέον τελειώσει τα χρήματα για τις μισθοδοσίες των στρατευμάτων.

Την ίδια ώρα, μέσα στην πόλη γινόταν μια τεράστια προσπάθεια να συνεχίζεται η ζωή σαν ένα μεγάλο πανηγύρι εθνικής ανάτασης, αν και τώρα πλέον με βαθιά συνείδηση ότι οι πολιορκημένοι, οι απλοί αυτοί χωρικοί και ποιμένες, ήταν οι φορείς μιας ιστορικής αποστολής. Μέχρι και εφημερίδα εκδιδόταν καθ’ όλο το διάστημα αυτό από τον Ελβετό φιλέλληνα Ιωάννη-Ιάκωβο Μάγερ, τα περίφημα «Ελληνικά Χρονικά», που έδινε σε αυτήν τη συνείδηση σχήμα και λόγο για να ακουστεί παντού.

Τι είναι αυτό που οδηγεί τους ανθρώπους να αλλάζουν στο μεδούλι τους, αν όχι τέτοιες συνταρακτικές συλλογικές εμπειρίες; Σε αυτή ειδικά την περίπτωση, έθετε τις βάσεις για τη σταδιακή μετατροπή ενός παραδοσιακού κοινοτιστικού κόσμου σε μια σύγχρονη εθνική κοινωνία. Και αν κάτι πρέπει να κρατήσουμε είναι ότι όλο αυτό λάμβανε χώρα σε μια διονυσιακή ατμόσφαιρα, χαράς και αυτοπεποίθησης, και όχι μέσα από μια θυσιαστική διαδικασία τραύματος και καταστροφολαγνείας που συχνά προβάλλονται ως τα βασικά χαρακτηριστικά της εθνικής μας ψυχής. 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θάνος Βερέμης: «Οι περισσότεροι πολιτικοί δεν γνωρίζουν την ιστορία της χώρας»

LiFO politics / Θάνος Βερέμης: «Οι περισσότεροι πολιτικοί δεν γνωρίζουν την ιστορία της χώρας»

Η Βασιλική Σιούτη συνομιλεί με τον ομότιμο καθηγητή Πολιτικής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών για την επέτειο των 200 ετών από την Ελληνική Επανάσταση, για τα ιστορικά λάθη της Ελλάδας και την ιστορική γνώση των Ελλήνων.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι αφήνει πίσω της η επέτειος για τα 200 χρόνια από το 1821

Οπτική Γωνία / Τι αφήνει πίσω της η επέτειος για τα 200 χρόνια από το 1821

Παρότι οι αναγκαστικοί περιορισμοί της πανδημίας δεν επέτρεψαν ασφαλώς πιο φιλόδοξα σχέδια για εντυπωσιακούς πανηγυρικούς, μένουν αρκετά που προκαλούν το ενδιαφέρον ή και ανοίγουν νέα παράθυρα αυτογνωσίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ Π. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ