«Seinfeld»: Η πιο σημαντική κωμική σειρά του 20ού αιώνα αναζητά φρέσκο κοινό

seinfeld Facebook Twitter
Φωτ.: George Lange/NBCU Photo Bank/NBCUniversal via Getty Images/Ideal Image
0

ΚAT' ΑΡΧΑΣ ΟΦΕΙΛΟΥΜΕ σ’ αυτό το σημείο να ευχαριστήσουμε εκ των υστέρων το κανάλι Macedonia TV όπου είδαμε (όσοι είδαμε τότε) για πρώτη φορά το Seinfeld, μετά τη θριαμβευτική ολοκλήρωσή του, καθώς και κάποιες άλλες αμερικανικές κωμικές σειρές που θυμόμαστε πού και πού με νοσταλγία.

Φυσικά, όμως, το Seinfeld δεν είναι οποιαδήποτε κωμική σειρά. Είναι για τις κωμικές σειρές ό,τι είναι το Sopranos για τις δραματικές, τουτέστιν η κορυφή των κορυφών, η σειρά που άλλαξε το τοπίο στο είδος της αλλά και στην τηλεόραση γενικότερα με τις πρωτοποριακές εμπνεύσεις της, ενώ συγχρόνως αποδείχθηκε και εξαιρετικά δημοφιλής (και εξαιρετικά αστεία φυσικά, κάτι που έχουμε σχεδόν ξεχάσει πώς είναι σε μια εποχή όπως η σημερινή όπου το γέλιο έχει στερέψει και οι κωμωδίες κατά κανόνα είτε είναι «μαύρες» είτε παίρνουν τον εαυτό τους υπερβολικά σοβαρά).

Παρότι ιδιοσυγκρασιακή και πρωτοποριακή και μεταμοντέρνα για την εποχή της – ειδικά όσο περνούσαν οι κύκλοι και αποκτούσαν πλήρη αυτοπεποίθηση οι δημιουργοί της, η σειρά κατέληξε να είναι η πιο δημοφιλής στην αμερικανική τηλεόραση.  

Παρότι ιδιοσυγκρασιακή και πρωτοποριακή και μεταμοντέρνα (ή «meta», όπως επικράτησε να λέμε αργότερα) για την εποχή της, ειδικά όσο περνούσαν οι κύκλοι και αποκτούσαν πλήρη αυτοπεποίθηση οι δημιουργοί της, ο πρωταγωνιστής Τζέρι Σάινφελντ και ο αφανής τότε συνεργάτης του Λάρι Ντέιβιντ που αργότερα θα έβγαινε κι ο ίδιος στο κλαρί με τη σειρά Curb Your Enthusiasm, η σειρά κατέληξε να είναι η πιο δημοφιλής στην αμερικανική τηλεόραση.

Ακόμα πιο δημοφιλής κι από το Friends, παρότι ο Ρος, η Ρέιτσελ, ο Τσάντλερ και τα λοιπά «Φιλαράκια» δεν έκαναν ποτέ κάτι τόσο προχωρημένο όπως το στοίχημα που έβαλαν κάποτε οι τέσσερις άσπονδοι φίλοι-πρωταγωνιστές του Seinfeld – ο Τζέρι, ο Τζορτζ, η Ιλέιν και ο Κρέιμερ σχετικά με το ποιος θα κρατηθεί περισσότερες μέρες πριν υποκύψει στον πειρασμό του αυνανισμού (κύκλος 4, επεισόδιο 10: «The Contest»).

Aπόσπασμα από το επεισόδιο Seinfeld: The Contest

Κι αυτό είναι ένα μόνο δείγμα από τη διάθεση της σειράς να προχωρήσει την αφήγηση και τα αστεία σε πρωτόγνωρα για την τηλεοπτική «κωμωδία καταστάσεων» (κοινώς, sitcom) επίπεδα.

Σε ένα άλλο επεισόδιο (κύκλος 9, επεισόδιο 8: «The Betrayal») η ιστορία ξεκινάει από το τέλος και προχωρά προς την αρχή, για να μην κάνουμε λόγο για το φινάλε που προβλήθηκε το καλοκαίρι του 1998 και αποτελεί, μαζί με το τελευταίο επεισόδιο των Sopranos, το πιο «αμφιλεγόμενο» κλείσιμο σειράς περιωπής όλων των εποχών.

Ελάχιστα από τα 180 επεισόδια της σειράς δεν είναι πρώτης γραμμής, και όλα σχεδόν ανήκουν στους δύο πρώτους κύκλους, όταν ακόμα οι συντελεστές έψαχναν τα πατήματά τους, γι’ αυτό και συνίσταται μια κάποια υπομονή στον καινούριο θεατή που θα πιάσει το νήμα από την αρχή (είναι περίπου βέβαιο ότι θα ανταμειφθεί πλουσιοπάροχα στη συνέχεια)

Η σειρά έζησε πολλές ζωές από την ημέρα που προβλήθηκε εκείνο το τελευταίο επεισόδιο το καλοκαίρι του 1998, μέσα από επαναλήψεις που έκαναν τους συντελεστές της ζάπλουτους. Και τώρα επιτέλους, ύστερα από τόση αναμονή που μεσολάβησε μετά το πέρας μιας συμφωνίας που κόστισε στην πλατφόρμα πάνω από 500 εκατ. δολάρια, βρίσκεται από την 1η του μήνα διαθέσιμη στο Netflix, επιτρέποντας στο κοινό που δεν την έχει δει να κρίνει αν η σειρά που σύμφωνα με τους δημιουργούς της ήταν ένα «σόου σχετικά με το τίποτα» (σχετικά δηλαδή με χαρακτήρες που μανουριάζουν διαρκώς με τις σημαντικές μικρότητες και τις σπαρταριστές μικροπρέπειες της καθημερινότητας, στη δουλειά, στις σχέσεις, στη φιλία, στον έρωτα) δικαιολογεί, τρεις δεκαετίες μετά, τη βασιλεία της στα ανέμελα ‘90s, τον τίτλο της πιο σημαντικής κωμικής σειράς όλων των εποχών.

Κι αν κάποιες ατάκες και συμπεριφορές που εμφανίζονται στη σειρά ίσως φανούν ελαφρώς παρωχημένες ή «προβληματικές» το 2021, η νεοϋορκέζικη ηθογραφία του Seinfeld παραμένει μια διαχρονική απόλαυση εκτός συναγωνισμού.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι «προφητείες» του Έντουαρντ Σαΐντ για το Παλαιστινιακό έχουν επαληθευτεί με τον χειρότερο τρόπο 

Daily / Οι «προφητείες» του Έντουαρντ Σαΐντ για το Παλαιστινιακό έχουν επαληθευτεί με τον χειρότερο τρόπο 

Δύο δεκαετίες μετά τον θάνατό του, τα γραπτά του επιφανούς Παλαιστινιο-Αμερικανού πανεπιστημιακού, συγγραφέα και στοχαστή μοιάζουν πιο επίκαιρα από ποτέ, όπως επιβεβαιώνουν ακόμα και σκόρπια σπαράγματα από το πλούσιο και βαρυσήμαντο έργο του. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ένα φάντασμα πλανιέται πάνω από τη χώρα, το φάντασμα του «woke»

Daily / Ένα φάντασμα πλανιέται πάνω από τη χώρα, το φάντασμα του «woke»

Ζούμε την ιδεολογική ηγεμονία μιας βαθιά σκοτεινής και καχύποπτης δεξιάς, ασχέτως του αν στην καθοδηγούμενη συχνά και προμελετημένη υστερία κατά της πανίσχυρης δήθεν woke κουλτούρας, σιγοντάρει κάθε καρυδιάς καρύδι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ντάριο Αρτζέντο: Ένα ντοκιμαντέρ για τον μαέστρο του εκλεκτικού τρόμου, ιδιαίτερο όσο κι ο ίδιος

Daily / Ντάριο Αρτζέντο: Ένα ντοκιμαντέρ για τον μαέστρο του εκλεκτικού τρόμου, ιδιαίτερο όσο κι ο ίδιος

Η ταινία «Dario Argento Panico» είναι κατά τόπους ιδιοσυγκρασιακή όπως το αντικείμενό της, αλλά και παράξενα ατμοσφαιρική όπως το έργο του σπουδαίου στυλίστα της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Βαγγέλης Ρωχάμης ως ποπ σταρ των εφημερίδων και ως λαϊκό ίνδαλμα

Daily / Ο Βαγγέλης Ρωχάμης ως ποπ σταρ των εφημερίδων και ως λαϊκό ίνδαλμα

Όλοι οι λαοί αγαπάνε τη φολκλόρ μυθολογία του κατά συρροή παρανόμου που καταφέρνει διαρκώς να ξεγλιστρά με συναρπαστικούς τρόπους από τα λιπαρά χέρια του συστήματος και των αρχών, ο δικός μας όμως λίγο παραπάνω.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς

Daily / Γουέιν Κρέιμερ: Καμιά φορά είναι καλύτερο να αργοσβήσεις παρά να καείς

Έφυγε από τη ζωή στα 75 του η ηγετική μορφή των μυθικών MC5, που έγιναν ο ήχος και το σύμβολο της εξέγερσης στα τέλη των ‘60s, και η διαδρομή του μοιάζει με παραβολή ή με θρίλερ – πολιτικό στην αρχή και αστυνομικό στη συνέχεια.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Masters of the Air: Η δράση και το δράμα απογειώνονται στα ουράνια 

Daily / Masters of the Air: Η δράση και το δράμα απογειώνονται στα ουράνια

Είκοσι τρία χρόνια μετά το «Band of Brothers» και δεκατέσσερα μετά το «Pacific», κατέφτασε μόλις το τρίτο κεφάλαιο μιας επικής τηλεοπτικής τριλογίας για τον Β’ Παγκόσμιο, πάντα υπό την αιγίδα των Στίβεν Σπίλμπεργκ και Τομ Χανκς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εγώ είμαι πια μια ξένη

Daily / Εγώ είμαι πια μια ξένη

Ο αντιπερισπασμός μπορεί να είναι πολύ έντονος όταν βλέπεις σε μια ταινία ή σε μια σειρά μια διάσημη ηθοποιό να μοιάζει ξαφνικά σαν να έχει αντικατασταθεί από ένα κέρινο, φλου, πορσελάνινο, απαστράπτον, παγωμένο ομοίωμά της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις»: Σα να είχαμε ανάγκη τα «Παιδιά του χειμώνα»

Daily / «Ο κόσμος αλλοίωσις, ο βίος υπόληψις»: Σαν να είχαμε ανάγκη τα «Παιδιά του χειμώνα»

Με τη συναισθηματική της φινέτσα και την καταπραϋντική της θαλπωρή, η ταινία του μακρινού συγγενή μας Αλεξάντερ Πέιν προσφέρει και μια καλοδεχούμενη αποκλιμάκωση των «διχασμών» που προκάλεσε άθελά της στο ελληνικό κοινό η ταινία του «δικού μας» Γιώργου Λάνθιμου.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του True Detective

Daily / Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του «True Detective»

Δέκα χρόνια μετά τον πρώτο κύκλο και πέντε μετά τον προηγούμενο, η νουάρ σειρά ανθολογίας αλλάζει χέρια και μετακομίζει στο απόκοσμο σύμπαν βόρεια του Αρκτικού, με τη φοβερή Τζόντι Φόστερ στον κεντρικό ρόλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ