Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον «τέλειο γάμο», είχαν όμως κάτι βαθύτερο

Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον "τέλειο γάμο", είχαν όμως κάτι πολύ βαθύτερο Facebook Twitter
Παρότι, όπως παραδέχονται και οι δύο, δεν είχαν κανένα κοινό ενδιαφέρον, η έλξη ανάμεσά τους ήταν ηλεκτρική. Φωτ.: Getty Images/Ideal Image
0

Κάτι μαγικό και εθιστικό και σπουδαίο έκατσε κι έφτιαξε ο Ίθαν Χοκ όσο καιρό διαρκούσαν τα λοκντάουν. Λίγο πριν κλειστούμε μέσα, τον είχαν προσεγγίσει κάποια από τα παιδιά του Πολ Νιούμαν και της Τζοάν Γούντγουορντ (Τζοάν είναι, όχι Τζόαν, ας της αποδώσουμε σωστά το όνομα, έστω και καθυστερημένα), ζητώντας του να κάνει ένα ντοκιμαντέρ για τους δύο μεγάλους σταρ –  διάσημους όχι μόνο από την καριέρα τους στην κινηματογραφική οθόνη και στο θεατρικό σανίδι, αλλά και ως τα δύο στιβαρά σκέλη της πιο υποδειγματικής γαμήλιας ένωσης όλων των εποχών, στο σύμπαν του Χόλιγουντ τουλάχιστον. 

Στην πορεία προέκυψε και ο χαμένος θησαυρός μιας σειράς από βαθιές συνεντεύξεις που με πρωτοβουλία του Νιούμαν είχε πάρει από τον ίδιο, τη σύζυγό του και άλλους ο σεναριογράφος (του «Επαναστάτη χωρίς αιτία» μεταξύ άλλων) Στιούαρτ Στερν για ένα προσωπικό πρότζεκτ του ηθοποιού που δεν ολοκληρώθηκε ποτέ.

Ο Χοκ είχε την εξαιρετική (όπως απεδείχθη εκ του αποτελέσματος) ιδέα να προσκαλέσει, μέσω Zoom, επιφανείς συναδέλφους του να «ερμηνεύσουν» τα αποκαλυπτικά αυτά κείμενα, υποδυόμενος διαφορετικό πρόσωπο ο καθένας. Την Τζοάν Γούντγουορντ ανέλαβε η Λόρα Λίνεϊ και τον Πολ Νιούμαν ο Τζορτζ Κλούνι. Το λες και ιδανικό καστ. 

«Ένας ευτυχισμένος γάμος δεν είναι κάτι που συμβαίνει έτσι απλά, πρέπει να δημιουργηθεί πρώτα. Καλός γάμος σημαίνει να στέκεστε μαζί αντιμέτωποι με τον κόσμο. Δεν σημαίνει να αναζητάς την τελειότητα στον άλλον. Σημαίνει να καλλιεργείς την ευελιξία, την υπομονή και την ενότητα. Να κάνει πράγματα ο ένας για τον άλλον όχι από αίσθηση αυτοθυσίας ή καθήκοντος αλλά από χαρά».

Τα λόγια των δύο μεγάλων σταρ (ή των δύο «τελευταίων σταρ», σύμφωνα με τον τίτλο αυτού του επικού ντοκιμαντέρ που υπάρχει διαθέσιμο στην πλατφόρμα του HBO max) μαζί με τις καταθέσεις των οικείων τους σε βάθος δεκαετιών, σε συνδυασμό με το πλούσιο αρχειακό υλικό και τα εκτενή αποσπάσματα από τις ταινίες τους, που μοιάζουν να λένε τη δική τους αλήθεια για τις προσωπικότητές τους, αλλά και τη σύγχρονη συζήτηση που διεξάγεται εξ αποστάσεως ανάμεσα στον Χοκ και τους συναδέλφους του, ηθοποιούς και σκηνοθέτες, συνθέτουν ένα υβριδικό και σαγηνευτικά εθιστικό αριστούργημα μακράς πνοής.

Κυριολεκτικά μακράς πνοής, αφού διαρκεί γύρω στις εξίμισι ώρες και είναι χωρισμένο σε έξι επεισόδια / κεφάλαια με τους εξής τίτλους: «Ορφανά του σύμπαντος», «Ένα αστέρι γεννιέται», «Ο θρύλος του Πολ Λέοναρντ Νιούμαν», «Πληρώνοντας το τίμημα», «Αντιμέτωποι με τον ουρανό» και «Η τύχη είναι τέχνη». 

Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον "τέλειο γάμο", είχαν όμως κάτι πολύ βαθύτερο Facebook Twitter
«Γιατί να πάω έξω να φάω φαστ φουντ όταν έχω μπριζόλα στο σπίτι;». «Εγώ είμαι η μπριζόλα;» ήταν η αντίδραση της Τζοάν. «Όχι τίποτε άλλο, είμαι και χορτοφάγος». Φωτ.: HBO Max

Λειτουργώντας συγχρόνως ως ένα οριστικό και υπερπλήρες ντοκιμαντέρ για τους δύο κορυφαίους σταρ και την κοινή τους πορεία, ως ένα συλλογικό θεατρικό πρότζεκτ-φόρος τιμής και ως μια διαχρονικώς καίρια πραγματεία για τον γάμο, τις σχέσεις, τη συμβίωση, την οικογένεια και όλα τα ναρκοπέδια ανάμεσά τους, το ντοκιμαντέρ μας υπενθυμίζει, εκτός των άλλων, ότι, αντίθετα από έναν μύθο που τους θέλει να γεννήθηκαν σχεδόν παντρεμένοι μεταξύ τους, εκείνος είχε ήδη μια γυναίκα και τρία παιδιά και πέρασαν πέντε χρόνια από την ημέρα που γνωρίστηκε με την Τζοάν (στα παρασκήνια του Μπρόντγουεϊ) το 1953 μέχρι να χωρίσει. Ή ότι εκείνη είχε γίνει σταρ πριν από εκείνον, μετά όμως η ισορροπία άλλαξε.

«Η Τζοάν με έκανε σεξουαλικό ον» ακούγεται να λέει (με τη φωνή του Τζορτζ Κλούνι) ο Πολ Νιούμαν, ενώ παραδέχεται επίσης ότι ποτέ δεν διέθετε τη δική της άμεση προσωπικότητα. 

Ο Πολ έκανε άλλα τρία παιδιά με την Τζοάν, θα έχανε όμως με τραγικό τρόπο τον γιο του Σκοτ από τον πρώτο του γάμο, που πέθανε το 1978 από υπερβολική δόση. Ο ίδιος ήταν για χρόνια, όπως και διάφοροι άλλοι σταρ της εποχής, ένας «λειτουργικός αλκοολικός». Μέχρι που του έδειξε την πόρτα η Τζοάν (κι αυτός, όπως θα έλεγε αργότερα, δεν είχε πού να πάει).

«Δεν είμαι φυσική μητέρα», ακούγεται να λέει εκείνη στην ταινία με τη φωνή της Λόρα Λίνεϊ. «Ελπίζω τα παιδιά μου να καταλαβαίνουν ότι καθένα τους το λάτρεψα, αν όμως έπρεπε να το ξανακάνω όλο από την αρχή, μπορεί και να μην έκανα παιδιά. Οι ηθοποιοί δεν γίνονται καλοί γονείς». 

Παρότι, όπως παραδέχονται και οι δύο, δεν είχαν κανένα κοινό ενδιαφέρον, η έλξη ανάμεσά τους ήταν ηλεκτρική: «Η υπόσχεση των πάντων ήταν εκεί από την αρχή-αρχή της γνωριμίας».

Και βέβαια, γίνεται λόγος και για την περίφημη ατάκα που είχε ξεστομίσει κάποτε ο Πολ Νιούμαν και έγινε παροιμιώδης, καθιερώνοντάς τον ως το απόλυτο υπόδειγμα συζυγικής πίστης, παρά την έντονη δυσανεξία που η φράση προκάλεσε στη γυναίκα του: «Γιατί να πάω έξω να φάω φαστ φουντ όταν έχω μπριζόλα στο σπίτι;». «Εγώ είμαι η μπριζόλα;» ήταν η αντίδραση της Τζοάν. «Όχι τίποτε άλλο, είμαι και χορτοφάγος».   

Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον "τέλειο γάμο", είχαν όμως κάτι πολύ βαθύτερο Facebook Twitter
«Ελπίζω τα παιδιά μου να καταλαβαίνουν ότι καθένα τους το λάτρεψα, αν όμως έπρεπε να το ξανακάνω όλο από την αρχή, μπορεί και να μην έκανα παιδιά. Οι ηθοποιοί δεν γίνονται καλοί γονείς». Φωτ.: HBO Max

Το 2007, η Τζοάν διαγνώστηκε με Αλτσχάιμερ. Εννιά μέρες αργότερα ο γιατρός του Πολ του είπε ότι έχει προχωρημένο καρκίνο στον πνεύμονα. Ο Πολ Νιούμαν έφυγε από τη ζωή στα 83 του, τον Σεπτέμβριο του 2008. Η Τζοάν Γούντγουορντ είναι ακόμα εδώ, όπως όμως λέει με πικρία ο ένας εγγονός τους (φτυστός ο παππούς του), «είναι σα να την έχουμε χάσει προ πολλού».

Μαζί όμως έζησαν μια πολύ γεμάτη και δημιουργική ζωή. Δεν υπάρχει τέλειος γάμος ούτε και τέλειο ζευγάρι. Τέσσερις δεκαετίες μετά τον γάμο τους, ο Πολ Νιούμαν και η Τζοάν Γούντγουορντ αποφάσισαν να «ανανεώσουν τους γαμήλιους όρκους τους», απαγγέλοντας στην τελετή τα παρακάτω λόγια, που ίσως μοιάζουν προφανή, δεν είναι καθόλου όμως, όπως καλά ξέρουμε… 

«Ένας ευτυχισμένος γάμος δεν είναι κάτι που συμβαίνει έτσι απλά, πρέπει να δημιουργηθεί πρώτα. Καλός γάμος σημαίνει να στέκεστε μαζί αντιμέτωποι με τον κόσμο. Δεν σημαίνει να αναζητάς την τελειότητα στον άλλον. Σημαίνει να καλλιεργείς την ευελιξία, την υπομονή και την ενότητα. Να κάνει πράγματα ο ένας για τον άλλον όχι από αίσθηση αυτοθυσίας ή καθήκοντος αλλά από χαρά. Να μπορεί να συγχωρεί και να λησμονεί. Να βρίσκει χώρο για πνευματική δραστηριότητα. Σημαίνει μια κοινή αναζήτηση για το καλό και για το ωραίο. Το ζήτημα δεν είναι μόνο να παντρευτείς τον σωστό σύντροφο αλλά να είσαι εσύ ο σωστός σύντροφος».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Να είσαι καλά Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Daily / Να είσαι καλά, Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Πέρα από τις συνταρακτικές σκηνές που δείχνουν τη «Φωνή» να υποκύπτει στη νευρολογική της πάθηση, το ντοκιμαντέρ «I Am: Celine Dion» μας υπενθυμίζει ότι η απόσταση ανάμεσα στο cool και το «ξενέρωτο» είναι πολύ σχετική.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

Δημήτρης Πολιτάκης / Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

«Η Ύδρα είναι μια φραγκοσυκιά γεμάτη πυρετό, όνειρα κι αγκάθια», έλεγε ο Σαχτούρης. Τώρα είναι γεμάτη κι από θηριώδη γιοτ, που μοιάζουν με πολεμικό στόλο της ίδιας σκιώδους υπερδύναμης, κι ας έχουν διαφορετικές σημαίες.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ