Ποιητής, performer, προβοκάτορας: 50 χρόνια από τον θάνατο του Τζιμ Μόρισον

Jim Morrison Facebook Twitter
Ο Τζιμ Μόρισον το 1970. Φωτ.: Michael Ochs Archives/Getty Images/Ideal Image
0

ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ μου προήλθε δυστυχώς από την ανάγνωση του βιβλίου «Τζιμ Μόρισον: Η ζωή και τα τραγούδια του» (εκδόσεις Κάκτος) που είχε πέσει στα χέρια μου – και το κατάπια αμάσητο – στην πιο κρίσιμη (προεφηβική) ηλικία, εκεί στα πρώτα χρόνια της δεκαετίας του ’80. Επρόκειτο για μεγάλο σουξέ και εν συνεχεία για τυπικό ‘μπεστ σέλερ’ που συναντούσες για πολλά χρόνια στους υπαίθριους πάγκους βιβλίων. Ελάχιστη βιβλιογραφία του είδους υπήρχε τότε στην Ελλάδα όπου ακόμα το «ροκ» ήταν κάτι επικίνδυνο, περιθωριακό και εξωτικό, παρότι στις «προηγμένες» κουλτούρες, ο όρος «ροκ» είχε ήδη καταστεί ντεμοντέ. Στο εξώφυλλο του βιβλίου δεν αναγραφόταν κανένας συγγραφέας, σα να επρόκειτο για κάποια αυτοβιογραφία που ενδεχομένως είχε υπαγορευτεί από το υπερπέραν στον εκδότη, δέκα χρόνια μετά τον θάνατο του διάσημου ροκ σταρ αλλά και ποιητή / συγγραφέα, όπως ο ίδιος προτιμούσε να αυτοπροσδιορίζεται.  

Προφανώς δεν μπορεί να συγκριθεί με κάποιον σαν τον Ντύλαν ή τον Κοέν. Από την άλλη, ας αναλογιστούμε ότι πέθανε 27 χρονών, δεν του δόθηκε δηλαδή ποτέ η ευκαιρία να ξεπεράσει το λεγόμενο «νεανικό επίπεδο».

Στην πραγματικότητα βέβαια, ήταν απλώς η ελληνική απόδοση του βιβλίου “No One Here Gets Out Alive” που είχε κυκλοφορήσει την προηγούμενη χρονιά (1980) και είχαν γράψει από κοινού ο δημοσιογράφος και συγγραφέας Τζέρι Χόπκινς και ο Ντάνι Σάγκερμαν, protégé του Μόρισον από την ηλικία περίπου που ήμουν εγώ όταν το πρωτοδιάβασα και αργότερα μάνατζερ των Doors, θέση που κατείχε όταν ο τραγουδιστής τους βρέθηκε (;) νεκρός σε μια μπανιέρα στο Παρίσι, στις 3 Ιουλίου του 1971.  Ο Σάγκερμαν ήταν τότε δεκαεπτά μόλις χρονών –  δέκα χρόνια μικρότερος από το ίνδαλμα και «πρεσβύτερο αδελφό» του, ο οποίος έμεινε παγωμένος για πάντα στα 27, όπως και ο Τζίμι Χέντριξ και η Τζάνις Τζόπλιν, που είχαν πεθάνει την προηγούμενη χρονιά. 

JIM MORRISONΑκόμα και ως σπόρος τότε, μου κλώτσαγαν θυμάμαι διάφορα σημεία στην ελληνική μετάφραση, τα βασικά μηνύματα όμως αυτής της επικής αγιογραφίας (ο Τζιμ Μόρισον ως αυθεντικός επίγονος του Γουίλιαμ Μπλέικ, του Μποντλέρ, του Ρεμπό αλλά και του Μέγα Αλέξανδρου, που ήταν η μεγάλη εμμονή του και μάλιστα φρόντιζε να γέρνει πάντα ελαφρά το κεφάλι του προς τα αριστερά του με στοχαστική ηδυπάθεια, όπως είχε διαβάσει ότι έκανε ο μαθητής του Αριστοτέλη και κατοπινός στρατηλάτης) ήταν ξεκάθαρα: 1) το μεθύσι αποτελεί μια κατεξοχήν υπερβατική και διονυσιακή τελετουργία, 2) ροκ σημαίνει μηδενισμός και ατομικισμός (η όποια συλλογικότητα έχει λόγο ύπαρξης μόνο ως μέσο εξέγερσης και καταστροφής) και 3) η ζωή μετά τα τριάντα δεν έχει και πολύ νόημα. Μερικά χρόνια αργότερα, η ταινία The Doors του Όλιβερ Στόουν, με την φοβερή ερμηνεία του Βαλ Κίλμερ, θα επιβεβαίωνε όλους τους μύθους που είχαμε διδαχτεί με ήρωα τον «Κατά τον δαίμονα εαυτού» (όπως δηλώνει η ελληνική επιγραφή στο μνήμα του) Τζιμ Μόρισον.  

Και τώρα φτάσαμε στη συμπλήρωση μισού αιώνα από τον θάνατο του (ή την εξαφάνισή του, γιατί όχι;), επέτειος που τιμάται μεταξύ άλλων με την έκδοση αυτές τις μέρες ενός βιβλίου που περιλαμβάνει οτιδήποτε σχεδόν είχε γράψει ποτέ: ιδέες, στίχους, σημειώσεις, διακηρύξεις, πεζά, ποιήματα, τα πάντα. Σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, η ογκώδης (600 σελίδες) έκδοση, που έχει τίτλο “The Collected Works of Jim Morrison: Poetry, Journals, Transcripts, and Lyrics”, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό σε υλικό (φωτογραφίες, ημερολόγια και πάνω από τριάντα σημειωματάρια) που πρώτη φορά βλέπει το φως της δημοσιότητας. Τον πρόλογο του βιβλίου έγραψε ο απείρως δημοφιλής (και στην χώρα μας εδώ και τρεις γενιές) συγγραφέας Τομ Ρόμπινς, εξέχον προϊόν βεβαίως και ο ίδιος εκείνης της τριπαρισμένης και εκρηκτικής εποχής της επανάστασης και της αντικουλτούρας.  

μορισον Facebook Twitter
Γραπτό του Τζιμ Μόρισον.

«Κάθε σελίδα αυτής της έκδοσης», γράφει ο συγγραφέας του Τρυποκάρυδου και του Ακόμα κι οι καουμπόισσες μελαγχολούν, «δυναμιτίζεται από την ψυχαναγκαστική δημιουργικότητα ενός ναυαγού σε μια δυνάμει απειλητική ακτή, ενός χαμένου αλλά αποφασισμένου εξερευνητή που φλερτάρει τον κίνδυνο προκειμένου να τον ξορκίσει. Συγχρόνως αταβιστικοί και μεταμοντέρνοι, οι στίχοι ανακαλούν τους πιο μύχιους φόβους μας, και κατοικούνται από δηλητηριώδη ερπετά και κεντροφόρα έντομα, από κατά συρροή δολοφόνους και ραδιενεργά νέφη. Ακόμα κι όταν παρασυρόμαστε υπνωτικά από το έναν στίχο στον άλλο (σαν επιβάτες σε κάποια από τα «μεθυσμένα πλοία» του Ρεμπώ), μπορούμε σχεδόν να νιώσουμε την γλώσσα της κόμπρας πάνω από το γυμνό μας σβέρκο, να διαισθανθούμε το επίμονο βλέμμα του μανιακού έξω από το παράθυρο της κουζίνας μας, να ακούσουμε τις σειρήνες που σημαίνουν αεροπορική επιδρομή». 

Ήταν ο Τζιμ Μόρισον σημαντικός συγγραφέας ή ποιητής (πέρα από την τεράστια σημασία και αίγλη του ως ο αρχετυπικός αυτοκαταστροφικός υπερβατικός ροκ performer) ή έχουν δίκιο όσοι χλευάζουν τόσα χρόνια την μεγαλομανία, τις Σαύρες, τους «Ινδιάνους» και τα χονδροειδή οιδιπόδεια συμπλέγματα που πετάγονταν με κραυγαλέο τρόπο ανάμεσα στους στίχους του; Δεν ξέρω. Προφανώς δεν μπορεί να συγκριθεί με κάποιον σαν τον Ντύλαν ή τον Κοέν. Από την άλλη, ας αναλογιστούμε ότι πέθανε 27 χρονών, δεν του δόθηκε δηλαδή ποτέ η ευκαιρία να ξεπεράσει το λεγόμενο «νεανικό επίπεδο». Ας αναλογιστούμε επίσης την μεγαλειώδη λιτότητα και την οικουμενική διάσταση των στίχων ενός κομματιού σαν το People are Strange, που ο ίδιος υποτιμούσε ως ένα ποπ τραγουδάκι, συγκριτικά πάντα με τις τιτάνιες συγγραφικές φιλοδοξίες που έτρεφε: People are strange / when you’re a stranger / Faces look ugly / when you’re alone. Ουδέν απλούστερο και αληθέστερο τούτου.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

Daily / El Eternauta: Το θρυλικό κόμικ μεταφέρθηκε στο Netflix σε μια σειρά υψηλών προδιαγραφών

«Ο κοσμοναύτης του απείρου» έκανε πρεμιέρα πριν από μερικές μέρες, σε μια μεταφορά αντάξια του θρύλου που συνοδεύει τόσο το έργο όσο και τον δημιουργό του, ο οποίος βρήκε τραγικό τέλος στα χέρια της αργεντινής χούντας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

Daily / The Settlers: Αίσθηση, αν όχι έκπληξη, προκαλεί το ντοκιμαντέρ του BBC για τους εποίκους του Ισραήλ

To εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Louis Theroux για το «κίνημα» των Ισραηλινών εποίκων που έχουν πλέον βάλει ως στόχο την ισοπεδωμένη Γάζα, και προβλήθηκε πριν από λίγες μέρες στο BBC, βρίσκεται και στο YouTube, προς το παρόν τουλάχιστον.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Daily / American Psycho: Τα 25 κλείνει η παρεξηγημένη μεταφορά ενός παρεξηγημένου βιβλίου

Η ταινία του 2000 που βασίστηκε στο ομώνυμο, αγρίως αμφιλεγόμενο, μυθιστόρημα του Μπρετ Ίστον Έλις, με τον Κρίστιαν Μπέιλ στον ρόλο ενός σαλεμένου γιάπη, μοιάζει από πολλές απόψεις εξαιρετικά προφητική και ανησυχητικά επίκαιρη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ