Όλα επιτρέπονται στον έρωτα και στον πόλεμο (της εικόνας)

Όλα επιτρέπονται στον έρωτα και στον πόλεμο (της εικόνας) Facebook Twitter
H Ολένα Ζελένσκα στο Αεροδρόμιο Αντόνοφ όπου διεξήχθη η πρώτη μεγάλη μάχη του πολέμου στα τέλη του περασμένου Φλεβάρη. Η Πρώτη Κυρία περιστοιχίζεται από τρεις Ουκρανές στρατιωτίνες με πλήρη εξάρτηση, ενώ το φόντο πίσω τους φαίνεται να καταλαμβάνει το κουφάρι του Antonov An-225 Mriya. Φωτ.: Annie Leibovitz/Vogue
0

«Ε, ΡΕ, ΤΙ ΕΧΕΙ ν' ακούσει κι αυτός κι η γυναίκα του απ' όσους τον έχουν στην μπούκα». Αυτή ήταν η πρώτη αντανακλαστική μου αντίδραση στη θέα των "επίμαχων" φωτογραφιών που τράβηξε η Άνι Λίμποβιτς –η πιο διάσημη φωτογράφος διάσημων στον κόσμο– στο προεδρικό ζεύγος της Ουκρανίας για λογαριασμό της Vogue.

Μόνο που αυτή τη φορά αντέδρασαν και άνθρωποι που μέχρι τώρα δεν είχαν εκφραστεί αρνητικά για τον Πρόεδρο Ζελένσκι ούτε για κάποιους από τους πιο αμφιλεγόμενους σταθμούς στη διεθνή του καμπάνια, όπως τα βραβεία Γκράμι ή το φεστιβάλ του Glastonbury.

Προ καιρού, μάλιστα, είχε εμφανιστεί σε αντιστοίχως «glossy» φωτογράφιση για το Paris Match. Τα πάντα στην υπηρεσία του αγώνα, τα πάντα στην υπηρεσία της εικόνας, τα πάντα επιτρέπονται στον έρωτα και στον πόλεμο.

Αυτή εδώ όμως η φωτογράφιση ήταν σα να έχει μια ανάρμοστη και κακόγουστη υφή, παρότι εκτελέστηκε από μια τόσο επιφανή και ενδελεχή λειτουργό του φακού.

Κατά ειρωνικό τρόπο, η πιο προβληματική ίσως εικόνα της φωτογράφισης, που εστιάζει στην Πρώτη Κυρία της Ουκρανίας και έχει τίτλο «Πορτρέτο της Γενναιότητας», αυτή που προκάλεσε τις πιο έντονες αυθόρμητες αντιδράσεις, ήταν η πιο συμβολική και συγχρόνως η πιο ευθυγραμμισμένη θεωρητικά με κάποιες σύγχρονες δυτικές / φεμινιστικές ευαισθησίες

Και δεν μιλάμε για τις στρατιές των τρολ ούτε για τους πρόθυμους απολογητές της ρωσικής βαρβαρότητας ούτε για αντιδράσεις του τύπου «η χώρα τους χάνεται, οι φαντάροι σφάζονται στο μέτωπο κι αυτοί κάνουν φωτογράφιση μόδας», λες και ο Ζελένσκι όφειλε να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή με το ντουφέκι αντί να κάνει ό,τι μπορεί για να συντηρήσει το ενδιαφέρον και τη συμπάθεια του δυτικού κυρίως κοινού στον αγώνα της χώρας του.

Και η αλήθεια είναι ότι παρά την πολλαπλή κρισιμότητά του, ο πόλεμος αυτός που εξακολουθεί να μαίνεται τόσο κοντά μας έχει συρθεί στα πίσω δωμάτια της σκέψης, αδυνατώντας να μας προσφέρει στο στάδιο αυτό τη διέγερση με την οποία έχουμε συνδέσει την επικαιρότητα, την οποία συχνά αντιμετωπίζουμε με όρους πλοκής, σα να πρόκειται για δραματική σειρά γνωστής πλατφόρμας.

Είχε όμως κάτι το αβάσταχτα επιφανειακό και μια μακάβρια λάμψη αυτή η φωτογράφιση, πέρα από τα φωτοστέφανα του προεδρικού ζεύγους. Μπορεί να φταίει και αυτή η περίεργη glossy καθαρότητα που χαρακτηρίζει τα πορτρέτα της Λίμποβιτς. 

Κατά ειρωνικό τρόπο, η πιο προβληματική ίσως εικόνα της φωτογράφισης, που εστιάζει στην Πρώτη Κυρία της Ουκρανίας και έχει τίτλο «Πορτρέτο της Γενναιότητας», αυτή που προκάλεσε τις πιο έντονες αυθόρμητες αντιδράσεις, ήταν η πιο συμβολική και συγχρόνως η πιο ευθυγραμμισμένη θεωρητικά με κάποιες σύγχρονες δυτικές / φεμινιστικές ευαισθησίες.

Είναι η φωτογραφία που δείχνει την Ολένα Ζελένσκα στο Αεροδρόμιο Αντόνοφ όπου διεξήχθη η πρώτη μεγάλη μάχη του πολέμου στα τέλη του περασμένου Φλεβάρη.

Η Πρώτη Κυρία περιστοιχίζεται από τρεις Ουκρανές στρατιωτίνες με πλήρη εξάρτηση, ενώ το φόντο πίσω τους φαίνεται να καταλαμβάνει το κουφάρι του Antonov An-225 Mriya, του μεγαλύτερου αεροσκάφους στον κόσμο, που καταστράφηκε στη διάρκεια εκείνης της σφοδρής αεροπορικής επιδρομής.   

Με μια πρώτη ματιά όμως, αυτό που έβλεπε κανείς ήταν μια περιτέχνως στημένη φωτογράφιση στουντιακού τύπου, γυρισμένη σε πραγματικό σκηνικό καταστροφής και θανάτου. Και όλο αυτό έμοιαζε συγχρόνως επιπόλαιο, ρηχό και ανάρμοστο.

«Η πραγματικότητα δεν χρειάζεται ενίσχυση» είχε πει η ίδια η Λίμποβιτς κάποτε. «Δεν υπάρχει τίποτα πιο παράξενο από την αλήθεια». 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Να είσαι καλά Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Daily / Να είσαι καλά, Σελίν Ντιόν, και μας συγχωρείς 

Πέρα από τις συνταρακτικές σκηνές που δείχνουν τη «Φωνή» να υποκύπτει στη νευρολογική της πάθηση, το ντοκιμαντέρ «I Am: Celine Dion» μας υπενθυμίζει ότι η απόσταση ανάμεσα στο cool και το «ξενέρωτο» είναι πολύ σχετική.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

Δημήτρης Πολιτάκης / Στην Ύδρα, μετά τη φωτιά 

«Η Ύδρα είναι μια φραγκοσυκιά γεμάτη πυρετό, όνειρα κι αγκάθια», έλεγε ο Σαχτούρης. Τώρα είναι γεμάτη κι από θηριώδη γιοτ, που μοιάζουν με πολεμικό στόλο της ίδιας σκιώδους υπερδύναμης, κι ας έχουν διαφορετικές σημαίες.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Απώλειες / Υπήρξε ποτέ πιο αναπάντεχος, πιο ιδιαίτερος και πιο αγαπητός σταρ από τον Ντόναλντ Σάδερλαντ;

Ό,τι κι αν έπαιζε ο Καναδός ηθοποιός, που πέθανε χθες στα 88 του, φιλτραριζόταν μέσα από κάτι βαθιά δικό του, σαν να απολαμβάνει ένα ιδιωτικό αστείο ή σαν να κρύβει επιτυχώς την υποψία ή τη βεβαιότητά του ότι κάτι έχει πάει πολύ στραβά (στον κόσμο).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ