Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ 

Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ  Facebook Twitter
Ο Σαμ Σπέιντ επιστρέφει ως μεσήλικας με την ιδεατή μορφή του Κλάιβ Όουεν
0

ΩΣ ΕΞΕΧΟΥΣΑ ΜΟΡΦΗ ΣΤΟ ΣΥΜΠΑΝ του αμερικανικού νουάρ, ο μπαρουτοκαπνισμένος και αγέρωχα κυνικός Σαμ Σπέιντ του Ντάσιελ Χάμετ είναι σχεδόν εξίσου γνωστός όσο και ο Φίλιπ Μάρλοου του Ρέιμοντ Τσάντλερ, παρότι οι εμφανίσεις του τόσο στο χαρτί όσο και στην οθόνη υπήρξαν σαφώς πιο περιορισμένες.

Η πρώτη του γνωριμία με το κοινό ήταν στη διάσημη αστυνομική νουβέλα «Το γεράκι της Μάλτας» που κυκλοφόρησε το 1930 για πρώτη φορά, μια δεκαετία πριν από την (ακόμα πιο διάσημη) κινηματογραφική της μεταφορά μέσω της ομώνυμης ταινίας του Τζον Χιούστον με τον Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στον πρωταγωνιστικό ρόλο.  

«Ο Σπέιντ είναι μια ιδεατή μορφή», είχε πει για το δημιούργημά του ο Χάμετ, «αντιπροσωπεύοντας αυτό που οι ιδιωτικοί ντετέκτιβ με τους οποίους συνεργάστηκα θα ήθελαν να είναι, και στις πιο αλαζονικές στιγμές τους πίστεψαν ότι κατάφεραν να γίνουν».

Ο Σαμ Σπέιντ επιστρέφει λοιπόν ως μεσήλικας με την ιδεατή μορφή του Κλάιβ Όουεν αλλά οι δημιουργοί αυτής της κομψής και ατμοσφαιρικής σειράς έξι επεισοδίων τον τοποθετούν πολύ μακριά από τα γνώριμα λημέρια του στο Σαν Φρανσίσκο.

Τον βλέπουμε στην αρχή του Monsieur Spade να φτάνει στην κωμόπολη Μποζούλ της Νότιας Γαλλίας συνοδεύοντας από την Κωνσταντινούπολη ένα μικρό κορίτσι το οποίο έχει ως αποστολή να παραδώσει στον πατέρα του μετά τον θάνατο της μητέρας του, η οποία ήταν η Μπριζίτ Ο’ Σόνεσι, η femme fatale που ο ίδιος είχε παραδώσει στη δικαιοσύνη στο τέλος του «Γερακιού της Μάλτας». Είναι 1955. 

Ο Κλάιβ Όουεν ενσαρκώνει έξοχα μια πιο ώριμη, αλλά όχι λιγότερο μοιρολατρική εκδοχή του Σαμ Σπέιντ (ακόμα και το κάπνισμα προσπαθεί να κόψει), από την αρχή όμως ακόμα της σειράς καθιστά ξεκάθαρη την εγγενή απροθυμία του να εμπλακεί συναισθηματικά –ή με πιο οποιονδήποτε άλλο τρόπο– με τις αχόρταγες ανάγκες των ανθρώπων, παραμένοντας ο αρχετυπικός νουάρ ήρωας που τα έχει δει όλα και έχει πλέον μπουχτίσει.

Ο πατέρας όμως δεν εμφανίζεται (θα εμφανιστεί αργότερα με αρπακτικές διαθέσεις) και ο Σπέιντ παραδίδει τελικά το κορίτσι σ’ ένα τοπικό ορφανοτροφείο που διοικούν καλόγριες. Συγχρόνως όμως, προσελκύει το ενδιαφέρον μιας όμορφης, πλούσιας και καλλιεργημένης χήρας, την οποία παντρεύεται.

Τότε η πλοκή μεταφέρεται έξι χρόνια αργότερα, χρονικό σημείο όπου παραμένει ως το τέλος. Ο Σπέιντ είναι ακόμα στην Μποζούλ, χήρος ο ίδιος πλέον, που περνά τις μέρες του πενθώντας την απώλεια της αγαπημένης του στην πολυτελή έπαυλή της την οποία κληρονόμησε, μαζί μ’ ένα εξαιρετικά καλόγουστο τζαζ καταγώγιο.

Monsieur Spade: Ο Κλάιβ Όουεν είναι ένας ιδανικός Σαμ Σπέιντ  Facebook Twitter
Η Κάρα Μπόσομ και ο Κλάιβ Όουεν σε σκηνή του Monsieur Spade.

Η εύθραυστη και μελαγχολική ηρεμία του διακόπτονται βίαια όμως από την ανεξήγητη σφαγή των καλογριών στο οικοτροφείο της μικρής, η οποία πλέον είναι έφηβη και η σχέση της με τον Σπέιντ έχει περάσει σε άλλο επίπεδο τριβών. Συγχρόνως κάνουν όλο και πιο έντονη την παρουσία τους πάνω από το ηλιόλουστο και γραφικό σκηνικό οι τρόμοι και τα φαντάσματα τόσο από τον την Κατοχή όσο κι από τον πόλεμο στην Αλγερία. 

Ο Κλάιβ Όουεν ενσαρκώνει έξοχα μια πιο ώριμη, αλλά όχι λιγότερο μοιρολατρική εκδοχή του Σαμ Σπέιντ (ακόμα και το κάπνισμα προσπαθεί να κόψει), από την αρχή όμως ακόμα της σειράς καθιστά ξεκάθαρη την εγγενή απροθυμία του να εμπλακεί συναισθηματικά –ή με πιο οποιονδήποτε άλλο τρόπο– με τις αχόρταγες ανάγκες των ανθρώπων, παραμένοντας ο αρχετυπικός νουάρ ήρωας που τα έχει δει όλα και έχει πλέον μπουχτίσει. 

«Οι άνθρωποι έρχονται σε σένα με τα προβλήματά τους και καταλήγεις να κληρονομείς αυτά τα προβλήματα», λέει με μελετημένη ψυχραιμία και με στακάτο λόγο σ’ έναν χαρακτηριστικό μονόλογό του στο πρώτο επεισόδιο του Monsieur Spade.

«Αλλά τυχαίνει να είσαι καλός στο να τα διορθώνεις, οπότε τα προβλήματα συνεχίζουν να έρχονται. Μαζί με τα λεφτά. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα, τα προβλήματα από μικρά γίνονται θανατηφόρα – αποδεικνύεται ότι είσαι καλός και σ’ αυτά. Ίσως υπερβολικά καλός. Μια μέρα ξυπνάς, κοιτάζεσαι στον καθρέφτη και βλέπεις κάποιον που δεν σου αρέσει και πολύ. Τίποτα το σπουδαίο. Απλά σταματάς να κοιτάζεσαι στον καθρέφτη». 

Monsieur Spade Official Trailer

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του True Detective

Daily / Στην άκρη της ατέλειωτης νύχτας: Η επιστροφή του «True Detective»

Δέκα χρόνια μετά τον πρώτο κύκλο και πέντε μετά τον προηγούμενο, η νουάρ σειρά ανθολογίας αλλάζει χέρια και μετακομίζει στο απόκοσμο σύμπαν βόρεια του Αρκτικού, με τη φοβερή Τζόντι Φόστερ στον κεντρικό ρόλο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Daily / Ποιος Κάρι Γκραντ; Κάπου γκώσαμε με τα biopics

Η σειρά «Archie» που επιχειρεί να απεικονίσει σε τέσσερα επεισόδια την αινιγματική προσωπικότητα του διάσημου ηθοποιού είναι ακόμα ένα δείγμα των περιορισμών του είδους της μυθοπλαστικής βιογραφίας που έχει κατακλύσει τη μικρή και τη μεγάλη οθόνη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ