«Με λένε Μαργαρίτα Καραπάνου, είμαι συγγραφέας, από εκεί και πέρα όλα είναι αχνά για μένα»

«Με λένε Μαργαρίτα Καραπάνου και είμαι συγγραφέας, από εκεί και πέρα όλα είναι αχνά για μένα» Facebook Twitter
«Η τρέλα και η δημιουργία, η μια τροφοδοτεί την άλλη. Αισθάνεσαι και μια μεγάλη θλίψη γι’ αυτό». Φωτ.: Αναστασία Βουτυροπούλου/LIFO
0



ΔEN EIXA ΞΑΝΑΔΕΙ
, για να είμαι ειλικρινής, άλλο επεισόδιο της σειράς «Το μαγικό των ανθρώπων» που επιμελούνται η Φωτεινή Τσαλίκογλου και η σκηνοθέτρια Πένυ Παναγιωτοπούλου, ώσπου είδα κάπου ότι πριν από λίγο καιρό είχε προβληθεί στην εκπομπή κάτι που μπορεί άνετα να χαρακτηριστεί ως σπάνιο ντοκουμέντο. Μια συνέντευξη της Μαργαρίτας Καραπάνου που είχε γίνει και είχε γυριστεί (από τις ίδιες) στο σπίτι της στην οδό Στρατιωτικού Συνδέσμου το 1998 –  μια δεκαετία πριν τον θάνατό της και πάνω από μια δεκαετία μετά από την κυκλοφορία του «Υπνοβάτη» – και δεν είχε προβληθεί ποτέ. 

Γύρω στα 45 λεπτά διαρκεί το επεισόδιο, το οποίο βρίσκεται διαθέσιμο στο Ertflix, και με εξαίρεση κάποιες εμβόλιμες παλιές και πολλαπλώς "σημαδιακές" ασπρόμαυρες φωτογραφίες, η κάμερα εστιάζει διαρκώς στην φιγούρα της δημιουργού μιας μοναδικής «τριλογίας» στην ιστορία της σύγχρονης ελληνικής (και όχι μόνο, εδώ σίγουρα μπορούμε να το πούμε) λογοτεχνίας. 

«Σαν συγγραφέας πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει σκοτάδι, σαν άνθρωπος όχι».

Κατανοώ σε μεγάλο βαθμό γιατί ένα μυθιστόρημα όπως «Η γραμμή του ορίζοντος» του Χρήστου Βακαλόπουλου είναι τόσο αγαπητό εδώ και τρεις γενιές σχεδόν (και εξακολουθεί ακάθεκτο), αλλά ρε παιδιά, έχετε διαβάσει την «Κασσάνδρα και τον Λύκο», το «Rien ne va plus» και τον «Υπνοβάτη»; Για τα μετέπειτα βιβλία της Καραπάνου που μοιάζουν να ανήκουν σε άλλο είδος, πιο υβριδικό και πιο «προσωπικό», ακόμα δεν έχω κατασταλάξει παρά μόνο στο ότι μου προκαλούν μια βαθιά αμηχανία. Εκείνη η «τριλογία» (η τριάδα έστω) όμως…   

«Με λένε Μαργαρίτα Καραπάνου και είμαι συγγραφέας. Από ‘κει και πέρα όλα είναι αχνά για μένα». Έτσι ξεκινά αυτή η συνέντευξη, στην οποία δεν διστάζει να αναφερθεί – εμμέσως πλην σαφώς – ακόμα και στην μανιοκαταθλιπτική της κατάσταση (στην «αρρώστια του "μήπως;"» όπως την είχε ορίσει αλλού). Ούτε την πειράζει να πει  «χιλιοειπωμένα πράγματα ίσως», που «όμως καμιά φορά είναι και πολύ ωραία». Όπως για τα κακά της υπέρμετρης ευαισθησίας και για την δύναμη της αγάπης. Ή για «το βλέμμα που δεν λέει ποτέ ψέματα, γιατί είναι σα να έχει σωματικά χαρακτηριστικά, ακουμπά πάνω σου». Λέει επίσης: 

«Όσο μεγαλώνω αισθάνομαι ότι οι λέξεις δεν έχουν το νόημα που είχαν όταν ήμουν πιο νέα» (τον καιρό της συνέντευξης ήταν 52 χρονών).  

«Σαν συγγραφέας πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχει σκοτάδι, σαν άνθρωπος όχι».  

«Το γράψιμο πρέπει κάποτε να μπαίνει σ’ ένα γήινο χώρο, να μην είναι αυτό το ξωτικό. Δε μ' αρέσει η ελιτίστικη αντίληψη των πραγμάτων». 

«Η τρέλα και η δημιουργία, η μια τροφοδοτεί την άλλη. Αισθάνεσαι και μια μεγάλη θλίψη γι’ αυτό».

«Πώς σας φαίνομαι; Καλά πάω; Ούτε τραυλίζω πολύ, σχεδόν καθόλου», λέει κάποια στιγμή. Και μετά ανάβει το χιλιοστό τσιγάρο και η φλόγα στον αναπτήρα κοντεύει να φτάσει στο ταβάνι…  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μαργαρίτα Καραπάνου: «Αισθάνομαι νικήτρια, αλλά με την πολύ βαθιά έννοια»

Βιβλίο / Μαργαρίτα Καραπάνου: «Αισθάνομαι νικήτρια, αλλά με την πολύ βαθιά έννοια»

Σαν σήμερα πεθαίνει η Μαργαρίτα Καραπάνου. Ο Βασίλης Κιμούλης που την γνώρισε και συνεργάστηκε μαζί της στενά, γράφει για την ξεχωριστή Ελληνίδα συγγραφέα και δημοσιεύει ανέκδοτα ντοκουμέντα.
ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΚΙΜΟΥΛΗ
Λυμπεράκη – Καραπάνου: «Στην Ύδρα κατάλαβα πόσο συνυφασμένες ήταν η ζωή και η λογοτεχνία γι' αυτές τις δύο γυναίκες»

Βιβλίο / Λυμπεράκη – Καραπάνου: «Στην Ύδρα κατάλαβα πόσο συνυφασμένες ήταν η ζωή και η λογοτεχνία γι' αυτές τις δύο γυναίκες»

Η μεταφράστρια της αγγλόφωνης έκδοσης του κλασικού βιβλίου της Μαργαρίτας Λυμπεράκη «Τα ψάθινα καπέλα», που μόλις κυκλοφόρησε με τίτλο «Three Summers», γράφει για την εμπειρία της με τις δύο αείμνηστες Ελληνίδες συγγραφείς και για την ιδιοσυγκρασιακή σχέση τους ως μητέρας και κόρης.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Βιβλίο / Δημήτρης Τζιόβας: «Θέλουμε να ζούμε με μύθους και ένας από αυτούς είναι ότι έχουμε την ομορφότερη χώρα»

Ο καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ, που τιμήθηκε με το φετινό Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων, μιλά στη LiFO για την εποχή μας, την τριτοβάθμια εκπαίδευση, τις συλλογικές αντιλήψεις και τις αγκυλώσεις του παρελθόντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι απέγινε η «χημική γενιά» των Ελλήνων ρέιβερ;

Βιβλίο / Τι απέγινε η «χημική γενιά» των Ελλήνων ρέιβερ;

Μια «underground» συζήτηση με τον Λέανδρο Κυριακόπουλο περί ρέιβ, νέων τεχνολογιών και άλλων «δαιμονίων», με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου «Αναπαραστάσεις του ανοίκειου - νομαδισμός και αισθητική στην ρέιβ ψυχεδελική σκηνή» (εκδ. Νήσος).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΓΕΟΣΟΥΑ

Το πίσω ράφι / «Ρετροσπεκτίβα» του Α. Γεοσούα: Μπορεί ένα μυθιστόρημα ιδεών να σε κρατάει δέσμιο ως το τέλος;

Από τους σημαντικότερους συγγραφείς του Ισραήλ, ο πρόσφατα χαμένος Αβραάμ Γεοσούα αφηγείται εδώ την ιστορία ενός εβδομηντάχρονου κινηματογραφιστή που κουβαλά ένα νεανικό αμάρτημα κι εξετάζει αναδρομικά τα πεπραγμένα του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να ξαναγράψουν τα βιβλία της Ιστορίας χωρίς μύθους»

Εμινέ Γεσίμ Μπεντλέκ / «Έλληνες και Τούρκοι πρέπει να ξαναγράψουν τα βιβλία της Ιστορίας χωρίς μύθους»

Η πρώην επίκουρη καθηγήτρια Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Bingöl της Τουρκίας μιλά στη LiFO για τις σχέσεις Ελλάδας – Τουρκίας με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου της «Η ανταλλαγή πληθυσμών του 1923 - Τραύμα και φαντασιακές κοινότητες σε Ελλάδα και Τουρκία».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
leonardo padura

Βιβλίο / Λεονάρδο Παδούρα: Η Κούβα πέρα από τα σύνορα

Ο κορυφαίος μυθιστοριογράφος Λεονάρδο Παδούρα στο πρόσφατο έργο του με τίτλο «Σαν σκόνη στον άνεμο» αναζητά την ταυτότητα της Κούβας του τότε και του σήμερα μέσα από τα όνειρα μιας παρέας νέων που έφτασαν να σκορπίζονται κι αυτοί σαν σκόνη στον άνεμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΤΡΙΤΗ 26/07 - ΕΧΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΙ-20 βιβλία που θα πάρω μαζί μου στις διακοπές

Βιβλία και Συγγραφείς / 20 βιβλία που θα πάρω μαζί μου στις διακοπές

Ο Νικος Μπακουνάκης επιλέγει και παρουσιάζει 20 βιβλία από την εκδοτική παραγωγή του 2022 για έξυπνες, διασκεδαστικές, συναρπαστικές, πρωτότυπες, αποκαλυπτικές και χρήσιμες καλοκαιρινές αναγνώσεις.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Η διεθνής αίγλη και το μεγαλείο του Καβάφη

Βιβλίο / Η διεθνής αίγλη και το μεγαλείο του Καβάφη

Η καθηγήτρια Συγκριτικής Γραμματολογίας του Πρίνστον και μεταφράστρια Κάρεν Έμεριχ μιλά για την περίπτωση του Αλεξανδρινού ποιητή με αφορμή τη συμμετοχή της στο φετινό International Cavafy Summer School που διοργάνωσε η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον "τέλειο γάμο", είχαν όμως κάτι πολύ βαθύτερο

Daily / Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον «τέλειο γάμο», είχαν όμως κάτι βαθύτερο

Χωρισμένο σε έξι ωριαία επεισόδια, το «The Last Movie Stars» είναι ένα μεγαλόπνοο και βαθιά αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τη μακρά και περιπετειώδη διαδρομή του «πιο ιδανικού ζευγαριού» που γνώρισε ποτέ το Χόλιγουντ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ