«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης

«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης Facebook Twitter
Το Ίντερνετ δεν είναι αυτό που νομίζεις...
0

ΕΧΕΙ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΣΕ ένα είδος μαζοχιστικής κόντρας με τον ίδιο μας τον εαυτό η σχέση μας με την πληροφορία και το Διαδίκτυο. Κάθε τόσο αγανακτούμε για το επίπεδο της «δημόσιας συζήτησης» στο Ίντερνετ, κάθε τόσο απελπιζόμαστε με τον ιδρυματισμό και τον εθισμό μας, με τη θρυμματισμένη συγκέντρωσή μας, με την παραπληροφόρηση, με την συνωμοσιολογία, με τον όχλο στα social media που συχνά είναι τόσο διαβρωμένος και τόσο απορροφημένος από το μέσο ώστε φτάνει να εγκαλεί τον όχλο «εκεί έξω», όπως συνέβη με τη φριχτή υπόθεση της Πάτρας.

Κάθε τόσο απειλούμε να ρίξουμε μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ και να πάρουμε τα βουνά, κατά βάθος όμως δεν πιστεύουμε ότι η λύση είναι ο λουδιτισμός ή ο ελευθεριακός πρωτογονισμός, οπότε επιστρέφουμε με βαριά καρδιά πίσω στη μικρή μας οθόνη, που είναι ο κόσμος όλος.    

Η «στιγμή της κρίσης» ξεκινά όταν αυτό το εργαλείο, που ήταν περιορισμένο στην επίλυση μικρών σχετικά και συγκεκριμένων ζητημάτων, φτάνει να εφαρμόζεται σε κάθε πτυχή σχεδόν της κοινωνικής μας ζωής, καθορίζοντάς την συνολικά.

Έχουν γραφτεί ήδη άπειρα άρθρα και βιβλία για τον στραβό δρόμο που πήρε το Ίντερνετ ειδικά από ένα σημείο (από τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα τούτου) και μετά, το ζήτημα όμως είναι προφανώς όχι μόνο ανεξάντλητο αλλά και διαρκώς όλο και πιο επείγον, από τη στιγμή που η συμπεριφορά μας μοιάζει να μεταλλάσσεται ραγδαία, και όχι μόνο όταν βρισκόμαστε online.

ιντερνετΠρόκειται για μια από τις έντονες «στιγμές κρίσης» (υπαρξιακής, συναισθηματικής, κοινωνικής) που βιώνουμε, μαζί με διάφορες κοσμογονικές άλλες τον τελευταίο καιρό, και είναι ένα από τα ζητήματα τα οποία επιχειρεί να διαφωτίσει ένα από τα βιβλία που «ακούγονται» πολύ αυτές τις μέρες. Τίτλος του, «Το Ίντερνετ δεν είναι αυτό που νομίζεις: Μια φιλοσοφία, μια ιστορία, μια προειδοποίηση» (The Internet Is Not What You Think It Is: A Philosophy, a History, a Warning). Συγγραφέας του βιβλίου είναι ο (Αμερικανο–Καναδός) καθηγητής ιστορίας και φιλοσοφίας της επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού, Justin E. H. Smith, που εκτός από το συγγραφικό έργο του είναι επίσης τακτικός συνεργάτης στους New York Times, το Harper's Magazine, το n + 1, το Slate και το Art in America.

Το βιβλίο αποτελεί μια ενδελεχή ανάπτυξη ενός άρθρου που είχε γράψει λίγους μήνες πριν από την πανδημία ο Smith με τίτλο «It’s All Over» και υπάρχει διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του περιοδικού The Point.

Όπως σημειώνει ο συγγραφέας, οι αλγόριθμοι δεν είναι ούτε καλοί ούτε κακοί. Η «στιγμή της κρίσης» ξεκινά όταν αυτό το εργαλείο, που ήταν περιορισμένο στην επίλυση μικρών σχετικά και συγκεκριμένων ζητημάτων, φτάνει να εφαρμόζεται σε κάθε πτυχή σχεδόν της κοινωνικής μας ζωής, καθορίζοντάς την συνολικά.

Και η κρίση κορυφώνεται όταν η δομική ισχύ αυτού του μηχανισμού στρέφεται εναντίον μας και μας υποβάλλει να αντιληφθούμε και τον ίδιο τον εαυτό μας ως ένα αλγοριθμικό σύστημα: 

«…Οι άνθρωποι μιλάνε πλέον περισσότερο αλγοριθμικά παρά υποκειμενικά και τα συμπτώματα αυτής της μετάλλαξης δεν εμφανίζονται μόνο σε όσους μοιάζουν να κατοικούν κυρίως online. Μπορεί αυτοί να αποτελούν την εμπροσθοφυλακή, όπως όμως συμβαίνει και με άλλα γλωσσολογικά φαινόμενα, τα τικ και οι συνήθειες τους σύντομα εξαπλώνονται ακόμα και σε εκείνους που εξακολουθούν να δηλώνουν ότι "δεν τους αρέσει να διαβάζουν σε οθόνες" ή ότι "προτιμούν ένα βιβλίο ή μια εφημερίδα", σα να μπορούσε μια τέτοια προτίμηση να εμποδίσει την ιστορία… Αντίθετα από τους αλγόριθμους, η ανθρώπινη συμπεριφορά διέπεται από έναν παραλογισμό, και ήταν αυτή η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο οντότητες εκείνη που αρχικά μας έκανε να ελπίζουμε ότι θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την πρώτη για την βελτίωση της δεύτερης. Όπως όμως συμβαίνει σε κάποιες πλοκές επιστημονικής φαντασίας που μοιάζουν υπερβολικά "κλασικές" και προφανείς, το ίδιο μας το δημιούργημα τέθηκε εκτός ελέγχου και επιστρέφει για να καταλάβει την ίδια μας την υπόσταση…».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ