«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης

«Έτσι μου ‘ρχεται να ρίξω μαύρη πέτρα στο ίντερνετ» και άλλες δηλώσεις σύγχρονης απόγνωσης Facebook Twitter
Το Ίντερνετ δεν είναι αυτό που νομίζεις...
0

ΕΧΕΙ ΕΞΕΛΙΧΘΕΙ ΣΕ ένα είδος μαζοχιστικής κόντρας με τον ίδιο μας τον εαυτό η σχέση μας με την πληροφορία και το Διαδίκτυο. Κάθε τόσο αγανακτούμε για το επίπεδο της «δημόσιας συζήτησης» στο Ίντερνετ, κάθε τόσο απελπιζόμαστε με τον ιδρυματισμό και τον εθισμό μας, με τη θρυμματισμένη συγκέντρωσή μας, με την παραπληροφόρηση, με την συνωμοσιολογία, με τον όχλο στα social media που συχνά είναι τόσο διαβρωμένος και τόσο απορροφημένος από το μέσο ώστε φτάνει να εγκαλεί τον όχλο «εκεί έξω», όπως συνέβη με τη φριχτή υπόθεση της Πάτρας.

Κάθε τόσο απειλούμε να ρίξουμε μαύρη πέτρα στο Ίντερνετ και να πάρουμε τα βουνά, κατά βάθος όμως δεν πιστεύουμε ότι η λύση είναι ο λουδιτισμός ή ο ελευθεριακός πρωτογονισμός, οπότε επιστρέφουμε με βαριά καρδιά πίσω στη μικρή μας οθόνη, που είναι ο κόσμος όλος.    

Η «στιγμή της κρίσης» ξεκινά όταν αυτό το εργαλείο, που ήταν περιορισμένο στην επίλυση μικρών σχετικά και συγκεκριμένων ζητημάτων, φτάνει να εφαρμόζεται σε κάθε πτυχή σχεδόν της κοινωνικής μας ζωής, καθορίζοντάς την συνολικά.

Έχουν γραφτεί ήδη άπειρα άρθρα και βιβλία για τον στραβό δρόμο που πήρε το Ίντερνετ ειδικά από ένα σημείο (από τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του αιώνα τούτου) και μετά, το ζήτημα όμως είναι προφανώς όχι μόνο ανεξάντλητο αλλά και διαρκώς όλο και πιο επείγον, από τη στιγμή που η συμπεριφορά μας μοιάζει να μεταλλάσσεται ραγδαία, και όχι μόνο όταν βρισκόμαστε online.

ιντερνετΠρόκειται για μια από τις έντονες «στιγμές κρίσης» (υπαρξιακής, συναισθηματικής, κοινωνικής) που βιώνουμε, μαζί με διάφορες κοσμογονικές άλλες τον τελευταίο καιρό, και είναι ένα από τα ζητήματα τα οποία επιχειρεί να διαφωτίσει ένα από τα βιβλία που «ακούγονται» πολύ αυτές τις μέρες. Τίτλος του, «Το Ίντερνετ δεν είναι αυτό που νομίζεις: Μια φιλοσοφία, μια ιστορία, μια προειδοποίηση» (The Internet Is Not What You Think It Is: A Philosophy, a History, a Warning). Συγγραφέας του βιβλίου είναι ο (Αμερικανο–Καναδός) καθηγητής ιστορίας και φιλοσοφίας της επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού, Justin E. H. Smith, που εκτός από το συγγραφικό έργο του είναι επίσης τακτικός συνεργάτης στους New York Times, το Harper's Magazine, το n + 1, το Slate και το Art in America.

Το βιβλίο αποτελεί μια ενδελεχή ανάπτυξη ενός άρθρου που είχε γράψει λίγους μήνες πριν από την πανδημία ο Smith με τίτλο «It’s All Over» και υπάρχει διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του περιοδικού The Point.

Όπως σημειώνει ο συγγραφέας, οι αλγόριθμοι δεν είναι ούτε καλοί ούτε κακοί. Η «στιγμή της κρίσης» ξεκινά όταν αυτό το εργαλείο, που ήταν περιορισμένο στην επίλυση μικρών σχετικά και συγκεκριμένων ζητημάτων, φτάνει να εφαρμόζεται σε κάθε πτυχή σχεδόν της κοινωνικής μας ζωής, καθορίζοντάς την συνολικά.

Και η κρίση κορυφώνεται όταν η δομική ισχύ αυτού του μηχανισμού στρέφεται εναντίον μας και μας υποβάλλει να αντιληφθούμε και τον ίδιο τον εαυτό μας ως ένα αλγοριθμικό σύστημα: 

«…Οι άνθρωποι μιλάνε πλέον περισσότερο αλγοριθμικά παρά υποκειμενικά και τα συμπτώματα αυτής της μετάλλαξης δεν εμφανίζονται μόνο σε όσους μοιάζουν να κατοικούν κυρίως online. Μπορεί αυτοί να αποτελούν την εμπροσθοφυλακή, όπως όμως συμβαίνει και με άλλα γλωσσολογικά φαινόμενα, τα τικ και οι συνήθειες τους σύντομα εξαπλώνονται ακόμα και σε εκείνους που εξακολουθούν να δηλώνουν ότι "δεν τους αρέσει να διαβάζουν σε οθόνες" ή ότι "προτιμούν ένα βιβλίο ή μια εφημερίδα", σα να μπορούσε μια τέτοια προτίμηση να εμποδίσει την ιστορία… Αντίθετα από τους αλγόριθμους, η ανθρώπινη συμπεριφορά διέπεται από έναν παραλογισμό, και ήταν αυτή η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο οντότητες εκείνη που αρχικά μας έκανε να ελπίζουμε ότι θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε την πρώτη για την βελτίωση της δεύτερης. Όπως όμως συμβαίνει σε κάποιες πλοκές επιστημονικής φαντασίας που μοιάζουν υπερβολικά "κλασικές" και προφανείς, το ίδιο μας το δημιούργημα τέθηκε εκτός ελέγχου και επιστρέφει για να καταλάβει την ίδια μας την υπόσταση…».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον "τέλειο γάμο", είχαν όμως κάτι πολύ βαθύτερο

Daily / Πολ Νιούμαν - Τζοάν Γούντγουορντ: Τελικά δεν είχαν τον «τέλειο γάμο», είχαν όμως κάτι βαθύτερο

Χωρισμένο σε έξι ωριαία επεισόδια, το «The Last Movie Stars» είναι ένα μεγαλόπνοο και βαθιά αποκαλυπτικό ντοκιμαντέρ για τη μακρά και περιπετειώδη διαδρομή του «πιο ιδανικού ζευγαριού» που γνώρισε ποτέ το Χόλιγουντ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Persuasion: Η Τζέιν Όστεν είναι διαχρονική και δεν μαγαρίζεται εύκολα

Daily / «Persuasion»: Η Τζέιν Όστεν είναι διαχρονική και δεν μαγαρίζεται εύκολα

Είναι στιγμές που η αυτή η «σύγχρονη» προσαρμογή του μυθιστορήματος της Τζέιν Όστεν αγγίζει τα όρια μιας αβάσταχτης και ανάρμοστης ελαφρότητας, συνολικά όμως βλέπεται μια χαρά χωρίς να διεκδικεί θέση στις κορυφαίες κινηματογραφικές προσαρμογές των βιβλίων της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Βούλα Χαριλάου ήταν (από) αλλού

Απώλειες / Η Βούλα Χαριλάου ήταν (από) αλλού

Για την ιδιάζουσα κινηματογραφική περίπτωση μιας από τις πιο ιδιαίτερες και ελκυστικές ηθοποιούς που μπορούσε να συναντήσει κανείς μικρός κατά την αδιάκοπη λιτανεία των ελληνικών ταινιών στην τηλεόραση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Αναρωτιέται άραγε το χταπόδι πόσο έξυπνο είναι το καβούρι πριν το φάει;

Daily / Αναρωτιέται άραγε το χταπόδι πόσο έξυπνο είναι το καβούρι πριν το φάει;

Ένα νέο βιβλίο μάς προκαλεί να αποδράσουμε από την ανθρωποκεντρική «φούσκα» μας και να συλλογιστούμε τον ιδιαίτερο και εντελώς διαφορετικό από τον δικό μας τρόπο με τον οποίο άλλα έμβια όντα αντιλαμβάνονται τον κόσμο αλλά και την ίδια τους την ύπαρξη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Bear: Η κουζίνα ως καθαρτήριο των ψυχών

Daily / «The Bear»: Η κουζίνα ως καθαρτήριο των ψυχών

Έχουν καταντήσει μπανάλ οι προσδιορισμοί «αυθεντικό» και «ανθρώπινο», ταιριάζουν όμως απολύτως στους ρυθμούς και στο ύφος αυτής της εξαιρετικής νέας σειράς που προσφέρει μαθήματα ζωής και συντροφικότητας χωρίς ίχνος διδακτισμού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Να μαζευτούμε όσοι λάβαμε χρησμό από το μαντείο τεχνητής νοημοσύνης στο Πεδίον του Άρεως

Δημήτρης Πολιτάκης / Να μαζευτούμε όσοι λάβαμε χρησμό από το μαντείο τεχνητής νοημοσύνης στο Πεδίον του Άρεως

Το πιο μεγάλο σουξέ ίσως της έκθεσης «Plásmata» ήταν μια οντότητα τεχνητής νοημοσύνης που απαντούσε στα πιο κρίσιμα και αναπάντητα ερωτήματα των περαστικών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για ένα μπλουζάκι αδειανό, για έναν Κρέοντα

Daily / Για ένα μπλουζάκι αδειανό, για έναν Κρέοντα

Καταιγισμό σκαιών χαρακτηρισμών από διάφορους αυτόκλητους θεματοφύλακες των αρχών και των παραδόσεων του αρχαίου δράματος δέχτηκε ο ηθοποιός Γεράσιμος Σκιαδαρέσης μετά το υβριστικό σλόγκαν που μοστράρισε ενάντια στον χαρακτήρα που είχε υποδυθεί σε παράσταση της Αντιγόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
λεοναρντ κοέν

Daily / «Η αγάπη είναι ένα ψυχρό, σπασμένο Αλληλούια»: Η παράξενη διαδρομή του πιο εμβληματικού τραγουδιού του Κοέν

Ένα νέο ντοκιμαντέρ επιχειρεί να καταγράψει την περιπετειώδη πορεία του «Hallelujah», αυτού του εξαίσιου συνδυασμού θρησκευτικής έκστασης και σεξουαλικής προσμονής, από την απαξίωση στην αναγνώριση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
συναυλία lex

Daily / Μην ντρέπεσαι, είναι ok να μην σου αρέσει ή ακόμα και να μην ξέρεις καν ποιος είναι ο ΛΕΞ

Οι εκρηκτικές ανταποκρίσεις από τη θριαμβευτική εμφάνιση του ΛΕΞ στη Νέα Σμύρνη, ακόμα και από άτομα που δεν είχαν πάει, προκάλεσαν συμπλέγματα ανεπάρκειας και FOMO στο καλοπροαίρετο κοινό μιας κάποιας ηλικίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
RRR: Πρέπει να δει κανείς για να το πιστέψει αυτό το ασυγκράτητο Ινδικό έπος του Netflix

Daily / «RRR»: Πρέπει να δει κανείς για να πιστέψει αυτό το ασυγκράτητο ινδικό έπος του Netflix

Πρόκειται για την ακριβότερη παραγωγή στην ιστορία του ινδικού σινεμά και το δείχνει και με το παραπάνω, ειδικά στις απίστευτες σκηνές συμφωνικής και πυροτεχνικής δράσης που δεν κωλώνουν μπροστά σε καμιά υπερβολή και σε καμιά ακρότητα, κάνοντας τις αντίστοιχες του Χόλιγουντ να μοιάζουν επίπεδες, ανέμπνευστες και ψόφιες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ