Γιάννης Παλαμίδας

Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
0
  • Τεσσάρων ετών ήρθαμε με τους γονείς μου και τον αδερφό μου στο Νέο Ηράκλειο, όπου και μεγάλωσα. Ο πατέρας μου ήταν οδηγός στα λεωφορεία και η μητέρα μου υφάντρια σε εργοστάσιο. Στα 14 μου αγόρασα το «Aladdin Sane» του Ντέιβιντ Μπόουι, όταν είχε πρωτοβγεί. Αποτέλεσε πολιτισμικό σοκ μετά τον Καζαντζίδη και τους Νοστράδαμος που ακούγαμε.
  • Το πρώτο μου γκρουπ λεγόταν Velvet Opera και παίζαμε μπλουζ. Εγώ ήμουν έφηβος τότε. Σε μια συνοικιακή συναυλία γνωριστήκαμε με τον Βασίλη Δερτιλή και σύντομα φτιάξαμε το γκρουπ Apocalypsis. Ο Δερτιλής με είχε δει εκεί, σε εκείνη τη συναυλία, να κάνω σόου, να βγαίνω μέσα από ένα φέρετρο όρθιο, φτιαγμένο από νοβοπάν ή να τραγουδάω με μια τηλεόραση περασμένη στο κεφάλι μου. Βγάλαμε δύο δίσκους ως Apocalypsis – τραγούδησα μόνο στον πρώτο και κάναμε πολλές συναυλίες σε όλη την Ελλάδα. Είχαμε εμφανιστεί και στο Κύτταρο, όλα τα μέλη του γκρουπ ντυμένα γαμπροί κι εγώ νύφη. Θυμάμαι από κάτω τους Socrates να γελάνε, ενώ τον Δημήτρη Πουλικάκο να μας έχει πάρει στα σοβαρά!

Το 2008 έμαθα ότι η Λένα ξανακάνει δίσκο, της τηλεφώνησα και της είπα: «Έρχομαι τώρα να πω κομμάτι σου». Είχαμε σχεδόν μια δεκαετία να μιλήσουμε, γιατί ο καθένας έκανε τα δικά του.

  • Όλη η φάση με τους Apocalypsis βασίστηκε στη σκηνική τους ακρότητα αλλά και στη μουσική, αφού, ενώ όλοι έπαιζαν τότε κλασικό ροκ και new wave, εμείς προτείναμε το techno-rock, σύμφωνα με τους Emerson, Lake & Palmer, τους Genesis και τα άλλα μεγάλα συγκροτήματα του είδους. Κι έτσι, μπορεί να βγήκαν δύο δίσκοι, η δισκογραφία και οι κριτικοί όμως στάθηκαν αμήχανοι γενικά, μη γνωρίζοντας αν κάναμε πλάκα ή αν αντιγράφαμε τον Screamin' Jay Hawkins και τον Alice Cooper στο ξεκίνημά του!
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Είχαμε εμφανιστεί και στο Κύτταρο, όλα τα μέλη του γκρουπ ντυμένα γαμπροί κι εγώ νύφη. Θυμάμαι από κάτω τους Socrates να γελάνε, ενώ τον Δημήτρη Πουλικάκο να μας έχει πάρει στα σοβαρά!... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
  • Με τη Λένα Πλάτωνος με έφερε σε επαφή η Σαβίνα Γιαννάτου. Παίζαμε στο θέατρο Μινώα με τους Apocalypsis και σαπόρτ τη Σαβίνα σε μπαλάντες της Τζόαν Μπαέζ και του Λέοναρντ Κοέν. Ένα βράδυ η Λένα, που έψαχνε ανδρική φωνή για το «Σαμποτάζ», ήρθε να μας ακούσει και επί τόπου μού πρότεινε συνεργασία. Την επόμενη μέρα έγινε ο μεγάλος σεισμός της Αθήνας του 1981! Έναν μήνα μετά την επισκέφθηκα και πρωτάκουσα τα τραγούδια του «Σαμποτάζ». Καταλάβαινα ότι υπήρχαν στοιχεία κοινά με το progressive rock κίνημα, αλλά ούτε που φανταζόμουν την ιστορικότητα που θα αποκτούσε το συγκεκριμένο έργο.
  • Τον Αλέκο Πατσιφά τον συνάντησα μια-δυο φορές σε πρόβες που κάναμε, και μάλιστα στο σπίτι της Λένας. Τότε ήμουνα χαϊβανάκι – πού να καταλάβαινα από Πατσιφάδες και κουλτουριάρηδες γενικά. Το μόνο που μου άρεσε να λέω ήταν ότι παίζαμε techno-rock με τους Apocalypsis.
  • Τον Χατζιδάκι ποτέ δεν τον γνώρισα, δεν έτυχε. Το 2011, όμως, έκανα βουτιά στα βαθιά, ερμηνεύοντας μαζί με τη Μάρθα Φριντζήλα και την Ηρώ Σαΐα τον «Μεγάλο Ερωτικό» του υπό τη διεύθυνση και ενορχήστρωση του Σταύρου Ξαρχάκου. Πολύ σημαντική στιγμή για μένα αυτή! Θεωρώ εξίσου σημαντικό το Τρίτο Πρόγραμμα που κληροδότησε ο Χατζιδάκις. Πέρασα κι εγώ από κει, και συγκεκριμένα από τα Πειραματικά Εργαστήρια του Τρίτου υπό την εποπτεία του Μιχάλη Γρηγορίου, ενός πρωτοποριακού συνθέτη, τον οποίο εκτιμώ πολύ.
  • Τέλη του 1980 κάναμε με τον Δημήτρη Μαραγκόπουλο και τη Σαβίνα το άλμπουμ «Μαρία Ντολόρες Παρελθόν» κι ακολούθησαν συνεργασίες μου με τον κιθαριστή Παναγιώτη Μάργαρη και τον Διονύση Τσακνή. Το '98 φτιάχτηκαν οι ΝΕ, που διήρκησαν όσο γραφόταν το άλμπουμ μας. Και το 2000 τραγούδησα το πανέμορφο «Τυχερό Αστέρι» του Κ. Βήτα που έγινε μεγάλη επιτυχία και με ακολουθεί μέχρι σήμερα.
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Όταν πρωτάκουσα τα τραγούδια του «Σαμποτάζ» καταλάβαινα ότι υπήρχαν στοιχεία κοινά με το progressive rock κίνημα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
 
  • Το 1994 συνεργάστηκα σε συναυλίες με την Ελευθερία Αρβανιτάκη και τον Δημήτρη Ζερβουδάκη. Έλεγα, βέβαια, το «Κοπερτί», αλλά στο β' μέρος ακολουθούσαν η «Τρελή κι αδέσποτη», ένα του Καζαντζίδη και οι «Αμφιβολίες» του Μυτιληναίου. Με φαντάζεστε να λέω τις «Αμφιβολίες»; Ποιον να έπειθα;
  • Νοσταλγώ τη συνεργασία μου με τον Τζίμη Πανούση για δύο σεζόν. Κάναμε ένα νούμερο με τον Τζίμη, εγώ ως Κοντολάζος κι εκείνος ως Άγγελος Διονυσίου. Στο τέλος, όμως, του α' μέρους έβγαινα εγώ ως Mαντόνα με την αμφίεση Who's that girl, ξανθιά δηλαδή με μαύρα φρύδια. Μάλιστα, είχαμε πάει με τη μηχανή του Πανούση στο Remember και αγοράσαμε μποτίνια λουστρίνι, ένα μαύρο μπουφάν βινυλίου και κίτρινη, μίνι φούστα και δικτυωτό καλσόν. Τη δεύτερη σεζόν, πάντα με τον Πανούση, έβγαινα ως Αλέξια με το «Τα κορίτσια ξενυχτάνε».
  • Εν μέσω όλων αυτών των δραστηριοτήτων, δεν διένυα και την πιο ρόδινη περίοδο της ζωής μου. Απομόνωση, εσωστρέφεια, με μόνη διέξοδο να φτιάχνω τις δικές μου μουσικές και τους δικούς μου κόσμους. Κυκλοφόρησα νωρίς σχετικά τα «Σινερομάτζα» για να φτάσω στο 2008 με τον «Δωρητή Σώματος», τελευταίο προσωπικό μου δίσκο. Με εξαίρεση τη Λένα, δεν είμαι από τους ανθρώπους που κρατάνε φιλίες από τα παλιά, όχι πάντα κατ' επιλογή. Γι' αυτό μέχρι σήμερα έχω λίγους και καλούς φίλους.
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Με εξαίρεση τη Λένα, δεν είμαι από τους ανθρώπους που κρατάνε φιλίες από τα παλιά, όχι πάντα κατ' επιλογή. Γι' αυτό μέχρι σήμερα έχω λίγους και καλούς φίλους... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
  • Το 2008 έμαθα ότι η Λένα ξανακάνει δίσκο, της τηλεφώνησα και της είπα: «Έρχομαι τώρα να πω κομμάτι σου». Είχαμε σχεδόν μια δεκαετία να μιλήσουμε, γιατί ο καθένας έκανε τα δικά του. Εγώ, ας πούμε, βιοποριζόμουν για πολλά χρόνια ως εκφωνητής σε τηλεοπτικές διαφημίσεις και σε μεταγλωττίσεις ταινιών animation της Disney. Σήμερα κι αυτός ο κλάδος περνάει κρίση.
  • Μια φορά μου είπε η Μαρίζα Κωχ: «Ποιος, παιδάκι μου, θα σου γράψει τραγούδια εσένα μετά την Πλάτωνος;». Άμα στα 21 σου έχεις τραγουδήσει «Σαμποτάζ» και «Κοπερτί», μετά τι άλλο πια να κάνεις; Δεν έχω παράπονο, θεωρώ ότι μαζί με τη Λένα κάτι αφήσαμε στην ελληνική μουσική και, συν τοις άλλοις, κάνω και τα δικά μου.
  • Μου αρέσει ως ερμηνευτής ο Σωκράτης Μάλαμας, ασχέτως αν το «ύφος» μας διαφέρει. Εξακολουθεί να μου αρέσει η Σαβίνα Γιαννάτου και τη θεωρώ τη μεγαλύτερη ever Ελληνίδα τραγουδίστρια. Εκτιμώ ακόμη για τις φωνητικές της ικανότητες την Ηρώ Σαΐα. Από τα νέα παιδιά εκτιμώ τον Λόλεκ, με την υπέροχη μελοποίησή του στα «Κεριά» του Καβάφη, τους Electric Litany, την Etten και το συγκρότημα Χείλια Λουλούδια, με τους οποίους συνεργαστήκαμε κιόλας. Τελευταία ερμήνευσα έξι τραγούδια για το επερχόμενο άλμπουμ των Magic de Spell. Με το ιστορικό αυτό ροκ συγκρότημα μάς συνδέουν η νεότητά μας, πάνω απ' όλα, και η κοινή μας αισθητική κι αισθάνομαι τυχερός για τη συνεργασία.
Γιάννης Παλαμίδας Facebook Twitter
Νοσταλγώ τη συνεργασία μου με τον Τζίμη Πανούση για δύο σεζόν... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LiFO
 

Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO τον Ιούνιο του 2014

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Οι Αθηναίοι / Η Μαρινέλλα ειλικρινέστερη παρά ποτέ αφηγείται τη ζωή της όλη στη LIFO

Η μεγάλη κυρία του ελληνικού τραγουδιού μιλά για τις ανεξίτηλες συναντήσεις της πορείας της, για το πώς πήγε κόντρα στο ρεύμα της εποχής της, για μια ζωή χορτάτη. Δουλεύοντας επί 67 συναπτά έτη δεν ανέχεται να της πει κανείς «τι ανάγκη έχεις;».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αγνή Πικιώνη: «Η Αθήνα έχει εξελιχθεί σ’ ένα μαζικό λούνα παρκ»

Οι Αθηναίοι / «Δυσκολεύονταν να με πλησιάσουν επειδή ήμουν η κόρη του Πικιώνη»

Η Αγνή Πικιώνη, κόρη του οραματιστή αρχιτέκτονα που είχε αφοσιωθεί στη λαϊκή αρχιτεκτονική, μιλά για τη ζωή της δίπλα σε εκείνον, που της έμαθε ότι «ένας απλός άνθρωπος μπορεί να φτιάξει κάτι σημαντικό». Αρχιτέκτονας και η ίδια, φρόντισε να διασώσει και να ταξινομήσει το έργο του. Τη θυμώνει η μεταμοντέρνα αρχιτεκτονική και πιστεύει ότι η Αθήνα έχει χάσει το στοίχημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ