Αurora Aspen

Αurora Aspen Facebook Twitter
0

Γεννήθηκα στο Μπέργκεν, στη δυτική ακτή της Νορβηγίας. Δεν μείναμε εκεί για πολύ, όταν ήμουν τεσσάρων χρονών ο πατέρας μου μετακόμισε στη Ζάμπια και πήγα μαζί του.

Θυμάμαι πολλά από τη Ζάμπια, θυμάμαι που ταξίδευα δεξιά κι αριστερά. Τη σαβάνα, τη ζούγκλα, την ξερή γη με τις καμηλοπαρδάλεις να τρέχουν.

Όταν ξαναγυρίσαμε στη Νορβηγία μετακομίσαμε στο Τρόμσο, πάνω από τον Αρκτικό Κύκλο. Στη βόρεια Νορβηγία βλέπεις άσπρα βουνά, έξι μήνες φως, έξι μήνες σκοτάδι. Είναι μια ακραία βερσιόν του νορβηγικού τοπίου, η φύση είναι απίστευτη: το σκοτάδι, ο Αρκτικός Κύκλος, ο ήλιος τα μεσάνυχτα.

Μετά το πανεπιστήμιο έζησα για λίγο στο Μπαγκλαντές, στο πλαίσιο ενός art project. Φορούσα το τσαντόρ και το σαλβάρ καμίζ όσο ήμουν εκεί. Ποτέ δεν μου έχουν φερθεί με τόσο σεβασμό. Ήταν τόσο ευγνώμονες που ήμουν εκεί και σεβόμουν τις παραδόσεις τους. Ήταν και περίεργο βέβαια, γιατί ανά πάσα στιγμή είχα 20 άτομα να με ακολουθούν, να με κοιτάνε. Πήγα σε χωριά που δεν είχαν ξαναδεί λευκό άνθρωπο. Με βάλανε σε ένα παγκάκι δίπλα σε μια λιμνούλα και χωρικοί που μένανε δυο ώρες μακριά έρχονταν για να με δούνε.

Στην Αθήνα ήρθα τυχαία, ταξιδεύοντας με κάτι φίλους. Με ενθουσίασε το ότι υπήρχε μια τόσο ζωντανή και δυνατή σκηνή που ήταν τόσο άγνωστη στη βόρεια Ευρώπη. Η σύγχρονη ελληνική κουλτούρα είναι εντελώς άγνωστη.

Πολλοί φίλοι μου με ρωτάνε «Γιατί στην Αθήνα; Ή στην Ελλάδα;». Τη θεωρούσανε χώρα για διακοπές. Μου φάνηκε ανεξερεύνητη η Αθήνα. Αισθάνθηκα ότι συνέβαιναν τόσο πολλά πράγματα εδώ, ότι υπήρχαν δημιουργικότητα και φανταστικοί άνθρωποι, ότι υπήρχε μια ενδιαφέρουσα κουλτούρα με κάποια ανατολίτικα χαρακτηριστικά. Η Ελλάδα ανήκει στην Ευρώπη, αλλά έχει και μια πολύ ξεχωριστή ταυτότητα. Το βρίσκω πολύ ενδιαφέρον.

Η Αθήνα είναι τόσο περίεργη και χαοτική. Έχει ένα χαρακτήρα μοναδικό, δεν μπορείς να το περιγράψεις, στρίβεις μια γωνία και είναι σαν να είσαι σε άλλη πόλη.

Κάθε φορά που πήγαινα να φύγω από την Αθήνα κάτι άλλαζε. Την τελευταία φορά που πήγα να φύγω, το Νοέμβριο, βρήκα τη δουλειά που έχω τώρα στο __exhibition space πάνω από το Κ44. Δεν ένιωθα ότι είχα καταφέρει να κάνω αυτό που ήθελα, δεν είχα τελειώσει με την Ελλάδα καθόλου.

Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως επιμελήτρια εκθέσεων, θα έλεγα ότι δουλεύω με καλλιτέχνες και προσπαθώ να δημιουργήσω μια ελευθερία για να μπορούν να δημιουργήσουν. Προφανώς συνεισφέρω στην οργάνωση των εκθέσεων.

Η καλλιτεχνική σκηνή στην Αθήνα έχει μεγάλες προοπτικές. Καμιά φορά μόνο εύχομαι τα έργα να είχαν μια πιο ελληνική ταυτότητα. Συχνά βλέπω δουλειά που είναι καλή, αλλά θα ήταν ωραίο να ήταν κάπως πιο ελληνική. Στη βόρεια Ευρώπη οι άνθρωποι παίζουν πολύ με τις ρίζες τους και τις παραδόσεις τους.

Μου αρέσει πολύ να φέρνω ξένους καλλιτέχνες και να κάνουν εκθέσεις μαζί με Έλληνες. Όλοι όσοι έχουν έρθει στην Αθήνα έχουν εκπλαγεί από τη σκηνή της Αθήνας κι απορούν πώς δεν είναι περισσότερο γνωστή.

Ντρέπομαι που δεν μιλάω ακόμα καλά ελληνικά. Σκέψου ότι είμαι εδώ ήδη ενάμιση χρόνο.

Το πρώτο μου σπίτι στην Αθήνα ήταν ένα σπίτι νησιώτικο σαν καλύβα, στην Καισαριανή. Ήταν βαμμένο τιρκουάζ και είχε ξύλινα πατώματα, κρύο το χειμώνα και ζέστη το καλοκαίρι. Δεν μπορούσες να έχεις το φούρνο και το νερό να λειτουργούν συγχρόνως, γιατί θα πάθαινες ηλεκτροπληξία. Νόμιζα πως ήτανε υπέροχο, αλλά προφανώς ήταν τελείως αχούρι.

Τώρα μένω στη Στουρνάρη. Το λατρεύω αυτό το σπίτι, έχει ένα ροζ μπάνιο και μια καναρινί κουζίνα και μια τρύπια σκεπή κι όταν βρέχει η σκεπή στάζει πολύ.

Στην αρχή, όταν γνώριζα Αθηναίους και πήγαινα στο σπίτι τους για φαγητό, ας πούμε, προσπαθούσαν να μου δώσουν πράγματα φεύγοντας. Από μια καρέκλα, πετσέτες, μέχρι μακαρόνια και έξι κονσέρβες μανιτάρια. Ή με ρωτούσαν: «Σεντόνια έχεις; Δεν έχεις; Πάρε!».

Γύρναγα σπίτι μου με σακούλες μακαρονιών κι ας είχα ήδη μακαρόνια. Με συνεπήρε όλο αυτό, αλλά ντρεπόμουν και πάρα πολύ. Παραείναι καλό. Στην αρχή έλεγα όχι και μετά επέμεναν, επέμεναν. Μου έκανε εντύπωση το ότι προσπαθούσαν να με φροντίσουν τόσο πολύ. Για να μη μιλήσω για το τάισμα: «Φάε κι άλλο! Φάε κι άλλο».

Αυτό που μου φάνηκε τόσο διαφορετικό εδώ στην Αθήνα είναι ότι έρχομαι από μια κοινωνία που η ατομική ταυτότητα είναι πολύ σημαντική - ακόμα και μέσα σε μια οικογένεια όλοι είναι άτομα. Εδώ η οικογένεια είναι φοβερά σημαντική και σε συναισθηματικό αλλά και σε οικονομικό επίπεδο.

Η Αθήνα δεν έχει αρκετό πράσινο και εγώ έχω συνηθίσει σε πάρκα. Πάω στον Εθνικό Κήπο με το βιβλίο μου και μια κουβέρτα και κάθομαι. Ποιος πάει στον Εθνικό Κήπο; Βλέπεις πολλούς ξένους, είναι και οι μόνοι που κάθονται στο γρασίδι - οικογένειες Γάλλων, Βέλγοι. Έχει και πολλούς επιδειξίες.

Πάω και βρίσκω ένα ωραίο μυστικό σημείο κάτω από τα δέντρα, έχει χελώνες γύρω γύρω και παπαγάλους που πετάνε. Είναι σαν μια μικρή όαση. Έκανα και τα γενέθλιά μου εκεί - με τους φίλους μου και μπαλόνια στα δέντρα και πολύ σαμπάνια και φαγητό.

Οι Αθηναίοι
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

ADM 2025: The Urban Issue / Ανδρέας Κούρκουλας: «Η μεγάλη απειλή είναι να γίνει η πόλη ένα μεγάλο ξενοδοχείο»

Γεννήθηκε στο Χαλάνδρι, ζει στον Λυκαβηττό. Από την απόρριψη του κατεστημένου και την πίστη στη χωρική εμπειρία έως τις προκλήσεις της Αθήνας και το μέλλον των νέων δημιουργών, ο διακεκριμένος αρχιτέκτονας μιλά με πάθος για την ουσία, τις ευκαιρίες και τις πληγές της σύγχρονης πόλης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

Οι Αθηναίοι / Μιχάλης Ρέππας: «Θέλω να διασκεδάζω. Πέρασα τα 65 και έχει αρχίσει να μη με νοιάζει»

«Τρεις Χάριτες», «Βίρα τις Άγκυρες», «Δις εξαμαρτείν», «Safe Sex», «Το Κλάμα βγήκε από τον Παράδεισο», «Μπαμπάδες με ρούμι». Λίγοι μας έχουν κάνει να γελάσουμε τόσο τα τελευταία 30 χρόνια όσο ο Μιχάλης Ρέππας. Ο ηθοποιός, συγγραφέας και σκηνοθέτης που εξαιτίας του «το Τζέλα Δέλτα δεν είχε φουγάρα» αφηγείται τη ζωή του στη LifO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Οι Αθηναίοι / Βασίλης Λαμπρινουδάκης: Ο αρχαιολόγος πίσω από το νέο μουσείο της Επιδαύρου

Από τις ανασκαφές στην Επίδαυρο και τη Νάξο, ο ομότιμος καθηγητής Κλασικής Αρχαιολογίας αφηγείται μια ζωή αφιερωμένη στην ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Και όπως λέει, το πιο πολύτιμο εύρημα δεν ήταν αρχαιολογικό – ήταν η γυναίκα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Ελένη Σαράντη

Γεύση / Ελένη Σαράντη: «Κυνήγησα πράγματα που τελικά δεν είχαν σημασία»

Μετά από μια δύσκολη στιγμή, κατάλαβε πως η μόνη επιβράβευση που μετρά δεν είναι τα αστέρια, αλλά το “φάγαμε καταπληκτικά”. Όταν την αποκαλούν σεφ, απαντά απλά: «Εγώ μαγειρεύω». Η υπερήφανη μαγείρισσα που προκαλεί ουρές στην οδό Σαλαμίνος, στον Κεραμεικό, είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόυς Ευείδη

Οι Αθηναίοι / Τζόυς Ευείδη: «Φαίνομαι πολύ κουλ; Μπα, ρόλος είναι»

Αν της είχαν κάνει στο θέατρο όσες επαγγελματικές προτάσεις είχε ως σερβιτόρα, θα ήταν η Βουγιουκλάκη – όπως λέει. Κι αν και συχνά αυτολογοκρίνεται, δεν κρύβεται πίσω από τις λέξεις. Είναι μια αγαπητή κωμική ηθοποιός, που κάποτε ήθελε να παίξει δραματικούς ρόλους. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γκίκας Ξενάκης

Γκίκας Ξενάκης / «Έχω κάνει λάθη – δούλεψα πολύ με τον εαυτό μου για να τους σέβομαι όλους στην κουζίνα»

Μεγαλώνοντας στη Θήβα, αγάπησε το φρέσκο ψάρι, τα άγρια χόρτα και τις ταπεινές συνταγές. Αν και είχε αρχικά πολύ κακή εικόνα για τους μάγειρες, εξελίχθηκε σε σεφ για τον οποίο –όπως είπε ο Επίκουρος– μπορούσε να καταλάβει κανείς ένα πιάτο του με κλειστά τα μάτια. Ο «τιμονιέρης» της κουζίνας του Aleria, Γκίκας Ξενάκης, είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Βότσης: «Κάποτε δεν χρειαζόταν να δώσεις ορισμό για το τι εστί αναρχικός»

Για τις Αρχές ήταν «τρομοκράτης» και «αρχηγός» της 17Ν, ενώ για την Αριστερά «προβοκάτορας». Σήμερα δηλώνει αντιστασιακός εκ φύσεως και πιστεύει ότι η «Ελευθεροτυπία» της δικής του εποχής δεν μπορεί να ξαναβγεί. Ο θρυλικός δημοσιογράφος αφηγείται την πολυτάραχη ζωή του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ