ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Άννα Κοκκίνου: «Τελικά είμαι φτιαγμένη από υλικά του Καΐρου»

Άννα Κοκκίνου: «Τελικά είμαι φτιαγμένη από υλικά του Καΐρου» Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ
0

Γεννήθηκα στο Κάιρο. Το σπίτι ήταν πάνω σε σταυροδρόμι. Από κάτω είχε διάφορα μαγαζιά που τα παρακολουθούσα από το μπαλκόνι: υπαίθριο καφενείο, δύο μπακάλικα, ένα μανάβικο κι ένας πλανόδιος που είχε χήνες και κότες και τις έσφαζε στον δρόμο. Όποτε πηγαίνω εκεί, με το που βγαίνω από το αεροπλάνο και αναπνέω -και είναι η γνωστή αυτή μυρωδιά-, αισθάνομαι την αναπνοή μου, επιτέλους, να πηγαίνει εκεί που πρέπει. Έχω πολύ μεγάλη επαφή με τους Αιγύπτιους, τους καταλαβαίνω, έχω δεχτεί στοιχεία από αυτούς. Αυτό που διακρίνω στη συμπεριφορά μου είναι ότι τελικά είμαι φτιαγμένη από υλικά του Καΐρου.

Στην Αθήνα ήρθα στο τέλος της δεκαετίας του ’60 για να σπουδάσω. Έχω την εντύπωση ότι ο πατέρας μου, επειδή έβλεπε την έλξη που ασκούσε πάνω μου το Κάιρο, μεθόδευσε αυτή την έξοδο για να μη μείνω εκεί. Δεν μετάνιωσα που έφυγα. Το να μετανοώ για κάτι είναι ένα αίσθημα που δεν νιώθω.

Το πρώτο σπίτι, όταν ήρθα, ήταν στο Κουκάκι, στην οδό Σικελίας, πάνω από την παιδική χαρά. Πέρασα στην Ελληνική Φιλολογία την οποία δεν τελείωσα, αφού μπήκα αμέσως στη δραματική σχολή. Έπαιξαν καθοριστικό ρόλο γι’ αυτό οι παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης, που με πήγαινε ένας φίλος μου. Η πρώτη παράσταση που είχα δει ήταν το «Τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ, με τον Χατζημάρκου και τον Λογοθέτη. Ένιωθα τελείως ξεκρέμαστη στην Αθήνα και μέσα στο θέατρο αισθάνθηκα μια παράξενη οικειότητα.

Δεν παρελθοντολογώ ποτέ. Δεν υπάρχει το αίσθημα της νοσταλγίας. Απλώς, μερικές φορές εμφανίζονται κάποια πράγματα μπροστά σου και το πιο ισχυρό ένστικτο είναι να τα καταλάβεις, να τα δεις ξανά, από το να τα νοσταλγείς. Συμφωνώ πάρα πολύ με κάτι που έχει γράψει ο Πλάτωνας -και το κατάλαβα καλύτερα με τα χρόνια-, ότι ο άνθρωπος ζει πολλές ζωές κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Το Θέατρο Τέχνης ήταν ένα είδος άβατου. Αισθανόσουν ότι ήταν ένας χώρος ιερός. Έχουν αλλάξει τα πράγματα σήμερα. Όταν, όμως, έχει κάτι μια παράσταση και λειτουργεί, δημιουργείται πάλι η ατμόσφαιρα του ιερού.

Δεν είχα ποτέ το άγχος της επιτυχίας. Βέβαια, με την οικογένεια δεν τα βρήκα. Ο πατέρας μου δεν ήρθε ποτέ να με δει στο θέατρο. Όταν ήμασταν στην οδό Κυκλάδων, στη Σκηνή, περνούσε κι έλεγε «γεια, τι κάνετε» κα δεν ερχόταν ποτέ να δει παράσταση. Παρόλο που ήταν πολύ κοινωνικός άνθρωπος, ήταν ταυτόχρονα και πολύ μοναχικός. Του έλεγα όταν είχε μεγαλώσει πια να έρθει να με δει και μου απαντούσε «αποκλείεται».

Πρωτόπαιξα στο παιδικό της Ξένιας Καλογεροπούλου. Αλλά ήδη, 5-6 χρόνια πριν δημιουργηθεί η Σκηνή, ο Λευτέρης Βογιατζής μου είχε πει «θέλω να κάνουμε ένα θέατρο και να είσαι κι εσύ». Στο διάστημα που προετοιμαζόταν δεν πολυέπαιζα, καθόμουνα στο σπίτι και διάβαζα. Αυτό που υπήρχε ήταν ένας κοινός στόχος να δημιουργηθεί κάτι βαθύτερο και ποιοτικότερο, όπως ήταν η Σκηνή. Εκτός από όλα τα άλλα πρόσωπα, το βασικό ήταν αυτό του Βογιατζή. Παρά τις τεράστιες διαφορές που είχαμε, με είχε επηρεάσει πάρα πολύ. Πιστεύω ότι δεν ήμασταν τόσο ώριμοι ώστε να το διατηρήσουμε και να προχωρήσουμε. Αν ήμασταν πιο δυνατοί από άποψη παιδείας, θα κρατούσαμε περισσότερο. Παρότι το ζητούμενο ήταν το υψηλό επίπεδο, οι χαρακτήρες επηρεάζονται πάρα πολύ από την παιδεία. Όταν λέω παιδεία, εννοώ την ατομική, αυτά που ήξερε ο καθένας για τον εαυτό του σε σχέση με τη δουλειά του. Αυτό που κέρδισα μετά ήταν ότι άρχισα να μαθαίνω πράγματα στον εαυτό μου. Οι Έλληνες είμαστε αυτοδίδακτοι κι εμπειρικοί ηθοποιοί.

 

Υπήρχε η αίσθηση ότι η παρέα γύρω από τη Σκηνή και το περιοδικό «Εκηβόλος» ήτανε ένα κέντρο. Δεν είμαι σε θέση να πω τι έφερε, αλλά θα πω το εξής: αν μια μέρα στην πρόβα ανακαλύψω κάτι, την επομένη νομίζω ότι το έχω χάσει, ενώ αυτό έχει διοχετευθεί μέσα μου. Έτσι έχει γίνει και με αυτή την παρέα, γιατί τίποτα που έχει δημιουργηθεί με τέτοια ένταση κι έχει δημιουργήσει μια τόσο μεγάλη αξία δεν πάει χαμένο. Εγώ δεν θα ήμουνα αυτή που είμαι, αν δεν πέρναγα από αυτή την παρέα. Εκεί χρωστάω το βλέμμα μου στα πράγματα. Έχω γαλουχηθεί από τον πολιτισμό που έφερε αυτός ο κύκλος.

Η ιστορία με τη Σφενδόνη ξεκίνησε το φθινόπωρο του ’90, γιατί μετά τη Σκηνή ήταν πολύ δύσκολο να προσαρμοστώ σε άλλα σχήματα. Με στήριξαν πολύ οι φίλοι μου. Το όνομα του θεάτρου έχει δοθεί από τον Βασίλη Διοσκουρίδη σ’ ένα καφέ στην πλατεία Βικτωρίας. Μου είχε πει τότε: «Εγώ, Αννούλα, δεν ψάχνω. Βρίσκω». Για να πω την αλήθεια, το πιο πιθανό είναι πως τώρα δεν θα έφτιαχνα δικό μου χώρο. Μετά από είκοσι χρόνια σκέφτομαι πως θα είχα προχωρήσει πιο πολύ ως ηθοποιός, αν δεν είχα όλες αυτές τις δυσκολίες. Από την άλλη, έτσι όπως ήμουνα, κλειστός άνθρωπος, όλες αυτές οι δυσκολίες με οδήγησαν έξω στον κόσμο. Γνώρισα καταστάσεις που έδωσαν τροφή στην εξέλιξή μου.

Στον «Βιζυηνό» δεν αισθανόμουνα έτοιμη να παίξω μόνη μου, αλλά έπρεπε ν’ ανοίξει το θέατρο. Νόμιζα ότι θα κρατήσει είκοσι μέρες η παράσταση και κράτησε δυόμισι χρόνια. Είναι πολύ καθαρά τα θεατρικά ζητήματα όταν παίζει κανείς μόνος του. Με τους άλλους υπάρχει η δυσκολία να έχουμε τους ίδιους στόχους και να σκεφτόμαστε με τον ίδιο τρόπο. Έχει πάντα να κάνει με τον τρόπο που αντιμετωπίζει ο ηθοποιός τον εαυτό του πάνω στη σκηνή. Ζήλεψα πολύ όταν είδα θέατρο στο Λονδίνο. Αυτό που μας λείπει εμάς είναι αυτό που έχουν εκείνοι: δεν μπορείς να καταλάβεις από έναν ηθοποιό ξένο πώς είναι η ζωή του. Επίσης, η χρήση του λόγου εκεί είναι κάτι το ζηλευτό. Και στον λιγότερο ταλαντούχο ηθοποιό έβλεπες αυτήν τη γνώση. Από την άλλη, υπάρχει πάρα πολύ ταλέντο εδώ και εξαιρετικοί ηθοποιοί. Απλώς χωλαίνουμε στο ζήτημα της δουλειάς πάνω στην υποκριτική.

Θα ήθελα, όταν ξεκινάω να στήσω μια παράσταση, να μην έχω κανένα άγχος. Όχι μόνο επειδή ταλαιπωρώ τους άλλους, αλλά και για μένα. Ας πούμε, τώρα τρέχω να φτιάξω τον ρόλο μου, ενώ έχει ξεκινήσει η παράσταση. Οι πρόβες μου ήταν προβληματικές σε σχέση με το οικονομικό. Με έτρωγε το πώς θα καλυφθούν αυτές οι ανάγκες. Ότι τα καταφέραμε και ανέβηκε η παράσταση είναι το θαύμα του θεάτρου. Η συνεργατικότητα υπερίσχυσε όλων των άλλων δυσκολιών.

Είμαι από τους ηθοποιούς που θέλουν να παίζουν κάθε μέρα. Με στενοχωρεί πολύ που δεν παίζουμε Τρίτη. Μου αρέσει πάρα πολύ αυτή η επανάληψη. Η καθημερινή προετοιμασία είναι από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της δουλειάς μας. Συμβαίνει συχνά, όταν ερμηνεύω έναν ρόλο, η παρατήρησή μου να είναι οξυμένη σε σχέση με τα συστατικά του ρόλου. Τώρα, αν είμαι σε κάποιο σπίτι, βλέπω ότι έχω μια τρομακτική επιθυμία να σηκωθώ να μαζέψω το τραπέζι και να διευθετήσω τα πιάτα μέσα στην κουζίνα. Έχω ασκηθεί πολύ στο θέμα του σερβιρίσματος.

Το «Ρίττερ, Ντένε, Φος» μας δείχνει πως διαρκώς αυτό που γίνεται είναι να συμβαίνουν τα ίδια πράγματα άλλο τρόπο. Πάντα θα συζητάμε για το αν ο άνθρωπος θα μπορεί να ξεφύγει από την οικογένεια, τη χώρα και την επικράτηση του πιο ισχυρού. Οι αιτίες που διαμορφώνουνε πρόσωπα και καταστάσεις δεν θ’ αλλάξουν ποτέ. Δουλειά της τέχνης είναι να μιλάει γι’ αυτά.

Θα ήθελα πάρα πολύ να είναι πιο καλά ο κόσμος στην Αθήνα. Με πληγώνει πάρα πολύ που υπάρχει όλη αυτή επιθετικότητα, αν και δεν μπορώ να τους κατηγορήσω. Θα ήθελα ν’ αρχίζει στις επτά η παράσταση, γιατί πιστεύω ότι όλοι είναι κουρασμένοι και θέλουν να πάνε σπίτι τους. Την επιθετικότητα τη βρίσκεις πια στα μικροπράγματα. Έχω τσακώσει τον εαυτό μου να πράττει ανάλογα, αλλά έχω επέμβει πολύ σε αυτό.

Νομίζω ότι το πράγμα είχε παραγίνει στην Ελλάδα. Αυτό, όμως, που δεν αντέχω είναι να ξαναδημιουργηθεί σύμπλεγμα ενοχής στον κόσμο. Αυτό, επειδή έχει υπάρξει στην ελληνική ιστορία αρκετές φορές, είναι κάτι το ανυπόφορο. Θα ήθελα να μαθαίνει κανείς από τα λάθη του, αλλά όχι με ενοχή. Δεν αντέχω αυτή την ενοχή που μας φορτώνουν από τα γεννοφάσκια μας. Ελπίζω κι εύχομαι με δύναμη να βλέπει κανείς τα λάθη του, όχι όμως με ενοχή.

Δεν παρελθοντολογώ ποτέ. Δεν υπάρχει το αίσθημα της νοσταλγίας. Απλώς, μερικές φορές εμφανίζονται κάποια πράγματα μπροστά σου και το πιο ισχυρό ένστικτο είναι να τα καταλάβεις, να τα δεις ξανά, από το να τα νοσταλγείς. Συμφωνώ πάρα πολύ με κάτι που έχει γράψει ο Πλάτωνας -και το κατάλαβα καλύτερα με τα χρόνια-, ότι ο άνθρωπος ζει πολλές ζωές κατά τη διάρκεια της ζωής του. Τώρα, ίσως, μπορώ να δω πιο καθαρά τον εαυτό μου από τους άλλους.

Μένω πια στη Μητρόπολη. Είμαι προνομιούχος Αθηναίος που μένω στο κέντρο και διασχίζω την Πλάκα για να έρθω σε αυτήν τη γειτονιά. Αισθάνομαι πάρα πολύ τυχερή που έρχομαι με τα πόδια στο θέατρο και αυτό δεν πρέπει να το υποτιμώ.

Οι Αθηναίοι
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιώργος Αρβανίτης: «Έλεγα "είμαι καλύτερος" και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Οι Αθηναίοι / Γιώργος Αρβανίτης: «Πείσμωνα για να γίνω ο καλύτερος και δεν με πήρε η φτώχεια από κάτω»

Από μια νιότη γεμάτη αντιξοότητες, ο τροχός για εκείνον γύρισε, η ζωή του στράφηκε στο φως και έγινε βιβλίο. Η Ευρώπη τον ανακάλυψε από τις ταινίες του Αγγελόπουλου, στις ιστορίες του πρωταγωνιστούν ο Φίνος, ο Μαστρογιάνι και ο Κουροσάβα. Ο πολυβραβευμένος διευθυντής φωτογραφίας που ήταν «πάντα την κατάλληλη στιγμή στο κατάλληλο μέρος» είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ριάνα Κούνου

Οι Αθηναίοι / Ριάννα Κούνου: «Τους βλέπεις όλους να φοράνε μαύρα γιατί φοβούνται να ξεχωρίσουν»

Η σχεδιάστρια πίσω από το πολυτελές και ανερχόμενο brand Rianna+Nina, που έμαθε κάποτε στην Αθήνα τι πάει να πει «designer vintage», έχει μια περιπετειώδη ζωή να αφηγηθεί. Και όσο της αρέσει να είναι ανώνυμη στο Βερολίνο όπου ζει, τόσο απολαμβάνει το να κάθεται στην Ηροδότου στο Κολωνάκι και να τους χαιρετάει όλους.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Από το Μπανγκλαντές ως τη Μόρια και την Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Oliveya Myrah

Οι Αθηναίοι / Μπανγκλαντές / Μόρια / Αθήνα: Η απίστευτη ιστορία της τρανς πρόσφυγα Ovileya Myrah

«Για πολύ καιρό ο κόσμος μόνο έπαιρνε από μένα. Τώρα προσπαθώ κι εγώ να κερδίσω πράγματα, να νιώσω ότι έχω μια θέση»: Η διερμηνέας και ακτιβίστρια ανθρωπίνων δικαιωμάτων στους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και σερβιτόρα στο Shamone είναι η Αθηναία της εβδομάδας. (Προσοχή: Το κείμενο περιλαμβάνει περιγραφές σεξουαλικής κακοποίησης και αυτοτραυματισμού.)
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Μανώλης Παπουτσάκης

Οι Αθηναίοι / Μανώλης Παπουτσάκης: «Νομίζεις ότι το χαίρεται ο εστιάτορας που αγοράζει και πουλάει ακριβά;»

Χαρούπι και Δέκα Τραπέζια στη Θεσσαλονίκη, Pharaoh στην Αθήνα. Ένας σεφ με μεγάλες επιτυχίες στο παλμαρέ του μιλά για το τώρα της γαστρονομίας, εξηγεί γιατί η ελληνική κουζίνα σήμερα δεν έχει σχέση με αυτό που ήταν κάποτε και ανοίγει το θέμα που συζητάνε οι foodies: Το sitting στα εστιατόρια.
M. HULOT
Κ.atou: «Kάποιοι χαλάνε λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Οι Αθηναίοι / Κ.atou: «Kάποιοι ξοδεύουν λεφτά για να βγουν έξω ένα βράδυ, μην τους το χαλάς»

Η DJ που έχει δει στο Ντιτρόιτ να ακούνε το set της δυο κουνέλια έμαθε πρόσφατα τι πάει να πει «τέκνο με κ», ενώ η πόλη που πιστεύει ότι έχει την καλύτερη ηλεκτρονική σκηνή τώρα δεν είναι το Βερολίνο. Έχοντας ταξιδέψει σε τόσα μέρη, είναι χαρούμενη που ζει στην Αθήνα, αλλά δεν μπορεί να μείνει στο κέντρο της.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Cara Hoffman, συγγραφέας, δημοσιογράφος

Οι Αθηναίοι / Cara Hoffman: Από κράχτης σε ξενοδοχείο του Σταθμού Λαρίσης, συγγραφέας best-seller

Γεννήθηκε στη Νέα Υόρκη, ζει στα Εξάρχεια. Εγκατέλειψε το σχολείο για να γυρίσει τον κόσμο και στα δεκαεννέα έφτασε στον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας απένταρη, πιστεύοντας ότι θα πιάσει δουλειά σε ελαιώνες. Αυτή η πόλη την έκανε «καπάτσα», «της πιάτσας», της έμαθε πώς να γράψει ένα μυθιστόρημα, τους «Κράχτες» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Gutenberg.
M. HULOT
Πηνελόπη Γερασίμου

Οι Αθηναίοι / Πηνελόπη Γερασίμου: «Βαρεθήκαμε στα υπόγεια, η διασκέδαση πρέπει να στραφεί προς το φως»

Η μουσική είναι απόλυτα συνδεδεμένη με τη δουλειά της, τα τελευταία χρόνια καταγράφει με τον φακό της μερικά από τα πιο σημαντικά events της Aθήνας. Η φωτογράφος που γνωρίζει καλά πώς κινείται η νύχτα της πόλης ξέρει πως πια παίζουν και πάρτι στα οποία δεν «χωράει», γιατί εκείνοι που τα διοργανώνουν δεν θέλουν να τα μάθει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Αντώνης Βαβαγιάννης: Ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που δεν είναι καν λέξη

Οι Αθηναίοι / Κουραφέλκυθρος: «Αν δεν σε μισήσουν οι φασίστες, τι κάνεις σε αυτήν τη ζωή;»

Ο Αντώνης Βαβαγιάννης, ο κομίστας πίσω από τα «Κουραφέλκυθρα», που κάποτε τα είχαν απορρίψει όλα τα έντυπα ενώ τώρα έγιναν ταινία στο Cinobo, λαμβάνει για τα πολιτικά του σκίτσα μηνύματα σύμφωνα με τα οποία κάθε εβδομάδα τα παίρνει από άλλο κόμμα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ