ΤΟΥΣ ΡΥΘΜΟΥΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ πελατών της κινητής τηλεφωνίας προσεγγίζει πλέον το λιανεμπόριο ρεύματος. Ο κλάδος της προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα μας αναπτύσσεται και ως χαμαιλέοντας μεταλλάσσεται ανάλογα με το περιβάλλον που συναντά. Στην πανδημία, και ειδικά την περίοδο του πρώτου lockdown, εμφανίστηκε ανθεκτικός, αν και κατέγραψε σημαντικές απώλειες λόγω της αύξησης των ανεξόφλητων οφειλών.


Για το δεύτερο lockdown, ωστόσο, παράγοντες της αγοράς εκφράζουν ήδη μεγάλες ανησυχίες. Όπως αναφέρουν, το διάστημα μεταξύ των δύο καθολικών λουκέτων οι πληρωμές μπορεί να βελτιώθηκαν, όχι όμως τόσο ώστε να διαμορφώνουν ένα κλίμα αισιοδοξίας. Για παράδειγμα, οι καθυστερήσεις στις καταβολές των οφειλών διατηρήθηκαν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, σε ποσοστά που κατά μέσο όρο φτάνουν το 10%. Όπως επισημαίνουν οι ίδιες πηγές, οι πληγές στον κλάδο του εμπορίου και της εστίασης δεν κατάφεραν να κλείσουν το διάστημα Ιουνίου-Οκτωβρίου, που η αγορά επιχειρούσε να ξαναβρεί τα πατήματά της. Όπως εκτιμούν, ό,τι «λίπος» υπήρχε στα ταμεία τους έχει καεί, και προβλέπουν ότι οι απλήρωτοι λογαριασμοί θα πολλαπλασιαστούν.


Έτσι, δεν αποκλείουν να έρθουν νέες ανακατατάξεις και αλλαγές στον κλάδο της προμήθειας ρεύματος, σε συνδυασμό με την εφαρμογή του νέου ευρωπαϊκού μοντέλου της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, του περίφημου target model, το οποίο αρχές Νοεμβρίου ξεκίνησε τον βηματισμό του και στην Ελλάδα, φιλοδοξώντας την πλήρη απελευθέρωση της αγοράς, με ανταγωνιστικούς όρους, χαμηλότερες τιμές στη χονδρεμπορική ηλεκτρικής ενέργειας και άρα ανταγωνιστικότερα τιμολόγια ρεύματος για τους καταναλωτές. Ήδη μετά από 12 ημέρες λειτουργίας οι τιμές χονδρικής δείχνουν πτωτική τάση.


Είναι πια δεδομένο ότι ο κλάδος της ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκεται σε πορεία μετασχηματισμού, με τους καταναλωτές να μετακινούνται από τη μια εταιρεία στην άλλη, αναζητώντας καλύτερους όρους στα συμβόλαιά τους. Από το σύνολο των 7,58 εκατομμυρίων πελατών στη χαμηλή και στη μέση τάση, την τελευταία πενταετία πήγαν σε άλλο πάροχο ρεύματος 986.000.

 

Είναι πια δεδομένο ότι ο κλάδος της ηλεκτρικής ενέργειας βρίσκεται σε πορεία μετασχηματισμού, με τους καταναλωτές να μετακινούνται από τη μια εταιρεία στην άλλη, αναζητώντας καλύτερους όρους στα συμβόλαιά τους.


Ειδικά την περίοδο της πανδημίας, η σημαντική υποχώρηση της χονδρεμπορικής τιμής ρεύματος (της περίφημης Οριακής Τιμής Συστήματος-ΟΤΣ) χάρισε στους προμηθευτές ρεύματος αφενός μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους και αφετέρου ευελιξία στη διαμόρφωση ελκυστικότερων πακέτων για τους πελάτες τους. Παράλληλα, οι νέες συνθήκες που διαμορφώθηκαν, στη λογική «τηρούμε τις αποστάσεις», ανάγκασαν όλους τους ιδιώτες παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας να εξελίξουν τον τρόπο εξυπηρέτησης των πελατών τους, εισάγοντας περισσότερες... ανέπαφες ηλεκτρονικές υπηρεσίες και συναλλαγές. Έτσι, πολλοί καταναλωτές ξεκίνησαν τις μετακινήσεις, αναζητώντας μεγαλύτερες εκπτώσεις και χαμηλότερα τιμολόγια.


Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2020 285.000 καταναλωτές άλλαξαν προμηθευτή ρεύματος, με τους περισσότερους (ήτοι 208.000) να εγκαταλείπουν τη ΔΕΗ. Εντούτοις, η ΔΕΗ παραμένει ο δεσπόζων «παίκτης» της αγοράς, αν και τα μερίδιά της έχουν περιοριστεί στα νοικοκυριά, αλλά για πρώτη φορά και στη βιομηχανία. Η Επιχείρηση έχει πλέον διαρροές και στην υψηλή τάση, δηλαδή στους βιομηχανικούς πελάτες – π.χ. ο όμιλος της Μακεδονικής Εταιρείας Χάρτου (ΜΕΛ) μεταπήδησε στον Ήρωνα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.


Στο τελευταίο δελτίο (Οκτώβριος 2020) του Ελληνικού Χρηματιστηρίου Ενέργειας, για τον Σεπτέμβριο καταγράφεται σημαντική πτώση στο μερίδιο της ΔΕΗ στην προμήθεια, κατά 3,3%, σε σχέση με τον Αύγουστο και πλέον διαμορφώνεται σε 64,3%.


Στους εναλλακτικούς ιδιώτες παρόχους, τον Σεπτέμβριο το μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά διατήρησε η Protergia του ομίλου «Μυτιληναίος», η οποία αύξησε το ποσοστό της κατά 1% και έφτασε στο 8,5%, ακολουθούμενη από τον Ήρωνα με 6,58% (από 5,93% τον Αύγουστο), την Elpedison με 5% (από 4,54%), την NRG με 3,38%, τη Watt & Volt με 2,68%, τη Volterra με 2,34%, τη Volton με 1,03%, την ΚΕΝ με 0,62%, τη Φυσικό Αέριο με 1,32% και τη ZeniΘ με 1,17%.


Πάντως, όπως αναφέρει παλαιό στέλεχος της ΔΕΗ, «η Επιχείρηση δύσκολα από δω και στο εξής θα χάνει πελάτες, καθώς της έχουν απομείνει οι πιστοί πελάτες, όπως είναι κυρίως οι ηλικιωμένοι, αλλά και καταναλωτές από την επαρχία. Δεν είναι τυχαίο ότι, παρά τον έντονο ανταγωνισμό την τελευταία πενταετία, παραμένει κυρίαρχη». Προσφάτως λάνσαρε ένα νέο προϊόν, 24μηνης διάρκειας, που για τους καταναλωτές που θα το επιλέξουν έως το τέλος Νοεμβρίου δίνει, μεταξύ άλλων, 100 ευρώ μπόνους στον πρώτο λογαριασμό και ενιαία χρέωση ανεξαρτήτως κατανάλωσης. Μάλιστα, έως το τέλος του έτους έχει ανακοινώσει ότι ετοιμάζει και θα γνωστοποιήσει νέα πακέτα για τους πελάτες της, παλιούς και νέους.


Στην αντεπίθεση έχουν περάσει και οι ιδιώτες προμηθευτές, όπως η NRG του ομίλου Μοtor Oil, ο Ήρωνας, η Protergia κ.ά., βάζοντας στη φαρέτρα τους ελκυστικά πακέτα με εκπτώσεις ακόμη και για τη φόρτιση ηλεκτρικού οχήματος, αλλά και τα «πράσινα πιστοποιητικά» που εγγυώνται ότι η ενέργεια που καταναλώνεται παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ).

 

Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του Διαχειριστή ΑΠΕ και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ), που καταγράφουν το ενεργειακό μείγμα των παρόχων το 2019, χρήση «πράσινων πιστοποιητικών» έκανε η εταιρεία Eunice Trading, η οποία χρησιμοποίησε πράσινη ηλεκτρική ενέργεια για το 100% της κατανάλωσής της (αν και το μερίδιό της στην αγορά είναι ιδιαιτέρως μικρό, στο 0,11%). Στη δεύτερη θέση βρίσκεται η ΒΙΕΝΕΡ (με εξίσου μικρό μερίδιο στην αγορά, στο 0,24%), η οποία χρησιμοποίησε ενέργεια από ΑΠΕ σε ποσοστό 62,73%. Και ακολουθούν η Protergia με 28,51% της ενέργειας που προμήθευσε να είναι πράσινη, ο Ήρωνας με το 26,74% να αντιστοιχεί σε ενέργεια ΑΠΕ, η ΔΕΗ με 26,68%, η Elpedison με 26,09%, η NRG με 24,73% και η Watt & Volt με 24,4%.

 
Σε κάθε περίπτωση, η αγορά ενέργειας δεν λειτουργεί πάντα προς όφελος των καταναλωτών και εμφανίζει σοβαρές δυσλειτουργίες και στρεβλώσεις. Σύμφωνα με έρευνα της Ένωσης Καταναλωτών «Η Ποιότητα της Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), οι καταναλωτές δεν εμπιστεύονται τους εναλλακτικούς προμηθευτές, καθώς υπάρχει αδιαφάνεια στους συμβατικούς όρους, στον τρόπο διαφήμισης και στους λογαριασμούς ηλεκτρικής ενέργειας, ιδιαίτερα ως προς τις προσφορές και την παρουσίασή τους. Μεταξύ άλλων καταγγέλλει ότι συναντάται ανομοιογένεια ως προς την περιγραφή των μηχανισμών αναπροσαρμογής των χρεώσεων προμήθειας, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη στην πράξη ή υπερβολικά δυσχερής προς τους καταναλωτές η σύγκριση και επαλήθευση των εν λόγω μηχανισμών. Επίσης, η ΕΚΠΟΙΖΩ επισημαίνει ότι οι όροι των συμβάσεων δεν είναι διαφανείς, σαφείς και κατανοητοί, υπάρχει ελλιπής ενημέρωση των καταναλωτών κατά το προσυμβατικό στάδιο, ενώ οι χρεώσεις στα τιμολόγια ρεύματος, οι οποίες δεν σχετίζονται με την κατανάλωση της ηλεκτρικής ενέργειας, είναι ένας πρόσθετος επιβαρυντικός παράγοντας, καθότι δεν διευκολύνει στην κατανόηση των τιμολογίων και στη σύννομη χρήση της ηλεκτρικής ενέργειας από τους καταναλωτές.

 

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.