ΝΥΤ: Η προπαγάνδα της Γουχάν - Πώς η Κίνα σκηνοθετεί με θριαμβολογία την αντιμετώπιση του κορωνοϊού

ΝΥΤ: Η προπαγάνδα της Γουχάν - Πώς η Κίνα σκηνοθετεί με θριαμβολογία την αντιμετώπιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Η κινεζική όπερα για την Γουχάν
0

Νέες τηλεοπτικές εκπομπές αποτίουν φόρο τιμής στην πόλη όπου εμφανίστηκε ο κορωνοϊός, εστιάζοντας στον ηρωισμό των κατοίκων και στο να υποβιβάσουν τα λάθη των αρχών, γράφουν οι New York Times σε άρθρο τους για την Γουχάν στην Κίνα.

Το ρεπορτάζ της αμερικανικής εφημερίδας κάνει λόγο για κινεζική προπαγάνδα και αναφέρει πως η Γουχάν προσπαθεί να πλασαριστεί ως ηρωική πόλη. Περιγράφει πώς τα τηλεοπτικά σόου για την αντιμετώπιση της πανδημίας στην Γουχάν προβάλλονται με διθυραμβικό ύφος και προσπαθούν να συγκινήσουν.

Η Γουχάν, κάποτε συνώνυμη με την καταστροφή που θα μπορούσε να προκαλέσει η πανδημία, έχει γίνει πλέον το επίκεντρο των επαίνων στα κινεζικά μέσα ενημέρωσης, με αξιωματούχους να την εμφανίζουν ως σύμβολο της ανθεκτικότητας της χώρας. Τα πρακτορεία προπαγάνδας έχουν κυκλοφορήσει τηλεοπτικά αφιερώματα για την πόλη, όπου εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο ιός, ενώ το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού χρηματοδότησε μια νέα όπερα για τους γιατρούς της. Τα κρατικά πρακτορεία ειδήσεων τόνισαν την επιστροφή των τουριστών στη Γουχάν και τουλάχιστον ένα νοσοκομείο καλωσόρισε πρόσφατα στελέχη επιχειρήσεων για μια περιοδεία.

Η Γουχάν λαμβάνει αυτή την προσοχή επειδή έχει πραγματικά σημειώσει - κατά τις επίσημες αναφορές- μια αξιοσημείωτη ανάκαμψη. Τα κρούσματα εκεί, αλλά και σε εθνικό επίπεδο. είναι σχεδόν μηδενικά, καθώς οι Ηνωμένες Πολιτείες και άλλες χώρες συνεχίζουν να μάχονται με το δεύτερο κύμα.

Όμως, η εικόνα αυτή είναι επίσης μέρος μιας συντονισμένης εκστρατείας από την κινεζική κυβέρνηση για να αναγάγει την Γουχάν - και κατ' επέκταση την Κίνα - ως παγκόσμιο έμβλημα ανώτερης διακυβέρνησης. Πρόκειται για μια προπαγάνδα που έχει σχεδιαστεί για να βοηθήσει στην καταπολέμηση της οργής για τα λάθη της κυβέρνησης κατά τις πρώτες εβδομάδες της πανδημίας.

Ο πόνος μετατρέπεται σε «happy ending» και δεν υπάρχει καμία αναφορά για όσους έκαναν καταγγελίες ή προειδοποιούσαν για τον ιό

Το άρθρο αυτό, έρχεται ενώ σχεδόν δύο μήνες πριν, τουλάχιστον δύο διεθνή πρακτορεία είχαν καταγράψει το κλίμα σε μια περιοδεία στη Γουχάν και πώς η Κίνα δείχνει πως θέλει να αλλάξει το αφήγημα για την πανδημία.

Κατά τη διάρκεια του ξεσπάσματος στην Κίνα, η Γουχάν ήταν το επίκεντρο μιας σπάνιας έκρηξης οργής προς τις αρχές και των προσπαθειών τους να αποκρύψουν πληροφορίες; για τον ιό, αλλά οι πρόσφατες αφηγήσεις προσπαθούν να «ξαναγράψουν» την ιστορία, γιορτάζοντας μόνο την επιτυχία, γράφουν οι ΝΥΤ. Ένα από τα νέα σόου, δείχνει έναν προϊστάμενο ενός νοσοκομείου να δίνει μια ομιλία στο προσωπικό, ακριβώς όταν η Γουχάν πέρασε σε lockjdown τον Ιανουάριο - και μετά συνεχίζει κατευθείαν τον Απρίλιο, όταν έχει ελεγχθεί η επιδημία. Οι γιατροί, σε αργή κίνηση, βγάζουν τις μάσκες τους και χαμογελούν στην κάμερα. Σε μια άλλη εκπομπή, το φινάλε δείχνει μια γιαγιά που παίρνει εξιτήριο από το νοσοκομείο, καθώς ο γιος της ανακοινώνει ότι αυτός και η πρώην σύζυγός του ξαναπαντρεύονται.

Η παρουσία του κορυφαίου ηγέτη της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ και τα λόγια του, είναι σε όλα τα επεισόδια, αν και στην πραγματικότητα, ο πρόεδρος απουσίαζε σε μεγάλο βαθμό τις πρώτες εβδομάδες της κρίσης. Τα σόου στηρίζονται σε αληθινά στοιχεία και μερικοί από τους πρωταγωνιστές υποδύονται πραγματικούς ανθρώπους, όπως ένας επικεφαλής νοσοκομείου που επέμεινε να εργαστεί παρά την δική του χρόνια ασθένεια. Αλλά, όλα τα προγράμματα δείχνουν ελάχιστες στιγμές από τον πόνο της πρώιμης επιδημίας, όταν εξαντλημένοι γιατροί περνούσαν μέσα από ασφυκτικά γεμάτα νοσοκομεία και παρηγορούσαν τους συγγενείς των νεκρών. Αυτός ο πόνος μετατρέπεται σε «happy ending» και δεν υπάρχει καμία αναφορά για όσους έκαναν καταγγελίες ή προειδοποιούσαν για τον ιό. Δεν υπάρχει καμία αναφορά δημοσιογράφων που κατέγραψαν την κρίση πριν συλληφθούν. Ορισμένων μάλιστα τα ίχνη έχουν χαθεί από τότε και δεν είναι γνωστό πού βρίσκονται σήμερα.

ΝΥΤ: Η προπαγάνδα της Γουχάν - Πώς η Κίνα σκηνοθετεί με θριαμβολογία την αντιμετώπιση του κορωνοϊού Facebook Twitter
Η έκθεση του LV που εγκαινιάστηκε στη Γουχάν

Το αυστηρό καθεστώς λογοκρισίας καθιστά δύσκολη την κριτική της κοινής γνώμης στην Κίνα. Ωστόσο, ορισμένοι έχουν αντιδράσει στα social media και επικρίνουν τον τρόπο που εμφανίζεται η ιστορία. Η Guo Jing, κοινωνική λειτουργός και ακτιβίστρια που δημοσίευσε το ημερολόγιό της για το lockdown στη Γουχάν, δήλωσε ότι ανησυχεί ότι το επίσημο αφήγημα θα εμποδίσει την πραγματική καταγραφή της κρίσης και θα πετύχει να κάνει αποδεκτό το βαρύ φόρο. «Αυτό το είδος αφήγησης, αναγνωρίζει πραγματικά τις συνεισφορές και τις θυσίες όλων», είπε η Guo. «Αλλά, εξαλείφει επίσης όλο τον πόνο που βίωσαν οι άνθρωποι, και επίσης δεν θέτει το ερώτημα αν ήταν απαραίτητες οι θυσίες όλων μας».

«Να δείξετε τα επιτεύγματα και τις προσπάθειες της Κίνας στην καταπολέμηση της πανδημίας με γλώσσα και λεπτομέρειες που μπορούν να είναι αντιληπτές στους απλούς ανθρώπους», φέρεται να δήλωσε αξιωματούχος της Κρατικής Διοίκησης Ραδιοφώνου, Κινηματογράφου και Τηλεόρασης σχετικά με το πώς ήθελαν να δημιουργήσουν μια από τις εκπομπές αυτές, σύμφωνα με τοπικά ΜΜΕ.

Η εκστρατεία θριάμβου, ενισχύεται από τις προσπάθειες της Κίνας για επανεκκίνηση της οικονομίας της. Μερικές δεκάδες στελέχη πολυεθνικών εταιρειών επισκέφτηκαν πρόσφατα τη Γουχάν, για να συζητήσουν υποτίθεται μελλοντικές επιχειρηματικές ευκαιρίες, αλλά ξεναγήθηκαν επίσης ένα νοσοκομείο και επαίνεσαν τις αρχές για την αντίδραση της Κίνας. Ο οίκος Louis Vuitton τον περασμένο μήνα έκανε την Γουχάν την πρώτη στάση μιας νέας έκθεσης, δίνοντας επιπλέον προβολή.

Η εκστρατεία θριάμβου, ενισχύεται από τις προσπάθειες της Κίνας για επανεκκίνηση της οικονομίας της.

Αλλά, οι προσπάθειες προπαγάνδας προκάλεσαν επίσης και νέο θυμό από ανθρώπους που βλέπουν την αντίληψη των αρχών και επιμελώς επεξεργάζονται τις λεπτομέρειες προσπαθώντας να αποκλείσουν όσα ο κόσμος αισθάνθηκε.

Ένα από τα νέα σίριαλ, "Heroes in Harm's Way", δέχθηκε έντονη κριτική στο διαδίκτυο για το ότι οι γυναίκες εμφανίζονται σαν να μην συνέβαλαν στην καταπολέμηση του ιού. Μια σειρά ντοκιμαντέρ από τον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό, δεν ανέφερε τον Li Wenliang, τον γιατρό που τιμωρήθηκε επειδή προειδοποίησε φίλους του για τον ιό και στη συνέχεια πέθανε από αυτόν. Οι χρήστες του διαδικτύου καταδίκασαν την παράλειψη αυτή.

«Είναι πολύ νωρίς - εξακολουθεί να είναι ένα πραγματικά ακατέργαστο ζήτημα», δήλωσε η Maria Repnikova, πολιτική επιστήμονας στο κρατικό πανεπιστήμιο της Γεωργίας, η οποία έχει μελετήσει την κινεζική προπαγάνδα. Η ταχύτητα με την οποία δημιουργήθηκαν οι νέες εκπομπές υπογράμμισε την επιθυμία της κυβέρνησης «να διαμορφώσει αυτόν τον λόγο πιο γρήγορα, πιο αποτελεσματικά, σε περισσότερες πλατφόρμες», πρόσθεσε. «Επειδή πρόκειται για μια πραγματικά τραυματική εμπειρία και είμαι σίγουρη ότι πολλοί άνθρωποι πιθανότατα θα συνεχίσουν να αναρρώνουν από αυτήν για πολύ καιρό».

«Νομίζω ότι πολλοί άνθρωποι στη Γουχάν βιώνουν ακόμα ένα είδος πόνου», είπε μια 35χρονη «Δεν είμαστε στην πραγματικότητα τόσο επιτυχημένοι όσο λένε τα μέσα ενημέρωσης». Λέει πως θα την χαροποιούσε να παρακολουθήσει ένα αντικειμενικό ντοκιμαντέρ για το ξέσπασμα που θα καταγράφει τόσο τις νίκες της κυβέρνησης όσο και τα λάθη της, είπε. «Προφανώς όμως αυτό δεν είναι δυνατόν να συμβεί τώρα».

Διεθνή
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βενετία: Συγκρούσεις κατοίκων με την αστυνομία στην πρώτη μέρα εφαρμογής του εισιτηρίου των 5 ευρώ

Διεθνή / Βενετία: Συγκρούσεις κατοίκων με την αστυνομία στην πρώτη μέρα εφαρμογής του εισιτηρίου των 5 ευρώ

Ορισμένοι κάτοικοι της Βενετίας λένε ότι η χρέωση 5 ευρώ που αποσκοπεί στον περιορισμό του αριθμού των τουριστών αντιβαίνει στην αρχή της ελεύθερης κυκλοφορίας
NEWSROOM
Ο βασιλικός «πόλεμος της μαρμελάδας»: Τα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ και η Μέγκαν Μαρκλ διαφημίζουν το ίδιο προϊόν

Διεθνή / Ο βασιλικός «πόλεμος της μαρμελάδας»: Τα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ και η Μέγκαν Μαρκλ διαφημίζουν το ίδιο προϊόν

Την περασμένη εβδομάδα η Μέγκαν Μαρκλ έστειλε στους φίλους της τα πρώτα βάζα μαρμελάδας του νέου της brand «American Riviera Orchard» - Την Τετάρτη το παλάτι διαφήμισε την δική του μαρμελάδα φράουλα.
ΕΥΑ ΠΑΥΛΑΤΟΥ