Η πανδημία κορωνοϊού άλλαξε απότομα την καθημερινή ζωή στις ΗΠΑ, προκαλώντας απανωτά σοκ σε μία από τις μεγαλύτερες οικονομίες του πλανήτη. Μία από τις πιο εξώφθαλμες αλλαγές ήταν φυσικά ο αντίκτυπος στην καταναλωτική συμπεριφορά και τον τρόπο που οι Αμερικανοί ξοδεύουν τα χρήματά τους εν μέσω lockdown. 

 

Μέσα σε λίγες εβδομάδες, πυλώνες της αμερικανικής βιομηχανίας έπεσαν στο ναδίρ: αερογραμμές και εστιατόρια «πάγωσαν» και τα στάδια όλων των σπορ άδειασαν. Σε πολλές πολιτείες, οι επιχειρήσεις που δεν θεωρούνται ουσιώδεις για την εύρυθμη λειτουργία των κοινοτήτων διατάχθηκαν να κλείσουν - μεταξύ των οποίων καταστήματα με είδη πολυτελείας, κλαμπ αναψυχής και γήπεδα γκολφ. «Αυτή είναι η πιο απότομη κατάρρευση στα καταναλωτικά έξοδα που έχουμε δει ποτέ», επισημαίνει ο επικεφαλής οικονομολόγος του Wilmington Trust, Λουκ Τίλεϊ. 

 

Οι New York Times παρουσίασαν μία ανάλυση δεδομένων της εταιρείας Earnest Research, που παρακολουθεί τις αγορές μέσω χρεωστικών και πιστωτικών καρτών περίπου έξι εκατομμυρίων Αμερικανών. Αν και τα δεδομένα δεν περιλαμβάνουν τις συναλλαγές με μετρητά, προσφέρουν ένα ενδεικτικό αποτύπωμα των συνεπειών του κορωνοϊού στην αγορά. 

 

Μέσα στην γενικευμένη ύφεση, εταιρείες όπως οι Walmart, Amazon και Uber Eats είδαν τις πωλήσεις τους να εκτοξεύονται. Σε άλλες όμως επιχειρήσεις οι πελάτες είναι πλέον «είδος υπό εξαφάνιση» αν όχι εντελώς ανύπαρκτοι πια. 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Εβδομάδες πριν τις 21 Ιανουαρίου, που ανακοινώθηκε το πρώτο κρούσμα κορωνοϊού στις ΗΠΑ, τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ άρχισαν να σημειώνουν άνοδο, η οποία στα μέσα Μαρτίου πλησίασε ακόμα και το +50%. Στον αντίποδα τεράστια είναι η μείωση σε έσοδα από προϊόντα και υπηρεσίες ομορφιάς, διασκέδασης, εστίασης, μετακίνησης και ταξιδίων.

 

Ο τρόπος που οι καταναλωτές ξοδεύουν τα χρήματά τους καθορίζει την επιβίωση των επιχειρήσεων και την αγορά εργασίας. Τις τελευταίες εβδομάδες στις ΗΠΑ, 16 εκατομμύρια άνθρωποι έμειναν χωρίς δουλειά και υπέβαλαν αίτηση για επίδομα ανεργίας. Το τέλος της περιπέτειας φαντάζει αβέβαιο και χρονικά άγνωστο, και η καταναλωτική συμπεριφορά αναμένεται να παραμείνει εντελώς διαφορετική για ακόμα πολλούς μήνες. 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Αερογραμμές, γυμναστήρια, ένδυση, κινηματογράφοι, θέατρα, fast food - τα χρήματα που διαθέτουν οι Αμερικανοί μειώθηκαν αισθητά για αυτά τα αγαθά. Αντίθετα γιγαντώθηκαν τα σούπερ μάρκετ, το ηλεκτρονικό εμπόριο, υπηρεσίες streaming, ηλεκτρονικές αγορές από καταστήματα - ακόμα και για λαχανικά. Επίσης αρκετοί έσπευσαν να κάνουν τα σπίτια τους πια άνετα ενόψει lockdown, αναζητώντας τους κατάλληλους επαγγελματίες.

 

Καθώς τα εστιατόρια έβαλαν «λουκέτο» και οι άνθρωποι κλείστηκαν στα σπίτια τους τον τελευταίο μήνα, τα καταστήματα με είδη πρώτης ανάγκης και τρόφιμα γνώρισαν μια πρωτοφανή άνοδο στη ζήτηση. Από τις 12 έως τις 18 Μαρτίου, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 79% από την αντίστοιχη περίοδο της περασμένη χρονιάς. Τα ράφια άδειασαν από μακαρόνια, αλεύρι, χαρτί υγείας και σαπούνια. Επεξεργασμένες τροφές και κονσέρβες αγοράστηκαν κατά κόρον από εκατομμύρια καταναλωτές. 


Μετά από την κορύφωση στα μέσα Μαρτίου ο τζίρος έπεσε μεν, ισορροπώντας σε ένα υψηλότερο επίπεδο από το κανονικό. Μεταξύ 26 Μαρτίου και 1 Απριλίου, η κίνηση παρέμεινε αυξημένη κατά 7%. Μεταξύ των μεγάλων κερδισμένων οι πωλητές ειδών μαναβικής μέσω διαδικτύου και τα site με προτάσεις και λύσεις για κιτ γευμάτων. 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Οι διαδικτυακές πωλήσεις βασικών ειδών εκτινάχθηκαν. Σημαντική αύξηση σημειώθηκε και για το αλκοόλ

 

Η υποχρεωτική καραντίνα καταβαράθρωσε τον ταξιδιωτικό κλάδο. Τα έσοδα για αερογραμμές, ξενοδοχεία, κρουαζιέρες και ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα σχεδόν μηδενίστηκαν. Διαδικτυακά πρακτορεία και πλατφόρμες ενοικίασης όπως οι Expedia, Airbnb και Priceline κατέγραψαν «κατακόρυφη βουτιά» και η κατάσταση συνεχίζει, ολοένα επιδεινώνεται. Τα μεικτά έσοδα την εβδομάδα έως την 1η Απριλίου ήταν μειωμένα κατά 85%. Τα εστιατόρια γνώρισαν οικονομική καταστροφή. 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Στις αερογραμμές η μείωση άγγιξε το 90% ενώ σχεδόν εξίσου μεγάλη ήταν η κατάρρευση για τα ξενοδοχεία, τα ταξιδιωτικά πρακτορεία, τις κρουαζιέρες και τα ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα
 


Σε προηγούμενες περιόδους ύφεσης τα εστιατόρια άντεχαν αλλά εξαιτίας της υγειονομικής φύσης της κρίσης, δεν άντεξαν αυτή την φορά. Οι οδηγίες για κοινωνική αποστασιοποίηση και τα μέτρα απαγόρευσης για σέρβις στους χώρους τους, ανάγκασαν πολλά εστιατόρια να στραφούν στις delivery υπηρεσίες ή να κλείσουν ολοκληρωτικά. 

 

Τα υψηλότατα ποσοστά ανεργίας σε αυτούς τους χώρους αναμένεται να προκαλέσουν αλυσιδωτές αντιδράσεις μέσα στην αγορά. «Η οικονομία του κλάδου της εστίασης ήταν παραδοσιακά αυτή που μετρίαζε την ύφεση», λέει ο Τίλεϊ. Σε αυτή την περίπτωση, η αναγκαστική παύση των εξόδων προς αυτές τις επιχειρήσεις επιδεινώνει την οικονομική κρίση. 

 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Όλα τα εστιατόρια «έσβησαν» από τον χάρτη. Εστιατόρια πολυτελείας και fine dining, αλλά και τα πιο ποπ ή fast food είδαν τον τζίρο τους να πέφτει δραματικά. Αντίθετα εκτοξεύτηκαν οι κατ' οίκον παραδόσεις

 

Πολλοί από τους αγαπημένους περισπασμούς στην Αμερική είναι πια εκτός ορίων: Τα σινεμά κλειστά, τα θεματικά πάρκα το ίδιο. Σιωπή στα κλαμπ και στα μέγαρα μουσικής σιγήν ιχθύος. Από τους τοίχους του σπιτιού τους, οι Αμερικανοί ξοδεύουν τα χρήματά τους σε video games (Twitch, Nintendo), υπηρεσίες streaming για ταινίες και μουσική όπως το Netflix και το Spotify. 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Η ηλεκτρονική διασκέδαση αναπλήρωσε το κενό που άφησαν πίσω τους οι κλειστές επιχειρήσεις των παραδοσιακών διασκεδάσεων του Σαββατοκύριακου. Streaming αντί για σινεμά, gaming και ebooks αντί για επισκέψεις στα (κλειστά) βιβλιοπωλεία

 

Ακόμα και πριν τον κορωνοϊό, ο κλάδος τις λιανικής αντιμετώπιζε προβλήματα καθώς πάσχιζε να προσαρμοστεί στην άνοδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και του παγκόσμιου ανταγωνισμού με εκπτωτικά brand. Η παρούσα κρίση έκανε τα πράγματα ακόμα χειρότερα: Πολυκαταστήματα, αλυσίδες μόδας και αθλητικά είδη καταγράφουν μια πρωτοφανή ύφεση εδώ και εβδομάδες. 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Είδη ρουχισμού, καταστήματα με ηλεκτρονικά, οπτικά και είδη πολυτελείας βλέπουν μείωση του τζίρου από 35% έως και πάνω από 85%

 

Για πολλούς, η υποχρεωτική δουλειά από το σπίτι σήμανε και το τέλος των μετακινήσεών τους. Ως αποτέλεσμα, ταξιδιωτικές εταιρείες, επιχειρήσεις τύπου Uber και Lyft, μαζικές μεταφορές και χώροι στάθμευσης επί πληρωμή είδαν τα έσοδα τους να εκμηδενίζονται. Το ίδιο και οι εταιρείες με σκούτερ όπως η Lime και η Bird, που πριν την επιδημική κρίση γνώριζαν τεράστια άνθηση. 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Ταξί, σκούτερ, πωλήσεις αυτοκινήτων, συνεργεία, διόδια και καύσιμα: ελάχιστοι κινούνται, ελάχιστα είναι και τα έσοδα από όλα αυτά

 

Κανείς δεν πηγαίνει στο γυμναστήριο αυτές τις μέρες και αυτά είναι άσχημα νέα για αλυσίδες υγείας και ευζωίας όπως οι 24 Hour Fitness και SoulCycle. Κανείς δεν βγαίνει γενικώς, ούτε για βραδινές διασκεδάσεις και οι αλυσίδες καλλυντικών και ομορφιάς έχουν εξαιρετικά μειωμένα έσοδα, όπως φαίνεται από τις περιπτώσεις των Sephora και Great Clips.

 

Στον κλάδο των υπηρεσιών υγείας τα πράγματα δεν είναι πολύ καλύτερα καθώς όσοι κάνουν μικροεπεμβάσεις, όπως για παράδειγμα οι οδοντίατροι έχουν σημαντικά λιγότερη δουλειά εξαιτίας του φόβου που προκαλεί η πανδημία. Σε κάποιες κλινικές τα έσοδα είναι τόσο χαμηλά που αναγκάζονται να μειώσουν τους μισθούς σε γιατρούς, νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό. 

 

 «Παραδόξως, βλέπουμε μείωση των εξόδων που κάνουν οι Αμερικανοί για την υγεία τους», σχολιάζει ο Τίλεϊ. «Ακόμα και σε αυτό το κλίμα». 

 

Κανείς δεν βγαίνει πια: Πώς ο κορωνοϊός άλλαξε τις καταναλωτικές συνήθειες στις ΗΠΑ
Γυμναστήρια, φαρμακεία, ασφαλιστικές, σαλόνια ομορφιάς είναι από τους μεγάλους χαμένους της πανδημίας

 

Με πληροφορίες από New York Times