Οι Αρχές Προστασίας Καταναλωτών σε 21 χώρες υπέβαλαν επίσημη καταγγελία στις αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις φερόμενες «σκοτεινές» πρακτικές της Shein, συμπεριλαμβανομένης της τακτικής να «ντροπιάζει» τους καταναλωτές ώστε να αγοράζουν περισσότερα απ’ όσα μπορούν να αντέξουν οικονομικά.
Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών (BEUC) υπέβαλε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή φάκελο 29 σελίδων με πολυάριθμα παραδείγματα «σκοτεινών μοτίβων» – παραπλανητικών τεχνικών σχεδιασμένων να ενθαρρύνουν τις αγορές. Αυτές περιλαμβάνουν, σύμφωνα με την καταγγελία, ψεύτικους χρονομετρητές αντίστροφης μέτρησης, μηνύματα περιορισμένου αποθέματος, επαναλαμβανόμενες παροτρύνσεις για αγορά, δημιουργία φόβου «απώλειας ευκαιρίας» (FOMO), και εξαναγκασμό σε εγγραφή στην ιστοσελίδα ή την εφαρμογή.
Η BEUC σημειώνει επίσης ότι η Shein χρησιμοποιεί την πρακτική του λεγόμενου «confirm shaming», δηλαδή τεχνικές που κάνουν τον καταναλωτή να αισθάνεται άσχημα αν δεν προχωρήσει σε αγορά.
Η Shein απάντησε στην BEUC, ισχυριζόμενη ότι η ομάδα προστασίας καταναλωτών δεν ήταν πρόθυμη να συναντηθεί με την εταιρεία για να συζητήσουν τα ζητήματα. «Αυτή η απροθυμία για διάλογο είναι εξαιρετικά απογοητευτική, ιδιαίτερα δεδομένης της αυξανόμενης δημοτικότητας της Shein μεταξύ των Ευρωπαίων καταναλωτών», ανέφερε η εταιρεία.
Η Shein χρησιμοποιεί χρονόμετρα και «χαμηλό απόθεμα», αναφέρει η καταγγελία
Στο πλαίσιο της επίσημης καταγγελίας της, η ομάδα προστασίας καταναλωτών ζητά από την ΕΕ να υποχρεώσει τη Shein να αποκαλύψει τα δεδομένα που στηρίζουν τους ισχυρισμούς που χρησιμοποιεί στο μάρκετινγκ, όπως «χαμηλό απόθεμα» και χρονομετρητές αντίστροφης μέτρησης για το τέλος των εκπτώσεων.
Η BEUC κατηγορεί τη Shein για «αθέμιτες εμπορικές πρακτικές» που, όπως ισχυρίζεται, «οδηγούν σε σοβαρές επιζήμιες συνέπειες για τους καταναλωτές και την κοινωνία συνολικά», δημιουργώντας ντουλάπες γεμάτες με σχεδόν αφόρετα ρούχα, καθώς και μεθόδους παραγωγής που ενδέχεται να περιλαμβάνουν τη χρήση χημικών επιβλαβών για το περιβάλλον. Επιπλέον, κατηγορεί την εταιρεία ότι προωθεί καταναλωτικές συνήθειες που επιδεινώνουν τα περιβαλλοντικά και κοινωνικά προβλήματα.
Η BEUC δήλωσε επίσης ότι, εφόσον η Shein δεν μπορεί να προσκομίσει τα δεδομένα που στηρίζουν ισχυρισμούς όπως οι χρονομετρητές εκπτώσεων και τα χαμηλά αποθέματα, θα πρέπει να υποχρεωθεί να σταματήσει να χρησιμοποιεί τέτοια μηνύματα εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η ομάδα προστασίας καταναλωτών εξέφρασε επίσης ανησυχίες σχετικά με την «κυκλοφορία μη ασφαλών προϊόντων στην Ευρώπη, τα οποία ενδέχεται να μην συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα για τα υφάσματα και τα αξεσουάρ».
Η καταγγελία έρχεται τέσσερις μήνες μετά την έναρξη έρευνας από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Δίκτυο Συνεργασίας για την Προστασία των Καταναλωτών (Consumer Protection Cooperation Network – CPC), σχετικά με το κατά πόσο η Shein συμμορφώνεται με τη νομοθεσία της ΕΕ για τους καταναλωτές.
Με πληροφορίες από Guardian