Τα σταυρόλεξα, τα σουντόκου και το σκάκι στην τρίτη ηλικία δεν προστατεύουν από τη σταδιακή εξασθένηση των νοητικών λειτουργιών και τελικά από την άνοια, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.

 

Η μελέτη δείχνει ότι καλύτερη προστασία αποτελεί το να ασχολείται κανείς με τέτοιες διανοητικές δραστηριότητες καθ' όλη την διάρκεια της ζωής του και όχι μόνο σε μεγάλη ηλικία. Έτσι επιβραδύνεται η εκδήλωση των προβλημάτων.

 

Μόνο έτσι παγιώνεται μια υψηλότερη «γνωστική αφετηρία» από όπου θα ξεκινήσει η σταδιακή απώλεια των ικανοτήτων του εγκεφάλου, αυξάνοντας το διάστημα που μπορεί να παραμείνει λειτουργικός.

 

Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου και του Βασιλικού Θεραπευτηρίου του Αμπερντίν, με επικεφαλής τον Ρότζερ Σταφ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο βρετανικό ιατρικό περιοδικό "British Medical Journal" (BMJ), σύμφωνα με το BBC, μελέτησαν σχεδόν 500 ανθρώπους που είχαν γεννηθεί το 1936.


Η μελέτη άρχισε όταν τα άτομα αυτά ήσαν 64 ετών (κανείς τους δεν είχε παρουσιάσει άνοια) και διήρκεσε για μια περίοδο έως 15 ετών, κατά τη διάρκεια των οποίων οι συμμετέχοντες έκαναν περιοδικά τεστ μνήμης και άλλων νοητικών δεξιοτήτων.

 

Όπως διαπιστώθηκε, η επίλυση σταυρόλεξων και άλλων παρεμφερών προβλημάτων δεν προστατεύει από τη έκπτωση των νοητικών λειτουργιών.


Η εξάσκηση του μυαλού, σύμφωνα με τους ερευνητές, δεν μπορεί να σταματήσει πραγματικά την πορεία προς την άνοια, όμως δεν είναι περιττή, καθώς «ανεβάζει τον πήχη», έτσι ώστε, όταν αρχίσει η «κατηφόρα» του νου, να πάρει περισσότερο χρόνο εωσότου εκδηλωθούν πιο αισθητά τα συμπτώματα όπως η απώλεια μνήμης, η πιο αργή σκέψη κ.α.

 

Μερικές προηγούμενες μελέτες είχαν δείξει ότι η εξάσκηση του νου μπορεί να βελτιώσει σε ένα βαθμό τη νόηση και τη μνήμη σε ανθρώπους μέσης και τρίτης ηλικίας. Όμως καμία μελέτη δεν έχει δείξει ότι μπορεί πραγματικά να αποτρέψει την άνοια - και η νέα έρευνα το επιβεβαιώνει αυτό.

 

Όσο νωρίτερα στη ζωή του ένας άνθρωπος εξασκεί το νου του (μαθαίνοντας ξένες γλώσσες, ένα μουσικό όργανο, διαβάζοντας κ.α.), τόσο πιθανότερο είναι ότι το μυαλό του θα λειτουργεί καλύτερα όσο γερνάει. Αλλά, αν πρόκειται να πάθει άνοια, τελικά δεν θα τη γλιτώσει χάρη στη νοητική άσκηση.

 

Πέρα από τα σταυρόλεξα, η σωματική άσκηση, η υγιεινή διατροφή, το κόψιμο του τσιγάρου, η κατανάλωση αλκοόλ με μέτρο, η διατήρηση κανονικού βάρους, η διατήρηση κανονικών επιπέδων χοληστερίνης και αρτηριακής πίεσης είναι παράγοντες που από κοινού συμβάλλουν, ώστε να παραμένει σε καλή κατάσταση ο εγκέφαλος ενός ηλικιωμένου.

 

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ