Το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας είναι μία «τολμηρή και συνεκτική δέσμη μεταρρυθμίσεων», υποστήριξε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, κατά την ομιλία του στη σχετική συζήτηση της Ολομέλειας στη Βουλή.

 

Ξεκινώντας την ομιλία του με ένα απόφθεγμα του Πλάτωνα ότι «η παιδεία είναι ο δεύτερος ήλιος των ανθρώπων», ο πρωθυπουργός υποστήριξε ότι το τρίπτυχο του υπό ψήφιση νομοσχεδίου είναι ο σχεδιασμός, η αξιολόγηση και η ευελιξία. Όπως είπε, μεταξύ άλλων, η χώρα αποκτά Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης -όργανο που έρχεται να αντικαταστήσει την παλαιά ΑΔΙΠ με διευρυμένες και ενισχυμένες αρμοδιότητες. Κεντρική αποστολή του νέου θεσμού είναι η συνεχής αξιολόγηση των ανωτάτων ιδρυμάτων με κριτήρια τα οποία θα προτάσσουν τον κοινωνικό και τον παραγωγικό ρόλο του πανεπιστημίου.

 

Η αξιολόγηση των πανεπιστημίων συνδέεται με τη χρηματοδότησή τους. Το κράτος θα εξακολουθεί να εγγυάται τη βιωσιμότητα όλων των σχολών: H ετήσια επιχορήγηση των πανεπιστημίων θα καταρτίζεται κατά 80% βάσει αντικειμενικών δεδομένων, όπως ο αριθμός των φοιτητών, το κόστος σπουδών ανά σπουδαστή και η γεωγραφική θέση του κάθε ιδρύματος. Όμως, σε ποσοστό 20% θα καθορίζεται από δείκτες, που θα επιλέγουν τα ίδια: η ποιότητα της διδασκαλίας, η πρωτοτυπία της επιστημονικής έρευνας και η δυναμική εξωστρέφεια. 

 

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, οι νέες ρυθμίσεις «απαλλάσσουν τους επιστημονικούς υπεύθυνους των ερευνών από τα διαδικαστικά βάρη. Η λειτουργία των ΕΛΚΕ γίνεται απλούστερη και πιο γρήγορη. Περισσότερο διαφανής και λιγότερο γραφειοκρατική». Κατά τον Κυριάκο Μητσοτάκη, το ακαδημαϊκό και ερευνητικό προσωπικό των ανωτάτων ιδρυμάτων θα αποκτήσει κίνητρα ώστε να βελτιώνει το επιστημονικό του έργο και οι υποψήφιοι σπουδαστές θα διευκολύνονται, καθώς η αξιολόγηση «θα παρέχει σε αυτούς και τις οικογένειές τους σαφή εικόνα του επιπέδου σπουδών της σχολής που θα επιλέξουν».

 

Όπως είπε ο πρωθυπουργός, τα ίδια τα πανεπιστήμια αποκτούν, πλέον, την δυνατότητα να καθορίζουν μόνα τους την πορεία τους, διαχειριζόμενα ανάλογα και τους πόρους τους. «Έτσι αντιλαμβάνομαι το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων. Οι μεταρρυθμίσεις για τις οποίες μιλάμε σήμερα δεν θα στοιχήσουν ούτε ένα ευρώ στα δημόσια ταμεία. Οι μεγάλες αλλαγές συχνά δεν είναι ζήτημα χρημάτων αλλά απόφασης», τόνισε.

 

Παράλληλα, θεσπίζεται το Κρατικό Πιστοποιητικό Πληροφορικής ενώ ο πρωθυπουργός προανήγγειλε σχέδιο για μεταρρυθμίσεις στη δευτεροβάθμια και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με διάλογο και χωρίς εκπλήξεις. «Θα διεξάγουμε αυτό το διάλογο ταυτόχρονα, με αποφασιστικότητα γιατί έχει έρθει η ώρα να γυρίσουμε σελίδα».

 

Κλείνοντας, ο Κυριάκος Μητσοτάκης ζήτησε εθνική συναίνεση για τη διαμόρφωση των δημόσιων πανεπιστημίων με ερευνητικά προγράμματα, σύγχρονες δουλειές, με ελευθερία και δημιουργία για τις επόμενες γενιές και τότε όπως είπε, «ίσως συμμεριστεί» ένα σύνθημα που ακουγόταν παλιότερα στα αμφιθέατρα από την Αριστερά «Πρώτοι στα μαθήματα, πρώτοι στον αγώνα».