Canadair: Xαμηλές πτήσεις υψηλού ρίσκου

Canadair: χαμηλές πτήσεις υψηλού ρίσκου Facebook Twitter
Φωτ.: EUROKINISSI/ EVIATHEMA
0

ΤΙΣ ΕΠΟΜΕΝΕΣ ΩΡΕΣ οι εμπειρογνώμονες της Πολεμικής Αεροπορίας θα αναζητήσουν τα αίτια της συντριβής του Canadair που επιχειρούσε στην πυρκαγιά της Καρύστου και οδήγησε στον θάνατο τους δύο πιλότους Μέχρι τότε έμπειροι πιλότοι της πολιτικής και πολεμικής αεροπορίας μεταφέρουν στη LiFO τις εκτιμήσεις τους  για τις αιτίες του δυστυχήματος και τις ιδιαιτερότητες των Canadair.

Το πρώτο μεγάλο μείον στο τραγικό δυστύχημα είναι το βάρος που φέρει κάθε πτήση και πτητικό μέσο της αεροπυρόσβεσης. «Οι πτήσεις της αεροπυρόσβεσης χαρακτηρίζονται από πάρα πολύ υψηλό ρίσκο και κίνδυνο» λένε στη LiFO πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας με μεγάλη εμπειρία.

Εξηγούν ότι «οι χειριστές των πυροσβεστικών αεροσκαφών καλούνται να πετάξουν σε πολύ χαμηλό ύψος και με πολύ μεγάλα φορτία. Παράλληλα αυτό γίνεται σε περιβάλλοντα τα οποία έχουν πολλές αναταράξεις, μικρή ορατότητα και πολλές αντιξοότητες, οι οποίες προκύπτουν από τα ανοδικά και καθοδικά ρεύματα που βρίσκονται πάνω από τη φωτιά».

Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό το δυστύχημα της πτώσης του Canadair υπήρξαν σχόλια και αντιδράσεις σε σχέση με την ηλικία των Canadair CL 215, τα οποία ξεπερνούν τα 40 έτη. Ωστόσο τόσο ο Δημήτρης Κωνσταντέλλος όσο και πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας επιμένουν ότι πρόκειται για αξιόπλοα, καλοσυντηρημένα αεροσκάφη τα οποία όμως σίγουρα δεν έχουν τις επιδόσεις των καινούργιων.

Μία πολύ χαμηλή πτήση

Αυτό που είδαμε στη συγκεκριμένη πτήση, λέει στη LiFO o Δημήτρης Κωνσταντέλλος, ο οποίος είναι πρόεδρος της Ένωσης Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας, ήταν μία πολύ χαμηλή πτήση, όπως οι περισσότερες για τη ρίψη ύδατος». Οπως εξηγεί, «περίπου στα 30 με 40 πόδια και κατά τη διάρκεια του ελιγμού απομάκρυνσης, που είναι ο και ο πιο κρίσιμος ελιγμός κατά τη διάρκεια της δασοπυρόσβεσης, ο πλωτήρας του δεξιού φτερού χτύπησε σε κάποιο κλαδί ενός μεσαίας ανάπτυξης δέντρου και απεκόπη».

Ακριβώς στην κρίσιμη αυτή κατάσταση, το αεροσκάφος βρέθηκε εκτός ισορροπίας, «δημιούργησε μία αεροδυναμική διαταραχή, η οποία εξελίχθηκε σε μία δεξιά κλίση, η οποία επιβαρύνθηκε μέχρι το αεροσκάφος να μπει σε απώλεια στήριξης. Από τη στιγμή που μπήκε σε απώλεια στήριξης σε τόσο χαμηλό ύψος, ήταν δεδομένο ότι θα καταλήξει στην πτώση».

Δεκατρείς πτώσεις Canadair από το 1975

Ο Δημήτρης Κωνσταντέλλος υποστηρίζει ότι από το 1975 μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί 13 πτώσεις αυτών των αεροσκαφών. Δέκα από αυτά ήταν CL 215, τα οποία είναι παλαιότερης γενιάς και η Ελλάδα τα έχει προμηθευτεί από 1975 έως το 1986. Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα CL-215 τον Δεκέμβριο του 1975. Τα αεροσκάφη εντάχθηκαν στην 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών που εδρεύει στην 112 Πτέρυγα Μάχης, στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας, συχνά όμως μοιράζονται σε όλη την επικράτεια για μεγαλύτερη κάλυψη και καλύτερη προστασία. Από το 1986 και μετά οι προμήθειες αφορούσαν μόνο CL 415.

Γερασμένος στόλος

Από την πρώτη στιγμή που έγινε γνωστό το δυστύχημα της πτώσης του Canadair υπήρξαν σχόλια και αντιδράσεις σε σχέση με την ηλικία των Canadair CL 215, τα οποία ξεπερνούν τα 40 έτη. Ωστόσο τόσο ο Δημήτρης Κωνσταντέλλος όσο και πιλότοι της πολεμικής αεροπορίας επιμένουν ότι πρόκειται για αξιόπλοα, καλοσυντηρημένα αεροσκάφη τα οποία όμως σίγουρα δεν έχουν τις επιδόσεις των καινούργιων.

Χαμηλές πτήσεις

Ρωτήσαμε τους έμπειρους πιλότους αν η χαμηλή πτήση που επιχειρούσε το αεροσκάφος θα μπορούσε να ήταν η αιτία της συντριβής. Όπως μας είπαν, οι πιλότοι πολλές φορές επιδιώκουν να πετάξουν χαμηλά για να αντιμετωπίσουν τη φωτιά με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα. Για το πώς αποφασίζεται το ύψος μίας πτήσης σε τόσο επείγουσες καταστάσεις, ο Φαίδων Καραϊωσηφίδηςαεροναυπηγός και εκδότης του περιοδικού «Πτήση» απαντά ότι υπάρχει ένα σημείο εισόδου στην περιοχή της φωτιάς και ένα υπολογιζόμενο σημείο εξόδου.

Χωρίς διαφυγή

Ένα από τα αρνητικά στοιχεία των Canadair είναι ότι δεν έχουν σύστημα εκτίναξης ή διαφυγής. Στην περίπτωση που κάτι συμβεί, οι πιλότοι θα πρέπει να είσαι σε θέση να επιχειρήσουν αναγκαστική προσγείωση. Κάτι τέτοιο συνέβη τον Ιούλιο του 2015 στη Λακωνία, γι' αυτό τότε οι δύο πιλότοι διασώθηκαν.

Τα Canadair έχουν δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού, αλλά η επισκευή τους λόγω της μεγάλης ηλικίας τους είναι δαπανηρή. Τα ανταλλακτικά κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ, λένε στη LiFO έμπειροι πιλότοι και το γεγονός ότι κατασκευάστηκαν σχεδόν πριν από 5 δεκαετίες δημιουργεί πρόσθετες επιχειρησιακές δυσκολίες για αυτούς που τα χειρίζονται. «Η καταπόνηση είναι μεγάλη: φοβερές δονήσεις, τρομεροί κραδασμοί μέσα στο cockpit και μεγάλες αναταράξεις από τα θερμικά φορτία».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Ακροβατώντας / Πόσοι ηλικιωμένοι ζουν μόνοι και κανείς δεν τους αναζητά;

Οι μοναχικοί θάνατοι ηλικιωμένων ανθρώπων είναι ένα φαινόμενο που ολοένα εντείνεται και στη χώρα μας, όπως και σε ολόκληρο τον κόσμο. Ας μπει στον δημόσιο διάλογο, μήπως πειστούν οι αρμόδιοι ότι πρόκειται για ένα σοβαρό θέμα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οπτική Γωνία / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Υγεία / «Ο Ρόμπερτ Κένεντι Τζ. κάνει επίθεση στη δημόσια υγεία»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ