Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα» Facebook Twitter
«Η μόδα έχει γίνει αστείο», ξεσπά ο Yohji Yamamoto σε νέα του συνέντευξη / Φωτ.: EPA
0

Σε μια εποχή όπου η μόδα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από clicks, logos και δείκτες πωλήσεων, ο Yohji Yamamoto παραμένει μία φωνή οργής και αλήθειας μέσα σε έναν κλάδο που δείχνει να έχει χάσει τον σκοπό του.

Από το εργαστήριό του στο Τόκιο, ο Ιάπωνας σχεδιαστής που επαναπροσδιόρισε την έννοια του «αντι-fashion», μιλάει χωρίς φίλτρα για την παρακμή της δημιουργικότητας, προτάσσοντας τη χαρακτηριστική του αυστηρότητα και τον υπόγειο ρομαντισμό που διαπερνά κάθε ραφή των συλλογών του.

Ποιητής της μόδας, την οποία σήμερα απεχθάνεται, ο Yamamoto παραμένει σύμβολο αντίστασης απέναντι στη μηχανή του εμπορίου και υπενθυμίζει πως η πραγματική πολυτέλεια είναι η ελευθερία της σκέψης.

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας, μακριά από τις νόρμες και τις εμμονές του εμπορίου.

«Όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

«Η μόδα έχει γίνει αστείο», ξεσπά ο Yohji Yamamoto σε νέα του συνέντευξη για το Buiseness Of Fashion.

«Όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα. Οι μεγάλες εταιρείες μόδας μοιάζουν με παιδιά που παίζουν ποδόσφαιρο -απλώς τρέχουν πίσω από τη μπάλα. Δεν σκέφτονται τους πελάτες τους. Νομίζω απλώς ότι έχουν πάρα πολλά χρήματα, οπότε δεν χρειάζεται να δουλέψουν σκληρά. Το χρήμα επιπλέει πάντα γύρω τους».

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η απότομη πτώση στη ζήτηση για ορισμένους από τους μεγαλύτερους και πιο ιστορικούς οίκους πολυτελείας στον κόσμο οφείλεται, εν μέρει, σε αυτό που κάποιοι αναλυτές αποκαλούν «greedflation» - την υπερβολική αύξηση τιμών με σκοπό τη μεγιστοποίηση του κέρδους, χωρίς αντίστοιχη δημιουργική ή ποιοτική ανανέωση.

Αλλά ο Yohji-san, όπως τον αποκαλούν με σεβασμό οι συνεργάτες του και ολόκληρος ο κλάδος, έχει εξοικειωθεί με τέτοιες δυσκολίες εδώ και δεκαετίες. «Το έχουμε ξαναπεράσει», λέει, αναφερόμενος στην κρίση του 2009. «Τώρα επικεντρώνομαι στο να κάνω την εταιρεία μου μικρή αλλά δυνατή».

Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα» Facebook Twitter
«Οι μεγάλες εταιρείες μόδας μοιάζουν με παιδιά που παίζουν ποδόσφαιρο -απλώς τρέχουν πίσω από τη μπάλα. Δεν σκέφτονται τους πελάτες τους», ξεσπά ο Yamamoto

Εξαντλημένος από τις γεωπολιτικές συγκρούσεις και τρομαγμένος από την κλιματική κρίση, ο Yamamoto συμπεραίνει, ότι: «Οι άνθρωποι προκαλούν την κλιματική αλλαγή. Αυτό είναι το λάθος μας. Και ταυτόχρονα έχουμε τόσους πολέμους. Οι άνθρωποι σκοτώνουν ο ένας τον άλλον. Ρωτάω συνέχεια τον εαυτό μου “γιατί, γιατί, γιατί;” Δεν βρίσκω απάντηση. Το μισώ. Κάνει την καρδιά μου σκοτεινή και βαριά».

Ανησυχεί και για το μέλλον της ίδιας της μόδας, ειδικά για την εξαφάνιση των τεχνιτών και των δεξιοτήτων που απαιτούνται για την κατασκευή των ιδιαίτερων υφασμάτων του.

«Ο Yohji είναι ο αντιήρωας της μόδας»

Ο Yamamoto, ο οποίος είναι γνωστός σε όλο τον κόσμο για την αισθητική του που χαρακτηρίζεται από το καθαρό μαύρο χρώμα, έχει να αντιμετωπίσει και τους δικούς του προβληματισμούς βιωσιμότητας. «Οι χημικές ουσίες που περιέχονται στη μαύρη βαφή είναι πολύ επιβλαβείς για την ανθρώπινη υγεία», παραδέχεται. «Στο μέλλον, οι έξυπνες χώρες θα αποφασίσουν να μην χρησιμοποιούν πλέον το μαύρο χρώμα, επειδή για να φτιάξουμε πραγματικό μαύρο χρώμα χρησιμοποιούμε χημικές βαφές. Στο μέλλον, οι άνθρωποι θα πρέπει να φορούν μόνο λευκά ρούχα!», αστειεύεται. «Το σκέφτομαι συνεχώς αυτό».

Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα» Facebook Twitter
Από την επίδειξη του Yamamoto στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού / EPA

«Ο Yohji είναι ο αντιήρωας της μόδας», λέει ο φωτογράφος Max Vadukul, ο οποίος συνεργάζεται με τον σχεδιαστή από τη δεκαετία του 1980. «Παρά τις αντιξοότητες, κατάφερε να εισχωρήσει στον ευρωπαϊκό κόσμο της μόδας -έναν από τους πιο δύσκολους χώρους για έναν ξένο να επιβιώσει- και ευδοκιμεί εκεί εδώ και δεκαετίες. Δεν υποκύπτει στο σύστημα, δεν υποκύπτει στις αξίες του. Το έργο του είναι ασυμβίβαστο, βαθιά προσωπικό. Η ασυμμετρία, η πτυχή, ο τρόπος με τον οποίο ένα ρούχο τραβάει το βλέμμα σου — δεν είναι απλώς σχεδιασμός, είναι συναισθηματική νοημοσύνη που γίνεται ορατή».

Η έμπνευση στο STOP του δρόμου

Προς το τέλος της συνέντευξης, αναλογιζόμενος την λοξή πορεία μιας βιομηχανίας σε κρίση, ενός κόσμου σε χάος, τη διαχείριση της φήμης, τον αγώνα να κρατήσει μια επιχείρηση ζωντανή και, μέσα σε όλα αυτά, τη συνεχή πίεση να δημιουργεί κάτι νέο, λέει:

«Τυχερός ή άτυχος, όταν οδηγώ το αυτοκίνητό μου και σταματάω στο stop, περνούν πολλοί άνθρωποι μπροστά μου και τότε μια νέα ιδέα πέφτει από το πουθενά. Την πιάνω, έτσι!» λέει, κάνοντας μια χαρακτηριστική χειρονομία του. «Ποτέ στην τουαλέτα -πάντα στον δρόμο».

«Ίσως λοιπόν δεν πρέπει να ξεκουράζομαι στο κρεβάτι μου. Ίσως είναι καλύτερα να οδηγώ ή να περπατάω, για να μπορώ να “πιάνω” ιδέες. Η δραστηριότητα σου δίνει δύναμη. Όμως, μετά την τελευταία ανδρική συλλογή, κουράστηκα πολύ. Επειδή έχασα τον σκύλο μου, σταμάτησα να περπατάω τα πρωινά. Αυτό έκανε τα πόδια μου αδύναμα, κι έτσι την τελευταία φορά που ήμουν στο Παρίσι χρειάστηκα βοήθεια για να περπατήσω. Και τότε σκέφτηκα: “Όχι, όχι, αυτό δεν είναι καλό. Πρέπει να περπατήσω μόνος μου, χωρίς βοήθεια.”»

«Αυτή τη στιγμή, για την επόμενη γυναικεία συλλογή, έχω ήδη καθυστερήσει — οκτώ με δέκα μέρες περισσότερο απ’ ό,τι συνήθως. Ήθελα να κάνω μια έκπληξη, να δημιουργήσω κάτι πραγματικά νέο. Για δύο εβδομάδες δεν μπορούσα να τη βρω, αλλά τελικά τη βρήκα. Εξήγησε το βασικό μου αίσθημα για την ομορφιά και το χιούμορ στον pattern-maker μου, στην ομάδα σχεδίου και στην ομάδα ζωγραφικής», λέει.

 
 
 
Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM
Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Πολιτισμός / Αίγυπτος: Ανοικτός για το κοινό ένας από τους πιο εμβληματικούς τάφους Φαραώ στην Κοιλάδα των Βασιλέων

Σκαλισμένος βαθιά μέσα στον βράχο, ο τάφος του Αμενχοτέπ Γ΄ δεσπόζει ξανά μετά από 20 χρόνια, στη δυτική όχθη του Νείλου - Τα πρώτα πλάνα από το εσωτερικό του
LIFO NEWSROOM
Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Πολιτισμός / Το «This That Keeps On» του Δημήτρη Παπαϊωάννου καταχειροκροτήθηκε στο Ηρώδειο

Τριάντα χορευτές και ηθοποιοί ζωντάνεψαν επί σκηνής τα υβριδικά πλάσματά του, ενεργοποιώντας τον χώρο με το μοναδικό του ύφος που τον έχει καθιερώσει ως έναν από τους πιο επιδραστικούς δημιουργούς της εποχής μας
LIFO NEWSROOM
Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ ρίχνει τη σκιά του στη διοργάνωση - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Πολιτισμός / Βραβεία Νόμπελ: Ο Τραμπ «ρίχνει τη σκιά του» στον θεσμό - Προειδοποιήσεις για την ακαδημαϊκή ελευθερία

Ο Ντόναλντ Τραμπ έχει εισαγάγει ή προτείνει μια σειρά από μέτρα, τα οποία οι επικριτές υποστηρίζουν ότι θα εμποδίσουν την εκπαίδευση και την επιστημονική έρευνα
LIFO NEWSROOM
2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Πολιτισμός / 2o Sex Positive Festival: Ένα τριήμερο για τη σεξουαλική απελευθέρωση στην Αθήνα

Με κοινοτικό χαρακτήρα και χωρίς κερδοσκοπικό προσανατολισμό, η διοργάνωση βασίζεται στη συλλογική εργασία και στην ελεύθερη συνεισφορά των συμμετεχόντων, ώστε να παραμείνει ανοιχτή σε όλους ανεξαρτήτως εισοδήματος
LIFO NEWSROOM
Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Πολιτισμός / Η Ιζαμπέλ Ιπέρ τιμώμενη καλεσμένη στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης

Η διάσημη Γαλλίδα ηθοποιός θα προλογίσει αρκετές από τις ταινίες του αφιερώματος στην καριέρα της, ενώ θα δώσει και masterclass αφιερωμένο στις διαφορές μεταξύ θεατρικής και κινηματογραφικής ερμηνείας
LIFO NEWSROOM