Πέθανε ο σπουδαίος μαέστρος και πρώην βιολονίστας Μπέρναρντ Χάιτινκ - «Άφηνε τη μουσική να μιλήσει μόνη της»

Πέθανε ο σπουδαίος μαέστρος και πρώην βιολονίστας Μπέρναρντ Χάιτινκ Facebook Twitter
Ο Μπέρναρντ Χάιτινκ διευθύνει την «Συμφωνία Νο. 3» του Μπετόβεν με τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης σστις 8 Μαΐου του 2014 - Πηγή φωτογραφίας: Hiroyuki Ito/Getty Images
0

Ο παγκόσμιας φήμης Ολλανδός μαέστρος Μπέρναρντ Χάιτινκ πέθανε σήμερα στο σπίτι του στο Λονδίνο, σε ηλικία 92 χρόνων. 


Σε μια ζηλευτή καριέρα 65 χρόνων, είχε διευθύνει τις πιο φημισμένες ορχήστρες σε Λονδίνο, Άμστερνταμ Σικάγο, Δρέσδη. 

Γεννημένος στο Άμστερνταμ το 1929, ο Χάιτινκ κέρδισε πλήθος βραβείων και ήταν κομβική μορφή στη κλασική μουσική σκηνή της Γηραιάς Αλβιώνας. 
 


Ακόμη και οι τελευταίοι μήνες του στο πόντιουμ της διεύθυνσης με τη Συμφωνική του Λονδίνου, είχαν χαρακτηριστεί ως «μαγευτικοί». 

Ήταν στην Ολλανδία όπου ο Χάιτινκ διαμόρφωσε τη φήμη του ως διευθυντή ορχήστρας, ξεκινώντας τη μουσική καριέρα του ως βιολονίστας. 

Ο Χάιτινκ είχε κάνει πάνω από 450 ηχογραφήσεις σε τις διασημότερες δισκογραφικές και έδωσε παραστάσεις με σχεδόν όλες τις μεγάλες ορχήστρες του κόσμου. Το ορχηστρικό δόγμα του συνοψιζόταν στο να καθοδηγεί τους μουσικούς του χωρίς να τους πνίγει. 


«Όταν πιάνει την μπαγκέτα, είναι σαν να ανάβεις το ηλεκτρικό. Όταν τελειώνει, γίνεται ξανά ο εαυτός του» είχε αναφέρει κάποτε για εκείνον η σύζυγός του, Πατρίσια. 


Μεταξύ άλλων, είχε διατελέσει αρχιμουσικός της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Λονδίνου από το 1967 έως το 1979. Εργάστηκε ως μουσικός διευθυντής στη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου που, όπως έχει αναφέρει, κατά τη θητεία του εκεί, από το 1987 έως το 2002, ήταν γνωστός για τις ερμηνείες τού Βάγκνερ. 


Διηύθυνε 111 κονσέρτα με τη φημισμένη Φιλαρμονική της Βιέννης. Το πρώτο του κονσέρτο στο Royal Albert Hall δόθηκε με την 65λεπτη Έβδομη συμφωνία του Bruckner το 1966 και 53 χρόνια μετά παρουσίασε την ίδια συμφωνία εκεί για τελευταία φορά. 


Ο διευθύνων σύμβουλος της Βασιλικής Όπερας, Άλεξ Μπιρντ μίλησε για έναν «πραγματικό τζέντλμαν» του οποίου «η ήσυχη αυθεντία και ο βαθύς σεβασμός για τους συναδέλφους καλλιτέχνες ενέπνευσε και συγκίνησε πέρα από τις λέξεις». 

Πέθανε ο σπουδαίος μαέστρος και πρώην βιολονίστας Μπέρναρντ Χάιτινκ - «Άφηνε τη μουσική να μιλήσει μόνη της» Facebook Twitter
«Σε ένα επάγγελμα όπου η επιτήδευση και η υπεροψία είναι συχνά σφραγίδες ταλέντου, ο ντροπαλός Χάιτινκ είναι η εξαίρεση» είχε πει το περιοδικό Τime για αυτόν - Πηγή φωτογραφίας: Getty Images

Σχολιάζοντας το κονσέρτο με τη Συμφωνία Νο.8 του Bruckner από τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης το 2011, ο κριτικός Στιβ Σμιθ είχε γράψει στh New York Times: «Κάποιοι μαέστροι επιδιώκουν τον μυστικισμό στα έργα του Bruckner. Ο κ. Χάιτινκ, με αλάνθαστη αίσθηση του σχήματος, της μετάβασης και της ροής, αφήνει τη μουσική να μιλήσει μόνη της, με αποτελέσματα που προσεγγίζουν το υπερφυσικό». 

Πέθανε ο σπουδαίος μαέστρος και πρώην βιολονίστας Μπέρναρντ Χάιτινκ - «Άφηνε τη μουσική να μιλήσει μόνη της» Facebook Twitter
Δάφνις και Χλόη του Ραβέλ στο Κάρνεγκι Χολ σε διεύθυνση Χάιτνικ στις 12 Φεβρουαρίου του 2014 - Πηγή φωτογραφίας: Hiroyuki Ito/Getty Images

Η φήμη του μετριόφρονα τον συνόδευε σε ολόκληρη την καριέρα του. Το 1967, το Time τον περιέγραψε ως ένα «κοντούλη, ήσυχο άνθρωπο που του αρέσει να κάνει μεγάλες βόλτες στα δάση για να παρατηρεί τα πουλιά» σημειώνοντας πως «σε ένα επάγγελμα όπου η επιτήδευση και η υπεροψία είναι συχνά σφραγίδες ταλέντου, ο ντροπαλός Χάιτινκ είναι η εξαίρεση». 

Στο ίδιο μήκος κύματος είχαν διερωτηθεί και οι Τάιμς της Νέας Υόρκης σε άρθρο τους το 1967 με τον τίτλο «Γιατί ο Μπέρναρντ Χάιτινκ δεν φέρεται σαν Σούπερσταρ;» 

Με πληροφορίες από BBC/Guardian/New York Times

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM
11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Πολιτισμός / 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Με 77 ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, 32 ταινίες μικρού μήκους και μεγάλη προσέλευση κοινού ολοκληρώθηκε την Κυριακή στην Καλαμάτα το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (21-30/11).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Πολιτισμός / Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Με τον τίτλο «Μουσεία και Ελπίδα», το πετυχημένο διεθνές συνέδριο θα διερευνήσει τον ρόλο των μουσείων στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού, δημοκρατικού και με περισσότερη ενσυναίσθηση κόσμου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Πολιτισμός / Σκάρλετ Γιόχανσον: Δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Η Γιόχανσον ανέφερε ότι κατά τη φάση της προπαραγωγής ένας από τους χρηματοδότες της ταινίας απείλησε να αποσυρθεί, εκτός αν αφαιρούνταν τα στοιχεία της πλοκής που σχετίζονταν με το Ολοκαύτωμα
LIFO NEWSROOM
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: «Η πλευρά Θεοδωράκη καλεί την οργανώτρια εταιρεία να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να λήξει η διαμάχη»

Η πλευρά Θεοδωράκη πήρε θέση για τις νομικές ενέργειες από πλευράς Γιώργου Χατζιδάκι, γιου του Μάνου Χατζιδάκι, σε βάρος της εταιρείας παραγωγής
LIFO NEWSROOM