Η λατρεία του κορσέ και η επανάσταση της Βίβιαν Γουέστγουντ

Η λατρεία του κορσέ και η επανάσταση της Βίβιαν Γουέστγουντ Facebook Twitter
Μοντέλα φιλιούνται κατά τη διάρκεια επίδειξης μόδας της Βίβιαν Γουέστγουντ. Φωτ.: John van Hasselt/Sygma via Getty Images
0

Μπορεί η Κοκό Σανέλ να απελευθέρωσε τις γυναίκες από τον κορσέ χαρίζοντάς τους απίστευτη ελευθερία, ωστόσο η μόδα δεν έπαψε ποτέ να τον επαναφέρει στο προσκήνιο με όλους τους τρόπους, ερωτικούς και επαναστατικούς: από τον Χορστ μέχρι τη Μαντόνα, όλοι χρησιμοποίησαν τη «δύναμη του κορσέ» με προεξάρχουσα φυσικά τη Βίβιαν Γουέστγουντ που προσέγγισε αυτό το κάποτε κρυφό γυναικείο αξεσουάρ με τον πιο ανατρεπτικό τρόπο, φορώντας τον πάνω από τα ρούχα σαν εξωτερικό ένδυμα.

Η έκθεση «Vivienne Westwood Corsets» που θα είναι ανοιχτή από τις 8 έως τις 21 Μαΐου στην εμβληματική μπουτίκ του οίκου στην οδό Conduit 44, στο Λονδίνο, εξετάζει όχι μόνο την ανατρεπτική θεώρηση της Γουέστγουντ, αλλά απεικονίζει και τους εγγενείς δεσμούς του κορσέ ως ιστορικής ενδυμασίας, με τον πολιτισμό και τις καλές τέχνες – που συνεχίζουν να χρησιμεύουν ως σταθερή πηγή έμπνευσης για τις συλλογές της Βίβιαν Γουέστγουντ μέχρι σήμερα.

Αυτή η ειδική έκθεση παρουσιάζει μια επιμελημένη αναδρομή μέσα από το εμβληματικό αρχείο κορσέδων της μάρκας και κομβικές εμφανίσεις στις πασαρέλες. Κάθε κομμάτι καταδεικνύει την εφευρετικότητα της Γουέστγουντ στον σχεδιασμό κορσέ και τις πιο πρόσφατες προσεγγίσει αυτού του ιστορικού ενδύματος από τον Andreas Kronthaler, που έχουν επηρεάσει τις τρέχουσες συλλογές του οίκου.

Η λατρεία του κορσέ και η επανάσταση της Βίβιαν Γουέστγουντ Facebook Twitter
Οι ειδικοί της μόδας πιστώνουν στη Γουέστγουντ  ότι ανακάλυψε ξανά το ιστορικό εσώρουχο, μετατρέποντάς το σε ένα μοντέρνο εξωτερικό ένδυμα που εξακολουθεί να είναι δημοφιλές σήμερα.

Οι ειδικοί της μόδας πιστώνουν στη Γουέστγουντ ότι ανακάλυψε ξανά το ιστορικό εσώρουχο, μετατρέποντάς το σε ένα μοντέρνο εξωτερικό ένδυμα που εξακολουθεί να είναι δημοφιλές σήμερα.

Για τον εορτασμό της ειδικής έκθεσης, δημιουργήθηκε μια συλλογή κοσμημάτων περιορισμένης έκδοσης στην οποία συμπεριλαμβάνεται ένα χρυσό γούρι στο πρότυπο του κορσέ, που εμφανίστηκε για πρώτη φορά στην περιβόητη συλλογή Harris Tweed της σχεδιάστριας για το φθινόπωρο/χειμώνα του 1987. 

Αυτή η επίδειξη σηματοδότησε την πρώτη φορά που η Γουέστγουντ αποκάλυψε έναν κορσέ εμπνευσμένο από τον 18ο αιώνα, με στυλ πανωφοριού, με το όνομα «Stature of Liberty», και αργότερα τον κορσέ «Portrait». Το κομμάτι έγινε η υπογραφή του οίκου για τη Γουέστγουντ και εξακολουθεί να είναι ένα διαρκές σύμβολο σήμερα.

Το 1828 η λέξη κορσές μπήκε σε γενική χρήση στην αγγλική γλώσσα. Η λέξη χρησιμοποιήθηκε στο περιοδικό The Ladies Magazine για να περιγράψει ένα «καπιτονέ γιλέκο» που οι Γάλλοι ονόμαζαν κορσέ και κρατούσε το σώμα σε ένα επιθυμητό σχήμα. Ήταν για πολλά χρόνια αναπόσπαστο μέρος της γυναικείας γκαρνταρόμπας.

Η λατρεία του κορσέ και η επανάσταση της Βίβιαν Γουέστγουντ Facebook Twitter
H Tizer Bailey φορώντας κορσέ Vivienne Westwood στο Clothes Show LiveTrinity Mirror το 1990.

Η πιο κοινή και γνωστή χρήση των κορσέδων είναι να αδυνατίζουν το σώμα και να το κάνουν να ταιριάζει σε μια μοντέρνα σιλουέτα με λεπτή μέση. Ωστόσο, σε ορισμένες περιόδους, οι κορσέδες της εποχής Tudor, για παράδειγμα, έχουν φορεθεί για να επιτευχθεί ένα σωληνωτό σχήμα σώματος, ίσιο προς τα πάνω και προς τα κάτω, το οποίο περιλάμβανε την ελαχιστοποίηση του μπούστου. Οι πρώτοι κορσέδες ήταν βασανιστικοί για το δέρμα και το σώμα, καθώς ήταν σφιχτά δεμένοι επάνω τους.

Το 1910 ο γιατρός Robert Latou Dickinson δημοσίευσε το «Toleration of the corset: Prescribing where one does not proscribe», στο οποίο διερεύνησε τις ιατρικές επιπτώσεις των κορσέδων, συμπεριλαμβανομένης της μετατόπισης και της παραμόρφωσης των εσωτερικών οργάνων. Διαπίστωσε ότι, ενώ ορισμένες γυναίκες μπορούσαν να φορούν αυτά τα ρούχα χωρίς εμφανή βλάβη, η συντριπτική πλειοψηφία υπέστη μόνιμες παραμορφώσεις και βλάβες στην υγεία τους. Ο κορσές εγκαταλείφθηκε κατά τον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο, εν μέρει για να εξοικονομηθούν υλικά για την πολεμική προσπάθεια, σίδερα και μπανέλες.

Στα τέλη της δεκαετίας του 1940 και στις αρχές της δεκαετίας του 1950, υπήρξε μια σύντομη αναβίωση του κορσέ που μερικές φορές αποκαλείται «waspie». Αυτό χρησιμοποιήθηκε για να δώσει τη φιγούρα της κλεψύδρας, όπως υπαγορεύει το «New Look» του Christian Dior. Η αναβίωση του κορσέ τελείωσε όταν το New Look έδωσε τη θέση του σε μια λιγότερο δραματική σιλουέτα.

Η λατρεία του κορσέ και η επανάσταση της Βίβιαν Γουέστγουντ Facebook Twitter
Η χρήση κορσέδων από τη σχεδιάστρια μόδας Βίβιαν Γουέστγουντ συνέβαλε στην τάση του μπούστου που διήρκεσε από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 μέχρι όλη τη δεκαετία του 1990. Courtesy of Vivienne Westwood.

Το 1968, στη φεμινιστική διαμαρτυρία για τη Μις Αμερική, οι διαδηλωτές πέταξαν συμβολικά μια σειρά από γυναικεία προϊόντα σε έναν «κάδο απορριμμάτων ελευθερίας». Περιλάμβαναν κορσέδες, που ήταν μεταξύ των αντικειμένων που οι διαδηλωτές ονόμασαν «όργανα γυναικείων βασανιστηρίων», και εξαρτήματα που θεωρούσαν ότι επιβάλλουν τη θηλυκότητα.

Από τα τέλη της δεκαετίας του 1980, ο κορσές γνώρισε περιοδικές αναβιώσεις, οι οποίες συνήθως προέρχονται από την υψηλή ραπτική και περιστασιακά έχουν περάσει στην επικρατούσα μόδα. Η χρήση κορσέδων από τη σχεδιάστρια μόδας Βίβιαν Γουέστγουντ συνέβαλε στην τάση του μπούστου που διήρκεσε από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 μέχρι όλη τη δεκαετία του 1990.

Η πιο δυνατή από τις αναβιώσεις εμφανίστηκε στις συλλογές μόδας του φθινοπώρου του 2001 και συνέπεσε με την κυκλοφορία της ταινίας Moulin Rouge!, στην οποία τα κοστούμια παρουσίαζαν πολλούς κορσέδες ως χαρακτηριστικό της εποχής.

Ένα άλλο κίνημα της μόδας, το οποίο έχει ανανεώσει το ενδιαφέρον για τον κορσέ, είναι η κουλτούρα steampunk που χρησιμοποιεί τα σχήματα της ύστερης βικτωριανής μόδας με νέους τρόπους.

Η λατρεία του κορσέ και η επανάσταση της Βίβιαν Γουέστγουντ Facebook Twitter
Courtesy of Vivienne Westwood.



 

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Πολιτισμός / Είδαμε την έκθεση με τα 83 αριστουργήματα στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή

Η εξέλιξη της τέχνης από τον ιμπρεσιονισμό έως την ποπ αρτ ξεδιπλώνεται μέσα από έργα 45 κορυφαίων δημιουργών της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, συνθέτοντας ένα μοναδικό και συναρπαστικό εικαστικό πανόραμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Μαλλουρής: An Evening Botanist

Πολιτισμός / An Evening Botanist: Θεραπεία, επιθυμία και απόλαυση σε μια έκθεση

Στην έκθεση An Evening Botanist ο Ανδρέας Μαλλουρής εξετάζει πώς διαφορετικές πρακτικές που συνδέονται με τη θεραπεία, τη σωματική επιθυμία και την απόλαυση, ενεργοποιούν υλικότητες και μέσω αυτών, το κοινωνικό σώμα. Η έκθεση αναπτύσσεται στο όριο ανάμεσα στο χειρουργικό και το ερωτικό, μεταφέροντας κλινικές διαδικασίες σε ένα γλυπτικό λεξιλόγιο.
LIFO NEWSROOM
Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Ελληνικός …Ντίκενς, Μάικλ Κέιν και μια ταινία-σοκ από αύριο στους κινηματογράφους

Η «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» που αφήνει τους θεατές συγκλονισμένους, η τελευταία παράσταση του Μάικλ Κέιν και της Γκλέντα Τζάκσον, μια ελληνική διασκευή της «Χριστουγεννιάτικης Ιστορίας» και μια ιρλανδική ιστορία ενηλικίωσης, υποψήφια για βραβείο LUX, στο κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Σταύρος Ξαρχάκος: Η δήλωσή του υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι αναφορικά με την περιοδεία αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι

Πολιτισμός / Σταύρος Ξαρχάκος: «Η συζήτηση για τις συναυλίες πρέπει να τελειώνει εδώ - Τα υπόλοιπα είναι απλώς κουτσομπολιό»

Η δήλωση του Σταύρου Ξαρχάκου υπέρ του Γιώργου Χατζιδάκι, ο οποίος αντιδρά νομικά στην περιοδεία-αφιέρωμα στον πατέρα του, χωρίς την άδειά του
LIFO NEWSROOM
11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Πολιτισμός / 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου – τα βραβεία

Με 77 ελληνικά και ξένα ντοκιμαντέρ, 32 ταινίες μικρού μήκους και μεγάλη προσέλευση κοινού ολοκληρώθηκε την Κυριακή στην Καλαμάτα το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Πελοποννήσου (21-30/11).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Πολιτισμός / Το CoMuseum του Μουσείου Μπενάκη γιορτάζει τα 15 χρόνια του με ελπίδα για το μέλλον

Με τον τίτλο «Μουσεία και Ελπίδα», το πετυχημένο διεθνές συνέδριο θα διερευνήσει τον ρόλο των μουσείων στη διαμόρφωση ενός πιο συμπεριληπτικού, δημοκρατικού και με περισσότερη ενσυναίσθηση κόσμου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Σκάρλετ Γιόχανσον δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Πολιτισμός / Σκάρλετ Γιόχανσον: Δέχεται πιέσεις ώστε να αποκλείσει αναφορές στο Ολοκαύτωμα από την ταινία της

Η Γιόχανσον ανέφερε ότι κατά τη φάση της προπαραγωγής ένας από τους χρηματοδότες της ταινίας απείλησε να αποσυρθεί, εκτός αν αφαιρούνταν τα στοιχεία της πλοκής που σχετίζονταν με το Ολοκαύτωμα
LIFO NEWSROOM
ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ ΜΙΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗΣ

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: «Η πλευρά Θεοδωράκη καλεί την οργανώτρια εταιρεία να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να λήξει η διαμάχη»

Η πλευρά Θεοδωράκη πήρε θέση για τις νομικές ενέργειες από πλευράς Γιώργου Χατζιδάκι, γιου του Μάνου Χατζιδάκι, σε βάρος της εταιρείας παραγωγής
LIFO NEWSROOM