Ανησυχία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τη νέα επιτροπή επιλογής της ελληνικής συμμετοχής στα Όσκαρ

Ανησυχία της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου για τη νέα επιτροπή επιλογής της ελληνικής συμμετοχής στα Όσκαρ Facebook Twitter
0

Την έντονη ανησυχία της για τη νέα διαδικασία που ανακοίνωσε το Υπουργείο Πολιτισμού σχετικά με την επιλογή της ελληνικής ταινίας που θα εκπροσωπήσει τη χώρα στα φετινά Όσκαρ εκφράζει η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, καταγγέλλοντας τον αιφνιδιασμό της και τη θεσμική ασυνέπεια εκ μέρους της Πολιτείας.

Όπως σημειώνει η ΕΑΚ σε ανακοίνωσή της, το Υπουργείο Πολιτισμού θεσμοθέτησε νέα εντεκαμελή επιτροπή, αποτελούμενη από εκπροσώπους συνδικαλιστικών σωματείων και φορέων του κινηματογράφου, με αντικείμενο την επιλογή της ελληνικής πρότασης για τα Όσκαρ. Η ΕΑΚ είναι ένας από τους 11 συμμετέχοντες φορείς.

Ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η Ακαδημία, η διαδικασία αυτή έρχεται σε πλήρη αναντιστοιχία με όσα είχε υποσχεθεί ο υφυπουργός Πολιτισμού Κωνσταντίνος Φωτήλας σε προηγούμενη συνάντηση με το ΔΣ της ΕΑΚ, μετά την περσινή κρίση αξιοπιστίας στη συγκρότηση της αντίστοιχης επιτροπής. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες διαλόγου και την αναλυτική πρόταση που κατατέθηκε στις 16 Απριλίου 2025, το Υπουργείο δεν έδωσε καμία απάντηση, θετική ή αρνητική.

Η πρόταση της ΕΑΚ είχε στόχο να θεσμοθετήσει μια εννεαμελή επιτροπή με πλειοψηφία μελών της Ακαδημίας, εκπροσώπους διαφορετικών ειδικοτήτων του κλάδου, αλλά και συμμετοχή του ΥΠΠΟ, του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, του ΕΚΟΜΕ και του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ. Η πρόταση βασιζόταν στην ανάγκη πολυφωνίας και αμεροληψίας, στοιχεία που —όπως σημειώνει η Ακαδημία— δεν εξασφαλίζονται από την τρέχουσα σύνθεση.

Αν και η πρόταση του ΥΠΠΟ φαινομενικά υιοθετεί την αρχή της πολυφωνίας, η Ακαδημία ασκεί κριτική στη συγκρότηση της επιτροπής, η οποία βασίζεται κυρίως σε συνδικαλιστικά σωματεία. Όπως αναφέρει, η επιλογή αυτών των σωματείων «είναι από μόνη της μια πολιτική πράξη κάθε άλλο παρά ουδέτερη», αφού στον χώρο δραστηριοποιούνται πολλοί φορείς με ποικίλες διαδρομές και συχνά αντικρουόμενα συμφέροντα.

Γιατί η ΕΑΚ θεωρεί προβληματική τη σύνθεση

Η Ακαδημία επισημαίνει χαρακτηριστικά την απουσία εκπροσώπων από την Ένωση Ντοκιμαντέρ ή το Σωματείο Ελλήνων Μοντέρ Blink, μέλος του οποίου είναι ο Γιώργος Μαυροψαρίδης, δύο φορές υποψήφιος για Όσκαρ. Επιπλέον, τονίζει ότι τα συνδικαλιστικά σωματεία εκπροσωπούν εργασιακές ή επιχειρηματικές διεκδικήσεις, όχι όμως το συνολικό αφήγημα του ελληνικού σινεμά.

Αντίθετα, η ΕΑΚ, όπως σημειώνει, έχει ως λόγο ύπαρξης την ανάδειξη, προώθηση και θεσμική εκπροσώπηση του ελληνικού κινηματογράφου στο σύνολό του, λειτουργώντας ως «ομπρέλα» για όλους τους επαγγελματίες του χώρου — από ηθοποιούς και σκηνοθέτες έως θεωρητικούς και τεχνικούς.

Στο δελτίο τύπου γίνεται λόγος για επιστροφή σε παρωχημένες πρακτικές συναλλαγής και για απουσία θεσμικής θωράκισης της επιτροπής από πιθανές πολιτικές παρεμβάσεις. «Αυτή είναι η ουσία του ζητήματος με τη νέα επιτροπή που φέρνει το ΥΠΠΟ», τονίζει η ΕΑΚ.

Η ανακοίνωση καταλήγει με προειδοποίηση ότι, παρότι η ΕΑΚ θα συμμετάσχει στην επιτροπή για λόγους ευθύνης, αναγνωρίζει την παρούσα σύνθεση μόνο ως «έκτακτη, μεταβατική λύση» και ζητά νομοθετική ρύθμιση που θα διασφαλίσει διαφάνεια, αμεροληψία και αξιοπιστία στο μέλλον.

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Πολιτισμός / Ρώμη: Το διάσημο Caffè Greco κινδυνεύει να κλείσει

Ένα από τα πιο θρυλικά στέκια της Ευρώπης, με 250 χρόνια ιστορίας και θαμώνες από τον Γκαίτε και τον Σοπενχάουερ μέχρι τον Σταντάλ και τον Ίψεν, κινδυνεύει με λουκέτο καθώς οι ιδιοκτήτες απαιτούν ενοίκιο πολλαπλάσιο από το προηγούμενο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Πολιτισμός / Υπόδειγμα πολιτισμού ή άντρο της ακολασίας, η Πομπηία παραμένει η ενεργή φλέβα της Ιστορίας

Η «Χαμένη Πόλη» εξακολουθεί να γοητεύει τους ερευνητές και έχει πολλά ακόμη να δώσει μέσα από τη μεγαλύτερη ανασκαφή που έχει γίνει ποτέ, τα τελευταία 70 χρόνια
LIFO NEWSROOM
Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Πολιτισμός / Ο Μπρους Σπρίνγκστιν και ο Τζέρεμι Άλεν Γουάιτ συγκίνησαν το κοινό στην πρεμιέρα του «Deliver Me From Nowhere»

Η ταινία είναι βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γουόρεν Ζέινς που κυκλοφόρησε το 2023 και εστιάζει στη δημιουργία του άλμπουμ «Nebraska» (1982) το οποίο ηχογράφησε ο Σπρίνγκστιν στο δωμάτιο του στο Κολτς Νεκ του Νιου Τζέρσεϊ σε ένα τετρακάναλο κασετόφωνο
LIFO NEWSROOM
Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Πολιτισμός / Ντάριο Αρτζέντο: Ο «Χίτσκοκ της Ιταλίας» με τα λοξά πλάνα που προκαλούσε πανικό στις κινηματογραφικές αίθουσες

Ο Ντάριο Αρτζέντο που σε λίγες ημέρες συμπληρώνει τα 85 του χρόνια έχει πλέον αποσυρθεί από τα κινηματογραφικά πλατό εδώ και τρία χρόνια, καθώς πέρα από το εμπόδιο της ηλικίας του απογοητεύτηκε και από την αποδοχή που είχε η τελευταία του ταινία «Μαύρα Γυαλιά»
LIFO NEWSROOM