4 αστυνομικά νέας εσοδείας

4 αστυνομικά νέας εσοδείας Facebook Twitter
Κανείς συγγραφέας αστυνομικού δεν μένει πια στην αναζήτηση του φονιά... Εικονογράφηση: Ατελιέ/ LIFO
0

Αν άφησαν κάτι καλό πίσω τους τα ματωμένα στίγματα των ανεξιχνίαστων φόνων είναι ότι πλέον οι καταγραφείς τους τα ξεπερνάνε με ευκολία: κανείς συγγραφέας αστυνομικού δεν μένει πια στην αναζήτηση του φονιά. Μετά την Πατρίτσια Χάισμιθ, που με ευφάνταστη ικανότητα μετατόπισε το κέντρο βάρους από την εξιχνίαση του φόνου στον εσωτερικό κόσμο του απενοχοποιημένου δράστη, οι νουάρ συγγραφείς μετατράπηκαν αυτομάτως σε λογοτέχνες. Πλέον δεν μιλάμε μόνο για περίτεχνους αναλυτές τού τι σκέφτεται ή τι μεθοδεύει ο δαιμόνιος θύτης, αλλά για σχολαστικούς καταγραφείς του πολιτικοκοινωνικού γίγνεσθαι, για ουσιαστικούς γνώστες της μυθοπλαστικής διαδικασίας. Εξού και τα διαφορετικά είδη αστυνομικών που από χάρντμποϊλ εξελίχτηκαν σε περίτεχνες νουβέλες και υψηλά λογοτεχνήματα τα οποία αποτυπώνουν τις διαφορετικές συνιστώσες κάθε τόπου. Χαρακτηριστικά είναι εδώ τα παραδείγματα ετερόκλητων συγγραφικών αποτυπώσεων της αστυνομικής λογοτεχνίας: από το σκανδιναβικό νουάρ του Nesbo στο αμερικανικό αστυνομικό δράσης του Hayes και από το επιστημονικό-κατασκοπευτικό αφήγημα του Ούλσον στην κοινωνικοπολιτική καταγραφή του Ουμίτ. Είναι εξίσου απολαυστικά, όμως, και ευφάνταστα ως προς τη γλώσσα, τις εικόνες, τις εμμονές τους.

Jo Νesbo

Ο Γιος
Εκδόσεις Μεταίχμιο

 

Εντάξει, τον σκότωσε. Δύσκολο να το πιστέψεις, αλλά ο Jo Nesbo «σκότωσε» –ήτοι άφησε πίσω του– τη θρυλική μορφή του αξεπέραστου Χάρι Χόλε, προχωρώντας σε ακόμη πιο σκοτεινά μονοπάτια. Επιβεβαιώνοντας το χάρισμα που έχει ο ροκ σταρ-συγγραφέας να μην επιτρέπει ποτέ στους αναγνώστες ή στον ίδιο να βαρεθούν, αποφάσισε να τελειώνει μια και καλή με τον αλκοολικό και αντικομφορμιστή πρωταγωνιστή του, προτού η επιβλητική φιγούρα του πνίξει συγγραφικά τον ίδιο. Και γέννησε τον Γιο, το πιο αποχαλινωμένο, βίαιο, ροκ, σπαρταριστό ίσως και γοητευτικά αποτρόπαιο μυθιστόρημά του: ο γιος ενός αυτόχειρα αστυνομικού βρίσκεται στη στενή, έχοντας γίνει σκιά του εαυτού του από την πρέζα και αφημένος στην τύχη του καταλήγει να είναι το μαύρο πρόβατο και υπεύθυνος για οτιδήποτε μακάβριο και παράνομο ταράζει το σύμπαν. Το κρυφό μυστικό που δεν γνωρίζει αυτή η φασματική, σχεδόν νεκρή φιγούρα είναι τι ήταν αυτό που σκότωσε τον υποτιθέμενο αυτόχειρα πατέρα του. Όταν ο γιος μαθαίνει τι πραγματικά συνέβη, γίνεται ένας άλλος: βάζει στη διαπασών το «Violator» των Depeche Mode και αποφασίζει να μετατραπεί από εξιλαστήριο θύμα σε εκδικητή. Σε αυτή την προσπάθειά του βρίσκει ως «συνενόχους» του διάφορους αμαρτωλούς και εκτραχηλισμένους ήρωες, φτιαγμένους από τα υλικά που φτιάχνονται τα πρωτόγνωρα σκοτάδια: περιθωριοποιημένοι τύποι που ζουν στις άγριες γειτονιές του Όσλο, συμμορίες από το πρώην Ανατολικό Μπλοκ, διεφθαρμένοι μπάτσοι. Το αίμα που ρέει άφθονο δεν είναι ικανό να ανακόψει την αστείρευτη φαντασία του Νesbo, ο οποίος φαίνεται πως αποκαλύπτει για τα καλά την καταλυτική επίδραση που άσκησε πάνω του ο Μάκβεθ. Δεν είναι τυχαίο ότι το επόμενο εγχείρημά του είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στο ομώνυμο σαιξπηρικό δράμα – απόδειξη ότι ο Jo Nesbo είναι κάτι περισσότερο από τυχαίος ροκ σταρ του νουάρ από τον Βορρά.

Αχμέτ Ουμίτ

Έγκλημα στο Πέρα
Εκδόσεις Πατάκης

 

Κι όμως, δεν πρόκειται για ένα καθαρόαιμο νουάρ, καθώς οι ανεξιχνίαστοι φόνοι στις σελίδες του Ουμίτ περισσότερο λειτουργούν ως αφορμή για να καταδυθεί ο συγγραφέας σε όσα προσπαθούν να σκοτώσουν, χρόνια τώρα, την πανέμορφη Πόλη: η άγνοια των ανθρώπων, η εξάλειψη της μνήμης, η αμάθεια, η έλλειψη πολιτικής συνείδησης, το αχαλίνωτο gentrification. Περισσότερο από το αίμα που τρέχει πάνω στο παγωμένο χιόνι στην περιοχή του Ταρλάμπασι –μια περιοχή που καταρρέει, αλλά έχει γίνει στόχος των νέων επενδυτών–, αυτό που κινητοποιεί την ερευνητική γραφίδα του Ουμίτ είναι η λογοτεχνική ευαισθησία και η βαθιά αγάπη για την Κωνσταντινούπολη. Τον πονάνε οι ιστορικές μνήμες, οι απερίσκεπτοι κάτοικοι, οι συγκρούσεις σε ένα μέρος που είχε φτιαχτεί για να αναδείξει τον κοσμοπολιτισμό. Δεν είναι τυχαίο ότι το Έγκλημα στο Πέρα αφιερώνεται «στην προσφιλή μνήμη των ανθρώπων που υποχρεώθηκαν να εγκαταλείψουν αυτό τον τόπο». Γι' αυτούς θαρρεί κανείς πως γράφει ο λογοτέχνης με ποιητική γραφίδα και βαθιά πολιτική συνείδηση. Αφορμή για την εξέλιξη της ιστορίας είναι η δολοφονία ενός μέλους μιας γνωστής συμμορίας που θα κινητοποιήσει τον επιθεωρητή Νεβζάτ και τους βοηθούς του, ώστε να περιπλανηθούν στα ιστορικά σοκάκια του Ταρλάμπασι –γνωστού ως Πέρα–, ερχόμενοι αντιμέτωποι με μια ετερόκλητη ανθρωπογεωγραφία: περίεργους μουσικούς, ιδιοκτήτες ύποπτων κλαμπ, υποχθόνιους τύπους, μετανάστες. Ο δεύτερος φόνος μιας ακτιβίστριας λειτουργεί ως αφορμή για να ξεδιπλωθούν ιστορίες και καταστάσεις που λειτουργούν προφητικά για τα γεγονότα που θα ακολουθήσουν τρία χρόνια μετά τη συγγραφή του βιβλίου στην άκρη του Πέρα, στην πλατεία Ταξίμ. Απόδειξη ότι ο Ουμίτ δεν διαθέτει μόνο μια πένα που μας είχε μαγέψει με τις Μνήμες της Κωνσταντινούπολης αλλά και λογοτεχνική διαίσθηση και βαθιά γνώση της στιγμής και της ιστορίας.


Φρέντρικ Τ. Ούλσον

Το τέλος της αλυσίδας
Εκδόσεις Ψυχογιός

O Βίλμον δεν είδε μόνο τον γάμο του να καταστρέφεται ενόσω προσπαθούσε να αποκωδικοποιήσει το DNA της ανθρώπινης συμπεριφοράς, πιστεύοντας πως η επιστήμη μπορεί τελικά να εξηγήσει γιατί ο άνθρωπος καθορίζεται από τις αυτοκαταστροφικές του τάσεις. Τόσο η τρομοκρατία όσο και οι περιβαλλοντικές καταστροφές μπορούν να εξηγηθούν, κατά τον ικανό επιστήμονα, αν προβλεφθεί το «τέλος της αλυσίδας». Κάποια στιγμή όμως ο Βίλμον εξαφανίζεται και η πρώην γυναίκα του Κριστίνα προσπαθεί να πείσει τις Αρχές πως πρόκειται για εγκληματική ενέργεια. Την ίδια στιγμή, στην άλλη άκρη της χώρας ο Άλμπερτ υποπτεύεται κατ' ανάλογο τρόπο ότι η αρραβωνιαστικιά του δεν έχει απλώς εξαφανιστεί αλλά έχει πέσει θύμα απαγωγής ή κάποιας άλλης εγκληματικής ενέργειας. Ο λόγος; Η απόλυτα ευτυχισμένη σχέση τους, που δεν θα μπορούσε να διακοπεί ύστερα από πρωτοβουλία της ίδιας. Παρότι οι δύο εξαφανισμένοι δεν γνωρίζονται μεταξύ τους, φαίνεται πως τρέφονται από το ίδιο πάθος για τους κώδικες, την επιστήμη, τους αρχαίους πολιτισμούς και τώρα βρίσκονται αντιμέτωποι με τα αδιέξοδα της ίδιας της ανθρώπινης φύσης. Το περίτεχνο και επιστημονικό θρίλερ που έστησε ο Σουηδός συγγραφέας Φρέντρικ Ούλσον έχει ήδη κερδίσει τους αναγνώστες από όλο τον κόσμο και ετοιμάζεται να γυριστεί σε ταινία, καθώς τα δικαιώματα τα έχει ήδη αγοράσει η Warner Bros. Πρόκειται για το πρώτο συγγραφικό εγχείρημα του γνωστού στη χώρα του ηθοποιού, σκηνοθέτη και συγγραφέα, το οποίο υπόσχεται να διευρύνει τις προδιαγραφές του αστυνομικού μυθιστορήματος, όντας κάτι ανάμεσα σε φουτουριστικό μυθιστόρημα, science fiction εγχείρημα και νουάρ φερμένο από το μέλλον.

Terry Hayes

O Προσκυνητής
Εκδόσεις Διόπτρα

Σκηνές που κόβουν την ανάσα, ένα γεωπολιτικό ταξίδι που εμπλέκει τη Μέση Ανατολή, την Αμερική ακόμη και την Τουρκία, εναλλαγές χαρακτήρων και καταστάσεων μέχρι και ένα θύμα με άγνωστη ταυτότητα είναι μερικά από τα υλικά του διεθνούς αυτού μπεστ-σέλερ. Το αλατοπίπερο, πάντως, στο χορταστικό αυτό μυθοπλαστικό έδεσμα είναι η ικανότητα του συγγραφέα να μετατρέπει τις ετερόκλητες πληροφορίες σε καταιγιστική πλοκή. Γιατί σίγουρα, ύστερα από τις 900 σχεδόν σελίδες που περιλαμβάνουν από γεωπολιτικές αναφορές, science fiction ερωτήματα μέχρι απρόβλεπτες καταστάσεις –από το πτώμα ενός Σύρου βιοτεχνολόγου που βρίσκεται χωρίς μάτια έως τα ανθρώπινα αποκαΐδια στα βουνά του Αφγανιστάν–, δεν μπορούν να μην ικανοποιηθούν τα βασικά και πολύπλοκα ένστικτα του αδηφάγου αναγνώστη της αστυνομικής λογοτεχνίας. Εύστοχη ήταν η ενθουσιώδης κριτική του Προσκυνητή από την τρομερή κριτικό των «New York Times», Τζάνετ Μάσλιν: «Πρόκειται για μια ιστορία που κόβει την ανάσα, με ασταμάτητη πλοκή, ενώ διαθέτει κάτι που δύσκολα βρίσκει κανείς στις υπερπαραγωγές αυτού του είδους: τη φωνή του λογοτέχνη αντί για ένα συμπίλημα ανόητων δράσεων που συνήθως στήνουν οι διάφοροι συνεργάτες. Ο κ. Χέις σίγουρα θα ήθελε κάποια στιγμή να δει τον Προσκυνητή να γίνεται ταινία. Αλλά αυτό μόνο ως εχθρική πράξη μπορεί να εκληφθεί για ένα βιβλίο του, που είναι πολύ δύσκολο να το αποδώσει οποιαδήποτε ταινία». Ο λόγος; Πρόκειται για ένα ουσιαστικό και πολύπλοκο μυθιστόρημα, από αυτά που δύσκολα θα περίμενε κανείς από τον σεναριογράφο του Mad Max, που ταυτόχρονα διαθέτει μια ουσιαστική ψυχολογική ματιά στην οριακή ανθρώπινη συνθήκη.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Τάσος Θεοφίλου: «Η φυλακή είναι το LinkedΙn των παρανόμων» ή «Το πορνό και το Κανάλι της Βουλής είναι από τα πιο δημοφιλή θεάματα στη φυλακή»

Βιβλίο / Τάσος Θεοφίλου: «Όταν μυρίζω μακαρόνια με κιμά θυμάμαι τη φυλακή»

Με αφορμή το βιβλίο-ντοκουμέντο «Η φυλακή», ο Τάσος Θεοφίλου μιλά για την εμπειρία του εγκλεισμού, για τον αθέατο μικρόκοσμο των σωφρονιστικών ιδρυμάτων –μακριά απ’ τις εικόνες που αναπαράγουν σειρές και ταινίες– και για το πώς η φυλακή λειτουργεί σαν το LinkedIn των παρανόμων.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Βιβλίο / Michel Gaubert: Ο dj που βάζει μουσικές στα σημαντικότερα catwalks

Chanel, Dior και πολλοί ακόμα οίκοι υψηλής ραπτικής «ντύνουν» τα shows τους με τη μουσική του. Στο «Remixed», την αυτοβιογραφία-παλίμψηστο των επιρροών και των εμμονών του, ο ενορχηστρωτής της σύγχρονης catwalk κουλτούρας μας ξεναγεί σε έναν κόσμο όπου μουσική και εικόνα γίνονται ένα.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Βιβλίο / Ρωμανός ο Μελωδός: Ο ουρανόθρεφτος ποιητής του Θείου Δράματος

Λίγοι είναι οι ποιητικά γραμμένοι εκκλησιαστικοί στίχοι που δεν φέρουν τη σφραγίδα αυτού του ξεχωριστού υμνωδού και εκφραστή της βυζαντινής ποιητικής παράδοσης που τίμησαν οι σύγχρονοί μας ποιητές, από τον Οδυσσέα Ελύτη μέχρι τον Νίκο Καρούζο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ