The king is dead, long live the king!

The king is dead, long live the king! Facebook Twitter
0

 

The king is dead, long live the king! Facebook Twitter

 

Eλειψαν οι μεγάλες παραστάσεις αυτόν το χειμώνα, αυτές που εντυπώνονται στη μνήμη ως πλήρεις καλλιτεχνικές πράξεις, στις οποίες ανατρέχεις από καιρό σε καιρό για να επαναπροσδιορίσεις εξωτερικά μέτρα και εσωτερικά κριτήρια. Και από πιο μικρά πράγματα, ωστόσο, μπορεί κανείς να συγκινηθεί και να επιβεβαιώσει το μεγαλείο της σκηνικής τέχνης – που για μένα συνδέεται με τα εξής δύο στοιχεία: τον λόγο και τον ηθοποιό, όταν αυτός λειτουργεί, οικειοθελώς και ανιδιοτελώς, σαν σφάγιο στην (επί σκηνής) τελετουργία της κάθαρσής μας. Το τελευταίο ακούγεται ως υπερβολή, αλλά είμαι ακόμα επηρεασμένη από την ερμηνεία της Αγλαΐας Παππά στον Ριχάρδο ΙΙ του Σαίξπηρ στο Βυρσοδεψείο κι εξακολουθώ να απορώ για τη δύναμη που κινεί έναν άνθρωπο σε μια τέτοια προσφορά.


Ο Ριχάρδος ΙΙ (1597) έχει ξαναπαρουσιαστεί άλλη μία φορά, το 1947, από το Εθνικό Θέατρο, με τον Δημήτρη Χορν στον ρόλο του τίτλου. Πώς διέφυγε την προσοχή μας, των ανθρώπων του θεάτρου, όλες αυτές τις δεκαετίες είναι απορίας άξιο! Πρόκειται για ένα εκπληκτικό έργο, που προετοιμάζει τις μεγάλες τραγωδίες του Σαίξπηρ. Σε αντίθεση με την κυρίαρχη έως τα μέσα του 20ού αι. άποψη, που αντιλαμβάνεται την Ιστορία ως πορεία προς τα εμπρός, και τις σκοτεινές σελίδες της ως το τίμημα που πληρώνει η ανθρωπότητα για να επιτύχει την πρόοδό της, σε αντίθεση με τον Χέγκελ και τον Μαρξ και πολύ νωρίτερα απ' αυτούς, ο Σαίξπηρ συλλαμβάνει εκπληκτικά την Ιστορία ως έναν αενάως επαναλαμβανόμενο κύκλο. Τόσο στον Ριχάρδο ΙΙ όσο και στον Ριχάρδο ΙΙΙ, η επανάληψη (της πορείας των επίδοξων βασιλέων, δηλαδή των ανθρώπων που επί αιώνες διαχειρίζονταν τις τύχες λαών και κρατών, προς τον θρόνο και της αντίστροφης πορείας προς την έκπτωσή τους, σε μια ατέρμονη διαδοχή του τέλους του ενός από την αρχή του επόμενου, στο πλαίσιο ενός μηχανισμού που ακυρώνει τις επιμέρους διαφορές) καθιστά σαφές ότι, παρά την εναλλαγή των προσώπων, ο κύκλος είναι φαύλος, νόημα δεν υπάρχει, ούτε πρόοδος.


Δεν είμαστε μακριά από τον Αngelus Novus, τον Άγγελο της Ιστορίας του Μπένγιαμιν, του οποίου το πρόσωπο στρέφεται στο παρελθόν κι εκεί «που εμείς βλέπουμε μια αλληλουχία γεγονότων, αυτός βλέπει μία και μόνη καταστροφή που στοιβάζει συντρίμμια πάνω σε συντρίμμια και τα σαρώνει στα πόδια του» (Θέσεις πάνω στην έννοια της Ιστορίας, 1940).

The king is dead, long live the king! Facebook Twitter


Η συγκίνηση που προκαλεί ο Ριχάρδος ΙΙ, ωστόσο, λειτουργεί σε πολλαπλά επίπεδα. Γραμμένος όλος σε στίχο, έχει μερικά μέρη που σε αρπάζουν και δεν σε αφήνουν, αν δεν παραδοθείς ολοκληρωτικά στη γοητεία της σύλληψής τους: όπως όταν ο Μόουμπρι, ένας ευγενής που εξορίζει ο Ριχάρδος ΙΙ, ένα δεινό εντοπίζει στην καταδίκη του, ότι θα στερηθεί τη μητρική του γλώσσα! Με πόνο ομολογεί πως θα 'ναι σαν άρπα ή βιόλα χωρίς χορδές, σαν όργανο που κάποιος κρατά, αλλά δεν ξέρει πώς να χρησιμοποιήσει για να βγάλει μουσική. Και παρομοιάζει την εξορία με ποινή θανάτου στη σιωπή, αφού του στερεί «την ντόπια πνοή, της γλώσσας μου το φως»! Ή οι εκπληκτικοί μονόλογοι του Ριχάρδου, που «ο καιρός μουντζούρωσε την περηφάνια του» – οι στίχοι του, λίγο πριν από το τέλος του (Πράξη Ε', σκηνή 5), συγκαταλέγονται στους πιο όμορφους, τους πιο συγκινητικούς του σαιξπηρικού θεάτρου.


Στο πρόσωπο του βασιλιά που χάνει το μέτρο και μαζί τον θρόνο και τη ζωή του ο Σαίξπηρ πετυχαίνει το εξής εντυπωσιακό: αυτός που αδίκησε και δικαίως τιμωρείται, μέσα από το δράμα της έκπτωσης και τη σπαρακτική αυτοσυνείδησή του γίνεται ένα τραγικό πρόσωπο, που συμπονάς. Κι έτσι καταλύονται τα στεγανά περί δικαίου και αδίκου και οι σχετικές βεβαιότητες. Η ήττα εδώ είναι οντολογικής τάξης και αφορά εξίσου δικαίους και αδίκους.

Ακόμη κι αν η σκηνοθεσία προτείνει μια ανάγνωση που δεν υπηρετεί ακριβώς τον λόγο, όπως αυτή της Έλλης Παπακωνσταντίνου στο Βυρσοδεψείο, της οφείλουμε την (επ)ανακαλύψη του Ριχάρδου ΙΙ. Κινούμενη προφανώς από την αγωνία που προκαλούν φαινόμενα όπως η έκπτωση της πολιτικής ηθικής και η κρίση της δημοκρατίας, έστησε το έργο ως μία σειρά απειλητικών, σκοτεινών εικόνων όπου το πάσχον Σώμα (των τεσσάρων ηθοποιών που ερμηνεύουν πολύ περισσότερους ρόλους) πρωταγωνιστεί. Η Παπακωνσταντίνου υιοθετεί υφολογικά στοιχεία όχι μόνο από διαφορετικά παραστατικά είδη: το αυτοσχεδιαστικό θέατρο, το τσίρκο, το θέατρο του Μπρεχτ, το καμπαρέ, το visual theatre και τις περφόρμανς. Η video-art και ο κινηματογράφος του Πίτερ Γκρίναγουεϊ [που, ως γνωστόν, έχει μεγάλη αγάπη στους μεγάλους μετρ της ύστερης Αναγέννησης) σαφώς εγγράφονται στις επιρροές της: κάποια ταμπλό-βιβάν μπαρόκ ύφους, σε συνδυασμό με τους αχανείς χώρους του Βυρσοδεψείου, ανακαλούν εικόνες από την ταινία The cook, the thief, his wife and her lover (1989)]. Η μουσική, επεξεργασμένη από τον Τηλέμαχο Μούσα, συνδυάζει τραγούδια του 17ου αι. (το «Μusic for a while» και το «O let me weep» του Χένρι Πάρσελ) με το «This Corrosion» των Sisters of Mercy και ενισχύει τη σκοτεινή, μπαρόκ και πανκ αισθητική της παράστασης.


Οι αναφορές της Παπακωνσταντίνου, οι επιδράσεις που έχει δεχθεί, οι ιδέες που θέλει να μεταφέρει, είναι πολλές. Δεν χωρούν όλες και είναι, νομίζω, καιρός να αρχίσει να αφαιρεί από τις παραστάσεις, να συμπυκνώνει και να αποφεύγει την ακύρωση στην οποία οδηγείται από το παιχνίδι των αντιθέτων. Τι θέλω να πω; Όταν έχεις στα χέρια σου ένα έργο αυτής της ποιότητας δεν χρειάζεται να το σχολιάσεις, να υπονομεύσεις το «κλασικό», να ειρωνευτείς το δράμα, να κοροϊδέψεις στην τραγική πτώση. Σεβάσου τη σπουδαία ποίηση, άφησέ τη ν' ακουστεί (είναι πολύς ο θόρυβος γύρω μας και την έχουμε ανάγκη) και δούλεψε με τους ηθοποιούς σου την ερμηνεία της. Είναι «συντηρητική» η υπόδειξη; Κι όμως, δείτε πώς παίζουν η Αγλαΐα Παππά (με τη μεγάλη εμπειρία της, τη σκληρή δουλειά και τη συγκινητική διαθεσιμότητα που σταθερά διακρίνει τις ερμηνείες της) και ο Ηλίας Μελέτης, και συγκρίνετέ τους με τη Βάλια Παπαχρήστου, που είναι χορεύτρια, και τον Άντριαν Φρίλινγκ που, λόγω και της... ελληνογερμανικής προφοράς του, μόνο σε ρόλους κλόουν/τρελού και κονφερασιέ μπορεί να αποδώσει. Η διαφορά μεταξύ των δύο πρώτων και των δύο τελευταίων είναι τεράστια.


Που σημαίνει ότι ο Σαίξπηρ δεν είναι για τον καθένα, αν και το θέατρό του είναι τόσο γενναιόδωρο ώστε να «στηρίζει» ακόμα και τις ατελείς προσεγγίσεις του.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ