Μην πυροβολείτε τους hippies

Μην πυροβολείτε τους hippies Facebook Twitter
0

Η αναβίωση της «νέας» φολκ που γιγαντώθηκε την προηγούμενη δεκαετία χάρη σε ονόματα όπως η Joanna Newsom, o Devendra Banhart, o Sufjan Stevens, ο Iron and Wine, οι Midlake κ.ά. έδωσε την εντύπωση πως η φολκ που έρχεται απ’ την Αμερική δεν είναι αποκλειστικά συνδεδεμένη με την αμερικανική ήπειρο.
Μπορεί ο ήχος ν’ αποκαλείται «americana», όμως, στις περισσότερες περιπτώσεις, η μουσική έχει πολλά παραπάνω να πει από τραγούδια για δάση και ποτάμια της αμερικανικής εξοχής. Η αποδοχή της στην Ευρώπη είναι η καλύτερη απόδειξη. Και δύο απ’ τα ονόματα που την εκφράζουν καλύτερα τα τελευταία χρόνια, ο Bon Iver κι οι Fleet Foxes, κυκλοφόρησαν νέα άλμπουμ μέσα στο 2011.

Το «Bon Iver» είναι παράφραση του γαλλικού «Bon Hiver» (που σημαίνει «καλό χειμώνα). Ο Justin Vernon δεν φαίνεται να διάλεξε τυχαία αυτό το όνομα: άκουσε τη φράση, παρακολουθώντας ένα επεισόδιο της σειράς «Northern Exposure», όταν βρισκόταν κλεισμένος σε μια καλύβα στο δάσος του Γουισκόνσιν, όπου και πέρασε έναν ολόκληρο
χειμώνα. Στη διάρκεια αυτών των μηνών ηχογράφησε μόνος του το άλμπουμ «For Emma, forever ago», το οποίο, παρότι αρχικά κυκλοφόρησε μόλις σε 500 κόπιες, μέχρι το τέλος του 2007 κατάφερε να βρει διανομή απ’ την
Jagjaguwar και την 4AD, να γίνει ένας απ’ τους πιο πολυακουσμένους δίσκους της χρονιάς, και μάλιστα να μπει σε λίστες των καλύτερων της δεκαετίας. Το φετινό του, ομώνυμο άλμπουμ, τον έχει βάλει σε νέα κατεύθυνση.

Λειτουργώντας πιο πολύ ως μπάντα πια (η βοήθεια από άλλους μουσικούς είναι εμφανής ηχητικά), έχει δώσει στην παραγωγή το έναυσμα να εμπλουτίσει τον ήχο του, να τον βγάλει απ’ την απομόνωση του «μουσικού με την κιθάρα». Εκεί που στο «For Emma, forever ago» άκουγες την απόγνωση και τον πόνο, στο «Bon Iver» ταξιδεύεις. Τα κομμάτια έχουν τίτλους από μέρη απ’ όλο τον κόσμο [υπάρχοντα (Calgary, Perth) ή φανταστικά (Michicant, Hinnom, TX)]. Τα ντραμ κι οι κιθάρες του «Perth» δηλώνουν έμφυτο συνθετικό ταλέντο. Μπορεί ν’ απογοητεύει όσους περίμεναν
ένα δεύτερο «For Emma…» για να τον κατατάξουν στην κατηγορία των καταραμένων, μοναχικών μουσικών, όμως ο Bon Iver κοιτάζει μπροστά. Αρκεί, φυσικά, να συνειδητοποιεί κι ο ίδιος τα όριά του. Η συνεργασία του με
τον Kanye West στο «Monster» και το «Lost in this world», αν και παράταιρη, ήταν επιτυχημένη. Δυστυχώς, δεν συνέβη το ίδιο με το κομμάτι που ηχογράφησε με τον James Blake. Το «Fall Creek boys’ choir» είναι απ’ τις πιο απογοητευτικές στιγμές ολόκληρου του 2011.

Οι Fleet Foxes σχηματίστηκαν στο Σιάτλ των ΗΠΑ. Ηχογραφούν στη Sub Pop, αλλά ελάχιστα κοινά έχουν με το grunge κίνημα. Τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν πάνω τους απ’ το πρώτο κιόλας EP που έβγαλαν σε εταιρεία, το «Sun Giant». Με το ομώνυμο άλμπουμ τους, που βγήκε λίγους μήνες μετά, έγιναν μεγάλο όνομα στον χώρο. Το «Fleet Foxes» στην bonus εκδοχή του περιείχε δύο απ’ τα πιο χαρακτηριστικά φολκ, ποπ/ροκ κομμάτια των τελευταίων ετών, το «White Winter Hymnal» και το «Mykonos». Και τα δυο σινγκλ είναι βασισμένα στον πολυφωνικό τρόπο που ηχογραφούσαν
συγκροτήματα όπως οι Crosby, Stills, Nash and Young, κι οι Mamas and the Papas. Πολλά στρώματα από φωνητικά που καλύπτουν το ένα το άλλο, αιθέριες μελωδίες, κιθάρες που παραπέμπουν στα ‘70s. Το «Helplessness Blues», που κυκλοφόρησε φέτος, δεν περιέχει κάποιo ανάλογο κομμάτι, κάτι που να τραβάει τον ακροατή με την πρώτη. Είναι ένα πιο δύσκολο άλμπουμ, συνθετικά πιο απλό και πιο ισότιμα δομημένο. Η απουσία κάποιου χιτ μπορεί να ξενίσει όσους τους έμαθαν απ’ το «Mykonos», μπορεί ν’ ακουστεί πολύ hippy ή ρετρό. Όμως, σε κάθε νέα ακρόαση γίνεται ξεκάθαρο πως οι Fleet Foxes ακολουθούν ένα συγκεκριμένο όραμα, μια τροχιά που βγάζει άνετα εκτός διεκδίκησης οποιουσδήποτε
Mumford and Sons. Η εσωτερικότητα του «Helplessness Blues» θυμίζει τα πιο δύστροπα άλμπουμ των Byrds και τη βρετανική ψυχεδέλεια των Fairport Convention. Οι Fleet Foxes είναι ουρανοκατέβατοι μουσικοί που βρέθηκαν στο 2011 για να κηρύξουν όσα δηλώνουν με τόσο παλιομοδίτικο τρόπο στο «Montezuma»: «So now I am older / Than my mother and father / When they had their daughter / Now what does that say about me?».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ο Χελμός δεν είναι απλά ένα μουσικό φεστιβάλ και αυτό θα το βλέπετε κάθε χρόνο»

Μουσική / «Θα τρέχει ο κόσμος στο βουνό και στο κρύο για φεστιβάλ;» Κι όμως, έτρεξε

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Helmos Mountain Festival, Αλέξης Άγριος, εξηγεί πώς γεννήθηκε η ιδέα για το φεστιβάλ, τι συνέβαλε στην επιτυχία του, ποια φιλόδοξα projects ετοιμάζονται για φέτος και πώς, πέρα από μουσικό γεγονός, έδωσε ώθηση στον τουρισμό της περιοχής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Καλά, πάλι για τη ραπ θα λέμε;

Guest Editors / «Γιατί απαιτούμε από τη ραπ να είναι κάτι άλλο από αυτό που όντως είναι;»

Το μεγαλύτερο κομμάτι του κοινού που ήρθε σε επαφή με τη ραπ τα τελευταία χρόνια ξαφνικά ανακάλυψε, ομολογουμένως με άσχημο τρόπο, τι ήταν αυτό που προηγουμένως εκθείαζε ως ποίηση του περιθωρίου.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
ZOLA JESUS INTERVIEW

Μουσική / Η Zola Jesus δεν φοβάται το σκοτάδι, το κατοικεί

Λίγο πριν την εμφάνισή της στην Αθήνα, η Ρωσοαμερικανίδα καλλιτέχνιδα μιλά στη LIFO για το πώς δημιουργεί τη σκοτεινή και ατμοσφαιρική μουσική της, που ξεφεύγει από τα καθιερωμένα είδη, καθώς και για το πώς η ίδια αντιστέκεται στην επίθεση που δέχονται σήμερα οι θηλυκότητες.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Μουσική / Κ. Βήτα: «Στο ρεμπέτικο τραγουδούσαν κι έσπαγαν τα μάρμαρα στους τάφους»

Στον νέο του δίσκο «Εννιά νούφαρα απ’ τη νεκρή όχθη», ο Κ. Βήτα διασκευάζει εννιά τραγούδια της Μαρίκας Παπαγκίκα και της Σωτηρίας Μπέλλου, αναδεικνύοντας τη διαχρονική δυναμική του ρεμπέτικου, που συνεχίζει να συγκινεί βαθιά μέχρι και σήμερα.
M. HULOT
«Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / «Εικόνες από μια έκθεση»: Ένα μουσικό έργο-περιπλάνηση σε έκθεση ζωγραφικής

Η Ματούλα Κουστένη μιλά για το σαγηνευτικό αυτό έργο που απεικονίζει τους πίνακες μιας έκθεσης σε μια τεράστια παλέτα ηχοχρωμάτων, τα οποία πολλαπλασιάζονται στην ιδιοφυή ενορχήστρωση του Μορίς Ραβέλ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
10 εξαιρετικά techno clubs στην Ευρώπη και στον κόσμο

Μουσική / 10 κορυφαία techno clubs για το 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Το clubbing μπορεί να μην είναι πια αυτό που ήταν στα ’90s και πολλά θρυλικά clubs να αποτελούν παρελθόν, όμως, η techno μουσική γνωρίζει νέα άνθηση. Συγκεντρώσαμε μερικά από τα καλύτερα techno clubs για το 2025.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
Οι Adriatique έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα / Οι Adriatique στα λατομεία Διονύσου: Η techno συναντά την αρχαία Ελλάδα / «Είμαστε ενθουσιασμένοι που τα λατομεία Διονύσου θα φιλοξενήσουν το σόου των Adriatique»

Μουσική / Ο άνθρωπος πίσω από τα πολυσυζητημένα events στο λατομείο Διονύσου (και των Adriatique)

O 23χρονος Hennes Alt, εμπνευστής του πρότζεκτ που θα φιλοξενήσει για πρώτη φορά στην Ελλάδα το διεθνούς φήμης μουσικό σόου «X» των Adriatique, μιλά στη LiFO για την ιστορική σημασία του χώρου, όπου μέχρι και σήμερα εξορύσσεται το περίφημο πεντελικό μάρμαρο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Π.Ι.Ε.Β.: Πολλές φορές με τη δυστοπία αυνανιζόμαστε και λίγο

Μουσική / Π.Ι.Ε.Β.: «Φοβάμαι μη γίνει το spoken word η νέα Ντουμπάι»

Το «Detroit» είναι το νέο άκρως χορευτικό άλμπουμ του Π.Ι.Ε.Β., σε παραγωγή του Viktoras, που φέρνει την αστική ποίηση και το spoken word στα κλαμπ και ο ήχος του είναι βγαλμένος από «τα όνειρα που είδαμε μετά από ένα πάρτι μεθυσμένοι».
M. HULOT
Lola δώστα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στο λαιμό

Μουσική / Lola, δώσ' τα όλα: Η Μαρίνα Σάττι μας κερνάει χαρά και κάθεται σαν κόκαλο στον λαιμό

Το νέο άλμπουμ POP TOO της Μαρίνας Σάττι κατορθώνει ένα εξαιρετικό ακομπλεξάριστο πάντρεμα, αποδεικνύοντας ακόμα μία φορά πως παίζει με τους δικούς της κανόνες και αποτελεί μία κατηγορία από μόνη της.
M. HULOT ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ