Περισσότερα απ'ότι περιμέναμε

Περισσότερα απ'ότι περιμέναμε Facebook Twitter
Αλέξανδρος Παπαθανασίου, Saut Dans le Vide, 2011, Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα.
0

Στο Μουσείο Μπενάκη, εκτός απ’ την έκθεση του Ντέμιαν Χιρστ, που ξεκινάει επιτέλους στις 21/9 (περισσότερες λεπτομέρειες στη σελ. 12) στο κτίριο της οδού Πειραιώς, αρχίζει στις 23/9 μια έκθεση αφιερωμένη σ’ έναν μεγάλο ζωγράφο της γενιάς του ’30. Ο Αγήνωρ Αστεριάδης είναι απ’ τους σημαντικότερους ζωγράφους της γενιάς του Μεσοπολέμου. Το έργο του στα μάτια ενός σημερινού θεατή φαντάζει σαν μια παράξενη μείξη αγιογραφίας, λαϊκής ελληνικής ζωγραφικής κι ευρωπαϊκής τεχνοτροπίας της εποχής, με έντονη την επιρροή του κυβισμού. Ο Αστεριάδης ζωγράφιζε από πρόσωπα μέχρι αστικά και αγροτικά τοπία, κυρίως του θεσσαλικού κάμπου, απ' όπου και καταγόταν. Η αξία του αναγνωρίστηκε όσο ζούσε. Μέχρι και η Εθνική Πινακοθήκη τού έκανε μια αναδρομική έκθεση, έναν χρόνο πριν από τον θάνατό του μάλιστα, το 1976. Η έκθεση θα συνεχιστεί έως τις 20/11.

Πολύ ενδιαφέρουσα είναι και η έκθεση που ξεκινάει αυτή την εβδομάδα (19/11) στο Bυζαντινό Μουσείο. Υπό τον τίτλο «Μέσα / Πέρα από τα σύνορα» θα δούμε έργα σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως ο Jan Fabre, η Louise Bourgeois κι ο Γιάννης Κουνέλης. Η συλλογή ανήκει στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (το χρηματοδοτικό όργανο της Ευρωπαϊκής Ένωσης) και παρουσιάζεται πρώτη φορά εκτός Λουξεμβούργου, όπου είναι και η έδρα της. Η έκθεση καλύπτει πάνω από μισό αιώνα μοντέρνας τέχνης (απ’ το 1958 μέχρι σήμερα) κι αποσκοπεί στο να αποτελέσει ένα πανόραμα της ευρωπαϊκής τέχνης.

Μια έκθεση που επικεντρώνεται στο έργο του Οδυσσέα Ελύτη (ας μην ξεχνάμε πως φέτος είναι και το Έτος Ελύτη) θα παρουσιάζεται στο Ίδρυμα Θεοχαράκη από τις 22 Σεπτεμβρίου. Κι όταν λέμε έργο, εννοούμε κυρίως κολάζ και μικρά έργα με τέμπερες και υδατογραφίες που συνόδευαν συχνά τα ποιήματά του. Το πραγματικά ενδιαφέρον σ’ αυτή την έκθεση, όμως, δεν είναι τα έργα τέχνης του Ελύτη, αλλά τα έργα τέχνης καλλιτεχνών που είχαν φιλικές σχέσεις με τον ποιητή κι εκείνα για τα οποία ο Ελύτης είχε γράψει δοκίμια: απ’ τον Ματίς και τον Πικάσο μέχρι τον Θεόφιλο, τον Γιάννη Μόραλη και τον Κωνσταντίνο Παρθένη. Αυτό δεν είναι όλο, όμως, μια και θα παρουσιαστούν και έργα καλλιτεχνών που έχουν ως πηγή έμπνευσης την ποίηση του Ελύτη (Τέτσης, Τσόκλης, Φασιανός, Σορόγκας, Μπότσογλου, Ψυχοπαίδης, Λάππας, Βαρώτσος, Μποκόρος). Η έκθεση τελειώνει στις 27 Νοεμβρίου.

Λίγο πριν η Εθνική Πινακοθήκη κλείσει προσωρινά για να ξεκινήσουν τα έργα επέκτασης στο τέλος της σεζόν, τον Μάιο του 2012 δηλαδή, θα παρουσιάσει μια «αποχαιρετιστήρια» έκθεση. Θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε μερικούς απ’ τους άγνωστους θησαυρούς της Εθνικής Πινακοθήκης, που μετράει πάνω από 17.000 έργα τέχνης. Η έκθεση «Στα άδυτα της Εθνικής Πινακοθήκης, άγνωστοι θησαυροί από τις συλλογές της» θα εγκαινιαστεί στις αρχές Οκτωβρίου και θα παρουσιάζει 580 απ’ τα άγνωστα έργα της Πινακοθήκης (στη σταθερή συλλογή βρίσκονται μόλις 480 έργα) . Θα συστήσει ουσιαστικά στο κοινό 580 απ’ τα έργα που θα τοποθετηθούν στο νέο μεγάλο κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης.

Το ΕΜΣΤ μάς έχει συνηθίσει σε πολλαπλές εκθέσεις και πρότζεκτ που τρέχουν παράλληλα, και αυτή η σεζόν δεν θα αποτελέσει εξαίρεση. Καταρχάς, υπάρχει το πρόγραμμα προβολών, που εγκαινιάζεται στις 21/9 και ολοκληρώνεται στο τέλος Οκτωβρίου, με τίτλο «Μυστικά Ταξίδια», κι έχει ως θέμα την περιπλάνηση και την αναζήτηση, αλλά και η παράταση της πολύ πετυχημένης έκθεσης του Απόστολου Γεωργίου έως τις 16/10. Στις 9 Νοεμβρίου ξεκινούν τρεις εκθέσεις. Η πρώτη παρουσιάζει το νέο έργο του Κουβανού καλλιτέχνη Κάρλος Γκαραϊκόα με τίτλο «Photo-topographies», το οποίο μάλιστα έχει άμεση σχέση με την Αθήνα. Η εγκατάσταση του Γκαραϊκόα χρησιμοποιεί φωτογραφίες ως ντοκουμέντα για τη δημιουργία πέντε τρισδιάστατων πολυσπάμ αντικείμενων: τα ερείπια, η παροδικότητα των κτιρίων, ο αστικός ιστός αποτέλεσαν πηγή έμπνευσης για τον καλλιτέχνη. Η δεύτερη έκθεση, του Γιώργου Χατζημιχάλη, σε επιμέλεια της Δάφνης Βιτάλη, είναι μια εγκατάσταση που περιλαμβάνει 300 περίπου ζωγραφικά έργα, μια κατασκευή κι ένα ασπρόμαυρο βίντεο που εξιστορούν την αναδρομική έκθεση ενός φανταστικού ζωγράφου. Η τρίτη έκθεση που εγκαινιάζεται την ίδια μέρα παρουσιάζει έργα της Νίνας Παπακωνσταντίνου κι έχει τίτλο «Αντί γραφής». Σ’ αυτή την έκθεση η Παπακωνσταντίνου ερευνά τη σχέση γραφής, ίχνους και υφής.

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης η καινούργια έκθεση του φθινοπώρου θ’ αργήσει λίγο, μια και θα ξεκινήσει στις αρχές Δεκεμβρίου, με την πρώτη από μια σειρά αρχαιολογικών εκθέσεων, όλες υπό τον γενικότερο τίτλο «Άγονη Γραμμή». Η έκθεση θα παρουσιάσει τον αρχαιολογικό πλούτο του Καστελόριζου, της Σύμης, της Χάλκης, της Τήλου και της Νισύρου μέσα από ευρήματα όπως αγάλματα, ανάγλυφα, αγγεία, όπλα, εργαλεία, κοσμήματα κ.λπ.

Μια πολύ νέα καλλιτέχνις, η Ράνια Μπέλλου, θα εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν από τις αρχές Οκτωβρίου (4 ή 8) έως τα τέλη Νοεμβρίου. Ο τίτλος της έκθεσης, που θ’ αποτελείται από σχέδια και προβολή ηχητικού γλυπτού, θα είναι «Memory for Forgetfulness», μια και η Μπέλλου έχει εμπνευστεί απ’ το μοντέλο του Προυστ, την υποκειμενική μνήμη, δηλαδή, ως αναβίωση του παρελθόντος.

Με μια πολύ σημαντική έκθεση ξεκινάει η γκαλερί Βernier Eliades (6/10) το φθινοπωρινό της πρόγραμμα. Πρόκειται για την πέμπτη ατομική έκθεση του Pier Paolo Calzolari στην γκαλερί, που είναι ευρέως γνωστός ως ένας απ’ τους πρωταγωνιστές της Arte Ρovera κι έχει κάνει λαμπρή διεθνή καριέρα (η έκθεση στην Βernier Eliades συμπίπτει χρονικά με την έκθεσή του στην Μπιενάλε της Βενετίας). Στην έκθεση θα παρουσιαστούν ιστορικά γλυπτά μεγάλων διαστάσεων από το 1970 έως το 2008.

Στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα θα δούμε από τις 6 Οκτωβρίου την έκθεση «Specific Objects/Unspecified Culture» του Αλέξανδρου Παπαθανασίου. Με αφετηρία τις πρακτικές πρωτοποριακών κινημάτων της δεκαετίας του ’60, ο Αλέξανδρος Παπαθανασίου προσκαλεί τους επισκέπτες της έκθεσής του σε μια ιδιότυπη επανεξέταση του ρόλου και της ιστορίας της τέχνης. Η έκθεση τελειώνει στις 12 Νοεμβρίου.

Η φετινή Μπιενάλε της Αθήνας που ξεκινά στις 23 Οκτωβρίου και θα διαρκέσει έως τις 11 Δεκεμβρίου θα είναι τελείως διαφορετική, δεν θα έχει καν συγκεκριμένο τόπο διεξαγωγής, αλλά θα γίνει σε διάφορους χώρους που θ’ ανακοινώνονται σταδιακά, προς το τέλος του μήνα, ενώ τα διάφορα στάδια προετοιμασίας της έκθεσης θ’ αποτελέσουν τη βάση για μια μεγάλου μήκους ταινία σε σκηνοθεσία του Nicolas Bourriaud. (Φέτος, εκτός απ’ την τριάδα ΧΥΖ –Ξένια Καλπακτσόγλου, Poka-Yio, Αυγουστίνος Ζενάκος-, την επιμέλεια της μπιενάλε θα αναλάβει και ο Γάλλος επιμελητής τέχνης Nicolas Bourriaud, γνωστός απ’ τη δουλειά του στην Tate Britain και στο Palais de Tokyo). Η ταινία θα είναι μεν μυθοπλασίας, αλλά θα βασίζεται σε πραγματικά πρόσωπα και γεγονότα και μετά τη λήξη της μπιενάλε θα παρουσιαστεί σε φεστιβάλ, μουσεία και ιδρύματα. Αιτία για όλες αυτές τις ριζοσπαστικές αλλαγές είναι φυσικά η παρούσα ρευστή κατάσταση, που αποτελεί, σύμφωνα με τους επιμελητές της μπιενάλε, κάτι σαν «σεισμό» ή μια «σημαντική ιστορική καμπή».

Η Breeder θα παρουσιάζει από τις 3 Νοεμβρίου μια ατομική έκθεση του Βαγγέλη Βλάχου. Στο παρελθόν ο Βλάχος, που ήταν υποψήφιος για το βραβείο ΔΕΣΤΕ τo 2009, έχει χρησιμοποιήσει κτίρια, όπως η Αμερικανική Πρεσβεία και ο Πύργος Αθηνών, για να κάνει ένα κοινωνικοπολιτικό σχόλιο. Η δουλειά του έχει να κάνει με την πολιτική τέχνη - μέσα απ’ την αρχιτεκτονική και τ’ αρχεία αναδεικνύει το κοινωνικοπολιτικό γίγνεσθαι.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση που μας ταξιδεύει στις διαχρονικές του συνδέσεις

Εικαστικά / Το «Πλέγμα των Κυκλάδων» και μια έκθεση για τις διαχρονικές του συνδέσεις

Μπορεί η σύγχρονη τέχνη να συνομιλήσει δημιουργικά με την αρχαία πολιτιστική κληρονομιά; Στην ΕΦΑ Κυκλάδων πίστεψαν στο «στοίχημα» και έτσι προέκυψε μια έκθεση με ξεχωριστό ενδιαφέρον στο Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τον Περικλή Βυζάντιο και τον Jean Tinguely μέχρι τον Robert McCabe

Εικαστικά / «Νήματα επιλογής»: Μια αθηναϊκή έκθεση δένει φωνές και γενιές

Μια ομαδική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, με έργα των Περικλή Βυζάντιου, Robert McCabe και Jean Tinguely, μεταξύ άλλων, φέρνει σε διάλογο Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες διαφορετικών αναφορών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Εικαστικά / Ο «Ένοικος» του Παντελή Μάκκα: Μια γιορταστική βιντεοεγκατάσταση

Μια ρετροσπεκτίβα δεκαπέντε χρόνων η οποία αποτελείται από έναν καταιγισμό εικόνων που δημιούργησε με την κάμερά του ο γνωστός video artist για μια σειρά σημαντικών παραστάσεων, οι οποίες παρουσιάζονται αποδεσμευμένες από τη θεατρική τους υπόσταση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ