Η αλληλογραφία της τρέλας

Η αλληλογραφία της τρέλας Facebook Twitter
0

Στην αλληλογραφία της γλύπτριας Καμίγ Κλοντέλ με τον έρωτα της ζωής της Αύγουστο Ροντέν και τον αδερφό της, διπλωμάτη Πολ Κλοντέλ, έχει βασιστεί η παράσταση Καμίγ Κλοντέλ: Το κύμα της τρέλας, που παρουσιάζεται έως τις 13/4 στο θέατρο Μεταξουργείο. Η παραγνωρισμένη καλλιτέχνις που αναστάτωσε και προκάλεσε τη συντηρητική, ανδροκρατούμενη κοινωνία της εποχής της στις αρχές του 20ού αιώνα κατέληξε μάλλον άδικα στο άσυλο για 30 ολόκληρα χρόνια. Στην παράσταση πρωταγωνιστεί η πολύ καλή Λυδία Φωτοπούλου, που στέκει μόνη στη σκηνή, καλύπτοντας 30 ολόκληρα χρόνια της ζωής της ηρωίδας κατά τη διάρκεια ενός εξαντλητικού μονόλογου. Η σκηνοθεσία είναι του Στέλιου Κρασανάκη (που, εκτός από σκηνοθέτης, είναι και ψυχίατρος), η παράσταση τελεί υπό την αιγίδα της Ελληνικής Ψυχιατρικής Εταιρείας και εντάσσεται στην έκθεση «Αιτία θανάτου: Ευθανασία. Έργα από τη συλλογή Prinzhorn», που είδαμε στο Μουσείο Μπενάκη.

Στο έργο ερμηνεύετε την Καμίγ Κλοντέλ, καλύπτοντας μια περίοδο 30 ετών. Πώς είναι να ερμηνεύει κανείς μια ηρωίδα από την πολύ νεανική μέχρι την πολύ ώριμη ηλικία;

Ξέρετε, στόχος της συγκεκριμένης προσπάθειας δεν ήταν να ερμηνεύσω την ίδια την Καμίγ Κλοντέλ - πώς θα μπορούσα, άλλωστε, να αποφασίσω ότι είναι έτσι και όχι αλλιώς, χωρίς να προδώσω την πολυπλοκότητα ενός αληθινού προσώπου; Ο στόχος ήταν η συγκινησιακή ερμηνεία των ίδιων των επιστολών της και, μαζί με όλα τα άλλα στοιχεία της παράστασης, η γνωριμία του κοινού με ένα μέρος του ψυχισμού της, της ζωής και του έργου της. Έτσι, αυτή η μεγάλη περίοδος από το 1893, που χρονολογείται το πρώτο γράμμα που έχουμε, μέχρι το τελευταίο, το 1939, περνάει καθαρά μέσα από την ίδια την ενέργεια των επιστολών.

Το έργο είναι μονόλογος. Εχετε ξαναδοκιμαστεί σε κάτι παρόμοιο;

Ναι. Η πρώτη φορά ήταν με τον μονόλογο του Άκη Δήμου ... και Ιουλιέτα σε σκηνοθεσία Πέτρου Ζηβανού το 1996, και η δεύτερη στην Πολιτιστική Ολυμπιάδα του 2004 με το «Φύλλα της» του Αντρέα Φλουράκη, σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.

Ποιες είναι οι δυσκολίες ενός τέτοιου εγχειρήματος;

Η διαδικασία της προετοιμασίας ενός μονόλογου είναι ιδιαίτερα επώδυνη αλλά και ευτυχής, συγχρόνως. Η απουσία συμπαίκτη στη σκηνή, η δημιουργία της σωστής απεύθυνσης, η εσωτερική γύμνια που νιώθει κάποιες φορές ο ηθοποιός μόνος στη σκηνή, είναι κάποιες από τις δυσκολίες που αντιμετωπίζεις σε εναν μονολογο.

Πώς διαχειρίζεται κανείς ένα υλικό που δεν είναι έργο αλλά επιστολές, πόσο μάλλον σε έναν μονόλογο; Τι μπορείτε να δείτε μέσα από τις επιστολές της; Υπήρξε κάτι που να σας συγκίνησε;

Όταν ο Στέλιος Κρασανάκης μού πρότεινε να δουλέψουμε με αυτό το υλικό, γοητεύθηκα αλλά και τρομοκρατήθηκα! Δουλέψαμε, όμως, σε δύο στάδια κι αυτό με βοήθησε πολύ. Το πρώτο στάδιο ήταν η ανάγνωση αυτών των επιστολών σε μορφή θεατρικού αναλόγιου στο Μουσείο Μπενάκη, στο πλαίσιο των παράλληλων εκδηλώσεων για την έκθεση της συλλογής Prinzhorn. Έτσι, ξεκινήσαμε πρώτα με μια φωνητική, θα έλεγα, συνάντηση με την αλληλογραφία της Καμίγ, όπου ο στόχος ήταν οι καταστάσεις και τα γεγονότα που περιγράφονται να περάσουν μέσα από τον ρυθμό και τον ήχο και ελάχιστα από το σώμα. Στο δεύτερο στάδιο καταλάβαμε ότι η σωματικοποίηση είναι απαραίτητη, όχι μόνο γιατί προσδίδει θεατρικότητα στο όλο εγχείρημα αλλά και γιατί μέσω αυτής θα μπορούσα να αφηγηθώ καλύτερα τη συγκίνηση που προκαλεί η ζωή της και η τέχνη της. Έτσι, δουλέψαμε υπέροχα με την Αμάλια Μπένετ, προσπαθώντας να δώσουμε σώμα στις επιστολές της. Μέσα σ’ αυτές βλέπεις το πάθος της για ζωή, τον έρωτά της για την τέχνη της, τον έρωτα και το μίσος για τον Ροντέν, την κατάρρευσή της, την αγωνία της, το ελεύθερο πνεύμα της και το φυλακισμένο σε ένα άσυλο ψυχασθενών σώμα της. Δεν υπάρχει τίποτα εκεί μέσα που να μη σε συγκινεί! Το βίντεο του Χρήστου Δήμα, που φωτίζει την ίδια την Κλοντέλ, το έργο της, την εποχή της και ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, που δίνει φωνή στον Πολ Κλοντέλ, συμπληρώνουν τα χρονικά κενά της αλληλογραφίας. Όλοι οι συντελεστές της παράστασης δούλεψαν ώστε οι επιστολές της να γίνουν το υλικό μιας θεατρικής πράξης. Το σκηνικό της Ντόρας Λελούδα, με πρώτο υλικό το χαρτί, είναι, κατά κάποιον τρόπο, ο πολύτιμος συμπαίκτης μου, όπως και τα φώτα του Γιάννη Δρακουλαράκου, που μερικές φορές πραγματικά μετατρέπουν το χαρτί σε μάρμαρο.

Η Κλοντέλ θεωρείται από πολλούς ιδιαίτερα αδικημένη με την πάροδο των χρόνων. Θεωρείτε ότι κατά κάποιον τρόπο αποτίνετε φόρο τιμής σε αυτή την παραγνωρισμένη γυναίκα;

Το έργο της Καμίγ Κλοντέλ μπορεί να χρειάστηκε έναν αιώνα για να αναγνωρισθεί, αλλά στο τέλος δικαιώθηκε. Πολλοί σήμερα τη θεωρούν ανώτερη ακόμα και από τον Ροντέν. Και όπως και να ’χει, μέσα από τα υπέροχα γλυπτά της θα κοιτάζει πάντα τον κόσμο κατάματα! Η ζωή της όμως... Μια φράση σε ένα γράμμα της από το ψυχιατρείο όπου την έχουν κλείσει λέει «Θα ήθελα να γυρίσω σπίτι μου και να κλείσω τη πόρτα πίσω μου». Εύχεται, δηλαδή, κάτι που όλοι κάνουμε κάθε μέρα και μας φαίνεται πολύ φυσικό. Κι έτσι αρχίζεις νά σκέφτεσαι πόσοι ακόμα, μέχρι και σήμερα, γύρω σου έχουν την ίδια φυσική επιθυμία και δεν μπορούν να την πραγματοποιήσουν. Θα έλεγα ότι είναι περισσότερο σαν να σκύβεις λίγο, σαν να γονατίζεις δίπλα στη ζωή κάποιου και να κερδίζεις το δώρο της συναίσθησης. Πολλές φορές έχω σκεφτεί πως, αν δίπλα στην επίσημη ιστορία που μας μαθαίνουν στο σχολείο, υπήρχε και μια ιστορία που θα μας μάθαινε τις ζωές των συνανθρώπων μας, ο κόσμος μας σιγά-σιγά μπορεί να γινόταν καλυτερος

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ