Να υποστηριχτεί το νέο αίμα

Να υποστηριχτεί το νέο αίμα Facebook Twitter
0
Είχε ιδιαίτερο ενδιαφέρον αυτό το πάντρεμα μουσικής και θεατροποιημένων διαλέξεων. Από που προέρχονται τα typewriter tunes ;

Είναι από έναν κύκλο δεκαεπτά έργων, καθένα από τα οποία ασχολείται με διαφορετικό υλικό από την ελληνική παράδοση. Τα ονόμασα «typewriter tunes» γιατί είναι σαν γράμματα χτυπημένα στη γραφομηχανή με διάφορους παραλήπτες. Έτσι γράφτηκε ένα γράμμα για τον Ξενάκη, ένα άλλο για την Παπαγκίκα, κάποια άλλα προέρχονται από προσωπικές στιγμές που μεταπλάθονται σε μουσικές ιστορίες, όπως μια Πρωτοχρονιά με φίλους στο Μπουένος Άιρες. Στην παράσταση ενέταξα τα πέντε τελευταία. Αν για κάτι ένιωσα τυχερός, ήταν που συνεργάστηκα με τους dissonArt ensemble, αυτή την εκπληκτική ομάδα νέων μουσικών από τη Θεσσαλονίκη, με μια ποιότητα και στάση ζωής μοναδική. Η διαδικασία ήταν απολύτως δημοκρατική και όλοι όσοι συμμετείχαν στο Unknown Dialects -σκηνοθεσία, κείμενα, σκηνικά, κοστούμια- είχαν μια εξαιρετική ελευθερία να εργαστούν και να ερμηνεύσουν τη μουσική μου όπως ήθελαν. Κανείς δεν επιβλήθηκε στον άλλον, γιατί η νοοτροπία και η ιδεολογία αυτών των παιδιών δεν το επέτρεπε. Όλα ταίριαξαν μεταξύ τους και όλοι είχαν λόγο ύπαρξης. Είναι η πρώτη φορά που το ζω αυτό στον χώρο του θεάτρου και είμαι πενήντα χρόνων...

Ο ίδιος ζείτε τα τελευταία χρόνια αποτραβηγμένος και απομονωμένος σ' ένα νησί. Αυτή είναι η ιδανική συνθήκη για έναν μουσικό;

Αν θέλεις να παράγεις πραγματική μουσική, είναι ο μόνος τρόπος. Για να γράψεις ένα κομμάτι χρειάζονται μήνες ή και χρόνια, απίστευτα πολύς χρόνος. Αυτό απαιτεί μια διαδικασία απομόνωσης και έναν ασκητισμό που δεν μπορεί να γίνει μέσα σε ένα περιβάλλον θορύβου. Αλλά αποτραβηγμένος δεν είμαι, τα έργα μου παίζονται συνεχώς σ' ολόκληρο τον κόσμο και είμαι αρκετά ενημερωμένος. Έρχομαι σε επαφή διαδικτυακά με πολλούς συνθέτες και ανταλλάσσουμε συνεχώς μουσικές. Αφιερώνω αρκετό χρόνο στο να ακούω μουσική.

Πώς βρίσκετε, λοιπόν, το μουσικό τοπίο στην Ελλάδα σήμερα;

Το τι γίνεται με τη μηχανή παραγωγής στην Ελλάδα, αν και το παρακολουθώ από απόσταση, είναι κάτι που με προβληματίζει πάρα πολύ. Τα πράγματα έχουν αλλάξει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Κάποια πρόσωπα έχουν φύγει και κάποια καινούργια έχουν έρθει, ένα θολό τοπίο που δεν βαδίζει πάντα στον σωστό δρόμο. Ή, τουλάχιστον, αυτό που εγώ φαντασιώνομαι ότι θα 'πρεπε να είναι το επόμενο βήμα για την ελληνική μουσική, κι όχι μόνο της κλασικής.

Ποιο θα 'πρεπε να είναι το «επόμενο βήμα»;

Να υποστηριχτεί το καινούργιο αίμα. Δεν ξέρω κατά πόσο αυτήν τη στιγμή είναι κανείς διατεθειμένος να υποστηρίξει πραγματικά τις νέες γενιές. Θα μου πεις, μπορεί να μην το έχουν καν ανάγκη, γιατί αλλάζει και ο τρόπος που γίνονται τα πράγματα από δω και στο εξής. Κάποτε γινόταν με αρκετά χρήματα, μετά με λιγότερα και τώρα φτάσαμε να γίνεται no budget. Και οι νέοι προσαρμόζονται πολύ πιο εύκολα απ' ό,τι εγώ. Άλλες αντοχές, άλλη ιδεολογία, άλλο σύστημα, τελείως διαφορετικό. Παρ' ολα αυτά, το θεσμικό πλαίσιο διάφορων οργανισμών, που κάτι έδιναν στο παρελθόν στους νέους, αυτήν τη στιγμή έχω την εντύπωση ότι τους αγνοούν. Αλλά για να υπάρξει μουσική, πρέπει να υπάρξουν συνθέτες, δεν αρκούν μόνο οι ορχήστρες. Οι οποίες πρέπει κάτι να παίξουν, κι αν παίζουν μόνο παλιότερους συνθέτες, αυτό δεν είναι ζωντανή μουσική παραγωγή αλλά μέρος μιας μουσειακής απόδοσης.

Γίνονται στην Ελλάδα αναθέσεις από ιδιώτες για την παραγωγή μουσικών έργων;

Αυτού του είδους η μουσική, από τον 14ο αιώνα και μετά, γίνεται με ανάθεση. Κάποιος έχει την ανάγκη να ακούσει από έναν συνθέτη ένα έργο και το πληρώνει. Αν αυτή η διαδικασία, το να γίνονται αναθέσεις σε συνθέτες, σταματήσει, θα λήξει εντελώς και η μουσική παραγωγή. Γιατί, το να απομονωθείς και να γράψεις είναι ένας τρόπος ζωής, αλλά πρέπει και κάπως να ζήσεις. Δεν ξέρεις τι αντοχές έχεις και για πόσο διάστημα ώστε να μη χρειάζεται ν' ασχοληθείς με άλλες εργασίες. Αυτό που βλέπω τα τελευταία χρόνια είναι ότι ο θεσμός των αναθέσεων και ιδιαίτερα με τους νέους, έχει ουσιαστικά τελειώσει. Στην Κεντρική Ευρώπη αυτό το είδος ακόμα στηρίζεται από την ιδιωτική πρωτοβουλία, κάτι που δεν ισχύει στην Ελλάδα.

Ποια είναι η παράδοση της κλασικής μουσικής στην Ελλάδα ;

Ήταν το πρώτο πράγμα που αναπτύχθηκε από τον 19ο αιώνα. Μια πολύ μεγάλη ιστορία που περιέβαλλε το αστικό τοπίο της εποχής. Η μεγάλη τομή έγινε με τη Μεταπολίτευση, που το κομμάτι της κλασικής και σύγχρονης κλασικής μουσικής απαξιώθηκε ως κάτι «ξενόφερτο». Προσπαθούσαμε πάλι μετά τη χούντα να βρούμε την εθνική μας ταυτότητα, οπότε το τραγούδι ήταν εκείνο που έδινε περισσότερο μια ασφαλή πληρότητα της καταγωγής μας. Τα πράγματα άλλαξαν με το Μέγαρο, γιατί η αλήθεια είναι ότι μέχρι τότε δεν είχαμε καν αίθουσες για να παρουσιαστεί σωστά η κλασική μουσική. Ήταν για πρώτη φορά, ουσιαστικά, που είχαμε σωστές προδιαγραφές. Τώρα πάλι, δεν ξέρω γιατί, επιστρέψαμε σε μια αμφισβήτηση. Πολλοί αναφέρουν ότι δεν υπάρχει αρκετό ενδιαφέρον, όταν όλες οι συναυλίες του καλοκαιριού ήταν γεμάτες. Έχει γίνει μια πολύτιμη ρωγμή στο συναίσθημα των Ελλήνων όλα αυτά τα χρόνια και έχει εμφανιστεί ένα πλήθος που ανταποκρίνεται πλήρως

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ