Η Μάρω Κουρή αφηγείται τη ζωή της στη LIFO Facebook Twitter
Από όλα τα θέματα που έχω κάνει μόνο ένα δεν έχει πουληθεί. Ίσως γιατί στην Ελλάδα καμιά φορά δεν θέλουμε να χαλάσουμε την Κυριακή του αναγνώστη. Φωτο: Freddie F. /LIFO

Η Μάρω Κουρή αφηγείται τη ζωή της στη LIFO

0

Μεγάλωσα στην πλατεία Βάθη. Ήταν πολύ περήφανη γειτονιά τότε. Είχε μεγαλύτερη ασφάλεια, δεν υπήρχαν ναρκωτικά. Είχε πολλούς εμπόρους, παλιούς Αθηναίους, είχε και Τσιγγάνους με αρκούδες, είχε φοιτητόκοσμο γιατί ήταν πίσω από το Πολυτεχνείο, αριστερούς, τις πανσπουδαστικές με τα γαρύφαλλα, πουτάνες που είχαν όμως επιλέξει να την κάνουν αυτήν τη δουλειά, παππούδες και γιαγιάδες που είχαν έρθει για δουλειές.

Ήμουν παιδί που γύρναγα, έτσι μεγαλώναμε τότε, ήταν πολύ ζωντανή περιοχή. Εκεί ήταν και το σχολείο μου, το πρώτο σχολείο που ξεκίνησε τις καταλήψεις το '85. Γυρνάγαμε με λεμόνια και μπαίναμε στο Πολυτεχνείο -τότε δεν είχαν τα χημικά που έχουν τώρα, είχανε μόνο δακρυγόνα- και βάζαμε λεμόνι στα μάτια μας.

• Είναι αστείο που επέλεξα να γίνω φωτογράφος γιατί περπατούσα στον δρόμο και τα 'βλεπα όλα μαυρόασπρα. Ίσως επειδή η Αθήνα ήταν γκρίζα, οι αναμνήσεις που έχω από τότε είναι μαυρόασπρες. Είναι περίεργο, αλλά ακόμα και τώρα οι Αθηναίοι δεν φοράνε χρωματιστά ρούχα.

• Έφυγα από το σπίτι στα 18 μου. Πήγα κι έμεινα σε μια κατάληψη σε ένα νεοκλασικό πίσω από το Πολυτεχνείο. Έπρεπε να φύγω από το σπίτι, γιατί ήθελα να γίνω φωτογράφος. Γνώρισα μια ομάδα που ασχολιόταν με την τέχνη. Είχανε κάψει το ταβάνι του νεοκλασικού για να το κάνουνε σκοτεινό θάλαμο.Τότε όλα τα νεοκλασικά ήτανε υπό κατάληψη. Ακόμα και τώρα σε μερικά από τα πιο ωραία νεοκλασικά μένουνε μετανάστες.

• Τότε δεν λέγαμε «όταν μεγαλώσω θα γίνω αυτό». Τουλάχιστον, η παρέα η δική μου δεν το 'λεγε. Ακούγαμε μουσική, κάναμε βόλτες, κοπάνες.

Με τα θέματα που κάνω διαμαρτύρομαι για οτιδήποτε άδικο γίνεται κάπου στον πλανήτη και ταυτόχρονα λέω μια αλήθεια. Ρωτάω την άποψη όλων, και των μεν και των δε. Θα μπορούσες να πεις οτι κάνω ακτιβισμό. Κι αυτό είναι μια στάση απέναντι στην κοινωνία.

• Μετά πια άρχισα να σπουδάζω φωτογραφία στη focus. Πήγα να μάθω κάποια πρακτικά πράγματα και ξαφνικά βρέθηκα σε ένα μελίσσι πολύ σπουδαίων ανθρώπων που είχαν φοβερή καύλα με την τέχνη, με την ιστορία της φωτογραφίας, με όλα.

• Στο τρίτο έτος έφυγα και πήγα στις Ινδίες. Ήθελα πάντα να πάω στις Ινδίες - έμεινα δύο μήνες. Εκείνη την εποχή στην Αθήνα η δουλειά του φωτογράφου δεν ήταν όπως τώρα: κόβανε τις φωτογραφίες, τις κροπάρανε, τις αλλάζανε, δεν δημοσιεύανε τα ονόματά μας. Οταν πια επέστρεψα, πήγα σε ένα περιοδικό κι έδειξα το θέμα μου για τις Ινδίες μαζί με ένα κείμενο.

Έκανα μετά ένα ρεπορτάζ στο ψυχιατρείο στο Δαφνί, στην Πράγα, όταν έγινε η διάσπαση της Τσεχοσλοβακίας. Σε ένα ρεπορτάζ, ακόμα κι αν είναι αρνητικό αυτό που κάνουν οι άνθρωποι, για κάποιο λόγο το κάνουν. Ακόμα κι ένας δουλέμπορος έχει κίνητρο. Έτσι γίνονται τα ρεπορτάζ, όταν οι άνθρωποι καταλαβαίνουν ότι έχεις μπει στην ψυχή τους και θες να μάθεις γιατί κάνουν αυτό που κάνουν.

Από όλα τα θέματα που έχω κάνει μόνο ένα δεν έχει πουληθεί. Ίσως γιατί στην Ελλάδα καμιά φορά δεν θέλουμε να χαλάσουμε την Κυριακή του αναγνώστη.

• Πώς διαλέγω τι ρεπορτάζ θα κάνω; Αρχικά, σκέφτομαι με εικόνες και πάντα επιλέγω ευαίσθητα θέματα. Προσπαθώ να κάνω θέματα που είναι όσο το δυνατόν λιγότερο γνωστά. Υπάρχουν θέματα. Όποιος λέει ότι «δεν υπάρχουν θέματα», ή ότι «είναι δύσκολη η δουλειά» ή «είμαι γυναίκα»... όχι, δεν είναι έτσι! Πας στο αεροδρόμιο και λες «ένα εισιτήριο για...», σηκώνεις το κεφάλι, κοιτάς τον πίνακα αναχωρήσεων, διαλέγεις προορισμό και φεύγεις. Παλιά το έκανα αυτό συνέχεια και στα λιμάνια και στα αεροδρόμια. Πήγαινα, έβλεπα προορισμούς που με ενδιέφεραν, κι έφευγα εκείνη τη στιγμή.

• Έτσι πήγα στην Αιθιοπία. Στον γυρισμό μου από ένα ταξίδι απο τη Νότιο Αφρική χάλασε το αεροπλάνο και μείναμε στην Αιθιοπία δυο μέρες. Οι άλλοι φύγανε, εγώ έμεινα. Πάντα πάω με ανοιχτό εισιτήριο. Εκεί δεν υπάρχουν ούτε αεροδρόμια. Μπαίνεις σε κάτι εξαθέσια αεροπλάνα που προσγειώνονται στα χωράφια. Μπορείς να τα προγραμματίσεις όλα, κι όταν φτάσεις εκεί να μην πάει τίποτα όπως το 'θελες. Αλλά βρίσκεις την άκρη.

Εμένα δώσ' μου τρελούς, ψυχασθενείς και καταφρονεμένους. Τους συμπονώ πολύ. Δεν ξέρω τι είναι αυτό το πράγμα. Σε τέτοια μέρη, όπως η Αφρική, μαθαίνεις τη χαρά. Το χαμόγελο ενός παιδιού που χαμογελάει χωρίς να έχει τίποτα - μπορεί να έχουν μια πίτα για να βγάλουν τη βδομάδα, το ένα αδερφάκι να έχει βγάλει το νεφρό του για να ζήσει το μικρό, κι όμως σε έχουν εκεί μαζί τους. Αυτό είναι η πραγματική χαρά, η ουσία της ζωής.

• Τώρα, με τα παιδιά πια, έχω φτιάξει ένα σπίτι στην Αθήνα. Τότε δεν υπήρχε σπίτι, υπήρχε μια πατρική μονοκατοικία στον Λόφο Σκουζέ, με ένα γραφείο κι ένα κρεβάτι, κι εγώ που πηγαινοερχόμουν στον κόσμο. Ήταν ένα σπίτι με φοβερά γλέντια, όπου μπορεί να σπάγανε όλα σε ένα βράδυ, με φοβερά ξενύχτια για δουλειά και κυρίως ένα σπίτι όπου έχω φιλοξενήσει ανθρώπους απ' όλον τον κόσμο - μέχρι και ιθαγενείς Μαορί από τη Νέα Ζηλανδία.

• Μου αρέσουν όλα στην Αθήνα· να περπατάω, να χαζεύω, τα βράδια στα μπαράκια, μου αρέσει να πηγαίνω στους φίλους μου τους άστεγους και να μου λένε τα ποιήματα που γράφουνε. Έχω δυο φίλες - την Άννα στην πλατεία Κλαυθμώνος και την Αγγελική στην πλατεία Βάθη. Μου αρέσει το περιθώριο της Αθήνας.

• Αναρωτιέμαι καμιά φορά γιατί είναι έτσι η Αθήνα. Τουλάχιστον, ας βάψουμε τις προσόψεις των κτιρίων - έντονα χρώματα: ματζέντα, λεμονί, μπλε, θα γίνει ένα ωραίο πραγμα. Λείπει το χρώμα.

• Με τα θέματα που κάνω διαμαρτύρομαι για οτιδήποτε άδικο γίνεται κάπου στον πλανήτη και ταυτόχρονα λέω μια αλήθεια. Ρωτάω την άποψη όλων, και των μεν και των δε. Θα μπορούσες να πεις οτι κάνω ακτιβισμό. Κι αυτό είναι μια στάση απέναντι στην κοινωνία. Άλλοι κάνουνε βιολογική καλλιέργεια στο μπαλκόνι τους. Όλοι πρέπει να έχουμε μια στάση απέναντι στην κοινωνία, αλλιώς θα μας φάνε λάχανο.

• Αν δεν πήγαιναν κάποιοι δημοσιογράφοι να δείξουνε δυο πράγματα, δεν θα υπήρχε το θέμα των αλμπίνων στην Τανζανία, ας πούμε. Τους αλμπίνους τους λένε φαντάσματα, τους κρύβουνε. Και πας εσύ ο άσχετος μέσα στις καλύβες, μέσα στη μαλάρια, να τρως μαζί τους, να πίνεις μαζί τους. Κι όλα αυτά για να δείξεις μια αδικία. Παθιάζεσαι.

• Εμένα δώσ' μου τρελούς, ψυχασθενείς και καταφρονεμένους. Τους συμπονώ πολύ. Δεν ξέρω τι είναι αυτό το πράγμα. Σε τέτοια μέρη, όπως η Αφρική, μαθαίνεις τη χαρά. Το χαμόγελο ενός παιδιού που χαμογελάει χωρίς να έχει τίποτα - μπορεί να έχουν μια πίτα για να βγάλουν τη βδομάδα, το ένα αδερφάκι να έχει βγάλει το νεφρό του για να ζήσει το μικρό, κι όμως σε έχουν εκεί μαζί τους. Αυτό είναι η πραγματική χαρά, η ουσία της ζωής. Εκείνη τη στιγμή νιώθεις ένα ρίγος, μια ευτυχία που σου αναποδογυρίζει τα πάντα και τα πάντα είναι ωραία.

• Δεν είναι δυστυχία αυτό. Αυτό είναι η ελπίδα κι εμείς πρέπει να το στηρίξουμε αυτό γιατί κι εμείς κάπου έχουμε στηριχτεί. Κι εμείς δεν έχουμε στηριχτεί κάπου; Εμένα μου έχουν προσφέρει και με έχουν βοηθήσει τόσοι άνθρωποι.

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η δουλειά του Θανάση Σταυράκη είναι να καταγράφει με το φακό του τη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας

Φωτογραφία / Η δουλειά του Θανάση Σταυράκη είναι να καταγράφει με το φακό του τη σύγχρονη ιστορία της ανθρωπότητας

Με αφορμή την έκθεση φωτογραφίας με δουλειές σημαντικών ελλήνων και ξένων φωτορεπόρτερ ο διευθυντής των φωτογραφικών τμημάτων του ASSOCIATED PRESS για την Ελλάδα, Κύπρο, Αλβανία και Βόρεια Μακεδονία μιλά στη LifO για τη δουλειά του.
ΤΟΥ Μ. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Το φωτογραφικό έργο της Ανιές Βαρντά σε μια νέα έκθεση/ Το Παρίσι της Ανιές Βαρντά έχει χιούμορ/ Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία/ Το ανορθόδοξο και διψασμένο για ζωή βλέμμα της Ανιές Βαρντά

Φωτογραφία / Η Ανιές Βαρντά εκτός από το σινεμά αγάπησε με πάθος και τη φωτογραφία

Μία νέα έκθεση στο Μουσείο Καρναβαλέ στο Παρίσι παρουσιάζει το ελάχιστα γνωστό φωτογραφικό έργο της σπουδαίας Γαλλίδας σκηνοθέτριας της Νουβέλ Βαγκ, αναδεικνύοντας τη λοξή και χιουμοριστική ματιά της στην πόλη του Παρισιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ