Αντίο από τον Άλαν Μουρ: Ο πιο σημαντικός συγγραφέας στην ιστορία των κόμικς δηλώνει ότι σταματά

Αντίο από τον Άλαν Μουρ: Ο πιο σημαντικός συγγραφέας στην ιστορία των κόμικς δηλώνει ότι σταματά Facebook Twitter
"V for Vendetta", "Watchmen", "Batman: The Killing Joke", "From Hell"... Και μόνο οι τίτλοι κάποιων μόνο από τα μνημειώδη έργα που δημιούργησε σε συνεργασία με μερικούς από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες του είδους, προκαλούν δέος
0

Ένας από τους σημαντικότερους συγγραφείς μυθοπλασίας στην αγγλική γλώσσα δηλώνει (ή μάλλον υπόσχεται) ότι αποσύρεται στα 65 του και ότι το τελευταίο τεύχος της σειράς κόμικς The League of Extraordinary Gentlemen θα είναι η τελευταία του συμβολή στο είδος που ο ίδιος οδήγησε στην υπέρβαση.

Από τη δεκαετία του '80 ήδη και τη δουλειά του στο "Miraclemen", μια από τις πολλές συγκλονιστικές αποδομήσεις του μύθου του υπερήρωα που υπέγραψε, η επίδρασή του ήταν τόσο τεράστια (ειδικά στο γλαφυρό «σκοτείνιασμα» χαρακτήρων που μέχρι τότε απευθύνονταν σε ανήλικους) που τον έχουν κάνει να ζητήσει συγνώμη άπειρες φορές για το «κακό» που έκανε.

Αντίο από τον Άλαν Μουρ: Ο πιο σημαντικός συγγραφέας στην ιστορία των κόμικς δηλώνει ότι σταματά Facebook Twitter
Batman: The Killing Joke (1988)

Όσο για την επίδραση άλλων στο έργο του, αυτή θα μπορούσε να περιλαμβάνει από γνωστά και άγνωστα κείμενα της αρχαίας γραμματείας μέχρι σύγχρονους «τιτάνες» της μοντέρνας και μεταμοντέρνας λογοτεχνίας, από τον Μπάροουζ ως τον Πίντσον, ενώ τα «σεντόνια» που γράφει και οι διαιδαλώδεις αναφορές, παραπομπές και υποσημειώσεις συχνά θυμίζουν τα βιβλία του Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας.

"V for Vendetta", "Watchmen", "Batman: The Killing Joke", "From Hell" (η σριστουργηματική του εκδοχή για την ιστορία του Τζακ του Αντεροβγάλτη)... Και μόνο οι τίτλοι κάποιων μόνο από τα μνημειώδη έργα που δημιούργησε σε συνεργασία με μερικούς από τους σπουδαιότερους καλλιτέχνες του είδους, προκαλούν δέος. Παρότι ο ίδιος καγχάζει με τα υπερθετικά που συνοδεύουν το όνομα του («Ο Όρσον Γουέλς των κόμικς», «ο αρχιερέας των graphic novels» κλπ), η επίδρασή αυτού του ελεύθερου πνεύματος με την ιδιαίτερη και σαγηνευτική ροπή προς τον αποκρυφισμό, υπερβαίνει τα κόμικς και την λογοτεχνία και το σινεμά (όπου δεν έχουν ευτυχήσει και τόσο οι μεταφορές των κόμικς που έγραψε) φαίνεται να βρίσκεται παντού στη σύγχρονη κουλτούρα.

Αντίο από τον Άλαν Μουρ: Ο πιο σημαντικός συγγραφέας στην ιστορία των κόμικς δηλώνει ότι σταματά Facebook Twitter
V for Vendetta (1982–1985, 1988–1989)

Προ καιρού, η Αλεξάντρια Οκάσιο-Κορτέζ χρησιμοποίησε τη φράση ενός από τους πιο αμφιλεγόμενους χαρακτήρες που εμπνεύστηκε ο Άλαν Μουρ – ο Rorschach από τους "Watchmen" – γράφοντας στο Twitter: «Δεν είμαι κλειδωμένη εδώ μέσα μαζί μ' ΕΣΑΣ, εσείς είστε κλειδωμένη εδώ μέσα μαζί μ' ΕΜΕΝΑ». Το ΗΒΟ έχει ποντάρει πολλά για την μετά το Game of Thrones εποχή. στην επιτυχία της προσεχούς μεταφοράς του "Watchmen", του βιβλίου του (μαζί με τον Dave Gibbons) που έχει πουλήσει εκατομμύρια αντίτυπα από την εποχή της πρώτης κυκλοφορίας του το 1987. Έχει επίσης υποδυθεί τον εαυτό του στους Simpsons, και βέβαια ενέπνευσε την οργάνωση Anonymous, με την μάσκα του κεντρικού χαρακτήρα από το "V for Vendetta".

Αντίο από τον Άλαν Μουρ: Ο πιο σημαντικός συγγραφέας στην ιστορία των κόμικς δηλώνει ότι σταματά Facebook Twitter
Watchmen (1986–1987)

Τα προβλήματα και οι προστριβές που είχε κατά καιρούς με τους μεγάλους εκδοτικούς κολοσσούς των κόμικς αλλά και με τα κινηματογραφικά στούντιο καθιστούν ακόμα πιο ειρωνική την γενική αντίληψη ότι ο Μουρ υπήρξε ο σωτήρας των κλασικών κόμικς με υπερήρωες, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι οι υπερήρωες στο έργο του είναι όχι μόνο επιπόλαιοι και κοινωνιοπαθείς αλλά κάποιοι απ' αυτούς εμφανίζουν σαφείς φασιστικές τάσεις.

Ο Μουρ δεν τα πήγαινε καλά ούτε με τον «σοβαροφανή» όρο graphic novels (αντί για κόμικς), δηλώνοντας κάποτε ότι πρόκειται για όρο ο οποίος εφευρέθηκε για να επιτρέπει σε ενήλικες «να δικαιολογούν την αστείρευτη αγάπη τους για τον Spider-Man χωρίς να φαίνονται συναισθηματικά ανώμαλοι».

Αντίο από τον Άλαν Μουρ: Ο πιο σημαντικός συγγραφέας στην ιστορία των κόμικς δηλώνει ότι σταματά Facebook Twitter
From Hell (1989–1996)

Γράφει o αρθρογράφος του Guardian, Sam Tielman στο κείμενο «αποχαιρετισμού» που έγραψε στην εφημερίδα για τον μεγάλο δημιουργό:

«Ο Μουρ θα ήταν ο πρώτος που θα σου έλεγε ότι η σοβαρότητα δεν είναι πάντα αρετή, η δική του όμως σοβαρή διαχείριση του γραπτού λόγου στα κόμικς ήταν κάτι παραπάνω από υπερβατική. Με το έργο του χάρισε σε πολλούς αναγνώστες όπως εγώ που αγαπούσαμε ένα είδος που αντιμετωπιζόταν γενικά ως υπανάπτυκτο, την ανακούφιση της αναγνώρισης και του ενδιαφέροντος της υψηλής φιλολογίας και συγχρόνως μας εισήγαγε στην επαναστατική του αντίληψη περί ηθικής με τον παθιασμένο φεμινισμό του, την καχυποψία του για την εξουσία και τον πλούτο, την αγάπη του για τους απλούς ανθρώπους και για την αξία της συλλογικότητας ειδικά ενώπιον της απελπισίας που επικρατεί στον πραγματικό κόσμο. Το χάρισμα του να δίνει νέες διαστάσεις στον τρόμο και στην βία προκάλεσε άπειρους μιμητές, η απροσδόκητη συχνά όμως τρυφερότητα και ευγένεια που συναντούσε κανείς στο έργο του ήταν αυτό που έκανε το κοινό να επιστρέφει σ΄ αυτόν ξανά και ξανά».

 

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κώστας Σπαθαράκης, εκδότης.

Κώστας Σπαθαράκης / Κώστας Σπαθαράκης: «Δεν έχουμε αφηγήσεις για τις ερωτικές μας σχέσεις, για τα νιάτα μας»

Για τον άνθρωπο πίσω από τις εκδόσεις αντίποδες, το μεγαλύτερο όφελος ήταν ότι, ενώ του άρεσε να είναι χωμένος μέσα στα βιβλία – μια μοναχική και ίσως ναρκισσιστική συνήθεια –, στην πορεία έμαθε να τη μετατρέπει σε εργαλείο κοινωνικότητας και επαφής με τους γύρω του.
M. HULOT
Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού

Βιβλίο / Χουάν Γκαμπριέλ Βάσκες: «Ζούμε το τέλος του ανθρωπισμού»

Ο πολυβραβευμένος Κολομβιανός συγγραφέας μιλά στη LiFO για τη βία που στοιχειώνει τη χώρα του, τη δύναμη της λογοτεχνίας να ανασύρει όσα κρύβει η Ιστορία, αλλά και για την αρχαιοελληνική φιλοσοφία ως σταθερή επιρροή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
H Gen Z όχι μόνο διαβάζει αλλά συγχρόνως αλλάζει και την ίδια την έννοια της ανάγνωσης

Βιβλίο / Η Gen Z δεν διαβάζει απλώς· επαναπροσδιορίζει την ανάγνωση

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς λατρεύουν την απόδραση, παίρνουν την λεγόμενη fan fiction τόσο σοβαρά όσο και τη λίστα Booker, αναβιώνουν κλασικά βιβλία από την Τζέιν Όστεν έως τον Ντοστογιέφσκι και μοιράζονται ιστορίες στις δικές τους κοινότητες.
THE LIFO TEAM
Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ