Courtney Barnett: μια άξια εκπρόσωπος της αναγέννησης του γυναικείου ροκ

Courtney Barnett: μια άξια εκπρόσωπος της αναγέννησης του γυναικείου ροκ Facebook Twitter
Υπάρχει αυτό το φρικτό μίσος παντού στον κόσμο, που μοιάζει πιο δυνατό από παλιότερα. Πρέπει να δεις πώς θα το αντιμετωπίσεις και πώς θα παραμείνεις θετικός.
0

Μπορεί τελευταία να υπάρχει η αίσθηση ότι το ροκ δεν έχει τίποτα να δώσει πια, αλλά είναι κάπως εσφαλμένη. Ίσως φέτος να μην έχει βγει ακόμα το απόλυτο ροκ άλμπουμ (που να σπάει τα charts) και μάλλον συζητάμε περισσότερο απ' ό,τι χρειάζεται για κακέκτυπα συγκροτημάτων όπως οι Greta Van Fleet, τώρα όμως, στα μέσα της χρονιάς, μπορούμε πλέον να μιλάμε για μια αναγέννηση του γυναικείου ροκ.


Έχουν εμφανιστεί ή αρχίζουν να γίνονται επιτέλους περισσότερο ορατές εξαιρετικές γυναικείες φιγούρες από τον ροκ και φολκ χώρο, που παλιότερα ήταν κάπως παραγκωνισμένες. Από τη μια έχουμε μια σειρά από αξιοπρόσεκτες δουλειές, όπως αυτή της Aldous Harding από τη Νέα Ζηλανδία που κυκλοφόρησε πριν από λίγες μέρες το εκπληκτικό «Designer» ή της απόκοσμης Jessica Pratt, αλλά και σχήματα σαν τους εξαιρετικούς Big Thief της Adrianne Lenker, που τα πρώτα δείγματα του άλμπουμ τους που θα κυκλοφορήσει στα μέσα Μαΐου είναι εξαιρετικά.

Το πιο σημαντικό είναι να ενθαρρύνεις τον κόσμο που αισθάνεται τον ίδιο πόνο, την ίδια πίεση και απογοήτευση μ' εσένα, να τον κάνεις να νιώθει ότι δεν είναι μόνος και ότι έχει κι άλλους στο πλευρό του.

Από την άλλη, έχουμε επανεμφάνιση βετεράνων, όπως η Jenny Lewis των πάλαι ποτέ Rilo Kiley που ετοίμασε σόλο δουλειά, αλλά και επανασυνδέσεις ξεχασμένων '90s riot grrrl σχημάτων, όπως οι Bikini Kill ή οι L7 που επέστρεψαν μετά από 20 χρόνια με νέο άλμπουμ. Σε αυτό το τοπίο δρα πλέον και η Courtney Barnett, αν και ξεχώρισε από αυτό το κύμα νεαρών γυναικών τραγουδοποιών ροκ και φολκ κάπως νωρίτερα.

Courtney Barnett: μια άξια εκπρόσωπος της αναγέννησης του γυναικείου ροκ Facebook Twitter
Από το 2012 είναι σε σχέση με την επίσης ταλαντούχα και 15 χρόνια μεγαλύτερή της Jen Cloher.


Το 2010, όταν πρωτοβγήκε, η βιομηχανία της μουσικής δεν ήταν τόσο ευαισθητοποιημένη σε τέτοια ζητήματα. Στο ανεξάρτητο ροκ, παρά τα φαινόμενα, οι γυναίκες ακόμη αντιμετώπιζαν προκαταλήψεις και επικρατούσε η αίσθηση ότι πάντοτε έπρεπε να «υπάρχει» ένας άντρας από πίσω, έστω κι αν αυτό δεν ίσχυε πάντα. Και δεν μιλάμε για καμιά 20αριά χρόνια πριν. Αυτές οι καταστάσεις συνέβαιναν μέχρι πριν από λίγο καιρό ‒ το πρόσφατο #metoo σκάνδαλο με τον Ryan Adams το αποδεικνύει.


Ως ανοιχτά queer γυναίκα μουσικός, η Barnett μιλάει ξεκάθαρα για τον σεξισμό και τον μισογυνισμό στη μουσική βιομηχανία. Από το 2012 είναι σε σχέση με την επίσης ταλαντούχα και 15 χρόνια μεγαλύτερή της Jen Cloher, η οποία της αφιέρωσε ένα ολόκληρο άλμπουμ το 2017 και δίκαια πλέον μπορεί κανείς να τις θεωρήσει μία από τις πιο δημιουργικές συνεργασίες στον χώρο του ροκ.


«Φυσικά και πιστεύω ότι γίνονται διακρίσεις εις βάρος των γυναικών» αναφέρει. «Νομίζω όμως ότι ο κόσμος έχει αρχίσει να το συνειδητοποιεί και να ξυπνάει, κυρίως επειδή αρκετές από εμάς μοιράζονται πλέον τις ιστορίες τους. Ωστόσο, υπάρχει ακόμα αυτή η κατάσταση. Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να απαλειφθεί αυτού του είδους η αντίληψη από την κοινωνία. Ο κόσμος έχει συνηθίσει τόσο πολύ τα φαινόμενα του σεξισμού και του μισογυνισμού, που δεν τα αναγνωρίζει καν.

Courtney Barnett: μια άξια εκπρόσωπος της αναγέννησης του γυναικείου ροκ Facebook Twitter
Προτάθηκε για Grammy καλύτερου νέου καλλιτέχνη και διάφορα άλλα μουσικά βραβεία, ενώ τη συνέκριναν με τον Bob Dylan.


Το ίδιο ισχύει και για μένα. Αυτά τα πράγματα έχουν ριζώσει μέσα μου. Πρόκειται για κάποια πράγματα που μαθαίνεις από παιδί και πρέπει να τα ξεμάθεις για να τα αλλάξεις. Προσωπικά, νιώθω ότι μαθαίνω κάθε μέρα από τον κόσμο τριγύρω μου. Πιστεύω, όμως, ότι υπάρχουν διακρίσεις και ότι σιγά-σιγά η κατάσταση καλυτερεύει. Αντιμετωπίζω τέτοιες καταστάσεις από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου. Κάθε φορά είναι και κάτι διαφορετικό. Από ερωτήσεις σχετικά με τα ρούχα και την εμφάνισή μου μέχρι υποθέσεις και νύξεις ότι δεν γράφω μόνη μου τα τραγούδια ή τα κιθαριστικά μέρη ενός κομματιού, αλλά με βοηθάει η μπάντα μου.

Θυμάμαι, μια φορά δεν με άφησαν να μπω στα παρασκήνια δικής μου συναυλίας επειδή νόμισαν ότι είμαι η φιλενάδα κάποιου. Φυσικά, υπάρχουν και σοβαρότερα θέματα, αλλά όλα συνδέονται μεταξύ τους. Αν ο κόσμος άκουγε τις εμπειρίες των ανθρώπων, των γυναικών, των queer ατόμων και όσων δεν ανήκουν σε κάποιο συγκεκριμένο φύλο, θα μαθαίναμε πάρα πολλά πράγματα».

 

Courtney Barnett - Avant Gardener

Η 31χρονη μουσικός από το Σίδνεϊ της Αυστραλίας άρχισε να ακούγεται περισσότερο το 2013, όταν κυκλοφόρησε το single «Avant Gardener» και ολόκληρο το double EP πέτυχε διθυραμβικές κριτικές. Η συνέχεια με το πρώτο ολοκληρωμένο άλμπουμ της, το «Sometimes I sit and think, and sometimes I just sit», ήταν ακόμα καλύτερη. Προτάθηκε για Grammy καλύτερου νέου καλλιτέχνη και διάφορα άλλα μουσικά βραβεία, ενώ τη συνέκριναν με τον Bob Dylan. Αυτό της έφερε συνεργασίες με τον Kurt Vile, ενώ στην μπάντα της παίζουν σε περιοδείες οι δίδυμες Kim και Kelly Deal των Breeders. Δεν τα λες και λίγα όλα αυτά.

Δεν αισθάνεται διάσημη πάντως. «Η ζωή μου δεν έχει αλλάξει παρά ελάχιστα» αναφέρει. Η παιδική της ηλικία ήταν ανέμελη. Μεγάλωσε σε μια παραλία και με τον μεγαλύτερο της αδερφό είχαν μόνο ένα CD player και λίγα άλμπουμ, κυρίως Nirvana και Jimi Hendrix. Απέκτησε όμως μια εμμονή με τις κιθάρες. Η βασική της επιρροή δεν ήταν κάποιος διάσημος αλλά ένας γείτονάς της, ένας τύπος μεγαλύτερός της που έπαιζε μουσική και έμενε απέναντί της.

Courtney Barnett: μια άξια εκπρόσωπος της αναγέννησης του γυναικείου ροκ Facebook Twitter
Δεν αισθάνεται διάσημη πάντως. «Η ζωή μου δεν έχει αλλάξει παρά ελάχιστα» αναφέρει.


Η οικογένειά της πάντοτε υποστήριζε τις επιλογές της, ακόμα και όταν άλλαζε γνώμη, κάτι που γινόταν συχνά-πυκνά, όπως λέει. «Mε ενθάρρυναν να ακολουθώ τα όνειρά μου και νομίζω ότι είναι το πιο σημαντικό πράγμα για ένα παιδί. Ήμουν πολύ ονειροπόλα Διάβαζα πολύ και νομίζω ότι ζούσα σε έναν καταδικό μου κόσμο».


Καθώς μιλάμε, η φωνή της ακούγεται κάπως νυσταγμένη και μοιάζει να χάνεται συχνά στις σκέψεις της. Στο τελευταίο της άλμπουμ, το «Tell me how you really feel», που κυκλοφόρησε πέρσι, καταπιάνεται με την απογοήτευση για όσα συμβαίνουν τριγύρω της. Διάβασα κάπου ότι ήθελε να κάνει ένα πολιτικό άλμπουμ, αλλά κάπου στην πορεία άλλαξε γνώμη. «Παρεξήγησαν λίγο αυτά που είπα» μου εξηγεί. «Έγραφα παθιασμένα για όσα με ενοχλούσαν εκείνη την περίοδο, αλλά δεν μου έβγαιναν όπως τα ήθελα. Δεν μπορούσα να εκφράσω τον θυμό μου ή τη λύπη μου, έτσι έπρεπε να τα προσεγγίσω από μια διαφορετική οπτική ‒ η εμπάθεια δεν ήταν πολύ καλή επιλογή.

 

Courtney Barnett - Everybody Here Hates You (Official Video)

Είναι δύσκολο να βρεις τη σωστή ώρα να πεις αυτό που θέλεις, γι' αυτό ίσως μοιάζει πολιτικό το άλμπουμ, αλλά με διαφορετικό τρόπο. Πάντοτε χρειαζόμαστε πολιτικά τραγούδια για να εμπνέουν τον κόσμο και να δείχνουν ότι υπάρχουν άνθρωποι που εναντιώνονται σε καταστάσεις. Το πιο σημαντικό είναι να ενθαρρύνεις τον κόσμο που αισθάνεται τον ίδιο πόνο, την ίδια πίεση και απογοήτευση μ' εσένα, να τον κάνεις να νιώθει ότι δεν είναι μόνος και ότι έχει κι άλλους στο πλευρό του.

Υπάρχει αυτό το φρικτό μίσος παντού στον κόσμο, που μοιάζει πιο δυνατό από παλιότερα. Πρέπει να δεις πώς θα το αντιμετωπίσεις και πώς θα παραμείνεις θετικός. Συνειδητοποιώντας τι περνούν οι άνθρωποι τελευταία, αποκτάς ένα είδος ισορροπίας».

Info

Η Courtney Barnett θα εμφανιστεί στο Fuzz Live Music Club στις 16 Μαΐου με είσοδο 25-28 ευρώ. 

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νίκος Ζιώγαλας

Μουσική / Νίκος Ζιώγαλας: «Δεν ξέρεις ποτέ πώς θα τα φέρει η ζωή, να είσαι ευγενικός, να παλεύεις για την καλοσύνη»

Aπό πολύ νωρίς, η μουσική τον χτύπησε στο δόξα πατρί, μπήκε σε αυτό το τριπ και δεν βγήκε ποτέ. «Σαν star του σινεμά», «Πάρε με απόψε πάρε με», «Βασιλική», «Βέροια, Θεσσαλονίκη, Αθήνα», «Πέρασε η μπόρα» και για πολλά ακόμα τραγούδια ευθύνεται ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός που σήμερα αφηγείται τη ζωή του στη LifO
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαντόνα: «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω ακριβώς τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Χρόνια Πολλά Μαντόνα! / «Είμαι σκληρή, φιλόδοξη και ξέρω τι θέλω. Αν αυτό με κάνει σκύλα, δεν πειράζει»

Pop icon, μίλησε για το woman empowerment πριν υπάρξει καν ο όρος, gay icon, fashion icon, η απόλυτη σταρ, η πιο πετυχημένη γυναίκα μουσικός όλων των εποχών, όπως και να τη χαρακτηρίσει κανείς, είναι μία και μοναδική και ήρθε για να αλλάξει τα πάντα.
M. HULOT
«Love to love you baby»: Αυτό είναι το τραγούδι που γέννησε τη Disco

Μουσική / «Love to love you baby»: Το τραγούδι των 23 οργασμών που γέννησε τη Disco

Με 23 οργασμούς και τη βοήθεια του μάγου Τζόρτζιο Μορόντερ, η Ντόνα Σάμερ, μισό αιώνα πριν, εγκαινίασε επίσημα, με το επικό και ατελείωτα ερωτικό «Love to love you baby», την ντίσκο μουσική, ένα είδος που πολεμήθηκε λυσσαλέα λίγα χρόνια μετά την επέλασή του και κρατάει γερά μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
 Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Μουσική / Φεστιβάλ Ελάτειας: Κι αν έβρεξε μια μέρα, ποιος σταματάει τη μουσική;

Παρά την ακύρωση της πρώτης βραδιάς λόγω έντονης κακοκαιρίας, το 12ο Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας επέστρεψε δυναμικά, με τριήμερο ζωντανών εμφανίσεων, γεμάτο ενέργεια, συγκίνηση και αυθεντικές στιγμές κάτω από τα δέντρα του Αλωνιού.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Deadly Festivals

Μουσική / 9 φορές που το πάρτι μετατράπηκε σε εφιάλτη

Πάμε σε συναυλίες και φεστιβάλ για να περάσουμε καλά - δυστυχώς, αυτό δεν συμβαίνει πάντα. Πράξεις βίας που έχουν σημειωθεί σε διοργανώσεις σε όλο τον κόσμο αποδεικνύουν πως η ασφάλεια των συμμετεχόντων δεν μπορεί να είναι μια τεχνική υποσημείωση αλλά το θεμέλιο κάθε πολιτιστικής συγκέντρωσης.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μουσική / Η ηλεκτρονική μουσική δεν είναι απολιτίκ - ή τουλάχιστον δεν ήταν

Μέσα σε ένα παγκόσμιο σκηνικό βίας, πολέμων και γενοκτονιών, η ηλεκτρονική μουσική καλείται να ξαναβρεί τη χαμένη της τιμή, ανακτώντας τον άμεσο, ενωτικό και απελευθερωτικό της χαρακτήρα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ