H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα!

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
0

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Με ενδιαφέρει οτιδήποτε μπορεί να λειτουγήσει ως δίπολο σε κοινωνιολογικό επίπεδο: Υφαντική και κοσμοπολιτισμός. Εσωτερικό και εξωτερικό του σπιτιού. Η κουλτούρα της Αγγλίας που είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτή της Ελλάδας.
 

 

Όταν ακούς ότι μια γυναίκα ασχολείται με την τέχνη της υφαντικής, σου έρχεται στο νου συνήθως μια σεβάσμια γερόντισσα με ρυτίδες που αναδίδουν τη σοφία της ζωής, μια γυναίκα της παράδοσης με καταγωγή από την επαρχία όπου ο αργαλειός ακόμα δύναται να αποτελεί καθημερινή ενασχόληση που παράγει αριστουργήματα - για όσους τα εκτιμούν. Ποτέ δεν θα μπορούσα να φανταστώ πως μια νεαρή, όμορφη, σύγχρονη κοπέλα στα 20something της, με multi-culti καταβολές και θητεία στο εξωτερικό θα μπορούσε να αναγάγει την υφαντική σε μέσο προσωπικής έκφρασης και βασικό στοιχείο της καλλιτεχνικής της υπόσταστης.

  

Η Zoë Paul έχει καταγωγή από τη Νότιο Αφρική αλλά η δεσμοί της με τη μακρινή χώρα είναι χαλαροί και βασίζονται περισσότερο στο οικογενειακό της background, αν και η ίδια θα ήθελε κάποια στιγμή να επιστρέψει και να γνωρίσει περισσότερο τις ρίζες της. Μεγαλωμένη στα όμορφα Κύθηρα και σπουδαγμένη στην Αγγλία, μιλάει σπαστά ελληνικά εξαιτίας της σχεδόν νομαδικής της μετακίνησης με τους γονείς της ως παιδί και του γεγονότος ότι το socializing στην αθήναϊκή της καθημερινότητα δεν έχει ισχυρή παρουσία, αφού περνά πολλές ώρες απομονωμένη στο στούντιό της. Προτιμά να συζητήσουμε στη μητρική της γλώσσα γιατί όπως θα καταλάβω στη συνέχεια, η τέχνη της έχει πολύ συγκεκριμένα νοήματα που προτίθεται να εξηγήσει επακριβώς και θέλει να νιώθει σιγουριά για αυτό που λέει, όπως το λέει. Οι δικοί της μοιράζονται ανάμεσα στην Οξφόρδη όπου ο πατέρας της εργάζεται ως εικονογράφος στο Oxford University Press και στα Κύθηρα. Βρίσκεται εδώ και τρία χρόνια στην Αθήνα και καθημερινά πηγαίνει από το σπίτι της στον Κεραμεικό, στο μικρό της κοντά στη Βαρβάκειο για να δημιουργήσει. Η συστολή και η αισιοδοξία είναι κυρίαρχα στοιχεία της προσωπικότητάς της. Να μερικά από τα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που μου είπε, με αφορμή την παρουσίαση μέρους της δουλειάς της στο playroom της γκαλερί The Breeder.

Η έννοια της "πειραγμένης" φόρμας και της ιεαραρχίας υπάρχει σε όλες τις κραταιές δυνάμεις, στην κυβέρνηση, την ιατρική περίθαλψη, την αστυνομία. Υποτίθεται ότι υπάρχουν για να μας προστατεύουν αλλά αυτό το σχήμα είναι σχετικό, σπάει, μεταλλάσσεται συνεχώς και η δυναμική του είναι ρευστή.

Νιώθω μια ιδιαίτερη σύνδεση με την υφαντική. Μια γειτόνισσα στα Κύθηρα είχε κατσίκες και χρησιμοποιούσε το μαλλί τους για να υφαίνει κουβέρτες. Όταν πέθανε, η οικογένειά της χάρισε αυτές τις κουβέρτες στη μητέρα μου. Νομίζω πως αυτό ήταν το πρώτο σχετικό ερέθισμα που είχα. Η παράδοση, έτσι όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, είναι το στοιχείο εκείνο της κουλτούρας που κρατά τους ανθρώπους ενωμένους.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η ιδέα της φαλλοκρατίας απαντάται σε πολλές θρησκείες και φυλές. Δεν είμαι θρησκευόμενο άτομο αλλά με ενδιαφέρει ιδιαίτερα πώς αυτά τα θρησκευτικά μοτίβα ορίζουν και καθοδηγούν κοινωνίες ολόκληρες.

Σπούδασα υποκριτική στην Αθήνα και στη συνέχεια έφυγα για την Αγγλία για να διευρύνω τους ορίζοντές μου στην τέχνη. Το 2012, τελειώνοντας τις σπουδες μου στο Royal College of Art όπου είχα εξειδικευτεί στη γλυπτική, επέστρεψα στην Ελλάδα. Τότε δούλεψα πάνω στην πρώτη μου σειρά από υφαντά. Χρονικά συνέπεσε με την έξαρση της οικονομικής κρίσης και με τα όσα φριχτά συνέβαιναν καθημερινά στην πόλη τα οποία φυσικά επηρέαζαν την τέχνη μου.

Έχεις ένα σχήμα που το αντιλαμβάνεσαι ως κύκλο ή τρίγωνο, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Αυτό προσπαθώ να δείξω σε αυτά τα υφαντά. Ακόμα και το κάδρο τους που φαίνεται τετράγωνο, το πειράζω, του χαλάω τη μία πλευρά. Αυτή η έννοια της "πειραγμένης" φόρμας και της ιεαραρχίας υπάρχει σε όλες τις κραταιές δυνάμεις, στην κυβέρνηση, την ιατρική περίθαλψη, την αστυνομία. Υποτίθεται ότι υπάρχουν για να μας προστατεύουν αλλά αυτό το σχήμα είναι σχετικό, σπάει, μεταλλάσσεται συνεχώς και η δυναμική του είναι ρευστή. Έτσι έφτιαχνα αφηρημένες, σπασμένες φόρμες. Παράλληλα, όμως κάθε νήμα του υφαντού "αγκαλιάζει" τα υπόλοιπα. Έτσι η κοινωνία διατηρεί το σώμα της και επιβιώνει. Αυτή η σειρά έργων παίζει πολύ και με τις χειρονομίες. Έκανα έρευνα πάνω στη γλώσσα των χειρονομιών και βρήκα πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία για τον συμβολισμό τους και το πώς μεταδίδονταν από τον ένα πολιτισμό στον άλλο.

Η ιδέα της φαλλοκρατίας απαντάται σε πολλές θρησκείες και φυλές - ορθοδοξία, ιουδαϊσμό, βουδισμό, ινδουισμό. Δεν είμαι θρησκευόμενο άτομο αλλά με ενδιαφέρει ιδιαίτερα πώς αυτά τα θρησκευτικά μοτίβα ορίζουν και καθοδηγούν κοινωνίες ολόκληρες. Θρησκεία και κυβέρνηση - πάλι επανερχόμαστε στο ζήτημα της ιεραρχίας, στο πώς συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων άγονται και φέρονται από τη θρησκεία και στο πώς η παράδοση εκτός από το να ενώνει μπορεί και να χωρίζει τους ανθρώπους. Εστιάζοντας όμως στα αρνητικά, μιλάς παράλληλα και για τα θετικά.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η Αθήνα κατά τη διάρκεια της απουσίας μου έγινε πιο καθαρή και ανοιχτή πόλη, ενώ βρίσκω τους ανθρώπους πιο χαλαρούς. Η καλλιτεχνική ελευθερία στην Ελλάδα είναι απεριόριστη. Δεν θα με κρίνουν, δεν με περιορίζει κανείς εδώ. Άσε που εδώ δεν νιώθω την ανάγκη να τρέχω κάθε βράδυ και σε άλλα εγκαίνια.

Ονόμασα αυτό το έργο με τις πήλινες χάντρες "Μια κατσίκα που τη λένε Ερμή". Το μοτίβο του είναι μινωικό και ο πηλός είναι από την παραλία της Παλαιόπολης στα Κύθηρα. Ο Ερμής ήταν θεός του ταξιδιού. Υπάρχει παράλληλα και η αναφορά στο ομώνυμο brand. Πάντα ήθελα να έχω ένα λευκό κατσικάκι και να το ονομάσω Ερμή. Όσο το σκέφτομαι όμως συνειδητοποιώ ότι κάτι τέτοιο θα ήταν τεράστια πολυτέλεια για μένα. Θα έπρεπε είτε να παρατήσω τα πάντα, τη ζωή που κάνω, ή να γίνω απίστευτα πλούσια ώστε να μπορώ να έχω ένα τεράστιο σπίτι με τους αντίστοιχους εξωτερικούς χώρους για να ζήσει ένα κατσικάκι. Αντίστοιχα, αν είσαι πλούσιος μπορείς να αγοράζεις οργανικά προϊόντα, στα οποία έχεις πρόσβαση μόνο αν ζεις στην εξοχή.

Η κάθε αντίθεση μάλλον είναι κινητήριος δύναμη στη δουλειά μου. Με ενδιαφέρει οτιδήποτε μπορεί να λειτουγήσει ως δίπολο σε κοινωνιολογικό επίπεδο: Υφαντική και κοσμοπολιτισμός. Εσωτερικό και εξωτερικό του σπιτιού. Η κουλτούρα της Αγγλίας που είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτή της Ελλάδας. Το πόσο θερμοί είναι οι άνθρωποι από την αρχή μιας γνωριμίας εδώ στην Ελλάδα, το πόσο ψυχροί είναι αντίστοιχα στην Αγγλία και το πώς επέρχεται η εκάστοτε κλιμάκωση και ισορροπία στη συνέχεια. Άλλο στοιχείο που με αφορά είναι η διασπορά, η ανθρωπολογική κίνηση των λαών από ένα σημείο του χάρτη σε ένα άλλο. Οι Έλληνες κουβαλούσαν πάντα τα υφαντά μαζί τους σε αυτές τις μετακινήσεις, ως ένα ιδιωτικό στοιχείο που εκφράζει τις ρίζες τους.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η παράδοση, έτσι όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, είναι το στοιχείο εκείνο της κουλτούρας που κρατά τους ανθρώπους ενωμένους.

Αυτή την περίοδο δουλεύω για ένα πρότζεκτ που θα παρουσιαστεί στη Γαλλία, λίγο πιο έξω από το Παρίσι. Φτιάχνω μια μεγάλη κουρτίνα από φύλλα μπρούτζου. Πρέπει να κόψω με λέιζερ όλα αυτά τα φύλλα, οπότε παρακολουθώ τα αντίστοιχα εργαστήρια για να μυηθώ στη διαδικασία. Η καθημερινότητά μου περιλαμβάνει ερευνα και διάβασμα στο σπίτι και δουλειά στο στούντιο.

Γύρισα στην Ελλάδα γιατί δεν μου αρέσει η Αγγλία. Αισθάνομαι πολύ πιο άνετα στο χωριό μου στα Κύθηρα παρά στο Λονδίνο ή την Οξφόρδη. Αγαπώ την Αθήνα, τις βόλτες στις industrial ζώνες της Πέτρου Ράλλη και της Ιεράς Οδού, τον Κεραμεικό και τα κτίριά του. Η Αθήνα κατά τη διάρκεια της απουσίας μου έγινε πιο καθαρή και ανοιχτή πόλη, ενώ βρίσκω τους ανθρώπους πιο χαλαρούς. Νιώθω ότι η κρίση μας έχει ενώσει κατά κάποιο. Η καλλιτεχνική ελευθερία στην Ελλάδα είναι απεριόριστη. Δεν θα με κρίνουν, δεν με περιορίζει κανείς εδώ. Στο Παρίσι, ας πούμε, που έμεινα για ένα χρόνο δεν ήταν έτσι. Άσε που εδώ δεν νιώθω την ανάγκη να τρέχω κάθε βράδυ και σε άλλα εγκαίνια. Μπορώ και αξιοποιώ πιο δημιουργικά τον χρόνο μου.

Info

Μπορείτε να δείτε μερικά από τα έργα της Zoë Paul στο playroom της γκαλερί The Breeder (Ιάσωνος 45, 210 3317527, thebreedersystem.com) μέχρι τις 29/5.

Τα υπόλοιπα στο site της.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM