H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα!

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
0

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Με ενδιαφέρει οτιδήποτε μπορεί να λειτουγήσει ως δίπολο σε κοινωνιολογικό επίπεδο: Υφαντική και κοσμοπολιτισμός. Εσωτερικό και εξωτερικό του σπιτιού. Η κουλτούρα της Αγγλίας που είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτή της Ελλάδας.
 

 

Όταν ακούς ότι μια γυναίκα ασχολείται με την τέχνη της υφαντικής, σου έρχεται στο νου συνήθως μια σεβάσμια γερόντισσα με ρυτίδες που αναδίδουν τη σοφία της ζωής, μια γυναίκα της παράδοσης με καταγωγή από την επαρχία όπου ο αργαλειός ακόμα δύναται να αποτελεί καθημερινή ενασχόληση που παράγει αριστουργήματα - για όσους τα εκτιμούν. Ποτέ δεν θα μπορούσα να φανταστώ πως μια νεαρή, όμορφη, σύγχρονη κοπέλα στα 20something της, με multi-culti καταβολές και θητεία στο εξωτερικό θα μπορούσε να αναγάγει την υφαντική σε μέσο προσωπικής έκφρασης και βασικό στοιχείο της καλλιτεχνικής της υπόσταστης.

  

Η Zoë Paul έχει καταγωγή από τη Νότιο Αφρική αλλά η δεσμοί της με τη μακρινή χώρα είναι χαλαροί και βασίζονται περισσότερο στο οικογενειακό της background, αν και η ίδια θα ήθελε κάποια στιγμή να επιστρέψει και να γνωρίσει περισσότερο τις ρίζες της. Μεγαλωμένη στα όμορφα Κύθηρα και σπουδαγμένη στην Αγγλία, μιλάει σπαστά ελληνικά εξαιτίας της σχεδόν νομαδικής της μετακίνησης με τους γονείς της ως παιδί και του γεγονότος ότι το socializing στην αθήναϊκή της καθημερινότητα δεν έχει ισχυρή παρουσία, αφού περνά πολλές ώρες απομονωμένη στο στούντιό της. Προτιμά να συζητήσουμε στη μητρική της γλώσσα γιατί όπως θα καταλάβω στη συνέχεια, η τέχνη της έχει πολύ συγκεκριμένα νοήματα που προτίθεται να εξηγήσει επακριβώς και θέλει να νιώθει σιγουριά για αυτό που λέει, όπως το λέει. Οι δικοί της μοιράζονται ανάμεσα στην Οξφόρδη όπου ο πατέρας της εργάζεται ως εικονογράφος στο Oxford University Press και στα Κύθηρα. Βρίσκεται εδώ και τρία χρόνια στην Αθήνα και καθημερινά πηγαίνει από το σπίτι της στον Κεραμεικό, στο μικρό της κοντά στη Βαρβάκειο για να δημιουργήσει. Η συστολή και η αισιοδοξία είναι κυρίαρχα στοιχεία της προσωπικότητάς της. Να μερικά από τα πολύ ενδιαφέροντα πράγματα που μου είπε, με αφορμή την παρουσίαση μέρους της δουλειάς της στο playroom της γκαλερί The Breeder.

Η έννοια της "πειραγμένης" φόρμας και της ιεαραρχίας υπάρχει σε όλες τις κραταιές δυνάμεις, στην κυβέρνηση, την ιατρική περίθαλψη, την αστυνομία. Υποτίθεται ότι υπάρχουν για να μας προστατεύουν αλλά αυτό το σχήμα είναι σχετικό, σπάει, μεταλλάσσεται συνεχώς και η δυναμική του είναι ρευστή.

Νιώθω μια ιδιαίτερη σύνδεση με την υφαντική. Μια γειτόνισσα στα Κύθηρα είχε κατσίκες και χρησιμοποιούσε το μαλλί τους για να υφαίνει κουβέρτες. Όταν πέθανε, η οικογένειά της χάρισε αυτές τις κουβέρτες στη μητέρα μου. Νομίζω πως αυτό ήταν το πρώτο σχετικό ερέθισμα που είχα. Η παράδοση, έτσι όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, είναι το στοιχείο εκείνο της κουλτούρας που κρατά τους ανθρώπους ενωμένους.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η ιδέα της φαλλοκρατίας απαντάται σε πολλές θρησκείες και φυλές. Δεν είμαι θρησκευόμενο άτομο αλλά με ενδιαφέρει ιδιαίτερα πώς αυτά τα θρησκευτικά μοτίβα ορίζουν και καθοδηγούν κοινωνίες ολόκληρες.

Σπούδασα υποκριτική στην Αθήνα και στη συνέχεια έφυγα για την Αγγλία για να διευρύνω τους ορίζοντές μου στην τέχνη. Το 2012, τελειώνοντας τις σπουδες μου στο Royal College of Art όπου είχα εξειδικευτεί στη γλυπτική, επέστρεψα στην Ελλάδα. Τότε δούλεψα πάνω στην πρώτη μου σειρά από υφαντά. Χρονικά συνέπεσε με την έξαρση της οικονομικής κρίσης και με τα όσα φριχτά συνέβαιναν καθημερινά στην πόλη τα οποία φυσικά επηρέαζαν την τέχνη μου.

Έχεις ένα σχήμα που το αντιλαμβάνεσαι ως κύκλο ή τρίγωνο, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Αυτό προσπαθώ να δείξω σε αυτά τα υφαντά. Ακόμα και το κάδρο τους που φαίνεται τετράγωνο, το πειράζω, του χαλάω τη μία πλευρά. Αυτή η έννοια της "πειραγμένης" φόρμας και της ιεαραρχίας υπάρχει σε όλες τις κραταιές δυνάμεις, στην κυβέρνηση, την ιατρική περίθαλψη, την αστυνομία. Υποτίθεται ότι υπάρχουν για να μας προστατεύουν αλλά αυτό το σχήμα είναι σχετικό, σπάει, μεταλλάσσεται συνεχώς και η δυναμική του είναι ρευστή. Έτσι έφτιαχνα αφηρημένες, σπασμένες φόρμες. Παράλληλα, όμως κάθε νήμα του υφαντού "αγκαλιάζει" τα υπόλοιπα. Έτσι η κοινωνία διατηρεί το σώμα της και επιβιώνει. Αυτή η σειρά έργων παίζει πολύ και με τις χειρονομίες. Έκανα έρευνα πάνω στη γλώσσα των χειρονομιών και βρήκα πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία για τον συμβολισμό τους και το πώς μεταδίδονταν από τον ένα πολιτισμό στον άλλο.

Η ιδέα της φαλλοκρατίας απαντάται σε πολλές θρησκείες και φυλές - ορθοδοξία, ιουδαϊσμό, βουδισμό, ινδουισμό. Δεν είμαι θρησκευόμενο άτομο αλλά με ενδιαφέρει ιδιαίτερα πώς αυτά τα θρησκευτικά μοτίβα ορίζουν και καθοδηγούν κοινωνίες ολόκληρες. Θρησκεία και κυβέρνηση - πάλι επανερχόμαστε στο ζήτημα της ιεραρχίας, στο πώς συγκεκριμένες ομάδες ανθρώπων άγονται και φέρονται από τη θρησκεία και στο πώς η παράδοση εκτός από το να ενώνει μπορεί και να χωρίζει τους ανθρώπους. Εστιάζοντας όμως στα αρνητικά, μιλάς παράλληλα και για τα θετικά.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η Αθήνα κατά τη διάρκεια της απουσίας μου έγινε πιο καθαρή και ανοιχτή πόλη, ενώ βρίσκω τους ανθρώπους πιο χαλαρούς. Η καλλιτεχνική ελευθερία στην Ελλάδα είναι απεριόριστη. Δεν θα με κρίνουν, δεν με περιορίζει κανείς εδώ. Άσε που εδώ δεν νιώθω την ανάγκη να τρέχω κάθε βράδυ και σε άλλα εγκαίνια.

Ονόμασα αυτό το έργο με τις πήλινες χάντρες "Μια κατσίκα που τη λένε Ερμή". Το μοτίβο του είναι μινωικό και ο πηλός είναι από την παραλία της Παλαιόπολης στα Κύθηρα. Ο Ερμής ήταν θεός του ταξιδιού. Υπάρχει παράλληλα και η αναφορά στο ομώνυμο brand. Πάντα ήθελα να έχω ένα λευκό κατσικάκι και να το ονομάσω Ερμή. Όσο το σκέφτομαι όμως συνειδητοποιώ ότι κάτι τέτοιο θα ήταν τεράστια πολυτέλεια για μένα. Θα έπρεπε είτε να παρατήσω τα πάντα, τη ζωή που κάνω, ή να γίνω απίστευτα πλούσια ώστε να μπορώ να έχω ένα τεράστιο σπίτι με τους αντίστοιχους εξωτερικούς χώρους για να ζήσει ένα κατσικάκι. Αντίστοιχα, αν είσαι πλούσιος μπορείς να αγοράζεις οργανικά προϊόντα, στα οποία έχεις πρόσβαση μόνο αν ζεις στην εξοχή.

Η κάθε αντίθεση μάλλον είναι κινητήριος δύναμη στη δουλειά μου. Με ενδιαφέρει οτιδήποτε μπορεί να λειτουγήσει ως δίπολο σε κοινωνιολογικό επίπεδο: Υφαντική και κοσμοπολιτισμός. Εσωτερικό και εξωτερικό του σπιτιού. Η κουλτούρα της Αγγλίας που είναι εκ διαμέτρου αντίθετη από αυτή της Ελλάδας. Το πόσο θερμοί είναι οι άνθρωποι από την αρχή μιας γνωριμίας εδώ στην Ελλάδα, το πόσο ψυχροί είναι αντίστοιχα στην Αγγλία και το πώς επέρχεται η εκάστοτε κλιμάκωση και ισορροπία στη συνέχεια. Άλλο στοιχείο που με αφορά είναι η διασπορά, η ανθρωπολογική κίνηση των λαών από ένα σημείο του χάρτη σε ένα άλλο. Οι Έλληνες κουβαλούσαν πάντα τα υφαντά μαζί τους σε αυτές τις μετακινήσεις, ως ένα ιδιωτικό στοιχείο που εκφράζει τις ρίζες τους.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
Η παράδοση, έτσι όπως την αντιλαμβάνομαι εγώ, είναι το στοιχείο εκείνο της κουλτούρας που κρατά τους ανθρώπους ενωμένους.

Αυτή την περίοδο δουλεύω για ένα πρότζεκτ που θα παρουσιαστεί στη Γαλλία, λίγο πιο έξω από το Παρίσι. Φτιάχνω μια μεγάλη κουρτίνα από φύλλα μπρούτζου. Πρέπει να κόψω με λέιζερ όλα αυτά τα φύλλα, οπότε παρακολουθώ τα αντίστοιχα εργαστήρια για να μυηθώ στη διαδικασία. Η καθημερινότητά μου περιλαμβάνει ερευνα και διάβασμα στο σπίτι και δουλειά στο στούντιο.

Γύρισα στην Ελλάδα γιατί δεν μου αρέσει η Αγγλία. Αισθάνομαι πολύ πιο άνετα στο χωριό μου στα Κύθηρα παρά στο Λονδίνο ή την Οξφόρδη. Αγαπώ την Αθήνα, τις βόλτες στις industrial ζώνες της Πέτρου Ράλλη και της Ιεράς Οδού, τον Κεραμεικό και τα κτίριά του. Η Αθήνα κατά τη διάρκεια της απουσίας μου έγινε πιο καθαρή και ανοιχτή πόλη, ενώ βρίσκω τους ανθρώπους πιο χαλαρούς. Νιώθω ότι η κρίση μας έχει ενώσει κατά κάποιο. Η καλλιτεχνική ελευθερία στην Ελλάδα είναι απεριόριστη. Δεν θα με κρίνουν, δεν με περιορίζει κανείς εδώ. Στο Παρίσι, ας πούμε, που έμεινα για ένα χρόνο δεν ήταν έτσι. Άσε που εδώ δεν νιώθω την ανάγκη να τρέχω κάθε βράδυ και σε άλλα εγκαίνια. Μπορώ και αξιοποιώ πιο δημιουργικά τον χρόνο μου.

Info

Μπορείτε να δείτε μερικά από τα έργα της Zoë Paul στο playroom της γκαλερί The Breeder (Ιάσωνος 45, 210 3317527, thebreedersystem.com) μέχρι τις 29/5.

Τα υπόλοιπα στο site της.

H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
H νοτιοαφρικάνα Zoë Paul που μεγάλωσε στα Κύθηρα είναι μια πολύ ταλαντούχα υφάντρα! Facebook Twitter
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Εικαστικά / Γύζης, Παρθένης, Τσαρούχης σε μια εξαιρετική έκθεση στα Χανιά

Η έκθεση «Διαδρομές στην τέχνη. Έργα από τη Συλλογή της Τράπεζας της Ελλάδος» στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων ξεδιπλώνει 150 χρόνια εικαστικής δημιουργίας μέσα από 99 έργα εμβληματικών και σύγχρονων δημιουργών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μέσα στο εργαστήριο του Χριστόφορου Κατσαδιώτη 

Εικαστικά / Ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης αναδεικνύει το άχρηστο σε τέχνη

Το εργαστήριο του χαράκτη, όπου ξεδιπλώνεται ένα σύμπαν βγαλμένο από κάποιο σκοτεινό παραμύθι, μεταφέρεται προσωρινά σε μια σχεδόν κρυμμένη αίθουσα του μουσείου Μπενάκη, στην οδό Πειραιώς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ