Από τον Monet στον Warhol: Τρεις γενιές, μια συλλογή, ένα ταξίδι στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης
Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή
Η έκθεση φέρνει στην Αθήνα 83 αριστουργήματα, υπογεγραμμένα από 45 κορυφαίους εκπροσώπους της νεότερης και σύγχρονης τέχνης, μέρος μιας από τις σημαντικότερες συλλογές διεθνώς.
Ένα εικαστικό πανόραμα μεγάλης πνοής που καλύπτει περισσότερα από 12 καλλιτεχνικά ρεύματα, ανασυνθέτοντας μέσα από έναν συναρπαστικό διάλογο έργων την ιστορία της ζωγραφικής, από τον ιμπρεσιονισμό έως τις πιο πρόσφατες τάσεις του μεταμοντερνισμού.
Αντιπροσωπευτικά έργα εμβληματικών καλλιτεχνών από τα τέλη του 19ου και του 20ού αιώνα που σημάδεψαν τις πιο καθοριστικές στιγμές της τέχνης των τελευταίων 130 και πλέον ετών, από τον ιμπρεσιονισμό έως την pop art, αλλά και άγνωστα στο ευρύτερο κοινό έργα σπουδαίων δημιουργών, που διάφορες συγκυρίες τούς τοποθέτησαν στις παρυφές της ιστορίας.
Πρωτόλεια - Από την πρώτη γραφή στο ώριμο έργο
Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Οδού Πειραιώς
Η έκθεση διερευνά τα πρώιμα έργα έντεκα εμβληματικών Ελλήνων καλλιτεχνών, των Βασιλείου, Χατζηκυριάκου-Γκίκα, Τσαρούχη, Μόραλη, Τάσσου, Κατράκη, Σπυρόπουλου, Κοντόπουλου, Μυταρά, Γαΐτη και της Χρύσας Ρωμανού. Έργα σπάνια, σε κάποιες περιπτώσεις εντελώς άγνωστα, τα οποία αντανακλούν μια ολόκληρη εποχή από τη δεκαετία του 1920 έως και τις αρχές του 21ου αιώνα ενώ αναδεικνύονται τα πρώτα δημιουργικά και εκφραστικά στοιχεία των επιλεγμένων εικαστικών. Σε αντίθεση με έργα της ωριμότητάς τους λίγο πριν από την κορύφωση του έργου τους, η σημαντική αυτή έκθεση έρχεται να αποκαλύψει και να φωτίσει την πορεία καλλιτεχνών που με τον έναν ή τον άλλον τρόπο καθόρισαν την αισθητική ταυτότητα της Ελλάδας.
Παναγιώτης Τέτσης: Η εμμονή του βλέμματος
Εθνική Πινακοθήκη - Κεντρικό Κτίριο
Τελευταία ευκαιρία, καθώς σύντομα ολοκληρώνει τον κύκλο της, να δούμε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση αφιερωμένη στο έργο του ζωγράφου, χαράκτη, δασκάλου, ακαδημαϊκού Παναγιώτη Τέτση που φιλοξενεί η Εθνική Πινακοθήκη με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του. Περιλαμβάνονται πίνακες, μελάνια, χαρακτικά, ακουαρέλες, συνολικά 160 έργα, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων προέρχεται από τις δωρεές του ίδιου του καλλιτέχνη στην Εθνική Πινακοθήκη από το 1997 μέχρι το 2015, καθώς και από 64 έργα συλλογών, θεσμικών και ιδιωτικών. Παρουσιάζονται οι γνωστές και «εμμονικές» θεματικές του ενότητες, οι ποδοσφαιριστές, οι κήποι, οι μπαλκονόπορτες, οι καρέκλες, τα ναυπηγεία, τα τοπία της Σίφνου, η λαϊκή αγορά, τα τραπέζια, τα τοπία της Ύδρας, οι βάρκες, οι θάλασσες, πορτρέτα φίλων, νεκρές φύσεις, τα πεύκα και τέλος τα βράχια της Ύδρας.
Λίλα Ντε Νόμπιλι, Υλικά ονείρων: Θέατρο - Όπερα - Ζωγραφική. Από τη Συλλογή του Ερρίκου Σοφρά
Η άλλη Αρκαδία
Ένα αναπάντεχο homage στη σπουδαία σκηνογράφο και ενδυματολόγο του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα Λίλα Ντε Νόμπιλι (1916-2002), συνεργάτιδα στο θέατρο και στην όπερα σκηνοθετών όπως ο Βισκόντι, ο Ρουλό, ο Τζεφιρέλι και ο Πίτερ Χολ. Υπέγραψε τα σκηνικά και τα κοστούμια ιστορικών παραστάσεων με πρωταγωνίστριες τη Μαρία Κάλλας, την Εντίθ Πιάφ, την Ίνγκριντ Μπέργκμαν, την Όντρεϊ Χέπμπορν κ.ά. Η έκθεση παρουσιάζει τη συλλογή του Ερρίκου Σοφρά, αφοσιωμένου μελετητή και συλλέκτη του έργου της, η οποία αποτελείται από μακέτες σκηνικών και κουστουμιών, ζωγραφικά έργα, σχέδια, αλλά και παραβάν μεγάλων διαστάσεων.
Νίκι ντε Σαν Φαλ: Από τις σκοποβολές στην ελευθερία
MOMus - Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Με αφετηρία τη συλλογή του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Θεσσαλονίκης, δωρεά του οραματιστή συλλέκτη και εμπόρου τέχνης Αλέξανδρου Ιόλα αλλά και της ίδιας της καλλιτέχνιδας, η Αθήνα υποδέχεται την πρώτη έκθεση στην Ελλάδα αφιερωμένη στη Νίκι ντε Σαν Φαλ (Nεϊγί σιρ Σεν, 1930 - Καλιφόρνια, 2002), μία από τις πιο εμβληματικές και αφοπλιστικά ελεύθερες καλλιτέχνιδες του 20ού αιώνα, τη δημιουργό που μετέτρεψε τον θυμό, τον πόνο και την οργή σε εκρήξεις χρώματος, σε μια διαρκή γιορτή ζωής, φαντασίας και αναγέννησης. Μια μαχητική γυναίκα που διέσχισε ατρόμητα τα όρια της καλλιτεχνικής έκφρασης και βρήκε λύτρωση μέσα στην τέχνη καταθέτοντας μερικές από τις πιο τολμηρές καλλιτεχνικές χειρονομίες. Το έργο της, σκοτεινό και χαρούμενο, σύνθετο και παιγνιώδες, φαινομενικά «αθώο» και ταυτόχρονα «επικίνδυνο», αμφισβήτησε τους θεσμούς και την πατριαρχία όσο λίγες της γενιάς της.
Why Look at Animals? Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Μία επικών διαστάσεων έκθεση με τη συμμετοχή περισσότερων από 60 καλλιτεχνών από 25 χώρες (Ευρώπη, Ασία, Αφρική, Αμερική) και με πάνω από 200 έργα να καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και την πρώτη μεγάλη με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς. Πηγή έμπνευσης και αφετηρία της πολυετούς έρευνας για τη δημιουργία αυτής της έκθεσης αποτελεί το δημοσιευμένο το 1980 και εξαιρετικά́ επιδραστικό ομότιτλο βιβλίο του Τζον Μπέρτζερ, που διερευνά τη σχέση ανθρώπου και ζώων στη σύγχρονη εποχή αποκαλύπτοντας τους τρόπους με τους οποίους τα ζώα έχουν περιθωριοποιηθεί και κακοποιηθεί στις ανθρώπινες κοινωνίες.
Γιούργκεν Τέλερ: Υou are invited
Onassis Ready
Μια αναδρομική έκθεση του διάσημου, κυρίως από τα editorial μόδας μεγάλων διεθνών εντύπων, φωτογράφου Γιούργκεν Τέλερ στον νέο χώρο του Ιδρύματος Ωνάση στον Άγιο Ιωάννη Ρέντη. Πολλαπλές θεματικές σειρές, μεμονωμένα έργα και πολυάριθμα βίντεο που συνδυάζουν επιλογές από προηγούμενες εκθέσεις του με νέες, αδημοσίευτες εικόνες που εκτείνονται από τη δεκαετία του 1990 έως σήμερα. Ένας ευρηματικός διάλογος γύρω από τις διαρκώς μεταβαλλόμενες διαδρομές έμπνευσης και δημιουργικής εξερεύνησης που διατρέχουν το έργο του καλλιτέχνη στην πιο εκτενή ατομική του έκθεση μέχρι σήμερα στην Ελλάδα. Ρεαλιστής, ποιητής, λαμπερός, βλάσφημος, ευφάνταστος, σκληρός, αγνός και κυνικός, ο φωτογράφος των μεγάλων αντιθέσεων σε μια γόνιμη αντιπαράθεση του δημιουργικού του παρελθόντος με το ώριμο βλέμμα τού σήμερα.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Γιούργκεν Τέλερ: Υou are invited» εδώ.
Ρότζερ Μπάλεν: Shadows of the mind
Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138
Αναδρομική έκθεση του σημαντικού Αμερικανού φωτογράφου, μόνιμα εγκαταστημένου στη Νότια Αφρική, η οποία περιλαμβάνει έργα από τις διασημότερες φωτογραφικές σειρές της δημιουργικής του διαδρομής. Αντιπροσωπευτικά δείγματα από το τεκμηριωτικό ύφος των παλαιότερων έργων του μέχρι τη δημιουργία του ψυχολογικού θεάτρου που έγινε το επίκεντρο του έργου του από τις αρχές του 2000, και την πρόσφατη εξέλιξη του έγχρωμου ύφους Ballenesque. Η έκθεση αποκαλύπτει την ιδιότυπη ικανότητα του Μπάλεν να μετασχηματίζει μια εικόνα πέρα από τα όρια της αφηγηματικότητας του μέσου, καθώς και το ενδιαφέρον του για το κοινωνικό περιθώριο. Οι πρακτικές του αποσταθεροποιούν τη μοναδικότητα της φωτογραφίας καθώς ενσωματώνει ζωγραφική, σχέδιο, εγκατάσταση και βίντεο.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Shadows of the mind» εδώ.
Κυριάκος Μορταράκος: Αναδρομή
Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Η έκθεση περιλαμβάνει πάνω από 150 έργα, διαρθρωμένα σε θεματικές ενότητες, εκκινώντας από την περίοδο σπουδών του καλλιτέχνη στην ΑΣΚΤ και καλύπτοντας όλες τις περιόδους της καλλιτεχνικής του παραγωγής. Συμπληρωματικά παρουσιάζονται αρχειακό υλικό (έντυπο, ψηφιακό, αναλογικό), εγκαταστάσεις και περιβάλλοντα. Ένα ιδιότυπο, προσωπικό εικαστικό σύμπαν, όπου ο γραπτός λόγος συχνά υποκαθιστά την εικόνα με μια προκλητική αφαίρεση της ζωγραφικής αφήγησης και την ένταξη στη ζωγραφική επιφάνεια «χειρόγραφων» σημειώσεων, αριθμών και αντικειμένων. Ζητήματα υπαρξιακά, όπως ο χρόνος, η υπόμνηση, η απώλεια, η φθορά, αλλά και καλλιτεχνικά, όπως είναι οι πρακτικές αναπαράστασης, το πεδίο, ο ρόλος και ο λόγος της ζωγραφικής σήμερα, έργα του λειτουργούν ως σελίδες ενός προσωπικού ημερολογίου, ως ένα κοινοποιημένο ιδιωτικό αρχείο μνήμης.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «ΑΝΑΔΡΟΜΗ» εδώ.
Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς
Ελληνοαμερικανική Ένωση
Μία έκθεση που συνδυάζει το θέατρο με την τέχνη. Τα έργα και οι ημέρες του μεγάλου Έλληνα, του διεθνώς αναγνωρισμένου ιδιοσυγκρασιακού σκηνοθέτη του θεάτρου Ανδρέα Βουτσινά, με τη σαρωτική προσωπικότητα και την εμπρηστική εξωστρέφεια, που συνεργάστηκε με ιερά τέρατα, που διδάχτηκε από σπουδαίους δασκάλους και που με τη σειρά του μεταλαμπάδευσε τις γνώσεις και τις εμπειρίες του σε γενιές Ελλήνων και ξένων ηθοποιών. Ένα πανόραμα μνήμης, προσωπικών τεκμηρίων, υψηλής τέχνης αλλά και εφήμερων αντικειμένων μέσα από το οποίο ξεχωρίζουν πορτρέτα του από τον Τσαρούχη, την Ντε Νόμπιλι, τον Φασιανό, τον Σάμιο και πολλούς άλλους, παράλληλα με θεατρικές μακέτες, ιστορικές αφίσες, φωτογραφίες και σπάνιες εκδόσεις με αφιερώσεις διεθνών προσωπικοτήτων.
Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» εδώ.
Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.