Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
0
 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
O Faggiano και οι γιοί του την περίοδο της ανασκαφής

Το μόνο που ήθελε ο Luciano Faggiano όταν αγόρασε το κτίριο στη Via Ascanio Grandi 65 στο Λέτσε ήταν να ανοίξει τρατορία. Το μόνο πρόβλημα ήταν η τουαλέτα. Σύμφωνα με το νόμο έπρεπε να υπάρχει σχέδιο της αποχέτευσης. Έτσι ο κ. Faggiano, «στρατολόγησε» τους δυο γιούς του για να τον βοηθήσουν να σκάψει μια τάφρο και να διερευνήσει τις συνδέσεις της αποχέτευσης. Επίσης να βρει σε ποιό σημείο υπήρχε σπασμένη σωλήνα. Ο ίδιος προέβλεψε ότι η δουλειά αυτή θα κρατούσε μια εβδομάδα.

 

Αλλά έπεσε κάπως έξω στους υπολογισμούς του. Η αναζήτησή του για σωλήνα αποχέτευσης,  η οποία ξεκίνησε το 2000, έγινε μια οικογενειακή εμμονή και μια ιστορία γεμάτη απίστευτες ανακαλύψεις. Αποκαλύφθηκαν τα ίχνη ενός ολόκληρου κόσμου: ένας τάφος του 7ου π.Χ. αιώνα, μια ρωμαϊκή σιταποθήκη, ένα παρεκκλήσι Φραγκισκανών και χαρακτικά από Ναΐτες ιππότες. Η τρατορία του μετατράπηκε στην ουσία σε ένα μουσείο με λείψανα που διατρέχουν πολλές περιόδους της ιστορίας, μέσα σε υπόγειους διαδρόμους και πολλά δωμάτια.

Η αναζήτησή του ιδιοκτήτη μιας τρατορίας για τη σωλήνα της αποχέτευσης, έγινε μια οικογενειακή εμμονή και μια ιστορία γεμάτη απίστευτες ανακαλύψεις. Αποκαλύφθηκαν τα ίχνη ενός ολόκληρου κόσμου: ένας τάφος του 7ου π.Χ. αιώνα, μια ρωμαϊκή σιταποθήκη, ένα παρεκκλήσι Φραγκισκανών και χαρακτικά από Ναΐτες ιππότες.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
O Faggiano και οι γιοί του την περίοδο της ανασκαφής

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Ευρήματα των ανασκαφών

Η Ιταλία είναι μια κοιτίδα της ιστορίας με αυτοκρατορίες και αρχαίους πολιτισμούς χτισμένοι ο ένας πάνω στα απομεινάρια του προηγούμενου "σαν στρώσεις κέικ". Οι αγρότες στις γύρω περιοχές εξακολουθούν να ξεθάβουν δείγματα της ετρουσκικής κεραμικής ενώ οργώνουν τα χωράφια τους. Σε όλους άλλωστε είναι γνωστό ότι εξαιτίας του υπόγειου πλούτου εδώ και χρόνια παρεμποδίζονται ακόμα και τα σχέδια του υπόγειου μετρό της Ρώμης. Το Λέτσε έχει υπάρξει ένα κρίσιμο σταυροδρόμι της Μεσογείου. Στη «φτέρνα» της Ιταλίας, ήταν ένα μέρος περιζήτητο για τους εισβολείς. Έλληνες, Ρωμαίοι, Οθωμανοί, Νορμανδοί, Λομβαρδοί άφησαν το αποτύπωμά τους. Για αιώνες μια μαρμάρινη στήλη του πολιούχου του Λέτσε Sant'Oronzo, βρισκόταν στην κεντρική πλατεία της πόλης μέχρις ότου ανακαλυφθεί ένα ρωμαϊκό αμφιθέατρο ακριβώς από κάτω. Το άγαλμα μεταφέρθηκε ώστε να μπορεί να ανασκαφεί το αμφιθέατρο.

Ο ιστορικός και συγγραφέας Mario De Marco, που ασχολείται με το Λέτσε, σημειώνει ότι σύμφωνα με το μύθο τα πρώτα «στρώματα» της πόλης είναι από τα ομηρικά χρόνια, ενώ παράλληλα τονίζει το πόσο δελεαστική ήταν η πόλη για τους εισβολείς με την προοπτική της λεηλασίας. "Κάθε ένας από αυτούς τους πληθυσμούς ήρθε και άφησε ένα ίχνος", συμπληρώνει.

Ο Severo Martini, ένα μέλος του Δημοτικού Συμβουλίου, δήλωσε ότι τα αρχαιολογικά λείψανα κάνουν αρκετά τακτικά την «εμφάνισή τους» και αποτελούν αληθινό πονοκέφαλο για τον πολεοδομικό σχεδιασμό. Ένα έργο για την κατασκευή ενός εμπορικού κέντρου έπρεπε να επανασχεδιαστεί μετά την ανακάλυψη ενός αρχαίου ρωμαϊκού ναού κάτω από το χώρο της του ήδη σχεδιασμένου πάρκινγκ. «Κάθε φορά που ανοίγουμε μια τρύπα, βγαίνουν αιώνες ιστορίας», λέει.

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

Χωρίς να το πουν στη Μamma!

Στην περίπτωση της οικογένειας Faggiano τώρα: το μόνο που ήθελαν ήταν να κάνουν ένα εστιατόριο και να κατοικήσουν τον πρώτο όροφο. Από τα τρία παιδιά του, μόνο ο ένας ζούσε μαζί τους. Ο μεγαλύτερος έκανε σπουδές κινηματογράφου στη Ρώμη και ο άλλος φοιτούσε στο κολέγιο.

Η μια εβδομάδα που είχε ζητήσει από τους γιούς του πέρασε γρήγορα καθώς ανακάλυψαν ένα ψευδο-δάπεδο κάτω από το οποίο αποκαλύφθηκε ένας όροφος από μεσαιωνική πέτρα, ο οποίος με τη σειρά του οδήγησε σε ένα τάφο από την εποχή των Messapis οι οποίοι ζούσαν στην περιοχή αιώνες πριν από τη γέννηση του Ιησού. Σύντομα, η οικογένεια ανακάλυψε ένα θάλαμο που χρησιμοποιείται για την αποθήκευση σιτηρών από τους αρχαίους Ρωμαίους, και στο υπόγειο του ένα μοναστήρι Φραγκισκανών, όπου οι μοναχές προετοίμαζαν τα σώματα των νεκρών.

Οι άντρες δεν είπαν τίποτα στη γυναίκα του σπιτιού, τη μητέρα τους και σύζυγο του  Faggiano, Άννα –Μαρία, αλλά εκείνη κατάλαβε ότι οι δουλειές είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτό που είχαν προβλέψει. Τα μπάζα που έβγαζαν από το σκάψιμο έγιναν αντικείμενο περιέργειας για τους γείτονες που κάλεσαν την αστυνομία. Όταν έφτασαν οι αρμόδιοι, απαγόρευσαν στον  Faggiano τη συνέχιση των ανασκαφών με το επιχείρημα ότι δεν ήταν εγκεκριμένες. Μετά από ένα χρόνο επετράπη να συνεχίσει τις ανασκαφές του με την προϋπόθεση ότι οι υπάλληλοι της πολιτιστικής κληρονομιάς θα παρατηρούσαν το έργο. Ένας υπόγειος θησαυρός είχε αρχίσει να αποκαλύπτεται. Αρχαία αγγεία, ρωμαϊκά λατρευτικά μπουκάλια, ένα αρχαίο δαχτυλίδι με χριστιανικά σύμβολα, μεσαιωνικά αντικείμενα, κρυμμένες τοιχογραφίες.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

 

Ένας αξιωματούχος του Ιταλικού Υπουργείου πολιτιστικής κληρονομιάς δήλωσε ότι το σπίτι του Faggiano «έχει στρώματα που είναι αντιπροσωπευτικά του συνόλου σχεδόν της ιστορίας της πόλης, από τους Ρωμαίους και τα μεσαιωνικά  έως τα βυζαντινά χρόνια". Οι αρχές της πόλης τον άφησαν να συνεχίσει τη δουλειά του με τους γιούς του και την εκτενή έρευνα στα υπόγεια του σπιτιού του. Το σπίτι είχε γίνει η λευκή του φάλαινα, η εμμονή και το όνειρό του.

 

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα

 

Σήμερα το κτίριο είναι το Μουσείου Faggiano, ένας ανεξάρτητο αρχαιολογικό μουσείο που έχει εγκριθεί από τις αρχές του Λέτσε. Μεταλλικά κλιμακοστάσια επιτρέπουν στους επισκέπτες να κατέβουν στους υπόγειους θαλάμους, ενώ τμήματα του δαπέδου από γυαλί υπογραμμίζουν τα ιστορικά στρώματα του κτιρίου.

Ο κύριος  Faggiano είναι πλέον ικανοποιημένοι με το μουσείο του, αλλά ο ίδιος δεν έχει ξεχάσει την τρατορία που ήθελε να ανοίξει. Αγόρασε ένα άλλο μαγαζί και προγραμμάτισε να το ανοίξει με την προϋπόθεση ότι δε θέλει καμία ανακαίνιση. Ο ίδιος δε θέλει να ακουμπήσει ξανά φτυάρι.

 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα
 Ένα μουσείο που ξεκίνησε επεισοδιακά από μια σπασμένη σωλήνα Facebook Twitter
Το μουσείο Faggiano σήμερα
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεκινάει το Back to Athens 2025

Εικαστικά / Back to Athens: Ο ετήσιος εικαστικός θεσμός επιστρέφει στο Μέγαρο Ησαΐα

Με κεντρική θεματική «Η διαίρεση της ζωής», το Back to Athens 2025 παρουσιάζει 30 εκθέσεις, εγκαταστάσεις, performance και προβολές από καλλιτέχνες και επιμελητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Εικαστικά / Takis: Αρχαϊκός καλλιτέχνης, προφήτης, μάντης, μάγος. Σίγουρα μοναδικός

Με μια μεγάλη έκθεση σε δύο μέρη, στην Αθήνα και στην Άνδρο, το Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή γιορτάζει τα εκατό χρόνια του Takis, μίας από τις σημαντικότερες σημαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής αλλά και της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα τοιχογραφία με τη ζωή των σεξεργατριών σε έναν δρόμο του Μεταξουργείου

Εικαστικά / Μια νέα τοιχογραφία για την αόρατη ζωή των σεξεργατριών στην οδό Ιάσωνος

Η διεθνής εικαστικός Paulina Olowska δημιουργεί μια τοιχογραφία στον πεζόδρομο του Μεταξουργείου για τις γυναίκες και γειτόνισσές της με τις οποίες καλημερίζεται και πίνει καφέ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM