Αυτή η γυναίκα είναι ο Φράνσις Μπέικον;

Αυτή η γυναίκα είναι ο Φράνσις Μπέικον; Facebook Twitter
Λεπτομέρεια από τη φωτογραφία του Ντίκον "Άγνωστη γυναίκα 1930"
0

Ένα άρθρο της εφημερίδας Guardian οδήγησε προ καιρού στην ανακάλυψη μιας ιστορικής φωτογραφίας του ζωγράφου Φράνσις Μπέικον με γυναικεία ρούχα. Η θεωρία αυτή εγείρει ερωτηματικά που μάλλον θα περάσουν στα άλυτα μυστήρια της τέχνης.

Στην έκθεση φωτογραφιών του περιβόητου φωτογράφου Τζον Ντίκον που σε όλη του την καριέρα φωτογράφισε το Σόχο και καλλιτέχνες, συγγραφείς, περιπλανώμενους και εφημεριδοπώλες τριγυρνώντας από μία παμπ στην άλλη κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του '50 και του '60, υπάρχει η φωτογραφία μιας γυναίκας που περιγράφεται ως «άγνωστη γυναίκα, δεκαετία του 1930». Η γυναίκα είναι κατηφής και φορά φτηνές πέρλες, ένα παράδειγμα για το πώς το ιδιόμορφο μάτι του Ντίκον μπορούσε να συλλάβει τη θλίψη της  αστικής ζωής.

Αυτή η γυναίκα είναι ο Φράνσις Μπέικον; Facebook Twitter
Ο Μπέικον φωτογραφημένος από τον Ντίκον το 1952 (λεπτομέρεια)

 

Ένα σχόλιο οδήγησε τον διαχειριστή της συλλογής του αρχείου Ντίκον, Πολ Ρουσό να «σκαλίσει» τη φωτογραφία και την ιστορία της. Βρήκε ότι η προηγούμενη λεζάντα σε ένα δελτίο τύπου ήταν «τραβεστί, 1950», ενώ ένας άλλος σχολιαστής αναρωτήθηκε αν ήταν ο Φράνσις Μπέικον.

Ο Ρουσό είδε την ομοιότητα αμέσως. «Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ πριν», είπε. Ψάχνοντας στη συνέχεια στο αρχείο, ταυτοποίησε τη φωτογραφία ως μια ενός συνόλου φωτογραφιών του Ντίκον τραβηγμένη το 1945 (άρα ανήκει στις παλαιότερες συλλογές φωτογραφιών του καλλιτέχνη) πιθανώς για το περιοδικό Lilliput, που φημιζόταν για τις άσεμνες φωτογραφίες του.

Στις 15 φωτογραφίες που βρήκε ο Ρουσό αναγνώρισε κάποια μοντέλα του φωτογράφου ανάμεσα στους οποίους τους στενούς του φίλους, τον ζωγράφο Ντένις Γουίρθ Μίλερ και τον Ρίτσαρντ (Ντίκι) Τσόπινγκ που είχε σχεδιάσει τα πρώτα εξώφυλλα για τα βιβλία του Τζέιμς Μποντ. O Tσόπινγκ ήταν γνωστός για την αγάπη του στην παρενδυσία και κάθε χρόνο εμφανιζόταν ως γυναίκα στην RCA. Όπως υπάρχουν πολλές αναφορές για το ενδιαφέρον του Μπέικον για το γυναικείο ντύσιμο όπως και για το ότι φορούσε εσώρουχα και γυναικείες κάλτσες.


Χρησιμοποιώντας το λογισμικό
αναγνώρισης προσώπων της CIA ο Ρουσό παρήγαγε βίντεο που δείχνουν ότι η ομοιότητα του Μπέικον με τη γυναίκα της φωτογραφίας είναι αν όχι πειστική, τουλάχιστον εντυπωσιακή.

Η ιστορία των φωτογραφιών δείχνει ότι η σημασία τους για τον Ντίκον είναι και πέραν της αισθητικής. Κράτησε πολύ λίγο, και οι συγκεκριμένες φωτογραφίες γλύτωσαν καθώς ήταν σε ένα κουτί κάτω από το κρεβάτι του και τις βρήκε ο Μπρους Μπέρναρ, υπεύθυνος φωτογραφιών των Sunday Times.

Ο Ντίκον πέθανε χωρίς να αφήσει διαθήκη, αλκοολικός, φτωχός και η φήμη που τον ακολουθούσε ήταν ενός αληθινά δύστροπου ανθρώπου. Η Μπάρμπαρα Χάτον είχε πει κάποτε γι αυτόν ότι είναι ο δεύτερος πιο κακός άνθρωπος που έχει γνωρίσει στη ζωή της. Από αυτή τη σειρά των φωτογραφιών η μόνη που είχε όνομα που ταυτοποιούσε το μοντέλο ήταν της σκηνογράφου και σχεδιάστριας Όντρει Κρούντας, επειδή «ως γυναίκα δε διέτρεχε κίνδυνο για το όνομά της». Τι σημαίνει αυτό;

Ότι η παρενδυσία εκείνη την εποχή στη Μεγάλη Βρετανία μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως αποδεικτικό στοιχείο σε διώξεις κατά των ομοφυλόφιλων ανδρών. Και η δημοσίευση των φωτογραφιών όντως θα μπορούσε να επιβεβαιώσει τη μεταθανάτια φήμη του Ντίκον ως του πιο «βρώμικου τύπου στο Σόχο». 

Αλλά κοιτάζοντας τις φωτογραφίες που έχει τραβήξει ο Ντίκον στον Μπέικον, ειδικά την ιστορική φωτογραφία με το ζωγράφο να κρατά τα δυο μεγάλα κομμάτια κρέατος, και τη φωτογραφία με τον Μπέικον σαν γυναίκα, δε μπορεί παρά να αναρωτηθεί για την ομοιότητα. Πρόκειται για ένα μυστήριο που δε απαντηθεί ποτέ με σιγουριά. Οι μάρτυρες πήραν το μυστικό στον τάφο τους.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ