Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth

 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
0
 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Walking

Πέρσι ο Γερμανός φωτογράφος Thomas Struth εξέδωσε ένα μικρό βιβλίο, χαρτόδετο που περιέχει 140 φωτογραφίες. Οι εικόνες του παρουσιάζουν γωνίες του δρόμου, προσόψεις, και πόρτες στο Βερολίνο και σε αρκετές άλλες ευρωπαϊκές και αμερικανικές πόλεις.

Δεν υπάρχει ίχνος λυρισμού στην εικόνα του. Το φως δείχνει τη φθορά στην πέτρα και το σοβά και η ίδια αυτή υφή των υλικών διαμορφώνει τους όγκους. Όμως ο Thomas Struth καταφέρνει μέσα από αυτές τις μικρές φωτογραφίες να πετύχει το αποτέλεσμα που θέλει. Την προσήλωσή μας στο μικρό καρέ της εικόνας, στην οποία ζουμάρει κάνοντας το υπόλοιπο περιβάλλον να σιγήσει. Μια λεπτομέρεια όπως μια μικρή σακούλα σκουπιδιών σε ένα συρμάτινο σκουπιδοντενεκέ  σε ένα τοίχο από τούβλο. Ένα δέντρο που ανεβαίνει παράλληλα με ένα σωλήνα νερού στον τοίχο. Ή οι κάθετες γραμμές που σχηματίζουν ένα πανώ και μια πόρτα, σε πλήρη ανομοιογένεια και αρμονία. Είναι μια σύνθεση που φτιάχνει ένα ανθρώπινο χέρι, τυχαία ή στην καθημερινότητά του, αλλά στην φωτογραφία του Thomas Struth μοιάζει με ένα κολάζ του μοντερνισμού.

Στις φωτογραφίες του δεν υπάρχει κυριολεκτικά «ψυχή», τίποτα δε συμβαίνει σε αυτές. Όμως αυτές οι «στάσιμες φωτογραφίες» περιέχουν μια βαθιά ποιητική αποτύπωση, φυσικά καθόλου λυρική, αλλά βαθιά φιλοσοφική. Γιατί κανείς δε μπορεί να αγνοήσει την ομορφιά που προσφέρει αυτή η εικόνα που φαίνεται μινιμαλιστική, σχεδόν χωρίς έκφραση, αλλά πλήρης νοήματος.

Παρόλο που μια ανθρώπινη μορφή παρουσιάζεται μόνο σε τρεις από τις 140 εικόνες, το σύνολο μοιάζει πολύ προσωπικό. Η έκθεση που παρουσίασε στο Μετροπόλιταν με εικοσιπέντε φωτογραφίες από την καριέρα του, μια δεκαετία μετά την μεγάλη αναδρομική του στο ΜΕΤ περιλαμβάνει μόνο μια φωτογραφία από τα τελευταία χρόνια.

Ο Struth άρχισε να ζωγραφίζει στην Ακαδημία Καλών Τεχνών του Ντίσελντορφ στα τέλη της δεκαετίας του 1970, αλλά γρήγορα στράφηκε στη φωτογραφία, με προτροπή του Gerhard Richter και μελέτησε φωτογραφία με τους εννοιολογικούς καλλιτέχνες και φωτογράφους Bernd και Hilla Becher. Η επιρροή του έργου τους στη δουλειά του είναι εμφανείς. Ασπρόμαυρα αστικά τοπία, πάντοτε από την ίδια συμμετρική προοπτική στη μέση του δρόμου και σκηνές έρημης πόλης. Φωτογράφισε περίπου πενήντα πόλεις σε όλο τον κόσμο με αυτό τον τρόπο.

 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Walking
 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Walking
 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Walking

 

Αν συζητήσουμε για την αξία της φωτογραφίας του Struth, θα μιλήσουμε αναπόφευκτα για την άοκνη προσπάθειά του να δείξει κάτι που δεν μπορεί να αποτυπωθεί σε μια φωτογραφία, ολόκληρο το σύστημα μιας κοινωνίας όπως αυτό εκδηλώνεται στους δρόμους της πόλης, στα πεζοδρόμια, τα σταθμευμένα αυτοκίνητα, στον οδικό φωτισμό και τις άναρχες προσόψεις. Στις φωτογραφίες του δεν υπάρχει κυριολεκτικά «ψυχή», τίποτα δε συμβαίνει σε αυτές. Όμως αυτές οι «στάσιμες φωτογραφίες» περιέχουν μια βαθιά ποιητική αποτύπωση, φυσικά καθόλου λυρική, αλλά βαθιά φιλοσοφική. Γιατί κανείς δε μπορεί να αγνοήσει την ομορφιά που προσφέρει αυτή η εικόνα που φαίνεται μινιμαλιστική, σχεδόν χωρίς έκφραση, αλλά πλήρης νοήματος. Και μόνο επειδή δημιουργεί στον θεατή, στον πιο ανύποπτο, την αίσθηση της βαθιάς ανθρώπινης περιέργειας για το πώς κάποιος άνθρωπος ζει εκεί, ή γιατί κάποιος άλλος έκανε αυτό. Και συνειρμικά τον οδηγεί στο να ανασυνθέσει την ήδη υπάρχουσα εικόνα με κάτι που ήδη γνωρίζει αλλά αγνοεί.

 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Crosby Street, Soho, New York, 1978
 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Pergamon-Museum-3
 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Shinju-ku (Skyscrapers), Tokyo 1986
 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Salzmannstrasse, Leipzig 1991
 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Clinton Road, London (1977)


 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
St. Giles, High Street, 1985


 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Street near Charleroi, 1980


 Στο έρημο τοπίο του φωτογράφου Thomas Struth Facebook Twitter
Corso Vittorio Emanuele, Naples, 1989

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ