Ντεζιρέ Ακαβάν: «Είναι σοκαριστικό το ότι υπάρχουν ακόμα κέντρα θεραπείας για την ομοφυλοφιλία»

Ντεζιρέ Ακαβάν: «Είναι σοκαριστικό το ότι υπάρχουν ακόμα κέντρα θεραπείας για την ομοφυλοφιλία» Facebook Twitter
Η Ντεζιρέ Ακαβάν παρουσιάζει φέτος μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Φωτο: Larry Busacca/Getty Images Entertainment/Getty Images
1

Με το χαμόγελο της επιτυχίας ζωγραφισμένο πια στο πρόσωπό της, αφήνοντας πίσω άγχη και ανασφάλειες μιας παλιότερης και (ευτυχώς) πολύ μακρινής πλέον ζωής, η Ντεζιρέ Ακαβάν παρουσιάζει φέτος μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς.


Γεννημένη και μεγαλωμένη στις ΗΠΑ, με ιρανικές ρίζες, μπήκε στον χώρο της τηλεόρασης και του κινηματογράφου, βρίσκοντας εκεί το ιδανικό καταφύγιο για να εκφράσεις κρυφές σκέψεις πολλών χρόνων και να αποκτήσει πλέον αυτοπεποίθηση.


Η «Διαπαιδαγώγηση της Κάμερον Πόστ» γράφτηκε από την Έμιλι Ντάνφορθ το 2012 και είχε ως θέμα μια 12χρονη που οι συντηρητικοί συγγενείς της στέλνουν σε ένα κέντρο «θεραπείας», μόλις αποκαλύπτονται οι ομοφυλοφιλικές τάσεις της.


Η ιστορία διαδραματίζεται στις αρχές του '90 και όταν η Ακαβάν ενδιαφέρθηκε για την κινηματογραφική μεταφορά στο Λονδίνο διαπίστωσε έκπληκτη στην έρευνά της πως αρκετά από αυτά τα κέντρα υπάρχουν ακόμα.

Ήμουν η loser του σχολείου. Πήγαινα σε ένα καλό σχολείο της Νέας Υόρκης, όπου όλα τα παιδιά ήταν πλούσια και όμορφα κι εγώ ήμουν περίεργη και άσχημη. Είχα ψηφιστεί το πιο άσχημο παιδί του σχολείου (υπήρχε διαγωνισμός γι' αυτό!), έτρωγα μόνη μου στα αποδυτήρια του γυμναστηρίου, γιατί φοβόμουν να πάω στην καφετέρια, όπου ήταν όλοι, δεν είχα τη δύναμη να τους αντιμετωπίσω.


Ανοιχτά bisexual σήμερα, η Ακαβάν έκανε μια ταινία που επικεντρώνεται όχι μόνο στη σεξουαλικότητα αλλά κυρίως στις αγωνίες των νέων που νιώθουν από νωρίς στη ζωή τους ότι δεν ταιριάζουν πουθενά και αδυνατούν να επικοινωνήσουν με τους υπόλοιπους.


Η ίδια επισκέφτηκε πρόσφατα την Αθήνα με αφορμή την πρεμιέρα της ταινίας στις Νύχτες Πρεμιέρας και μας μίλησε για τα δύσκολα εφηβικά της χρόνια, τις παγίδες που κρύβει η διαδικασία τού να κάνεις μια τέτοια ταινία αλλά και για την έκπληξή της όταν ενδιαφέρθηκε γι' αυτήν (και τελικά πρωταγωνίστησε) μια γνωστή χολιγουντιανή ηθοποιός, η Κλόε Γκρέις Μόριτζ.


— Η ταινία μού έδωσε την εντύπωση ότι στοχεύει κυρίως στο φρικτό συναίσθημα της εφηβείας, όταν νιώθεις τον φόβο της μη αποδοχής, όχι μόνο λόγω σεξουαλικών προτιμήσεων.

Ναι, δεν σκεφτόμουν τον χαρακτήρα απλώς ως γκέι αλλά ως μια έφηβη που όλα πάνω της μοιάζουν λάθος. Οτιδήποτε κάνει και διαφέρει από τη νόρμα, μοιάζει με ασθένεια και προσπαθεί να το πετάξει για να είναι σαν τους άλλους.


Όλα αυτά μου θύμισαν τον εαυτό μου, γι' αυτό μου άρεσε πολύ το βιβλίο. Δεν μιλάει απλώς για τη δυσκολία τού να βρίσκεσαι σε ένα τέτοιο κέντρο αλλά και για τη δυσκολία τού να είσαι έφηβος.

 

Το τρέιλερ της ταινίας.

— Όταν έκανες την προσαρμογή του βιβλίου σε σενάριο, πρόσθεσες και αυτοβιογραφικά στοιχεία;

Κυρίως συναισθήματα, όχι συγκεκριμένα περιστατικά. Βρέθηκα σε νεαρή ηλικία σε κλινική αποτοξίνωσης για διατροφικές δυσλειτουργίες και ξέρω πώς είναι να βρίσκεσαι σε ένα είδος group therapy, κάνοντας παρέα με άτομα που υπό κανονικές συνθήκες δεν θα συναναστρεφόσουν ποτέ.

Πρέπει να μάθεις πώς να συνυπάρχεις, πώς να ενσωματώσεις τον εαυτό σου σε αυτή την ομάδα, ακούγοντας μεγαλύτερους που επιμένουν ότι όλο αυτό γίνεται για το καλό σου, χωρίς να ξέρεις τι ακριβώς είναι αυτό το καλό.

Επίσης, το να συναντάς πρώτη φορά φίλους μού θύμισε την ανάγκη να έχω φίλους. Δεν είχα φίλους, μεγαλώνοντας έβλεπα κυρίως τηλεόραση και δεν μπορούσα να κοινωνικοποιηθώ. Όταν γνώρισα αυτό το γκρουπ φίλων σε ηλικία περίπου 17 χρονών, ένιωσα για πρώτη φορά σαν να είμαι στον παράδεισο.

— Πώς βίωνες το συναίσθημα της έλλειψης φίλων;

Ήμουν η loser του σχολείου. Πήγαινα σε ένα καλό σχολείο της Νέας Υόρκης, όπου όλα τα παιδιά ήταν πλούσια και όμορφα κι εγώ ήμουν περίεργη και άσχημη. Είχα ψηφιστεί το πιο άσχημο παιδί του σχολείου (υπήρχε διαγωνισμός γι' αυτό!), έτρωγα μόνη μου στα αποδυτήρια του γυμναστηρίου, γιατί φοβόμουν να πάω στην καφετέρια, όπου ήταν όλοι, δεν είχα τη δύναμη να τους αντιμετωπίσω.

Ντεζιρέ Ακαβάν: «Είναι σοκαριστικό το ότι υπάρχουν ακόμα κέντρα θεραπείας για την ομοφυλοφιλία» Facebook Twitter
Η ιστορία διαδραματίζεται στις αρχές του '90.

— Τι σκεφτόσουν για το μέλλον εκείνα τα χρόνια;

Είχα μόνιμα μέσα μου την αισιοδοξία πως όλα θα πάνε καλά. Όταν ήμουν μικρή αγαπούσα πολύ το θέατρο και, μεγαλώνοντας στη Νέα Υόρκη, όπως καταλαβαίνετε, έβλεπα θεατρικά.


Θυμάμαι να τα παρακολουθώ και να σκέφτομαι πως κι εγώ έχω τόσα πολλά να πω για τη ζωή και το πώς βλέπω τον κόσμο, αρκεί κάποιος να θελήσει να με ακούσει. Όταν πήγα στο κολέγιο ήμουν πάλι χωρίς φίλους και όλο αυτό άλλαξε όταν έμεινα για έναν χρόνο στο Λονδίνο, όπου γνώρισα τη γυναίκα με την οποία γίναμε κολλητές (η φίλη και συνεργάτιδά της σήμερα Σεσίλια Φρουτζιέλε).


Πρώτη φορά έβλεπα κάποιον ως cool και αστείο, πρώτη φορά έβλεπε εμένα κάποιος ως cool και αστεία. Βλέποντας τον εαυτό μου μέσα από τα μάτια της, άρχισα να γράφω για να την κάνω να γελάει, ενθαρρύναμε η μία την άλλη να κάνει το ίδιο και σήμερα πια συνεργαζόμαστε.


Γράψαμε μαζί το σενάριο του «Κάμερον Ποστ» και αυτή ανέλαβε την παραγωγή, όπως είχε κάνει και στην πρώτη ταινία μου. Όλο αυτό αποδεικνύει πως ένα άτομο φτάνει για να ενεργοποιήσει κάτι που έχεις μέσα σου.


Πάντα ήξερα πως αν κάποιος μου έδινε 5 λεπτά και δεν κολλούσε στην πρώτη εντύπωση μπορούσα να του αποδείξω πως είμαι αστεία και διασκεδαστική.

— Είχε κι εκείνη παρόμοια εφηβικά χρόνια μ' εσένα;

Είχε φίλους, αλλά κι αυτή ήταν συνήθως η loser της παρέας, η άχαρη χοντρή. Είναι από την Ιταλία και όταν πήγε στο Λονδίνο ήταν η πρώτη φορά στη ζωή της που είχε χάσει κιλά κι έτσι πήρε ξαφνικά τον ρόλο της hot sexy Ιταλίδας, χωρίς να αλλάξει συμπεριφορά όμως. Θυμάμαι πως όταν γνωριστήκαμε μου είπε από την πρώτη στιγμή «μη νομίζεις ότι είμαι καμιά σπουδαία, είμαι loser».

Ντεζιρέ Ακαβάν: «Είναι σοκαριστικό το ότι υπάρχουν ακόμα κέντρα θεραπείας για την ομοφυλοφιλία» Facebook Twitter
Είναι δύσκολο να κάνεις ταινία για τη γυναικεία σεξουαλικότητα αν δεν περιλαμβάνει την αντρική ματιά. Η ανάλυση της επιθυμίας που έχει μια γυναίκα για μια άλλη δυστυχώς παραμένει άβολη ως θέαμα για πολλούς στον χώρο. Φωτο: Σκηνή από την ταινία.

— Η ταινία εξελίσσεται το 1993. Πόσο θεωρείς ότι έχουν βελτιωθεί τα πράγματα στο θέμα της ελεύθερης έκφρασης της σεξουαλικότητας;

Κάποια πράγματα ναι, αλλά όχι όλα. Και δεν μπορούμε να μιλάμε για βελτίωση όταν ακόμα και σήμερα υπάρχουν αυτά τα «κέντρα θεραπείας» στις ΗΠΑ.

— Υπάρχουν όντως;

Δεν υπάρχουν απλώς, αλλά δυστυχώς τα περισσότερα βρίσκονται κοντά στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες, ενώ κάποιος θα περίμενε να υπάρχουν μόνο στις πιο συντηρητικές Πολιτείες. Εξεπλάγην κι εγώ όταν το έμαθα κατά τη διάρκεια της έρευνας που έκανα πριν γυρίσω την ταινία.


Γνώρισα άτομα που είχαν πάει παρά τη θέλησή τους σε μικρή ηλικία. Ένας από αυτούς, μάλιστα, έχει αρχίσει να κινείται νομικά ώστε να κριθούν παράνομα για ανηλίκους. Ως τώρα το έχει πετύχει σε 14 Πολιτείες, αλλά στις υπόλοιπες είναι νόμιμα. Για μένα η λειτουργία τους αποτελεί καταπάτηση της ελευθερίας του λόγου και της έκφρασης.

— Βρήκες κλειστές πόρτες, παρουσιάζοντας ένα τέτοιο σενάριο;

Γράψαμε το σενάριο πολλές φορές και μετά από συνεχείς διορθώσεις μόνο μια εταιρεία παραγωγής δέχτηκε να το γυρίσει, αλλά μας έδινε μόνο το ¼ του budget που είχαμε υπολογίσει. Οπότε, μέχρι να φτάσουμε στα γυρίσματα το ξαναγράψαμε για να προσαρμοστούμε στο νέο budget.


Αυτό συμβαίνει όταν ένα φιλμ έχει δύσκολο θέμα, συνήθως βρίσκεις κλειστές πόρτες και ψάχνεις εναλλακτικές για να προχωρήσεις. Είναι δύσκολο να κάνεις ταινία για τη γυναικεία σεξουαλικότητα αν δεν περιλαμβάνει την αντρική ματιά. Η ανάλυση της επιθυμίας που έχει μια γυναίκα για μια άλλη δυστυχώς παραμένει άβολη ως θέαμα για πολλούς στον χώρο.

Ντεζιρέ Ακαβάν: «Είναι σοκαριστικό το ότι υπάρχουν ακόμα κέντρα θεραπείας για την ομοφυλοφιλία» Facebook Twitter
Η Κλόε διάβασε το σενάριο και της άρεσε, δεν ήταν καν στα σχέδιά μου όταν γράφαμε την ταινία, ούτε περίμενα ποτέ να ακούσω το όνομά της. Φωτο: Η Κλόε Γκρέις Μόριτζ σε σκηνή από την ταινία.

— Κέρδισες όμως βραβείο στο Sundance. Πιστεύεις ότι παίζουν ρόλο για τη συνέχεια;

Τα βραβεία είναι σημαντικά, αλλά το βασικό παραμένει η εμπορική επιτυχία της ταινίας. Η ταινία πήγε καλά όπου παίχτηκε, αλλά δυστυχώς δεν μπορούμε να ξεφύγουμε από την περιορισμένη διανομή στις ΗΠΑ. Πέρα από τοπικά φεστιβάλ, το φιλμ προβλήθηκε σε πολύ λίγες αίθουσες.

— Εκτός ΗΠΑ ποιες ήταν οι αντιδράσεις του κοινού σε χώρες που επισκέφθηκες;

Σοκάρει πολλούς το θέμα των κέντρων θεραπείας. Θυμάμαι να το συζητάμε σε όσες προβολές βρέθηκα στη Γαλλία, που δεν τη θεωρώ και την πιο φιλελεύθερη χώρα στο θέμα της ομοφυλοφιλίας, και να μην μπορούν να το πιστέψουν.

— Κάτι τελευταίο: η Κλόε Γκρέις Μόριτζ πώς βρέθηκε στην ταινία; Είναι ένα γνωστό πλέον όνομα του Χόλιγουντ κι εσύ γύρισες μια low budget ταινία με ένα δύσκολο για το ευρύ κοινό θέμα.

Αυτή μας προσέγγισε! Δεν το περίμενα. Η Κλόε διάβασε το σενάριο και της άρεσε, δεν ήταν καν στα σχέδιά μου όταν γράφαμε την ταινία, ούτε περίμενα ποτέ να ακούσω το όνομά της.


Στην αρχή φοβήθηκα λίγο, αλλά μετά με ενθουσίασε πολύ η προοπτική μια νεαρή ηθοποιός να παίξει έναν ρόλο τελείως κόντρα σε ό,τι είχε κάνει ως σήμερα. Και ήταν πραγματικά πολύ καλή.

Info

H «Διαπαιδαγώγηση της Κάμερον Ποστ» κυκλοφορεί στους ελληνικούς κινηματογράφους στις 25 Οκτωβρίου από τη Weird Wave.

Οθόνες
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Θεραπεύεται η ομοφυλοφιλία; Πώς δύο ταινίες φέρνουν ξανά στο προσκήνιο ένα απαράδεκτο ζήτημα

Lgbtqi+ / Θεραπεύεται η ομοφυλοφιλία; Πώς δύο ταινίες φέρνουν ξανά στο προσκήνιο ένα απαράδεκτο ζήτημα

Καθώς δύο νέες ταινίες τοποθετούνται σε ιδρύματα «αναμόρφωσης» ΛΟΑΤΚΙ εφήβων, ανοίγει ξανά η συζήτηση για τον κίνδυνο αναβίωσης φρικαλέων πρακτικών του παρελθόντος – που τελικά δεν εξαλείφθηκε ποτέ, ούτε από τον «δυτικό» κόσμο
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Οθόνες / Φωτιά και σταχτη; Στάχτη και μπούρμπερη; Avatar, θα σε δούμε

Είναι ένα από τα ελάχιστα blockbusters που μας έχουν απομείνει και αξίζει τον κόπο. Μαζί με το Avatar έχουμε άλλες τρεις ταινίες που αξίζουν την έξοδο στο σινεμά της πόλης!
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ | ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια