Γλυκερία Μπασδέκη: “Πολυμίξερ και ελβετικός σουγιάς και σουσάμι άνοιξε, οι λατρείες οι παλιολέξεις”

 Γλυκερία Μπασδέκη: “Πολυμίξερ και ελβετικός σουγιάς και σουσάμι άνοιξε, οι λατρείες οι παλιολέξεις” Facebook Twitter
Φωτο: Πάνος Μιχαήλ
0

Ανάμεσα στις ερωτήσεις παρατίθενται στίχοι από την συλλογή της “Σύρε καλέ την άλυσον” που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ενδυμίων, καθώς και από το σύνολο του έργου της. 

Ωραίο που 'θα 'μαι! 
το πιο ωραίο πλάσμα που δεν ήμουν. 
Ωραίο που ’θα 'μαι!
το πιο ωραίο πλάσμα που θα είμαι 

Κερένια

Ποιος είναι ο δρόμος για να φτάσεις σ’ αυτόν που θα είσαι;

Να πιστεύεις στην οδοποιία. Να είσαι ευγενική με τους διαβάτες και να μην αναρωτιέσαι από πού ξεφύτρωσαν -είτε συναντήσεις τον Λάζαρο με τις γάζες ,είτε τον Μάικ Λαμάρ με το μαγικό βαλιτσάκι του. Αυτό. Φτάνει και παραφτάνει αυτό.

δυο βράδυα έκλαιγε, φτερά
στο πάτωμα,
κραυγές, 
θα ψόφαγε λι λι λι
αχ το πουλί λίλυ λίλυ το πουλί 
πήγε στη γλώσσα του
ηρέμησε

Το πουλί Μαγιακόφσκι

Τι παθαίνει κανείς όταν απομακρύνεται από τη γλώσσα του;

Πάνε τα φτερά, πάνε και τα πούπουλα. Σε περιμένουν διάφορες φρικτές τιμωρίες: ο μεσημεράς, η λάμια, ο Λογιόλα. Ό,τι φοβάσαι, έρχεται και σ’ αρπάζει. Μην το κουνήσεις ρούπι από τη γλώσσα -κίνδυνος κατολισθήσεων.

βγάλε τις μπότες σου 
μαμζέλ -δεν ξέρω που περπάτησες
τι κουβαλούν οι σόλες σου
ποιά διάολο είσαι
(με λένε έμιλυ, μένω από κάτω
ποιήματα συνέχεια γράφω
από το σπίτι μου ποτέ δε βγαίνω
για πρόβα στη μοδίστρα δεν πηγαίνω)
έμιλυ- σαν τη σκύλα μου-μπες μέσα
μούγκρισε
με δυο αιώνες καθυστέρηση.

Δέκατος ένατος αιώνας

Μπορείς να γράφεις ποιήματα (απο)κλεισμένος (κάπου);

Μπορείς να γράφεις ποιήματα κλεισμένος σ’ ένα σπίτι, σε μια ντουλάπα, σ’ ένα μπουκάλι. Δεν υπάρχει ποιητοάπλα -αν είναι να γεννηθεί το άτιμο, είναι ικανό να κόψει τον λώρο και χωρίς δόντια. Σκυλιά μαύρα είναι τα ποιήματα -παντός καιρού, αν σε διαλέξουν για μάνα.

 

  

ήρθε κι ο αμίλητος 
με το βερμούτ 
–απ’ το ογδόντα κοπελιά, ωραίο πάρτυ ε; 
(μάλλον τα φτιάξαμε, ήταν σκοτάδι, 
δεν πολυθυμάμαι) 
ύστερα πλάκωσαν γονείς, ο άντρας, τα 
παιδιά, τραβούσαν όλοι, 
ούρλιαζαν 
μ’ έφεραν πίσω, γύψωσαν την τρύπα, 
πάει η ρουφήχτρα, 
γεια σας

Happy Birthday to me

Δεν είναι μια ρουφήχτρα κι η σύμβαση; Υπάρχει επιστροφή στην τρύπα, αν τη μπαζώσεις κι έπειτα;

Ρουφήχτρα γκράντε είναι! Από βασίλισσα της ντίσκο, γίνεσαι βασίλισσα των τάπερ, προτού προλάβεις να πεις πατερημών. Αν μπαζωθεί η τρύπα, αποχαιρέτα την, την Αλεξάνδρεια… Μετά έχει γραφικές εκδρομές με πούλμαν στα πάτρια. Καλύτερα στα τάπερ -τουλάχιστον δεν ανακυκλώνονται.

άχνιζε το κεφάλι μου 
έβγαιναν δικηγόροι
και γιατροί, συνάψεις, γάγγλια σε φαγοπότι
φύγετε,φύγετε- έχω τη μάνα μου στην αιμοκάθαρση έφτυνα, σκόνταφτα, έσερνα κατάρες, δεν ήμουν
στα καλά μου προφανώς
φύγετε, φύγετε
-έχω να βγάλω δυο
καισαρικές, έχω τρελλό στο σπίτι -πάρτε δρόμο
τους έπεισα στην τελική
-πήρανε τσάντες, σώβρακα, συμβόλαια
πήγαν στους δίπλα με το εγκεφαλικό

Παθολογική Β’
Από τη συλλογή “Σύρε καλέ την άλυσον”, εκδ. Ενδυμίων 

Τι είναι τελικά οι λέξεις; Γιατροί ή νεκροθάφτες; Ή μήπως, Μεσσίες;

Ο Πανθοράς κι ο Εξαποδώ ταυτόχρονα, είναι. Να σε κάψω Γιάννη, να σ’ αλείψω λάδι. Πολυμίξερ και ελβετικός σουγιάς και σουσάμι άνοιξε είναι οι λατρείες οι παλιολέξεις.

Θα σε σκοτώσει
το τσιγάρο ( είπες )
το τραμ Πατήσια - Λάρισα
το νι πριν τα φωνήεντα
το ασετόν, οι λάμπες αλογόνου, ένας φαντάρος Κώστας
απ’ τον Έβρο (είπα)
θα με σκοτώσει επίσης

 

Μ’ αρέσει που συζητάμε πολιτισμένα

Από τη συλλογή “Σύρε καλέ την άλυσον”, εκδ. Ενδυμίων

Τι σκοτώνει ο έρωτας;

Προπαντός τις αυταπάτες. Κι ό,τι άλλο ξεχειλίζει από τις τσέπες.

θείες ιπτάμενες
θείες Γκαγκάριν
θείες να σε φυλάει ο Μεγαλοδύναμος
στην τρίχα οι άτιμες- σαν ζωντανές σας λέω
σμήνη
ομογάλακτα
με σκάφανδρα εντατικής, με τις ρενάρ του
γάμου
βαθειά μέσα στο ποίημα να γελάνε

Μη με ρωτάς για πονάει το κεφάλι μου Δευτέρα πρωί

Από τη συλλογή “Σύρε καλέ την άλυσον”, εκδ. Ενδυμίων

Ποιος είναι στοιχειωμένος; Ο ποιητής ή το ποίημα;

Κι ο ποιητής και το ποίημα κι όλα τα γεφύρια που διέσχισαν οι θείες με τις ρενάρ. Άπαξ το στοίχειωμα. Έτσι και σε γράπωσαν τ’ αερικά, έγινες γοητευμένη ψυχή εις τον αιώνα των αιώνων.

Τέτοιες μέρες βγαίνουν στους δρόμους τα κοριτσάκια με τα σπίρτα. Ανάβουν το πρώτο- έρχεται η ζέστη και το ωραίο λιβάδι. Δεύτερο- τρέχουν στην παραλία, ο ουρανός είναι αξέχαστο μπλε. Τρίτο, τέταρτο- πετούν πάνω από το Σινικό και τις πυραμίδες κι εκείνο το πολύ ροζ  ζαχαροπλαστείο. Πέμπτο, έκτο, κι άλλο κι άλλο κι άλλο- θα τελειώσει το κουτάκι κάποια στιγμή. Ξανά με γυμνά ποδαράκια στο τέλος του δρόμου. Καθαρό μελόδραμα. Safety matches κι άλλες βιομηχανικές θεολογίες- παραμύθια, σκέτα παραμύθια. *Δεν υπάρχουν ασφαλή σπίρτα,κοριτσάκι. 'Aναψες; Κάηκες. 

Από το blog της CRYING GAME, στο LIFO.gr

Είναι σύνδρομο το  “κοριτσάκι με τα σπίρτα”;

Είναι το σύνδρομο των συνδρόμων. Δεν υπάρχει αγωγή, θεραπεία -το’χεις; Θα το’χεις. Να εύχεσαι μόνο κανένα απάνεμο πόστο, μπας και κρατήσει λίγο παραπάνω καμιά φλογίτσα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Νέα βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος του χρόνου, και κάποιες επανεκδόσεις

Fall Preview 2025 / 13 βιβλία που περιμένουμε ως το τέλος της χρονιάς

Ο πάντα επίκαιρος Καβάφης, νέα, σύγχρονα και παλιότερα ονόματα της λογοτεχνικής σκηνής και κάποιες ξεχωριστές επανεκδόσεις που δικαίως θα διεκδικήσουν χώρο στη βιβλιοθήκη όλων, βιβλιόφιλων και μη.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ