Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά

Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
1
Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Ένα σχόλιο του Κωστή Φωκά για τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου

Είναι υπεύθυνος για μερικές από τις πιο προκλητικές φωτογραφίες που έχουν κυκλοφορήσει τα τελευταία χρόνια από Έλληνα φωτογράφο. Κάπου ανάμεσα σε πορνογραφία, καθαρό καλλιτεχνικό βλέμμα και ανόθευτο σουρεαλισμό, βρίσκεται το έργο του Κωστή Φωκά, ο οποίος έχει καταφέρει μέσα σε μια τριετία το ακατόρθωτο: να αφήσει στίγμα σε έναν χώρο όπου έχει καταλυθεί κάθε έννοια αυθεντικότητας, και όλοι μας είμαστε πλέον εν δυνάμει φωτογράφοι με τη χρήση ενός smartphone και μερικών προκάτ κακόγουστων φίλτρων. Με άλλα λόγια, βλέπεις δουλειά του και καταλαβαίνεις ότι είναι δική του.

Την περίοδο που δούλευα ως τεχνικός, έρχονταν ξένοι φωτογράφοι και μου έλεγαν "φυσικά και δεν χρειάζομαι φώτα, έχετε το καλύτερο φως εδώ", και οι δικοί μας χρησιμοποιούσαν 15 φώτα ο καθένας. Ανασφάλεια και μεγαλομανία λέγεται αυτό. Για μένα είναι αστείο να προσδώσω σε αυτό που κάνω οποιαδήποτε έννοια σημαντικότητας.

Περίμενα να έρθει να με βρει μια ιδιαίτερη περσόνα και για κάποιο λόγο πίστευα ότι είναι πιτσιρικάς, στην ηλικία μου, ίσως και μικρότερος – είναι 35 χρονών. Καθυστέρησε αρκετή ώρα, επειδή τον συνεπήρε η προετοιμασία της προσωπικής του έκθεσης που παρουσιάζεται στην Atopos, στο πλαίσιο του εξαιρετικά επιτυχημένου φετινού προγράμματος Atopos Unlocked (είναι ο τρίτος κατά σειρά καλλιτέχνης της φετινής σεζόν που «καταλαμβάνει» τους χώρους του κτιρίου του καλλιτεχνικού οργανισμού στο Μεταξουργείο και εξερευνά με το έργο του το γυμνό, μετά τους David Marinos και Clo'e που επίσης παρουσιάσαμε στη LiFO – και ο πρώτος αμιγώς Έλληνας). Τελικά φτάνει ένα χαμογελαστό αλλά ντροπαλό παιδί που μου ζητά ειλικρινά συγγνώμη για το στήσιμο.

Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Μου εξηγεί το οξύμωρο, ότι είναι ιδιαίτερα ντροπαλός, με μεγάλη ανασφάλεια ως προς τη θέα του δικού του σώματος, αλλά σε πάρα πολλές από τις γυμνές φωτογραφίες του, πρωταγωνιστεί ο ίδιος... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Ο Κωστής έχει δουλέψει στο παρελθόν για αρκετά χρόνια ως commercial φωτογράφος σε διάφορα ελληνικά έντυπα. Άλλο ένα στοιχείο για εκείνον που δεν γνώριζα, αφού έχει φροντίσει να «εξαφανίσει» όλα τα ίχνη του πρότερου «έντιμου» βίου του, όπως θα μου εξηγήσει αργότερα. «Οι παλιές μου δουλειές βρίσκονται σε σιντί, καταχωνιασμένες κάπου σε ένα κουτί και ούτε που τις αναφέρω πια. Μεγάλωσα στην Αθήνα, στα Βόρεια, εδώ τα έκανα όλα και απλά, κάποια στιγμή, δεν έμενε κάτι άλλο να κάνω και την κοπάνησα». Του ζητώ να τα πάρουμε με τη σειρά. «Στα 90s, ως έφηβος, μεγάλωνα με πολλά περιοδικά και πολλή μουσική. The Face και τα σχετικά. Έχω περάσει από όλες τις φάσεις, ρέιβερ του +Soda με τρίπατα παπούτσια, ξανθά μαλλιά και σκουλαρίκια, indie, ποπ». Μπορώ να τον φανταστώ. Τώρα δεν πηγαίνει πουθενά, μου λέει ότι τον ενοχλεί ακόμα και ο -περιορισμένος- παρασκευιάτικος θόρυβος του μπαρ όπου καθόμαστε. «Σπούδασα φωτογραφία κι έπιασα κατευθείαν δουλειά. Μετακόμισα στο κέντρο. Πρόλαβα δηλαδή τη "χρυσή εποχή" των περιοδικών στην Ελλάδα. Κάποια στιγμή έμεινα άνεργος λόγω Κρίσης, περίοδος που δούλεψα σε ό, τι μπορείς να φανταστείς. Τότε, για τρία χρόνια τα είχα παρατήσει τελείως, δεν φωτογράφιζα τίποτα και το είχα πάρει σχεδόν απόφαση. Πούλησα όλο μου τον εξοπλισμό και το 2012 πήγα στην Κρήτη, όπου έμεινα έναν χρόνο. Είχα φίλους εκεί και ήθελα να φύγω από την Αθήνα. Σε κάποια φάση λοιπόν, έτσι ξαφνικά, άρχισα ξανά να φωτογραφίζω, με τη δανεική μηχανή μιας φίλης». Καταλαβαίνω ότι ο ευλογημένος τόπος της Κρήτης λειτούργησε καταπραϋντικά στην ψυχολογία του απογοητευμένου Κωστή και τον ρωτώ ποιο ήταν το έναυσμα για να ξαναπάρει μπρος. «Μόνο του ήρθε, εντελώς, χωρίς καμία προσπάθεια. Βρήκα τον χρόνο, ηρέμησα, με είχε κουράσει τόσο η Αθήνα από όλες τις απόψεις. Άρχισα λοιπόν να βγάζω φωτογραφίες στον δρόμο με έναν φίλο που έκανε περίεργα κουρέματα».

Από commercial φωτογράφος όμως, πώς επανεφηύρε τον εαυτό του και εξελίχθηκε σε προβοκάτορα δημιουργό στη λογική του Τέρι Ρίτσαρντσον; Μόλις αναφέρω το όνομα του Τέρι, ενώ είναι εμφανές πως κολακεύεται απόλυτα, σπεύδει να μου εξηγήσει ότι, ενώ θεωρεί πως σίγουρα ο Ρίτσαρντσον είναι μία από τις βασικές του επιρροές, πιστεύει ότι η δουλειά του Αμερικανού θρύλου είναι απόλυτα ρεαλιστική και δεν έχει καμία σχέση ως αντικείμενο και πρόθεση με αυτό που ο ίδιος κάνει. «Και να σκεφτείς ότι παλιότερα έλεγα πως ποτέ δεν πρόκειται να κάνω γυμνό» λέει και συνεχίζει: «Αυθόρμητα εξελίχθηκε η ενασχόλησή μου με το γυμνό. Η αλήθεια είναι πως είναι ένα μέσο με το οποίο μπορείς να τραβήξεις βλέμματα. Κι εγώ αυτό ήθελα στην αρχή, να τραβήξω την προσοχή. Πέρασα άπειρο χρόνο κοιτώντας δουλειές στο ίντερνετ. Αυτή η διαδικασία, τότε που ήμουν άνεργος, κράτησε δυο χρόνια. Είδα τόσα πολλά πράγματα. Για πάρα πολύ καιρό έκανα μόνο αυτό». Ψιλοκαταθλιπτικό μεν, λειτούργησε τελικά δε, επισημαίνω και συμφωνεί. «Τώρα που το βλέπω, εκ των υστέρων, τελικά δούλευα εκείνη την περίοδο, απλά δεν το καταλάβαινα». Αναφορικά με το γυμνό, ποια είναι όμως η προσωπική του σχέση; Κάνει, ας πούμε, γυμνισμό στην παραλία; Μου εξηγεί το οξύμωρο, ότι είναι ιδιαίτερα ντροπαλός, με μεγάλη ανασφάλεια ως προς τη θέα του δικού του σώματος, αλλά σε πάρα πολλές από τις γυμνές φωτογραφίες του, πρωταγωνιστεί ο ίδιος. «Κάνε συνειρμούς μόνος σου. Μάλλον κάτι βγαίνει από αυτό. Μεγάλωσα σε οικογένεια με θείους παπάδες, η καταγωγή της μητέρας μου είναι από την Πόλη, η οικογενειακή μας σχέση με την εκκλησία ήταν πολύ στενή. Πλέον έχω σχέση με τη θρησκεία με τον δικό μου τρόπο». «Τσόντες έβλεπες;» τον ρωτώ για να αντιληφθώ σε ποιο βαθμό η πορνογραφία έχει επηρεάσει την αισθητική του, καθώς θεωρώ ότι η δουλειά του αντλεί στοιχεία από το πορνό χωρίς να μπορεί να θεωρηθεί πορνογραφική. «Φυσικά! Έχω δει τόσες πολλές, και βλέπω ακόμα, ποιος δεν βλέπει;».

Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Κάπου ανάμεσα σε πορνογραφία, καθαρό καλλιτεχνικό βλέμμα και ανόθευτο σουρεαλισμό, βρίσκεται το έργο του Κωστή Φωκά... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Όλες οι φωτογραφίες του Κωστή είναι σκηνοθετημένες. Τα μοντέλα, ως τώρα, είναι όλοι φίλοι του, οπότε τα περισσότερα κόνσεπτ έχουν προκύψει σε καταστάσεις αράγματος στο σπίτι. Όταν σκάει κάποια γαμάτη ιδέα, την υλοποιούν επιτόπου, σε εσωτερικό ή εξωτερικό location. Προσπαθεί να κρατά την όλη διαδικασία απλή και χαλαρή, ίσως και ως αντίδραση σε εκείνο το «παλιακό» μοτίβο της εμπορικής φωτογραφίας που έζησε και (τον) απέρριψε, εκείνες τις τεράστιες και πανάκριβες παραγωγές με τα φώτα, τους βοηθούς, τους στυλίστες και τους μακιγιέρ, που -δυστυχώς ή ευτυχώς- έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί. «Έχω άρνηση στο να χρησιμοποιήσω οποιαδήποτε "παραγωγή" στις φωτογραφίσεις μου. Σκηνοθεσία ναι, παραγωγή όχι. Η μηχανή μου και μόνο αρκεί. Ο πολύς κόσμος σε ένα σετ, ο ακριβώς εξοπλισμός, αυτά με κομπλάρουν – και λειτουργούν ακόμα! Πρέπει να εκλείψουν τέτοιες παλιομοδίτικες τακτικές. Έχουν μείνει 5 από τους 100 που δούλευαν έτσι παλιά, αλλά κάνουν ακριβώς το ίδιο πράγμα. Την περίοδο που εργαζόμουν ως τεχνικός, έρχονταν ξένοι φωτογράφοι και μου έλεγαν "φυσικά και δεν χρειάζομαι φώτα, έχετε το καλύτερο φως εδώ", και οι δικοί μας χρησιμοποιούσαν 15 φώτα ο καθένας. Ανασφάλεια και μεγαλομανία λέγεται αυτό. Ήθελαν να δείχνουν ότι κάνουν κάτι πολύ πιο σημαντικό από αυτό που είναι στην ουσία. Για μένα είναι αστείο να προσδώσω σε αυτό που κάνω οποιαδήποτε έννοια σημαντικότητας».

Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Φωτογραφία από τη δουλειά που θα παρουσιάσει ο Κωστής Φωκάς στην ατομική του έκθεση στην Atopos

Για τις ανάγκες της έκθεσης στην Atopos, είναι η πρώτη φορά που ο Κωστής κάνει open call στο facebook προς αναζήτηση μοντέλων που θέλουν να συμμετάσχουν, στο οποίο, όπως μου λέει, έχει ανταποκριθεί πολύς κόσμος, παρά το μονίμως τολμηρό της θεματολογίας του. «Δεν ξέρω πώς θα λειτουργήσει η δουλειά με τους αγνώστους. Δεν κάνω κάστινγκ, δεν κοιτάω σώματα, ψάχνω απλά ανθρώπους που γουστάρουν να το κάνουν ώστε να νιώσω κι εγώ καλά. Θα πρέπει την ώρα που θα βρεθούμε να νιώσουμε και οι δύο οικεία». Για τον ίδιο δεν υπάρχει ιδανικό σώμα. Μου εξηγεί ότι προφανώς αυτό έχει να κάνει με τα γούστα του, αφού δεν του αρέσουν τα γυμνασμένα κορμιά, προτιμά τη φυσικότητα και το «άσχημο», ή πιο σωστά, το όχι «όμορφο». Του αντιτείνω ότι δεν έχει φωτογραφίσει ωστόσο κάτι γκροτέσκ ως τώρα, και απαντά ότι δεν θέλει να προκαλεί αποστροφή, όμως μια τεράστια κοιλιά, λόγου χάρη, δεν αποτελεί εμπόδιο γι' αυτόν.

Πρακτικά, ένα από τα πιο χαρακτηριστικά στοιχεία της δουλειάς του Κωστή είναι τα αναπάντεχα καδραρίσματα και οι εστιάσεις σε συγκεκριμένα μέρη του γυμνού ανδρικού ή γυναικείου σώματος. Τον ρωτώ πώς αποφασίζει ποιο κομμάτι θα αναδείξει κάθε φορά, αν θα είναι γόνατο, αγκώνας, στήθος ή γεννητικά όργανα. Δυσκολεύεται να μου εξηγήσει το αυθόρμητο που λειτουργεί μέσα του. «Σε καμιά περίπτωση δεν θα τραβήξω πολλαπλές λήψεις. Θα τραβήξω τρεις φωτογραφίες, μέχρι να ισιώσει ίσως το κάδρο. Μου αρέσουν πολύ οι συμμετρίες. Εκεί μόνο θα κολλήσω. Photoshop θα χρησιμοποιήσω μόνο για πολύ συγκεκριμένους λόγους, οι περισσότερες φωτογραφίες που βλέπεις είναι ακριβώς έτσι όπως τραβήχτηκαν. Ούτε τα βασικά, contrast κ.λπ. δεν πειράζω. Έτσι λοιπόν, το πρακτικό κομμάτι της φωτογράφισης μπορεί να κρατήσει ένα λεπτό, αλλά θα το έχω σκεφτεί ήδη αρκετά πριν και θα το σκεφτώ πολύ περισσότερο μετά. Περνάω πολύ χρόνο κοιτάζοντας τις φωτογραφίες μου εκ των υστέρων. Μόνο όταν έχει να μου πει κάτι η καθεμιά, θα τη βγάλω online ή θα τη δώσω κάπου. Προσπαθώ να βρω λόγο ύπαρξης στο καθετί». Καταλήγει στο ότι η δουλειά του είναι τελικά πολύ προσωπική υπόθεση, αν και αναγνωρίζει ότι καλό θα ήταν να αφορά και τους άλλους. «Στις φωτογραφίες μου βγάζω πράγματα που κατά κάποιο τρόπο καταπιέζω ή καταπίεσα -ηθελημένα ή μη- στο παρελθόν, όπως η σεξουαλικότητά μου. Είμαι εσωστρεφής κι έχω ανάγκη, όπως όλοι, να εξωτερικεύσω την ενέργειά μου κάπως. Το ότι βγαίνω μπροστά στην κάμερά μου γυμνός, είναι σίγουρα εξέλιξη για μένα κι ας μην το ξέρει ο κόσμος, αφού τα πρόσωπα είναι κρυμμένα. Αφορά εμένα, οπότε σε εμένα λειτουργεί».

Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Έχουν συμπεριληφθεί δουλειές του σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα όπως το αμερικανικό, το γαλλικό και το ισπανικό Vice, το Dazed & Confused, το METAL και πολλά άλλα... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Το Occupy Atopos #KostisFokas είναι η δεύτερη ατομική έκθεση του Κωστή Φωκά, μετά το I'm Not Malfunctioning, You Are που παρουσιάστηκε και τρέχει ακόμα ως τις αρχές Φεβρουαρίου στο χιπ διώροφο αντεργκράουντ μπαρ Dalston Superstore που βρίσκεται στην ομώνυμη ανερχόμενη περιοχή του Λονδίνου. Στη βρετανική πρωτεύουσα κατέφυγε και έμενε μέχρι πριν λίγο καιρό ο Κωστής μετά την παραμονή του στην Κρήτη. «Τα εγκαίνια στο Dalston μετατράπηκαν σε ένα μεγάλο πάρτι και μετά από λίγη ώρα ήθελα απλά να φύγω, είχα βαρεθεί. Στο Λονδίνο βρέθηκα σε μια φάση της ζωής μου, αρχές του '13, που δεν με αφορούσαν ιδιαίτερα αυτά που έχει να σου προσφέρει η πόλη αυτή. Το έξω, τα ρούχα, τα ψώνια, η φάση ποτά και drugs. Στα 25 μου μπορεί να ήταν γαμώ, στα 33 μου δεν μου έλεγε κάτι. Πήγα ωστόσο κι έμεινα. Για να πληρώσω το νοίκι έκανα φυσικά κι ευκαιριακές δουλειές. Εξέλιξα το κομμάτι της φωτογραφίας με τον ίδιο τρόπο που το εξέλισσα όσο βρισκόμουν στην Κρήτη. Δεν είναι ότι το Λονδίνο μου πρόσφερε κάτι παραπάνω, πέρα από το ότι αυτή η πόλη σε υποχρεώνει με έναν μοναδικό τρόπο να δουλέψεις. Σου δίνει ευκαιρίες αλλά είναι πολύ σκληρή η ζωή εκεί. Η πρώτη μου δουλειά ήταν σε ένα εστιατόριο, όπου έζησα κανονικό bullying. Στα 34 μου, βρέθηκα να κλαίω μετά τη δουλειά. Όσο για τα contacts, όλα έγιναν διαδικτυακά».

Στις φωτογραφίες μου βγάζω πράγματα που κατά κάποιο τρόπο καταπιέζω ή καταπίεσα -ηθελημένα ή μη- στο παρελθόν, όπως η σεξουαλικότητά μου. Είμαι εσωστρεφής κι έχω ανάγκη, όπως όλοι, να εξωτερικεύσω την ενέργειά μου κάπως. Το ότι βγαίνω μπροστά στην κάμερά μου γυμνός, είναι σίγουρα εξέλιξη για μένα.

Μιλώντας για contacts, έχουν συμπεριληφθεί δουλειές του σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα όπως το αμερικανικό, το γαλλικό και το ισπανικό Vice, το Dazed & Confused, το METAL και πολλά άλλα. «Φωτογράφιζα συνέχεια, όλους τους γνωστούς και φίλους, τύπου "κάτσε και γδύσου". Περνούσαν ώρες, μέρες χωρίς να το καταλαβαίνω. Έστελνα συνέχεια υλικό κι αυτή η κινητικότητα κάποια στιγμή άρχισε να επιστρέφει σε μένα. Θεωρώ ότι στάθηκα αρκετά τυχερός, αλλά έχω ρίξει πολλή δουλειά. Έδωσα ενέργεια και χρόνο μέχρι να γίνει το μπαμ. Θα έμενα μόνιμα στο Λονδίνο, αλλά επειδή δεν μπορώ να καταπιέζομαι σαν ρομπότ και να είμαι δυστυχισμένος, κατέληξα ότι θέλω να ταξιδεύω, να είμαι λίγο εδώ και λίγο εκεί. Σε αυτή τη φάση βρίσκομαι και τώρα. Έχω στα σκαριά τρεις εκθέσεις για φέτος, που θα μου δώσουν τη δυνατότητα να μη βαλτώσω εδώ - κάπως έτσι εξισορροπείται μια χαρά το πράγμα. Το peak που θα μου προσφέρει η Ελλάδα αν μείνω μόνιμα εδώ είναι πολύ χαμηλό. Γι' αυτό δεν ήθελα καθόλου να μπλέξω στα εγχώρια. Αισθάνομαι ότι δεν ανήκω καθόλου εδώ. Η επόμενη στάση λοιπόν θα γίνει στη NUE galerie, στο προάστιο Pantin του Παρισιού τον Μάρτιο. Τους φοβάμαι λίγο τους Γάλλους, είναι σκληροί κι εγώ ευαίσθητος» λέει γελώντας. «Μετά έχω τη Μπιενάλε εδώ, τον Μάιο, και κανονίζω κάτι για Κωνσταντινούπολη. Θέλω πολύ να μείνω λίγο στην Πόλη. Εν τω μεταξύ, επειδή η δουλειά που παρουσιάζω στις εκθέσεις, μέχρι πρότινος φαινόταν μόνο διαδικτυακά, πλέον πειραματίζομαι πολύ με το τεχνικό κομμάτι του printing και του στησίματος μιας έκθεσης. Βασικός μου στόχος, τελικά, πέρα από τα ταξίδια, την αναγνωρισιμότητα και όλα τα συναφή είναι να δουλεύω συνέχεια. Το εμπορικό κομμάτι της φωτογραφίας, το κάνω αναγκαστικά για βιοποριστικούς λόγους, αλλά το έχω φέρει αρκετά στα μέτρα μου. Νομίζω ότι αν κάποιος με ζητήσει, έχει δει τη δουλειά μου και ξέρει τι να περιμένει».

Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Δεν του αρέσουν τα γυμνασμένα κορμιά, προτιμά τη φυσικότητα και το «άσχημο», ή πιο σωστά, το όχι «όμορφο»... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LiFO

Δείτε παρακάτω ένα δείγμα της δουλειάς που θα παρουσιάσει στην Atopos:

Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter
Οι γυμνές εκλογές του Κωστή Φωκά Facebook Twitter

Info

Atopos Unlocked

Occupy Atopos #Kostis Fokas

Επιμέλεια: Βασίλης Ζηδιανάκης

Atopos (Σαλαμίνος 72, Μεταξουργείο, 210 8838151, 210 5242004, atopos.gr)

Εγκαίνια: Τετάρτη 28 Ιανουαρίου, 20.00-23.00 (παρουσία καλλιτέχνη)

Διάρκεια: Κάθε Τετάρτη, 14.00-22.00, μέχρι 25/2

Είσοδος ελεύθερη

Links

kostisfokas.tumblr.com

facebook.com/kostisfokasphoto

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια