Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες

Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
0

Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
Beyond the imperfections
 

Την προσέξαμε όταν ο Πάρις Ταβιτιάν τη φωτογράφισε για το υπέροχο Naked City του προηγούμενου τεύχους της LiFO. Όταν όμως μπήκαμε στο flickr της και χαζέψαμε λίγο τα έργα της, σκεφτήκαμε ότι αυτό το όμορφο κορίτσι φαίνεται να είναι μια ταλαντούχα εκκολαπτόμενη εικαστικός. Η 25χρονη Μαρίνα Γκενάντιεβα σπουδάζει στην Καλών Τεχνών και η αισθητική της είναι επίσης αξιοπρόσεκτη. Είχα μια μικρή κουβέντα μαζί της για τη ζωή και την τέχνη της.

Μερικοί δεν αποδέχονται ότι το όμορφο μπορεί να μιλά σοβαρά, όπως επίσης ότι μια όμορφη γυναίκα μπορεί να είναι κι έξυπνη.

"Η Καλών Τεχνών ήταν πολύ συνειδητή απόφαση λόγω της αγάπης μου για τη ζωγραφική. Κατά τη διάρκεια της φοίτησής μου εκεί, μου έχει δοθεί επιπλέον η ευκαιρία να ασχοληθώ με τη γλυπτική, τη χαρακτική και την εγκατάσταση, διευρύνοντας έτσι τους τρόπους έκφρασής μου. H σχολή με έχει αφήσει αρκετά ικανοποιημένη καθώς παρέχει αρκετή ελευθερία και ερεθίσματα για να δουλέψει κανείς, ενώ προσφέρει και άφθονα θεωρητικά μαθήματα που συμπληρώνουν σημαντικά την εκπαίδευσή μας. Και φυσικά, σε προσωπικό επίπεδο, έχω ωφεληθεί απο τη συναναστροφή μου με διάφορους ανθρώπους, όπως η Μαριγώ Καρά, που ασχολείται με θεωρία της τέχνης κι έχει γίνει κάτι σαν το θεωρητικό μου alter ego".

Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
Η Μαρίνα Γκενάντιεβα
Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
You won’t catch us alive and you can’t see us

Βλέποντας τα έργα της Μαρίνας, σκέφτομαι ότι η καλλιτεχνική της προσέγγιση είναι εντελώς γυναικεία, χωρίς ωστόσο να είναι girly, ενώ ο κυνισμός και η ειρωνεία είναι παρόντα στοιχεία, μέσα από μια επίσης καθαρά γυναικεία οπτική. Τη ρωτώ ποια προσωπική της ανάγκη εξυπηρετεί αυτό το "βλέμμα" στην τέχνη της. "Γιατί οτιδήποτε γυναικείο πρέπει απαραίτητα να είναι girly;" μου αντιτείνει την ερώτηση και συνεχίζει: "Οι γυναίκες καλλιτέχνιδες από τη δεκαετία του 60 και μετά έκαναν συνώνυμο του έργου τους την κριτική τέτοιων ταυτίσεων. Βέβαια, σ' αυτή τη διαδικασία, δεν δίστασαν -ή ήταν ίσως απαραίτητο- να θυσιάσουν την Ομορφιά. Η απώλεια του Ωραίου είναι χαρακτηριστικό όλης της σύγχρονης τέχνης. Εγώ προσπαθώ να κρατώ την Ομορφιά στα έργα μου -αυτό ίσως είναι που βρίσκετε γυναικείο-, αλλά τη βάζω να μιλήσει με διαφορετικό τρόπο - αυτό ίσως είναι που βρίσκετε κυνικό. Μερικοί δεν αποδέχονται ότι το όμορφο μπορεί να μιλά σοβαρά, όπως επίσης ότι μια όμορφη γυναίκα μπορεί να είναι κι έξυπνη".

Οι πούλιες λοιπόν που χρησιμοποιεί η Μαρίνα στη δουλειά της, δεν έχουν διόλου σχέση με το σύμβολο της στραφταλιζέ γυναικείας ματαιοδοξίας. Η ίδια μου εξηγεί ότι η πούλια, ως υλικό, λειτουργεί ως η αρχική επαναλαμβανόμενη μονάδα σε ένα έργο. Στον κάδο απορριμάτων, ένα από τα πιο ιδιαίτερα και πρωτότυπα έργα της, πέρασε ατέλειωτες ώρες συγκολλώντας μια-μια τις πούλιες, μια χειρωναξία που παραδέχεται ότι τη βρήκε ιδιαίτερα απελευθερωτική. "Οι πούλιες ως σύνολο έχουν τη δύναμη να παρουσιάζουν εικόνα διάσπασης και ταυτόχρονα ενότητας, καθώς και το αποτέλεσμα του καθρέφτη. Γενικά είναι ένα στοιχείο που προσφέρει μεγάλη ελευθερία στην πραγμάτευσή του". Τη ρωτώ πώς σκέφτηκε να ασχοληθεί με κάτι τόσο καθημερινό αλλά διόλου αξιοπρόσεκτο όπως οι κάδοι απορριμάτων και να δημιουργήσει αυτό που εγώ εκλαμβάνω ως ένα έξυπνο σχόλιο για τον καταναλωτισμό και το "εφήμερο" των σκουπιδιών. "Τα σκουπίδια μας είναι κατά κάποιο τρόπο μια αλληγορική εικόνα μας, και ταυτόχρονα η ωμή διάψευσή της. Ολόκληρη η κοινωνία, ακόμα κι όταν δεν το παραδέχεται αποθεώνει το προϊόν. Αναμφίβολα οι κάδοι είναι γεμάτοι από πολύτιμα σκουπίδια. Η τέχνη μπορεί σαν σχόλιο να αποθεώσει τον κάδο όπου μοιραία καταλήγουν όλα τα προϊόντα".

Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter

Να και κάποια πιο προσωπικά στοιχεία για εκείνη: Η εντυπωσιακή Μαρίνα έχει ελληνο-βουλγαρική καταγωγή, και δίδυμη αδερφή! Της ζητώ να μου περιγράψει τις αναφορές της κατά την εφηβεία της και να μου αναφέρει στοιχεία που πιστεύει πλέον ότι την έχουν επηρεάσει. "Εκτιμώ πολύ κάθε είδους παραστατική ζωγραφική, το έργο μου έχει έντονα στοιχεία παραστατικότητας. Επίσης, ο γυναικείος μεταμινιμαλισμός των sixties φαίνεται να είναι μια κάπως πιο υποσυνείδητη αναφορά. Από ονόματα μπορώ να αναφέρω κάμποσα: Cy Twombly, Andy Goldsworthy, Chris Ofili, Cindy Sherman, Guerilla Girls. Αλλά και το συγκρότημα Bikini Kill και ο Klaus Nomi, που άκουγα πολύ στην εφηβεία μου. Και βέβαια, αντλώ από τις καταστάσεις που επηρέασαν ή επηρεάζουν έντονα τη ζωή μου, όπως η παιδική μου ηλικία και η δίδυμη αδελφή μου".

Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
Little girl
Η Μαρίνα Γκενάντιεβα μεγάλωσε με Klaus Nomi και παίζει με πούλιες Facebook Twitter
Untitled

www.genadieva.com

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ