Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Αυτοί που τρέχουν τους artist-run χώρους είναι όλα νέα παιδιά, οπότε υπάρχει μια δυναμική την οποία την βλέπεις και στα εγκαίνια, την βλέπεις και στη διάρκεια των εκθέσεων (που συνήθως είναι short term) όπου έρχεται πολύ περισσότερος κόσμος πλέον από ό,τι πάει στις γκαλερί, και κόσμος μικρότερης ηλικίας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
0

«Όταν τέλειωσα την Καλών Τεχνών και σκεφτόμουν τι θα κάνω, αν θα ξεκινήσω κάποιο μεταπτυχιακό και θα φύγω ή αν θα μείνω στην Αθήνα, επέλεξα να μείνω, γιατί δεν έβρισκα κάτι που να με ενδιαφέρει εκείνη την περίοδο. Πιστεύω ότι ήταν αυτό που χρειαζόμουν περισσότερο γιατί ήμουν για πολύ καιρό κλεισμένος στο εργαστήριό μου, δεν είχα πολλή επικοινωνία με κόσμο και με άλλους καλλιτέχνες.

Τώρα έχουν πάρει και η δουλειά μου και ο χώρος και το πώς τα βλέπω τα πράγματα μια άλλη προοπτική. Είναι μάθημα, αλλά επί του πρακτέου» λέει ο νεαρός εικαστικός Κωνσταντίνος Λιανός που διαχειρίζεται το project space Keiv (από το αγγλικό cave: σπηλιά) στην γειτονιά του Αγίου Παύλου κοντά στον σταθμό Λαρίσης.

Το Keiv είναι ένας από τους artist-run χώρους που ανθίζουν τον τελευταίο καιρό στην Αθήνα και αλλάζουν (κυριολεκτικά) το τοπίο της τέχνης. Το ψηλοτάβανο, ευρύχωρο ισόγειο όπου κάποτε γίνονταν συσσίτια σε άστεγους, σήμερα είναι το εργαστήριό του, εκθεσιακός χώρος και το σπίτι του (μένει στο πατάρι).   

«Έχω κάνει διάφορες εκθέσεις, δεν θέλω να περιορίζομαι σε καλλιτέχνες» εξηγεί την ώρα που γίνεται το στήσιμο για τη νέα έκθεση που ξεκινάει απόψε. «Στην προηγούμενη έκθεση “When the rave is done” είχαν συμμετάσχει και παιδιά που κάνουν πιο λογοτεχνικό έργο, ή και μουσικοί όπως ο Voltnoi, ή οι Hypermedium που έχουν μια δισκογραφική εταιρεία και είναι και εικαστικοί ταυτόχρονα, έχουν τελειώσει την Καλών Τεχνών.

Είχε συμμετάσχει όμως και ένας φυσικός, ο οποίος επειδή είχε φουλ το βίωμα του rave έγραψε ένα πιο δοκιμιακού τύπου έργο. Το Keiv προφανώς και έχει εικαστική κατευθυντήριο, αλλά θέλω αυτό που σκέφτομαι να ανοιχτεί γενικά και σε άλλους τομείς. Ήδη το επόμενο project που σκέφτομαι και έχει να κάνει με τη γειτονιά έχει αρχίσει να παίρνει μορφή, και γενικότερα ο χώρος έχει διαμορφώσει και τον τρόπο που σκέφτομαι. Θέλω περισσότερο να τον βλέπω σαν ένα έξτρα μέσο-εργαλείο της δουλειάς μου, παρά ότι εγώ που τον τρέχω είμαι γκαλερίστας».

Είναι πλέον πολύ ξεκάθαρο ότι η δυναμική και το εκτόπισμα που έχουν οι artist-run χώροι, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν ανταγωνισμοί -προφανώς δεν πουλάνε έργα για να υπάρχει ανταγωνισμός-, δεν κερδοσκοπούν για να πρέπει να έχει η κάθε γκαλερί μια συγκεκριμένη ταυτότητα ή πολύ συγκεκριμένο target group.

Τον ρωτάω αν οι νέοι εκθεσιακοί χώροι που ανήκουν σε ανθρώπους νεαρής ηλικίας κατορθώνουν κάτι ουσιαστικό αυτή τη στιγμή, εκτός από το να κάνουν τις γκαλερί και τους εκθεσιακούς χώρους τέχνης κάτι λιγότερο ελιτίστικο. 

«Είναι πλέον πολύ ξεκάθαρο ότι η δυναμική και το εκτόπισμα που έχουν οι artist-run χώροι, ακριβώς επειδή δεν υπάρχουν ανταγωνισμοί -προφανώς δεν πουλάνε έργα για να υπάρχει ανταγωνισμός-, δεν κερδοσκοπούν για να πρέπει να έχει η κάθε γκαλερί μια συγκεκριμένη ταυτότητα ή πολύ συγκεκριμένο target group.

Επίσης, αυτοί  που τους τρέχουν είναι όλα νέα παιδιά, οπότε υπάρχει μια δυναμική την οποία την βλέπεις και στα εγκαίνια, την βλέπεις και στη διάρκεια των εκθέσεων (που συνήθως είναι short term) όπου έρχεται πολύ περισσότερος κόσμος πλέον από ό,τι πάει στις γκαλερί, και κόσμος μικρότερης ηλικίας.

Έχει άλλη δυναμική ο artist-run χώρος, εκτός από πιο νέο κόσμο έπιασε και κόσμο που πιθανώς να "σνόμπαρε" το πλαίσιο της γκαλερί. Επίσης, η συνεργασίας που γίνεται μεταξύ τέτοιων χώρων δεν γίνεται με τις γκαλερί. Και μόνο αυτή η προοπτική δίνει άλλο αέρα γενικότερα σε αυτή τη φάση.

Είναι πιο πολύ σαν δίκτυο, παρά σαν μεμονωμένες κουκίδες. Έτσι θέλω να το σκέφτομαι. Βέβαια, πρέπει να αυτοσυντηρείται ένας τέτοιος χώρος, αλλά δεν είναι σκοπός του να βγάλει λεφτά. Υπάρχουν διάφοροι τρόποι, και στο εξωτερικό ως attitude αυτό υπάρχει εδώ και δεκαετίες.

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Έχει άλλη δυναμική ο artist-run χώρος, εκτός από πιο νέο κόσμο έπιασε και κόσμο που πιθανώς να "σνόμπαρε" το πλαίσιο της γκαλερί. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Λόγω της κρίσης και λόγω του καλλιτεχνικού δυναμικού που έχει η Αθήνα ή η εκάστοτε πόλη, που δεν απορροφάται από το industry -από τις γκαλερί συγκεκριμένα- και κάπου πρέπει να διοχετευτεί, οι artist-run χώροι είναι χώροι που μπορούν να διοχετεύσουν καλλιτέχνες που μπορεί να μην μπορούν εύκολα να προσαρμοστούν στις συνθήκες των γκαλερί.

Δεν το βλέπω τόσο πολεμικά το γκαλερί vs artist run, απλά υπάρχουν ποιοτικές διαφορές. Κι όταν είσαι γκαλερί και ξέρεις ότι υπάρχει ένα τέτοιο φαινόμενο πιστεύω ότι θα εξελιχθείς μέσω της νέας κατάστασης, αυτό είναι το μέλλον των γκαλερί, οι artist-run χώροι δεν είναι η ταφόπλακά τους. Πιστεύω ότι όταν βλέπεις ότι υπάρχει μια συγκεκριμένη δυναμική από τον κόσμο, πρέπει να μπορείς να κάνεις συγκεκριμένα βήματα για να αγκαλιάσεις αυτόν τον κόσμο. Είναι θέμα των γκαλερί το τι θα κάνουν».

Η έκθεση που ξεκινάει σήμερα σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Αργιανά, τον άνθρωπο που την έχει επιμεληθεί, λέγεται Dark Matters και είναι μια ιδιαίτερη έκθεση με τρία έργα που έχουν φτιάξει η εικαστική ομάδα Campus Novel, ο φωτογράφος Παύλος Φυσάκης και ο Κωνσταντίνος Λιανός.

«Προσπαθήσαμε περισσότερο να παίξουμε, εφόσον θέλαμε να φτιάξουμε μια αφήγηση που έχει ως κοινή αναφορά ένα dark aspect, μια σκοτεινή πτυχή των συγκεκριμένων έργων, από διαφορετικό εντελώς background» εξηγεί ο Κωνσταντίνος Λιανός. «Πιο πολύ σκεφτόμουν με τον παράγοντα του χώρου παρά με της τοποθεσίας, γιατί δεν είναι μόνο εκθεσιακός χώρος, ήθελα να είναι και στούντιο να μπορώ και να μείνω σε αυτό.

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Η έκθεση που ξεκινάει σήμερα σε συνεργασία με τον Κωνσταντίνο Αργιανά, τον άνθρωπο που την έχει επιμεληθεί, λέγεται Dark Matters και είναι μια ιδιαίτερη έκθεση με τρία έργα που έχουν φτιάξει η εικαστική ομάδα Campus Novel, ο φωτογράφος Παύλος Φυσάκης και ο Κωνσταντίνος Λιανός. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Ο Κωνσταντίνος είχε μία ιδέα η οποία ξεκίνησε από τα dark rooms ως μια διττή έννοια και τα sex rooms, αλλά και θαλάμους εμφανίσεων φωτογραφιών ή οτιδήποτε έχει να κάνει με τον εγκλεισμό και αρχίζαμε και σκεφτόμασταν διάφορα πράγματα σε σχέση πάντα με μία αίσθηση, γιατί περισσότερο είναι μία αίσθηση έκθεσης και εμένα με ενδιέφερε αυτό το πράγμα, να έχω μια τέτοια σχέση με επιμελητές, που να υπάρχει ένας διάλογος.

Έχω συνεργαστεί και με πολύ concrete projects, αλλά δεν μου δίνουν πολλά πράγματα. Με ενδιαφέρει περισσότερο να έρθει ένας επιμελητής, να έρθει ένας καλλιτέχνης, και να πει έχω αυτή την ιδέα και να πει “θέλεις να κάνουμε κάτι;” Να υπάρχει μια διάδραση που να είναι εποικοδομητική και για τις δύο πλευρές».

«Όσον αφορά τους χώρους τέχνης που έχουν αναδυθεί τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα, διαπιστώνει κανείς ότι υπάρχει μία πληθώρα τέτοιων χώρων κυρίως στο ιστορικό-hip κέντρο της: Ψυρρή, Μοναστηράκι, Μεταξουργείο» προσθέτει ο Κωνσταντίνος Αργιανάς, «κι αυτό που εμένα με γοήτευσε πάρα πολύ όταν πρωτοήρθα εδώ, είναι ότι ακριβώς έχει και μια ιδιαιτερότητα ο χώρος λόγω της τοποθεσίας του -γιατί είναι μια περιοχή που δεν την έχει αγγίξει το gentrification και δεν πρόκειται να την αγγίξει.

Όντως ο Λιανός ήρθε να ζήσει και να δημιουργήσει σε έναν χώρο χωρίς να είναι αυτοσκοπός η προβολή που πολύ συχνά μπορεί να συμβαίνει σε άλλες περιοχές που είναι πολύ κεντρικά. Και υπάρχει μια συνθήκη που δημιουργείται από τον καλλιτέχνη που έχει τον χώρο, αλλά και από τους καλλιτέχνες που συμμετέχουν και τους επιμελητές, νέες συνθήκες, και είναι ένα βασικό εργαλείο στην τέχνη να κάνει διαλόγους με τις κοινότητες που πλαισιώνουν τον χώρο ή με πολλά πράγματα που μπορεί να συμβαίνουν τριγύρω του.

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Έχω συνεργαστεί και με πολύ concrete projects, αλλά δεν μου δίνουν πολλά πράγματα. Με ενδιαφέρει περισσότερο να έρθει ένας επιμελητής, να έρθει ένας καλλιτέχνης, και να πει έχω αυτή την ιδέα και να πει “θέλεις να κάνουμε κάτι;” Να υπάρχει μια διάδραση που να είναι εποικοδομητική και για τις δύο πλευρές. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Σκεφτήκαμε να κάνουμε μια πολυμεσική έκθεση η οποία θα είναι αφαιρετική, με τρεις συμμετοχές-πρακτικές: εγκατάσταση, βίντεο και φωτογραφία. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι ότι ξεκινούν από τρεις εντελώς διαφορετικές αφετηρίες και εξετάζουν κάποια σημεία μόνο του πεδίου «σκοτάδι».

Γιατί είναι τεράστιο πεδίο αυτό, το σκοτάδι ως χώρος, ως χρόνος, ως συνθήκη, ως έννοια, ως αίσθηση, είναι τόσο μεγάλο το πεδίο που θα μπορούσαμε να επιλέγαμε μια άλλη οδό, αλλά εμείς είπαμε να πάμε προς μία δωρική, μίνιμαλ προσέγγιση, και ίσως σε ένα βαθμό παιγνιώδη.

Υπάρχει το ζωγραφικό μέρος, υπάρχει μια εγκατάσταση που θα έχει και ένα βίντεο, και υπάρχει και ένα φωτογραφικό υλικό από τα μέσα του ’90 από τις Κούκλες, οπότε έχει ένα πιο πολιτικό aspect, σε βάζει να σκέφτεσαι για τις πολιτικές του φύλου, της νύχτας, και πιο συγκεκριμένα, η Ελλάδα πού βρισκόταν...».

Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
Dark Matters σε μια «σπηλιά» στο Σταθμό Λαρίσης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Dark Matters, 26/4-2/5, Keiv, Ψηλορείτη 1. Εγκαίνια 26/4 από 20:00-23:00, από 27/4: 18:00-22:00.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ