Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης

Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
0

Στη Ρεϋνιόν, σε ένα μικρό ηφαιστειογενές νησί ανατολικά της Μαδαγασκάρης, στην πιο απομακρυσμένη περιοχή της Ευρώπης, μια και θεωρείται υπερπόντιο νησί της Γαλλίας, εφτά χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά από την Αθήνα, μένει τα τελευταία δύο χρόνια, ο 28χρονος ζωγράφος και μουσικός, Μιχάλης Κιούσης.

Τον Μιχάλη τον είχα γνωρίσει πριν πολλά χρόνια, μέσα από μια κοινή παρέα, σε μια έκθεση ζωγραφικής σε ένα μαγαζί στο κέντρο της Αθήνας.

Αυτό που θυμάμαι είναι το βλέμμα του, ένα βλέμμα χαμένο, σαν να ταξίδευε σε έναν άλλον κόσμο, σαν να βρισκόταν συνεχώς κάπου αλλού. Σαν το βλέμμα των καλλιτεχνών.


Έκτοτε μάθαινα συχνά νέα του. Είτε πέφτοντας τυχαία πάνω σε κάποια έκθεση ζωγραφικής με έργα του ή σε κάποιο live που έπαιζε κρουστά με την μπάντα του, είτε απ' όσα μου διηγούνταν οι κοινοί μας φίλοι. 

Γνώριζα πως συνήθιζε να ταξιδεύει διαρκώς και να εγκαθίσταται, πάντα για λίγο, σε μακρινές χώρες ψάχνοντας καινούργιες εικόνες, λίγη παραπάνω έμπνευση και νέες εμπειρίες.

Ένας τέτοιος κόσμος συχνά εμφανίζει αντιφάσεις. Όταν κοιτάμε από απόσταση τα πράγματα και αυτήν την κουλτούρα, ενθουσιαζόμαστε αλλά σπανίως την καταλαβαίνουμε. Βλέπουμε τις εικόνες των ανθρώπων να χορεύουν ρυθμικά υπό τους δυνατούς ήχους των κρουστών και μας φαίνεται απίστευτο. Και συνήθως δεν αντιλαμβανόμαστε ότι πίσω από αυτό κρύβεται μια βίαιη ιστορία.

Δεν σοκαρίστηκα λοιπόν πολύ, πέρα από ένα μακρόσυρτο επιφώνημα ενθουσιασμού, όταν έμαθα ότι ζει εδώ και καιρό σε ένα απομονωμένο νησί στον Ινδικό Ωκεανό, ανατολικά της Μαδαγασκάρης.

Άρχισα να φαντάζομαι τροπικά δάση, επιβλητικούς καταρράκτες, χρυσαφένιες αμμουδιές, κρυστάλλινα νερά και τον Μιχάλη αγκαλιά με έναν λεμούριο να πίνει γάλα καρύδας από κοκοφοίνικα.

Άρπαξα αμέσως το λάπτοπ, νιώθοντας μια απερίγραπτη περιέργεια να μάθω όλα τα νέα του μαζί με μια απέραντη ευγνωμοσύνη για την εξέλιξη της τεχνολογίας. Βρήκα την επαφή του στο Skype και τον κάλεσα.

«Στην αρχή ξεκίνησα θέλοντας να κάνω την πρακτική μου κάπου στο εξωτερικό» απαντάει στην πρώτη ερώτηση που του κάνω για το πώς πήρε την απόφαση να κάνει ένα τόσο μεγάλο ταξίδι.

«Έψαξα να δω αν υπάρχουν ανοιχτές θέσεις σε διάφορα μέρη και είδα πως στη Ρεϋνιόν υπήρχε ένα παράρτημα Καλών Τεχνών αλλά δυστυχώς η δική μου σχολή δεν είχε επικοινωνία με το πανεπιστήμιο εκεί, διότι θεωρούσαν πως ήταν αρκετά υποβαθμισμένο. Έτρεξα αρκετά, έτρεξα ό,τι διαδικασία χρειαζόταν, δημιούργησα την επαφή με τις δύο σχολές και στο τέλος κατάφερα να ανοίξει μία θέση».

Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
«Έψαξα να δω αν υπάρχουν ανοιχτές θέσεις σε διάφορα μέρη και είδα πως στη Ρεϋνιόν υπήρχε ένα παράρτημα Καλών Τεχνών αλλά δυστυχώς η δική μου σχολή δεν είχε επικοινωνία με το πανεπιστήμιο εκεί, διότι θεωρούσαν πως ήταν αρκετά υποβαθμισμένο».


Πέρα από το προσωπικό του όφελος, πέτυχε να εδραιωθεί έτσι και μια διεθνής σχέση, ανοίγοντας μία πόρτα για την ανταλλαγή φοιτητών μεταξύ των δύο σχολών.


«Όταν ήρθα εδώ στην αρχή δούλεψα σαν βοηθός καθηγητή εικαστικών και έμενα σε ένα διαμέρισμα υποδοχής που μου παραχωρούσαν. Το πρωί δούλευα στη σχολή και το βράδυ ζωγράφιζα τα δικά μου. Ήταν πολύ παραγωγικές μέρες και μου άρεσε. 

»Στην πορεία πέρασαν οι έξι μήνες του προγράμματος αλλά δεν ήθελα να φύγω. Ο τόπος είχε πολλά ακόμα να μου δώσει» μου λέει δείχνοντας ελαφρώς μαυρισμένος, αξιοζήλευτα χαλαρός και γεμάτος διάθεση.

«Τότε είχα ξεκινήσει να κάνω παρέα και με ένα γλύπτη, ο οποίος μου πρότεινε να δουλέψω στο εργαστήριο του και δέχτηκα. Έμενα σε ένα κοντέινερ που υπήρχε δίπλα στο εργαστήρι κοντά στο λιμάνι.

»Δούλευα πάνω σε πρότζεκτ, έκανα εκθέσεις ενώ ταυτόχρονα έπαιζα κρουστά σε μια σχολή χορού. Έτσι έβγαζα το χαρτζιλίκι μου» θυμάται. «Πρόσφατα ολοκλήρωσα κι ένα pop-up βιβλίο για την θεατρική ομάδα Cie Lolita Monga».

Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Πίνακες που απεικονίζουν ογκώδη σώματα σκλάβων, διαχυτικά κορμιά, πολύχρωμα δέρματα, γήινες γυναικείες μορφές που καπνίζουν, που περιμένουν να γίνει το φαΐ ή που απλά στέκονται και κοιτούν.

Αν και είναι σπάνιο στις μέρες μας να αρνείται κάποιος μια θέση για δουλειά είναι εξίσου σπάνιο είναι να επιλέγει να ζήσει μόνιμα σε ένα τόσο απομακρυσμένο τροπικό μέρος, αφήνοντας πίσω το σπίτι, την ασφάλεια, τους φίλους, την οικογένεια και σχεδόν όλη του τη ζωή.

«Ο λόγος που έφυγα ήταν κυρίως η ανάγκη μου να γνωρίσω το καινούργιο, να μάθω την ιστορία ενός άλλου λαού. Μια έρθω σε επαφή με μια διαφορετική κουλτούρα που έβλεπα αλλά δεν μπορούσα να εξηγήσω. Ο μόνος τρόπος για να το καταφέρω ήταν να ζήσω εδώ.

»Να βιώσω την καθημερινότητα, να γνωρίσω τους κώδικες των ανθρώπων, να τους παρακολουθήσω, να κινηθώ με τον δικό τους ρυθμό, να τους κατανοήσω καλύτερα.

»Έτσι μπορώ και αποτυπώνω στη ζωγραφική μου τις πραγματικές ιστορίες των ανθρώπων» μου εξηγεί, υπενθυμίζοντάς μου πως υπάρχει και εκείνη η πάστα των δραστήριων, παθιασμένων ανθρώπων που δεν βολεύονται ποτέ.

«Εδώ μιλάνε κυρίως γαλλικά και κρεολέζικα, που είναι η τοπική διάλεκτος. Όταν πρωτοήρθα δεν ήξερα καμία από τις δύο γλώσσες. Δυσκολεύτηκα αλλά σιγά -σιγά άρχισα να τις μαθαίνω, να συνεννοούμαι και να κάνω παρέες» μου περιγράφει για το πώς εγκλιματίστηκε στο νησί.

«Οι ρυθμοί στο νησί μοιάζουν με της Γαλλίας. Τρώνε όλοι κατά τις 12 με 1 το μεσημέρι και το λήγουν νωρίς. Οι περισσότεροι κυκλοφορούν με αμάξια. Για να πάω στη δουλειά μου κάνω δέκα χιλιόμετρα με το ποδήλατο. Επίσης τα προϊόντα τους είναι αρκετά ακριβά. Δεν είναι όλα εύκολα και ειδυλλιακά» λέει.


«Πολλές φορές πάω στην λαϊκή και δεν έχει τίποτα γιατί τρέχουν όλοι να αγοράσουν κονσέρβες σε περίπτωση κυκλώνα. Τα σπίτια τους είναι φτιαγμένα με ευτελή υλικά για αυτόν ακριβώς το λόγο. Τον Ιανουάριο που είχαμε κυκλώνα ξεριζώθηκαν πολλά δέντρα και σπίτια. Και το δικό μου κατάλυμα υπέστη μικρές ζημιές. Θέλει πολλή προσπάθεια, δουλειά και υπομονή».

«Το έχω γυρίσει όλο το νησί. Υπάρχουν τρομερά πράγματα που μπορείς να κάνεις. Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εδώ το έχουν οι ναοί, η αρχιτεκτονική και η γλυπτική. Η Ρεϋνιόν δεν έχει ούτε πολύ τουρισμό, ούτε εύκολα μπορείς να βρεις κάπου για να κάνεις μπάνιο γιατί έχει καρχαρίες. Πρόσφατα όμως ανακάλυψα ένα ωραίο, ασφαλές μέρος και κολυμπάω εκεί».


Σίγουρα υπάρχουν πολλοί τρόποι για να ενσωματωθεί κανείς και να αποκτήσει μια ρουτίνα σε ένα νέο εξωτικό μέρος. Ειδικά τον πρώτο καιρό, η προσαρμογή πρέπει να είναι συναρπαστική.

Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
«Εδώ μιλάνε κυρίως γαλλικά και κρεολέζικα, που είναι η τοπική διάλεκτος. Όταν πρωτοήρθα δεν ήξερα καμία από τις δύο γλώσσες. Δυσκολεύτηκα αλλά σιγά -σιγά άρχισα να τις μαθαίνω, να συνεννοούμαι και να κάνω παρέες».

Πέρα όμως από την αναζωογονητική περιπέτεια και τις νέες εικόνες δεν νομίζω να υπάρχει κάποιος που να έχει εγκατασταθεί σε μια ξένη χώρα και να μην αισθάνεται, έστω και λίγο, το μαράζι της ξενιτιάς.


«Φυσικά ανακαλύπτω πολλές διαφορές με τη ζωή στην Ελλάδα» μου λέει. «Υπάρχουν στιγμές που λησμονώ τους φίλους και την οικογένεια μου, ή το να πετύχω τυχαία στον δρόμο κάποιον γνωστό και να πιούμε μαζί έναν καφέ.

Και εδώ οι άνθρωποι είναι ανοικτοί και φιλόξενοι αλλά όσο να 'ναι έχει διαφορά με το να είσαι στην πατρίδα σου. Νομίζω μάλιστα πως πρέπει να είμαι και ο μόνος Έλληνας στο νησί.

Κάθε φορά που οι κάτοικοι ακούνε την προφορά μου απορούν. Δεν γνωρίζουν κάποιον άλλον συμπατριώτη μου, ούτε εγώ έχω συναντήσει κανέναν. Παντού υπάρχουν όμως τα καλά και τα κακά» προσθέτει καθώς τραβάει ακόμα μια τζούρα από το τσιγάρο και πίνει μια γουλιά από τον καφέ του.


Πάντα ο Μιχάλης έτρεφε μια ιδιαίτερη εκτίμηση στην αφρικανική κουλτούρα και στην ιστορία αυτών των λαών. Το βλέπεις ξεκάθαρα στα έργα του.

Το εξωτικό στοιχείο, τα έντονα χρώματα, οι επιβλητικές μορφές, η αίσθηση της κίνησης και του έντονου ρυθμού δεσπόζουν σχεδόν σε κάθε του πίνακα.


Κατά τη διάρκεια της κουβέντας μας μου εξηγεί πως στη Ρεϋνιόν διακρίνεις παντού τα σημάδια της αποικιοκρατίας. Το νησί είναι πολυφυλετικό και «πολύχρωμο». Αυτό είναι αυτό που βρίσκει και ο ίδιος το πιο ενδιαφέρον στοιχείο στο μέρος.


«Ακριβώς επειδή η αποικιοκρατία είναι ο καθοριστικός παράγοντας στην ιστορία αυτού του τόπου και οποιουδήποτε λαού που φέρει συγγενή χαρακτηριστικά, μου δίνει πάτημα στην εικαστική μου διερεύνηση».

Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter


Πίνακες που απεικονίζουν ογκώδη σώματα σκλάβων, διαχυτικά κορμιά, πολύχρωμα δέρματα, γήινες γυναικείες μορφές που καπνίζουν, που περιμένουν να γίνει το φαΐ ή που απλά στέκονται και κοιτούν.

«Η εποχή της δουλείας είναι ακόμα νωπή στο νησί. Καταργήθηκε μόλις το 1848 με την Γαλλική επανάσταση. Εδώ έχουν βρεθεί Ευρωπαίοι, Αφρικανοί, Ινδοί, Ασιάτες και Άραβες, συνθέτοντας έτσι τον πολυπολιτισμικό πρόσωπο του τόπου σήμερα» αναφέρει.

Ασφυκτικά, ταλαιπωρημένα πορτρέτα, εξωτικές φιγούρες, έντονη ανθρώπινη κίνηση από ακρυλικά και λαδοπαστέλ, αφηγούνται τις ιδιαίτερες ιστορίες των κατοίκων του νησιού.

«Ένας τέτοιος κόσμος συχνά εμφανίζει αντιφάσεις. Όταν κοιτάμε από απόσταση τα πράγματα και αυτήν την κουλτούρα, ενθουσιαζόμαστε αλλά σπανίως την καταλαβαίνουμε.

Βλέπουμε τις εικόνες των ανθρώπων να χορεύουν ρυθμικά υπό τους δυνατούς ήχους των κρουστών και μας φαίνεται απίστευτο. Και συνήθως δεν αντιλαμβανόμαστε ότι πίσω από αυτό κρύβεται μια βίαιη ιστορία».

Ο Μιχάλης παραδέχεται πως με πολλά από τα έργα του θίγει θέματα που δεν έχουν πάψει να απασχολούν ακόμα την κοινωνία, όπως το χρώμα του δέρματος, η επιρροή του εξωτισμού στις δυτικές κοινωνίες, ανοίγοντας έτσι έναν διάλογο με τον θεατή.

«Το γεγονός της δουλείας εξιστορείται μέσω της Τέχνης, της ζωγραφικής και πολύ περισσότερο μέσω της μουσικής όσον αφορά το νησί. 

Σε πολλές κουλτούρες εξάλλου τα ιστορικά γεγονότα συνοδεύονται μέσω της μουσικής, είτε συγχρονισμένα είτε ετεροχρονισμένα, και συνεχίζουν ακόμα και σήμερα να φτιάχνουν παραδόσεις, οι οποίες μπορούν να εξελιχθούν σε εντυπωσιακά επίπεδα με πλούσιες αναφορές τις οποίες μπορούμε να συναντήσουμε οπουδήποτε».

Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
«Προς το παρόν θα μείνω στο νησί. Για όσο πάει. Όλα τα πράγματα έτσι κι αλλιώς κάνουν τον κύκλο τους. Όταν κλείσει αυτό το κεφάλαιο μπορεί να γυρίσω πίσω ή να πάω κάπου αλλού».

Μου εξηγεί πως σχεδιάζοντας τις παρατηρήσεις του αποκτά μεγαλύτερη κατανόηση γι' αυτό που βλέπει. «Αν και εικαστικός δεν μου αρέσει να εικάζω. Θα μπορούσα απλά να πλανώμαι και να εικονογραφώ μπανάνες, μάνγκο και φοίνικες» λέει γελώντας. 

«Για να βγάλω μια εικόνα πρέπει να την δω από κοντά. Να ανατρέξω, να διαβάσω, να τη ζήσω και να την κατανοήσω. Ουσιαστικά πρόκειται για μια προσωπική χαρτογράφηση μέσω της βιωματικής εμπειρίας».

Λίγο πριν τερματίσουμε τη σύνδεση, τον ρωτάω αν έχει αποφασίσει να μείνει για πάντα εκεί ή σκοπεύει να γυρίσει κάποια στιγμή στην Ελλάδα.

«Δεν ξέρω ακόμα. Προς το παρόν θα μείνω στο νησί. Για όσο πάει. Όλα τα πράγματα έτσι κι αλλιώς κάνουν τον κύκλο τους. Όταν κλείσει αυτό το κεφάλαιο μπορεί να γυρίσω πίσω ή να πάω κάπου αλλού. Το σίγουρο είναι ότι θα συνεχίσω να ταξιδεύω» μου απαντάει με το ίδιο ιδιαίτερο, γεμάτο πάθος για εξερεύνηση αλλά και κάπως χαμένο βλέμμα που είχε όταν τον πρωτογνώρισα. Αυτό το βλέμμα που έχει σχεδόν κάθε πραγματικός καλλιτέχνης.

Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter
Μιλώντας με έναν Έλληνα ζωγράφο που ζει στα ανατολικά της μακρινής Μαδαγασκάρης Facebook Twitter

Δείτε περισσότερα έργα από τον Μιχάλη Κιούση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Άνοιξε το πολυαναμενόμενο πρώτο μουσείο μετανάστευσης

Εικαστικά / Fenix: Το πρώτο μουσείο μετανάστευσης άνοιξε στο Ρότερνταμ

Τι κοινό έχουν ένα πλοίο που κατασχέθηκε από τη Λαμπεντούζα, ένα κομμάτι του Τείχους του Βερολίνου και δύο γιγάντιες φωτεινές μπλε παντόφλες; Όλα βρίσκουν τη θέση τους στο νέο μουσείο της Ολλανδίας που επικεντρώνεται εξ ολοκλήρου στη μετανάστευση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

Εικαστικά / O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος ξέρουν περισσότερα απ’ όσα περίμενα για την Τζένη Χειλουδάκη

O Χρήστος Οικονόμου και ο Ζώης Γέρος είναι δυο νεαροί ζωγράφοι και δυο πολύ καλοί φίλοι. Τους έφερε κοντά η αγάπη για τη μυθολογία, την τέχνη και μια ανεξήγητη εμμονή με την Τζένη Χειλουδάκη. Τα έργα τους πραγματεύονται το τραύμα με τρόπο ωμό και βαθύ. Παρά τα όσα θα πίστευαν πολλοί, διαψεύδουν τις φήμες που τους θέλουν ζευγάρι…
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Εικαστικά / Μυστήρια του σύμπαντος και σύγχρονα έργα τέχνης σε μια έκθεση στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Η έκθεση με τίτλο «Κοσμική Σκόνη/Άγνωστες Γαίες» αντλεί έμπνευση από την προσωπικότητα και το έργο του Γερμανού αστρονόμου Ιούλιου Σμιτ, διευθυντή του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών κατά τον 19ο αι., και μας προσκαλεί να περιηγηθούμε ανάμεσα σε μακρινούς πλανήτες και σε γήινα, απτά υλικά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Guest Editors / Καραβάτζιο: Κανείς δεν είχε ζωγραφίσει έτσι πριν από αυτόν

Η έκθεση «Caravaggio 2025» αποτελεί μια σπάνια ευκαιρία για τους λάτρεις της τέχνης να έρθουν σε επαφή με τον ρεαλισμό και τη συναισθηματική δύναμη του ανυπέρβλητου καλλιτέχνη του μπαρόκ, ο οποίος επαναπροσδιόρισε την εικαστική αφήγηση και έθεσε τα θεμέλια της σύγχρονης ζωγραφικής.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΥ
Ο Άγγελος Παπαδημητρίου ανάγει το κοινό γούστο σε καλλιτεχνική χειρονομία μεγάλης δυναμικής 

Εικαστικά / Το νέο έργο του Άγγελου Παπαδημητρίου είναι ένα εικονοστάσι για τα όνειρά μας

Ο αγαπημένος καλλιτέχνης επιστρέφει με ένα νέο έργο-εγκατάσταση στην Πινακοθήκη του Μουσείου Βορρέ, έναν χαιρετισμό στην Ελλάδα της Κάλλας και του Καβάφη, του Αττίκ και της Στέλλας Γκρέκα· μιας εποχής μεγάλης ευαισθησίας που έχει πια χαθεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί να κοιτάμε τα ζώα; Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή

Εικαστικά / Η πρώτη μεγάλη έκθεση για τα δικαιώματα των ζώων στο ΕΜΣΤ

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη έκθεση που έχει διοργανώσει το ΕΜΣΤ και για την πρώτη μεγάλη έκθεση με θέμα την ευημερία των ζώων διεθνώς, στην οποία συμμετέχουν περισσότεροι από 60 καλλιτέχνες από 25 χώρες (από Ευρώπη, Ασία, Αφρική και Αμερική) – πάνω από 200 έργα καταλαμβάνουν όλους τους ορόφους του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Romaine Brooks: Συμφωνία σε γκρι από μια ξεχασμένη κυρία της ζωγραφικής

Εικαστικά / Romaine Brooks: Η ζωγράφος με το ανδρόγυνο στυλ που έσπασε όλα τα ταμπού της εποχής της

Μια πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα που έζησε μια συναρπαστική και αντισυμβατική ζωή, μέσα στη δίνη των «Roaring Twenties», δημιουργώντας τέχνη πέρα από τα κυρίαρχα ρεύματα του καιρού της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Εικαστικά / «Allspice» στο Μουσείο Ακρόπολης: Mια έκθεση για τις αρπαγές, τις λεηλασίες, τις διώξεις των πολιτισμών

Ο Michael Rakowitz, χρησιμοποιώντας αντισυμβατικές προσεγγίσεις, ανοίγει έναν διάλογο με έργα συγκινητικά, φανερά πολιτικά, υπενθυμίζοντάς μας την επανάληψη οδυνηρών γεγονότων της Ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατερίνα Βαγενά: «Δεν καταλαβαίνω γιατί φερόμαστε λες και το να μεγαλώνεις είναι αρρώστια»

Οι Αθηναίοι / «Δεν έκανα την Κιμωλία για τα λεφτά αλλά για να δείξω αυτό που είμαι»

Eίναι η ιδιοκτήτρια της Κιμωλίας, του art café που έγινε σημείο αναφοράς στην Πλάκα. Δηλώνει αυτοδίδακτη στα πάντα και πιστεύει στη δύναμη των ανθρώπων να ξαναγεννιούνται. Η Κατερίνα Βαγενά είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
CHECK ANTISOCIAL

Εικαστικά / Antisocial: Η Φρόσω Πίνη έφερε την τέχνη σε ένα θρυλικό αθηναϊκό αφτεράδικο

Στη στοά της Λεωκορίου, στου Ψυρρή, η Φρόσω με αφοσίωση δίνει ζωή σε έναν χώρο τέχνης που κάνει τους Αθηναίους να φτάνουν στην Cantina Social πιο νωρίς απ’ ό,τι είχαν συνηθίσει — και έτσι, τουλάχιστον, έχουν μαζί τους τα γυαλιά ηλίου· just in case.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ximena Maldonado Sánchez: «cardón, carmín y ola»

Εικαστικά / «Τα έργα μου δεν είναι φωτογραφίες, ούτε καρτ ποστάλ»

Η 26χρονη Μεξικανή ζωγράφος Ximena Maldonado Sánchez παρουσιάζει σε μία νέα έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades στην Αθήνα μια τοπιογραφία με κάκτους, υπόγεια νερά και το κόκκινο του πάθους, που θυμίζει έντονα την πατρίδα της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: Όλες οι εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσεις

Εικαστικά / Ένας Μάιος γεμάτος τέχνη: 24 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Οικολογία, αποικιοκρατία, εξουσία, η σχέση μας με τα ζώα, μετανάστευση, ρατσισμός: Η εικαστική κίνηση της Αθήνας σήμερα αναδεικνύει τα φλέγοντα και επίκαιρα θέματα που απασχολούν τους σύγχρονους εικαστικούς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης

Εικαστικά / Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Η Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων τιμά με μία αναδρομική έκθεση τον, γνωστό και ως Babis R., ζωγράφο και χαράκτη, έναν ανένταχτο καλλιτέχνη που, πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, μάς άφησε παρακαταθήκη την ακεραιότητά του και την απροκατάληπτη στάση του απέναντι στην τέχνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H εκρηκτική συνάντηση του Francis Bacon με τον Peter Beard

Σαν σήμερα / Φράνσις Μπέικον: «Σιχαίνομαι εννιά στις δέκα ζωγραφιές που βλέπω, ανάμεσά τους και τις δικές μου»

Σαν σήμερα το 1992 πεθαίνει ο σπουδαίος αιρετικός Βρετανός ζωγράφος και ανατόμος της ανθρώπινης υπαρξιακής αγωνίας. Ο Βασίλης Κιμούλης είχε μεταφράσει αποκλειστικά για τη LIFO αποσπάσματα από τις εκρηκτικές συνομιλίες του Μπέικον με τον φωτογράφο Peter Beard.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT