Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου Facebook Twitter
«Ο περιβάλλων χώρος στα έργα μου δεν έχει σημασία. Όμως, θεωρώ διαφορετική την έννοια του άδειου από εκείνη του κενού και πιστεύω ότι στα έργα μου ο χώρος είναι άδειος, επειδή διατίθεται στον θεατή για να προσθέσει ό,τι εκείνος φανταστεί και νιώσει ότι του επιβάλει η εικόνα». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου

0

Με την γκαλερί Bernier/Eliades συμβαίνει το εξής χαριτωμένο, αλλά πάντα παραλειπόμενο: στεγάζεται σε ένα παλιό σπίτι στο Θησείο, το οποίο εξωτερικά διατηρεί την παραδοσιακή όψη του που περιλαμβάνει κλασική ξύλινη δίφυλλη κύρια είσοδο, με μακρόστενο παράθυρο σε κάθε φύλλο της.

Η πόρτα είναι πάντα κλειστή και διαθέτει κουδούνι στο οποίο αναγράφεται κάθε φορά το όνομα του καλλιτέχνη που εκθέτει εντός.

Για τα λίγα δευτερόλεπτα που στέκεσαι μπροστά της, από τη στιγμή που θα χτυπήσεις το κουδούνι και μέχρι να σου ανοίξουν, μπορείς να κοιτάξεις μέσα από τα παράθυρα της πόρτας τα εκτιθέμενα έργα. Σε καταλαμβάνει τότε ένα είδος χαλαρής υπομανίας - μια σκανδαλιάρικη χαρά ότι δήθεν εμπλέκεσαι σε κάτι το λαθραίο, μια έξαψη σαν να κοίταζες μέσα από κλειδαρότρυπα.

Δεν είναι παρά μια ανούσια ανυπομονησία - ένα παιχνίδι του μυαλού σου με εσένα τον ίδιο, με σκοπό να διασκεδάσεις εκείνη την τόσο μικρή αναμονή.

Κι όμως, η εκάστοτε κλεφτή ματιά στα έργα που διακρίνονται από το παράθυρο της εξώπορτας μπορεί να αποδειχθεί καθοριστικής σημασίας, γιατί συλλαμβάνει όλες τις πιθανές παρεξηγήσεις αυτού που βλέπεις.

Έτσι και με τα έργα της Χριστιάνας Σούλου: από την εξώπορτα της γκαλερί διέκρινες τις κορνίζες, τα τζάμια τους, πίσω τους τα χαρτιά, αλλά όχι τα ζωγραφισμένα σχέδια πάνω σε αυτά.

Κατά κάποιο τρόπο, αυτό μοιάζει λογικό να συμβαίνει. Η Χριστιάνα Σούλου είναι «διαβόητη» για το πόσο λεπτότεχνα είναι τα σχέδιά της. Κατά περιπτώσεις γίνονται και τόσο αχνά που δικαιούσαι να τα θεωρείς υπεραισθητά. Κι άλλα πάλι τα νομίζεις αιθεριώδη.

Γενικά, κυριαρχεί η αίσθηση ότι τα σχέδιά της έχουν πάντα και κάτι το άπιαστο - κάτι που από τη φύση του φαντάζει φευγαλέο. Και συγχρόνως υπάρχουν κάποιες άλλες γραμμές τους που σε πείθουν για το ακριβώς αντίθετο. Η χροιά και ο τόνος τους ικανοποιούν κάθε απαίτηση για ακρίβεια στην περιγραφή.

Παρά τη διεθνή καταξίωσή της, οι Έλληνες ομότεχνοί της συχνά αναφέρονται στο έργο της σαν κάτι το «παλαιικό» που βασίζεται στο σχέδιο - ένα μέσο «εξαντλημένο», το οποίο εκείνοι εγκατέλειψαν για να περάσουν σε ένα επόμενο επίπεδο. Ισχυρίζονται ότι το έργο της δεν είναι τέχνη για το σήμερα. «Σε αυτό ίσως έχουν δίκιο, γιατί είναι μάλλον τέχνη για το μέλλον», απαντά εκείνη.

Όλα αυτά τα μικροεπεισόδια επιμονής στην ακρίβεια, κατά μήκος μιας τέτοιας γραμμής, η αλληλουχία τους, η σειρά διαδοχής τους, το αβίαστο της μετάβασης από το ένα στο επόμενο είναι εκεί παρόντα, καθαρά, με δεινές εντάσεις, σχεδόν δεσποτικά να επιβάλλουν μια μονιμότητά τους.

Πρόκειται για το είδος της βεβαιότητας και της αυτοπεποίθησης που είχαν οι γραμμές των σχεδίων των μεγάλων μαστόρων της εποχής της Αναγέννησης. Όμως, χωρίς παρελθοντολατρεία.

Οι γραμμές της Σούλου είναι σφικτά προσδεδεμένες στο παρόν. Επιπλέον, επιβεβαιώνουν ότι αυτό που βλέπουμε σχεδιασμένο στο χαρτί είναι αυτό που εκ προμελέτης ήθελε να ζωγραφίσει και όχι κάτι που προέκυψε τυχαία.

Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου Facebook Twitter
«Κάνω μία μελέτη. Μια έρευνα. Θεωρώ ότι κατά στιγμές ολοκληρώνεται και έτσι προκύπτουν τα έργα, αλλά και πάλι όλο αυτό εξακολουθεί να ανήκει στο φάσμα μιας έρευνας, μιας σπουδής πάνω στο σχέδιο». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Δεν υπάρχει αφηγηματική σειρά στα έργα που εκτίθενται σε αυτήν την έκθεση. Μπορεί όμως κάποιος να ανακαλύψει σχέσεις «εγκιβωτισμού» να συνδέουν κάποια μεταξύ τους. Παρουσιάζονται 39 έργα και από αυτά τα 9, που είναι σχέδια, συνιστούν τον κεντρικό κορμό της έκθεσης. Εμπνέονται από το βιβλίο «Ψυχή και Χορός» του Paul Valéry.

«Διαβάζοντάς το ξανά, εκ των υστέρων, διαπιστώνω ότι αυτή η έκθεση θα μπορούσε να είναι μια εικονογράφησή του», λέει η καλλιτέχνις, που συμπληρώνει επίσης ότι:

«Πρόκειται για ένα κείμενο με μορφή διαλόγων, όπου ο Σωκράτης συνομιλεί με τον Ερυξίμαχο και ο Valéry αναπτύσσει μέσω αυτού του διαλόγου την ιδέα ότι το βήμα της χορεύτριας στο χορό δεν είναι κάτι το απλό, παρά είναι μία κίνηση στην οποία εκείνη οφείλει να περιλαμβάνει όλη της τη ζωή και το θάνατο. Μέσα από την καλλιτεχνική της πράξη και προκειμένου να κατακτήσει την τελειότητα της κίνησης οφείλει να διαγράψει την πλήρη κυκλική τροχιά της ενέργειας που μεταμορφώνεται αέναα και που περιλαμβάνει το να ζει και να πεθαίνει – να αναλώνεται».

Οι «φωτεινές χορεύτριες» του Valéry και η αφοσίωσή τους στην τέλεια κίνηση που προϋποθέτει την ανάλωσή τους συνδέονται συναισθητικά με το «αείζωον πυρ» του Ηράκλειτου, δηλαδή, με την φωτιά, την οποία θεωρούσε το στοιχείο που βρίσκεται στον πυρήνα της πρώτης αρχής και καθώς μεταμορφώνεται επ' άπειρον παράγει την αέναη κίνηση και μεταβολή που είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα χαρακτηριστικά που προσδιορίζουν την πραγματικότητα.

Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου Facebook Twitter
Οι γραμμές της Σούλου είναι σφικτά προσδεδεμένες στο παρόν. Επιπλέον, επιβεβαιώνουν ότι αυτό που βλέπουμε σχεδιασμένο στο χαρτί είναι αυτό που εκ προμελέτης ήθελε να ζωγραφίσει και όχι κάτι που προέκυψε τυχαία. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Εκτός από την αναφορά στο συγκεκριμένο βιβλίο του Paul Valéry, υπάρχει ακόμα μία στο λογοτεχνικό και ταυτόχρονα φιλοσοφικό κείμενο «Οι Μαριονέτες» του Heinrich von Kleist. Δεν περιέχεται μόνο στα έργα της που εκτίθενται τώρα, αλλά φαίνεται να συνοδεύει σταθερά ολόκληρη σχεδόν τη μέχρι τώρα δουλειά της.


Σχηματοποιώντας σε ακραίο βαθμό και μόνο χάριν συντομίας μερικά από τα θέματα που θέτει ο Kleist στις «Μαριονέτες» θα μπορούσαμε να πούμε ότι η φυσική χάρη του ανθρώπου υπήρχε μόνο στην κατάσταση πλήρους αθωότητας, την οποία βίωνε ενόσω ζούσε ακόμα στον Παράδεισο.

Έκτοτε, αφού, δηλαδή, γεύτηκε τον καρπό του δένδρου της γνώσης, η συνείδηση που απέκτησε διαταράσσει τη φυσική χάρη του.

Το προαπαιτούμενο είναι, μέσω της τέχνης του χορού (στην οποία αναφέρεται ο Kleist στις «Μαριονέτες»), να διαφαίνεται η ψυχή σε ολόκληρο το σώμα, προκειμένου να αποδίδεται όσο το δυνατόν πληρέστερα η ανθρώπινη χάρη.

Εξαιτίας όμως της συνείδησης που έχει ο άνθρωπος τόσο για το που και πως μπορεί κατά τη βούλησή του να επενδύει το σώμα του με την ψυχή του, όσο και για το ότι είναι επίσης στην επιλογή του να ναρκισσεύεται, να παραδίδεται στην φιλαρέσκειά του και γενικότερα να ακκίζεται, η απόδοση της φυσικής χάρης του αποτυγχάνει παταγωδώς.

Γράφει ο Kleist στις «Μαριονέτες» για έναν επιδεικτικό χορευτή, τον νεαρό Φ, ότι ερμηνεύοντας τον Πάρι την στιγμή που ετοιμαζόταν να προσφέρει το μήλο της Έριδος στην Αφροδίτη, όλη η ψυχή του είχε συγκεντρωθεί στον αγκώνα του και αυτό συνιστούσε ένα θέαμα φρικτό.

Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου Facebook Twitter
«Ζωή και κίνηση χωρίς αισθησιασμό δεν υπάρχουν, κι επειδή ζούμε σε μια εποχή που έχει εντελώς πολωθεί μεταξύ ενός απίστευτου πουριτανισμού και μιας εξίσου απίστευτης πορνογραφίας, χωρίς να υφίστανται ενδιάμεσες αποχρώσεις, εγώ μέσα από τη ζωή που υπερασπίζομαι και επιθυμώ, αδυνατώ να φανταστώ μια αποσύνδεση από τον αισθησιασμό». Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Οι «χορεύτριες» στα έργα της Σούλου διεκδικούν να γλυτώσουν από μια τόσο ζοφερή και αυτοκαταστροφική γελοιοποίηση σαν αυτή του επιδεικτικού νεαρού Φ.


Επιθυμούν να ενσαρκώσουν την ιδανική ανθρώπινη κίνηση με την ψυχική τους ενέργεια διάχυτη σε ολόκληρο το σώμα τους. Βρίσκονται απελευθερωμένες από την δύναμη της βαρύτητας, σε διαρκή αιώρηση σε έναν χωροχρόνο που δεν κατονομάζεται ούτε απεικονίζεται.

«Ο περιβάλλων χώρος στα έργα μου δεν έχει σημασία», λέει η Χριστιάνα Σούλου και συνεχίζει: «Όμως, θεωρώ διαφορετική την έννοια του άδειου από εκείνη του κενού και πιστεύω ότι στα έργα μου ο χώρος είναι άδειος, επειδή διατίθεται στον θεατή για να προσθέσει ό,τι εκείνος φανταστεί και νιώσει ότι του επιβάλει η εικόνα.

»Εννοείται ότι κι εγώ γεμίζω αυτό τον χώρο με τον δικό μου τρόπο. Όμως δεν με ενδιαφέρει να τον προβάλω και κυρίως δεν με ενδιαφέρει να προβάλω την ψυχολογία που συνδέεται με το δικό μου σκηνικό αυτών των προσώπων».

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο σε αυτά τα έργα είναι ότι μερικές φιγούρες εμφανίζονται να φορούν μάσκα, για την οποία η Σούλου λέει ότι:

«Απελευθερώνει από τη συνείδηση της κίνησης του σώματος. Επίσης, σε βάζει αντιμέτωπο με μια ατέλειωτη σειρά ερωτημάτων σχετικά με το τι είναι και ποιο ρόλο παίζει ο εκάστοτε μασκοφόρος. Δίχως να υπάρχει απάντηση σε κανένα από αυτά. Η μάσκα παραμένει ένα διαιωνιζόμενο αίνιγμα. Αλλά χάρη σ' αυτό, η κίνηση της φιγούρας που φορά τη μάσκα απελευθερώνεται με τρόπο μαγικό.

»Η μάσκα ωστόσο δεν στέκεται ως υποκατάστατο του προσώπου, αλλά ως αναπλήρωσή του - είναι, εν ψυχρώ, ένα καινούργιο πρόσωπο. Δεν αποτελεί εμπόδιο στην απεικόνιση γιατί, ενώ κρύβει ένα πρόσωπο, αποδίδει πολύ πιο δυνατά τη φυσιογνωμία του.

»Η μάσκα ορίζει επίσης την εκκρεμή στιγμή του περάσματος από το πραγματικό στο όνειρο. Την είσοδο στο φανταστικό. Ο μασκοφόρος βρίσκεται αυτομάτως στο χώρο του ονείρου και της φαντασίας. Κι αυτό επιτρέπει μια άλλη αντίληψη της πραγματικότητας. Τη φωτίζει διαφορετικά, την ερμηνεύει και την επιδιορθώνει, μετριάζει την τραυματική της δύναμη, εξορκίζει τον τρόμο που προκαλεί η πραγματικότητα και κρύβει την πεζότητά της.

»Το πέρασμα λοιπόν στην φαντασίωση είναι ένας τρόπος για να αντέξει κάποιος την πραγματικότητα. Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα των λειτουργιών μιας μάσκας είναι το παπούτσι που χάρη στην κίνηση του ποδιού παραμορφώνεται και αποκτά τα χαρακτηριστικά του. Το παπούτσι είναι κάτι ανάλογο με τη νεκρική μάσκα - είναι η νεκρική μάσκα της περίφημης τέλειας κίνησης που εξυμνεί ο Paul Valéry στις "φωτεινές χορεύτριές" του».

Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Ανάλογη είναι η λειτουργία των ρούχων που φορούν οι φιγούρες στα σχέδια της Σούλου. Μοιάζουν να είναι ραμμένα για ήρωες παραμυθιού. Ωστόσο η ίδια διατείνεται ότι δεν είναι παρά αντικατοπτρισμοί της αύρας ανθρώπων που στην πραγματικότητα θα ήταν μάλλον ντυμένοι συμβατικά:

«Για παράδειγμα, το μπουφάν που μπορεί να φοράει κάποιος, θα μπορούσα να το δω ως πτέρωμα. Πρόκειται για μια δική μου φαντασίωση, αλλά θα είναι και πραγματικότητα, με την έννοια ότι εγώ το είδα πραγματικά να υπάρχει και να είναι αληθινό.

»Για μένα λοιπόν, είτε απέδιδα επακριβώς το μπουφάν, είτε το ζωγράφιζα ως πτέρωμα, θα ήταν το ίδιο ως προς την αλήθεια του πράγματος. Όμως το να το δώσεις διαφορετικά από ό,τι το βλέπουμε στην πραγματικότητα αποκαλύπτει τι ήταν τελικά αυτό το μπουφάν. Αποκαλύπτει δηλαδή ότι ήταν ένα πτέρωμα».


Συγκεφαλαιώνοντας λοιπόν τις φωτεινές χορεύτριες που επιδιώκουν την τέλεια κίνηση που θα αποδίδει πλήρως τη θεία χάρη, τις μάσκες, τα παπούτσια -τα οποία τυχαίνει να φαίνονται σαν να έχουν τον πιο ύποπτο ρόλο- και τα ρούχα που μας υποδεικνύουν μια πιο «πραγματική» πραγματικότητα, μένει ένα τελευταίο στοιχείο για να συμπληρωθεί η διατύπωση του αινίγματος που συνιστούν οι φιγούρες στα έργα της Σούλου και το οποίο είναι ο αισθησιασμός τους.


Φαντάζει κάπως αυθύπαρκτος, σαν να υπάρχει μεν μαζί με τα υπόλοιπα, αλλά για κάποιον άλλο λόγο. Ωστόσο, συνδέεται με το όλον.

«Ζωή και κίνηση χωρίς αισθησιασμό δεν υπάρχουν», λέει η καλλιτέχνις, «κι επειδή ζούμε σε μια εποχή που έχει εντελώς πολωθεί μεταξύ ενός απίστευτου πουριτανισμού και μιας εξίσου απίστευτης πορνογραφίας, χωρίς να υφίστανται ενδιάμεσες αποχρώσεις, εγώ μέσα από τη ζωή που υπερασπίζομαι και επιθυμώ, αδυνατώ να φανταστώ μια αποσύνδεση από τον αισθησιασμό. Είναι αυτός που φανερώνει όλες τις αισθήσεις που μπορεί να βιώσει κάποιος και τις οποίες εγώ επιδιώκω να απεικονίζω».


Και τώρα που το μυστήριο κατέκτησε την πλήρη και εκτενέστερη περιγραφή του, το αίτημα αυτών των έργων προς τους εν δυνάμει θεατές τους αναδιατυπώνεται:

«Να σταθούν για λίγο χωρίς να κινούνται διανοητικά και να κοιτάξουν τα έργα, με τον τρόπο που θα παρατηρούσαμε τα ματάκια ενός κάβουρα, που είναι σαν δυο μαύρα μπιλάκια, αλλά είναι και σαν να βλέπεις έναν ολόκληρο αστερισμό. Ας επιδιώξουν τη στιγμή στην οποία ο μικρόκοσμος γίνεται μακρόκοσμος.

»Δεν θα ήθελα με αυτό που λέω τώρα να αντιληφθεί κάποιος τα έργα μου ως μινιατούρες. Σίγουρα βέβαια, αποτελούν έναν κόσμο. Ο οποίος είναι υπαρκτός, είναι ένας κόσμος που έχω παρατηρήσει γύρω μου και υπάρχει».

Κοιτάζοντας κατάματα έναν κάβουρα με τη Χριστιάνα Σούλου Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Χριστιάνα Σούλου γεννήθηκε στην Αθήνα όπου ζει και εργάζεται και σπούδασε στην Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts στο Παρίσι.


Είναι ίσως η μόνη Ελληνίδα καλλιτέχνις που εκπροσωπείται τόσο σταθερά και για μεγάλο χρονικό διάστημα από σημαντικές γκαλερί σε διεθνές επίπεδο (Sadie Coles στο Λονδίνο, Friedrich Petzel Gallery στη Νέα Υόρκη, Capitain Petzel στο Bερολίνο, Bernier/Eliades στην Αθήνα).

Συμμετείχε στην έκθεση Il Palazzo Enciclopedico στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας και έχει κάνει ατομικές εκθέσεις σε Μουσεία και Κέντρα Εικαστικών Τεχνών στην Κολωνία, στο Παρίσι και στο Gateshead της Β. Αγγλίας κι ας σταματήσει εδώ αυτός ο απολογισμός, πριν τον μακρύ κατάλογο των συμμετοχών της σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις ανά τον κόσμο.

Ωστόσο, παρά τη διεθνή καταξίωσή της, οι Έλληνες ομότεχνοί της συχνά αναφέρονται στο έργο της σαν κάτι το «παλαιικό» που βασίζεται στο σχέδιο - ένα μέσο «εξαντλημένο», το οποίο εκείνοι εγκατέλειψαν για να περάσουν σε ένα επόμενο επίπεδο.

Ισχυρίζονται ότι το έργο της δεν είναι τέχνη για το σήμερα. «Σε αυτό ίσως έχουν δίκιο, γιατί είναι μάλλον τέχνη για το μέλλον», απαντά εκείνη και εξηγείται:

«Θεωρώ ότι το σχέδιο ανήκει στον τομέα της έρευνας και ότι αυτή η έρευνα -ακόμα και από την εποχή του da Vinci ή των Jean και François Clouet στην Γαλλική Αναγέννηση- ήταν έρευνα αιχμής όπως και σήμερα. Κι εγώ αυτό πιστεύω ότι κάνω σε όλη μου τη ζωή.

»Κάνω μία μελέτη. Μια έρευνα. Θεωρώ ότι κατά στιγμές ολοκληρώνεται και έτσι προκύπτουν τα έργα, αλλά και πάλι όλο αυτό εξακολουθεί να ανήκει στο φάσμα μιας έρευνας, μιας σπουδής πάνω στο σχέδιο.

»Κατά άλλα, θεωρώ ότι ισχύει αυτό που διατυπώθηκε αρχικά από τον Νίτσε και το επανάφερε ο Roland Barthes, λέγοντας ότι το να είσαι σύγχρονος απαιτεί μία απόσταση από το σήμερα, γιατί διαφορετικά, αν είσαι μέσα σ' αυτό και το κοιτάζεις, μπορεί να τυφλωθείς.

»Ο Barthes είπε ότι "σύγχρονος" (contemporary) γίνεται κάποιος που είναι "μη-επίκαιρος" (inactual). Χρειάζεται πάντα να παίρνεις μία απόσταση, ώστε το παρελθόν να έρθει και να ταυτιστεί με το σήμερα και κατά κάποιο τρόπο αυτό είναι η μόνη μέθοδος που εγγυάται για το μέλλον».


Μια αλήθεια για τη Χριστιάνα Σούλου που δεν είναι αρκετά γνωστή στο ευρύ κοινό είναι ο τεράστιος όγκος σημειώσεων που συνοδεύουν το έργο της και που δεν εκτίθενται σχεδόν ποτέ.

Πρόκειται για μια ασταμάτητη καταγραφή σκέψεων και ιδεών σχετικά με τη ζωγραφική της, ή αναφορών της σε αναγνώσματα και κάθε είδους άλλα ερεθίσματα.

Είναι σημαντικό ότι αυτή η καταγραφή γίνεται χειρόγραφα και με τον ίδιο τρόπο αναπαράγεται κάθε φορά που εκείνη επανέρχεται σε αυτές τις σημειώσεις, είτε για να τις συμπληρώσει, είτε για να τις τροποποιήσει.

Πέραν των όσων καταγράφουν, τα εν λόγω κείμενα έχουν και μία αξία ως εικαστικό έργο, που υπερβαίνει το γεγονός ότι είναι γραμμένα σε καλής ποιότητας χαρτί με όμορφα ισομεγέθη γράμματα.

Η άυλη υπόσταση αυτού του έργου λοιπόν, συνίσταται στη διαδικασία συγγραφής, αντιγραφής και γενικότερα καθαρογραφής αυτών των σημειώσεων, η οποία θυμίζει τις αντίστοιχες πρακτικές στα μοναστήρια του Μεσαίωνα πριν την ανακάλυψη της τυπογραφίας.

Πρόκειται για κάτι που παραπέμπει σε μια μορφή διαλογισμού, που υποστηρίζεται ήπια από τον κάπως πιο φυσικό και αργό ρυθμό της κίνησης του χεριού, που επιτρέπει στις σκέψεις να συναρθρώνονται χωρίς βιασύνη.

Γενικότερα όλα αυτά φανερώνουν τη σπουδαία σύνδεση που το έργο της Χριστιάνας Σούλου έχει με τις καλλιτεχνικές πρακτικές του φάσματος της εννοιολογικής τέχνης. Υπό αυτό το πρίσμα, τα σχέδια και η ζωγραφική της θα ήταν μόνο αντανακλάσεις του κύριου καλλιτεχνικού έργου της που θα ανήκε στον κόσμο των ιδεών.


Όταν της το επισημαίνει κάποιος αυτό, εκείνη δεν το αρνείται. Όμως συμπληρώνει: «Δεν θεωρώ ότι η ζωγραφική τελείωσε, γιατί η ζωγραφική για μένα είναι η ζωή».

Info:

«Χριστιάνα Σούλου»

Γκαλερί Bernier/Eliades

Επταχάλκου 11, Θησείο. Τηλέφωνο 210 3413936

Έως 2 Μαΐου 2018

Ώρες λειτουργίας: Τρίτη - Παρασκευή: 10:30-18:30, Σάββατο: 12:00-16:00

Είσοδος ελεύθερη

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian

Εικαστικά / Η Taryn Simon φέρνει τις «απίθανες ανθοδέσμες» της στην γκαλερί Gagosian

H νέα ατομική έκθεση της Νεοϋορκέζας καλλιτέχνιδας σχολιάζει τους ισχυρούς του πλανήτη που υπέγραψαν μπροστά σε ανθοσυνθέσεις και συγγενεύει εννοιολογικά με τη «νεκρή φύση» των μεγάλων Φλαμανδών ζωγράφων
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Εικαστικά / Πολλές, πάρα πολλές εκθέσεις τον Οκτώβριο στην Αθήνα. Και καλές μάλιστα

Από την έκθεση του Juergen Teller στο ολοκαίνουργιο Onassis Ready, στην ποιητική αρχιτεκτονική του Πικιώνη και στις έξι πρωτοποριακές γυναικείες φωνές της γεωμετρικής αφαίρεσης. Αυτόν τον μήνα οι λέξεις «μουσείο» και «γκαλερί» θα ακούγονται πολύ συχνά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ