Philip Kerr: νοσταλγούσε τον Ηρόδοτο, πάλευε με τους Ναζί

Philip Kerr: νοσταλγούσε τον Ηρόδοτο, πάλευε με τους Ναζί Facebook Twitter
Αγαπημένος του τόπος εξιστόρησης το Βερολίνο, ένα μέρος που, όπως έλεγε, κατάφεραν να αναστήσουν αυτοί οι τόσο ευαίσθητοι με την ιστορία και τον φασισμό Βρετανοί- από τον πιο κοσμοπολίτη Ίσεργουντ μέχρι τον πάντα πολιτικά στρατευμένο Λε Καρέ που παρέμενε το αιώνιο πρότυπό του.
1

Η είδηση του θανάτου του Philip Kerr με έχει πραγματικά παραλύσει. Τα βιβλία του για τον Μπέρνι Γκούντερ είναι εξαιρετικά, ένα μείγμα υπέροχης αφήγησης και καταπληκτικής έρευνας με έναν αξιόπιστο (αν)ήθικο ήρωα". Με αυτή τη δήλωση έκανε γνωστό τον θάνατο, σε όλους όσοι δεν τον πληροφορήθηκαν, του 62χρονου συντοπίτη, συγγραφέα και ομοιδεάτη του ο Ίαν Ράνκιν περιγράφοντας με ακρίβεια το ξαφνικό κενό που αφήνει φεύγοντας ένας από τους πιο συνεπείς και αξιαγάπητους συγγραφείς ιστορικών-αστυνομικών μυθιστορημάτων.

Βγαλμένος από την παράδοση που ήθελε την πλοκή να συνορεύει με τα υψηλά αιτήματα των λογοτεχνικών περιγραφών ο πρόωρα χαμένος Κερ φρόντιζε πάντα να ρίχνει συμβολικά κλεφτιές ματιές στους (αγαπημένους) του κήπους του Φιντζέραλντ-με τον οποίο είχε εμμονή-την ίδια στιγμή που αναζητούσε άλλον έναν χαμένο φονιά.

Αγαπημένος του τόπος εξιστόρησης το Βερολίνο, ένα μέρος που, όπως έλεγε, κατάφεραν να αναστήσουν αυτοί οι τόσο ευαίσθητοι με την ιστορία και τον φασισμό Βρετανοί- από τον πιο κοσμοπολίτη Ίσεργουντ μέχρι τον πάντα πολιτικά στρατευμένο Λε Καρέ που παρέμενε το αιώνιο πρότυπό του.

Ίσως γιατί και ο ίδιος δεν κατάφερε ποτέ να ξεριζώζει την ηθική από την αφήγηση βάζοντας τον εαυτό του στη θέση του ανθρώπου που φρόντιζε όχι μόνο περιγράφει αλλά να ξαναζωντανεύει την Ιστορία. Οι Ναζί, το Κακό, οι άνθρωποι που υπέφεραν από την τραγωδία των πολιτικών παιχνιδιών και τη διαφθορά βρίσκονταν στο επίκεντρο των ιστοριών του.

"Γράφω απ' όταν ήμουν παιδί. Δεν έχω ύπαρξη έξω από το γράψιμο. Έχω μια φιλική σχέση με το Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Ο Ντε Νίρο δεν αισθάνεται ότι υπάρχει, παρά μόνο όταν υποδύεται έναν χαρακτήρα. Όταν είσαι μαζί του, είναι ήσυχος και σιωπηλός. Είναι σα να μην είναι εκεί. Το λατρεύω αυτό. Είναι ταπεινός. Νιώθω ακριβώς το ίδιο όταν δε γράφω. Σα να μην είμαι εκεί" έλεγε στη Lifo.

Σε αντίθεση με άλλους επιθεωρητές που στήνουν προσωπικά παιχνίδια στην καρδιά της αφήγησης ο δικός του πρωταγωνιστής Μπέρνι Γκούντερ δεν είναι ένας απλός τυχοδιώκτης αλλά διεκδικεί με αξιώσεις μια θέση στο πάνθεον των διάσημων χάρτινων συναδέλφων του για έναν ουσιαστικότατο λόγο: για τη βαθιά και ειλικρινή αίσθηση δικαιοσύνης. Όσες αμαρτίες και αν διέπραττε, ο Μπέρνι είχε βαθιά μέσα του τη συνείδηση της αποστολής, ενός ύψιστου σκοπού που αντιβαίνει την τυχαιότητα και εκτός από το πάθος του για τις όμορφες αισθαντικές στιγμές κάνει να λάμψει ένα πάθος εξίσου δυνατό-η αξιοπρέπεια.

Υπό αυτή την έννοια τα βιβλία του Philip Kerr είναι παλιομοδίτικα, όπως αντίστοιχα είναι και αυτά του Τζον Λε Καρε βουτηγμένα στην ατμόσφαιρα της κεντρικής Ευρώπης, με τις ανώνυμες πρωταγωνίστριες, τα ψυχρά δωμάτια και τις κεραυνοβόλες και άπιαστες παραβολές. Θεμελιώδης ήταν, επίσης, η σημασία στις λεπτομέρειες: στην ατέλεια στο πρόσωπο, στην βιασύνη στο βάδισμα, την βιαιότητα ή την τραχύτητα μιας χειρονομίας που έχουν την τάση να διακρίνουν όχι μόνο οι συγγραφείς αστυνομικών αλλά οι πραγματικοί λογοτεχνες.

Σε αυτές ακριβώς είναι που ο ήρωας και η ίδια η ζωή φανερώνουν το μεγαλείο ή τη μηδαμινότητα τους δείχνοντας τις ενδείξεις ενός πιθανού μακελιού ή σωτηρίας. Όπως έλεγε ο πρωταγωνιστής του στην διάσημη και μπεστ σελερ πλέον "Τριλογία του Βερολίνου" (μτφ Αντώνης Καλοκυρης, Ρωντα Ντενιζ, Αναστασία Παπασταθοπούλου): "Δεν ξεχνάω ποτέ πρόσωπα. Είναι ένα από τα πράγματα που σε κάνει καλό μπάτσο. Άλλωστε αυτός ήταν ένας απ’ τους λόγους που με είχαν σπρώξει να μπω στο Σώμα. Μόνο που αυτή τη φο­ρά το τίμημα ήταν η ζωή μου. Οι καινούργιες αφί­ξεις αναστάτωναν τη μεθοδολογία μου. Ένιωθα σαν τον Ηρακλή που προσπαθούσε να καθαρίσει την κόπρο του Αυγεία".

Ολυμπιακός-Παναθηναικός

Και όντως έτσι έκανε: καθάριζε ακόμα και το πιο βρόμικό τοπίο όπως εκείνο του ποδοσφαίρου το οποίο τον απασχολούσε τα τελευταία χρόνια προσθέτοντας τα λογοτεχνικά στοιχεία που έχει ανάγκη το πιο χθαμαλό τοπίο για να λάμψει. Στη σειρά των βιβλίων με θέμα το ποδόσφαιρο και με ήρωα τον Σκοτ Μάνσον-έναν ήρωα που ωστόσο και πάλι είχε παρα πολλά στοιχεία του Φίλιπ Μάρλοου αλλά με Αφροαμερικανίδα μητέρα και με γερμανική καταγωγή (!)-ο Kerr βούτηξε βαθιά στον κόσμο του ποδοσφαίρου.

Ήξερε, άλλωστε, ποια είναι τα στοιχεία που έκαναν τον κόσμο να διαβάσει βιβλία για τη μπάλα-όχι μόνο η θελκτική χρυσή θεα καθεαυτήν αλλά όλα αυτα που την περιβάλλουν: σκοτεινά σενάρια, άφθονο χρήμα, υποπτες συναλλαγές, τη φτώχια, τα ξένα κεφάλαια και πολιτικά παιχνίδια κυρίως με την Ακροδεξια που είναι τόσο στενά συνδεδεμένη με διάσημους συλλόγους σε όλα τα μέρη του κόσμου.

Ακόμα και την εχθρά των αιωνίων, δικών μας Παναθηναικών-Ολυμπιακών κατάλαβε και την ενέταξε στην αφήγηση του, ακριβώς γιατί αντιλήφθηκε πως είναι πολύ πιο ισχυρή από τόσες άλλες.  Στο "Χέρι του Θεού" (μτφ Γιώργος Μαραγκός) η Ελλάδα περιγράφεται με τα πιο αδρά χρώματα και -ακόμα και η φιλενάδα του Σκοτ ξέρει να φτιάχνει μουσακά-καθώς η δράση τοποθετείται στην Αθήνα με τη Λόντον Σίτι να ετοιμάζεται να παίξει εναντίον του Ολυμπιακού στο γήπεδο "Καραισκάκης" για το Τζάιμπονς Λιγκ.

Philip Kerr: νοσταλγούσε τον Ηρόδοτο, πάλευε με τους Ναζί Facebook Twitter
Ρομαντικός; ενδεχομένως και ναι. Τρυφερός και αθώος; Όσο κλισέ και να ακούγεται, σίγουρα. Ας μην ξεχνάμε ότι στα εφηβικά μυθιστορήματα του Φίλιπ Κερ, μοναχικά παιδιά παίζουν με πανέμορφα, περήφανα άλογα όπως εκείνα που συναντάει στην Ασκάνια Νόβα η δεκατετράχρονη Καλίνκα και τη σώζουν από το κρύο και από το θάνατο.

Το σκηνικό της Αθήνας των Μνημονίων, η φτώχια, η ανεργία και ο κοινωνικός διαχωρισμός περιγράφονται ανάγλυφα-όπως και ο Αστέρας Βουλιαγμένης, το ωραίο τοπίο και τα σκουπίδια στους δρόμους. "Τα πάντα στην Ελλάδα είναι γα...ενα" , μια φράση που αρκεί για να επιστρέψει ως συγγραφέας που αγαπάει τις αντιθέσεις και την πλοκη στη χώρα μας. Μάλιστα στην Αθήνα διαδραματίζεται και το τελευταίο ακυκλοφόρητο βιβλίο του Kerr (θα κυκλοφορήσει στις 3 Απριλίου), το οποίο φέρει τον χαρακτηριστικό τίτλο «Greeks bearing gifts» με τον γνωστό του ήρωα να διερευνά μια υπόθεση που πηγαίνει πίσω στην ελληνική Κατοχή και στους διωγμούς των Εβραίων της Θεσσαλονίκης.

Ο Kerr ερχόταν συχνά στα μέρη μας ξέροντας πως εδω θα βρει τις έντονες ρωγμές μιας Ιστορίας που δεν σταμάτησε ποτέ να φανερώνεται διάπλατα σε όλες τις πτυχές της. Οι έντονες αντιθέσεις έκαναν τον συγγραφέα να τριγυρνάει στις ελληνικές πόλεις αναμειγνύοντας τις βιωμένες με τις αβίωτες εμπειρίες εντοπίζοντας αυτό ακριβώς το σημείο όπου το πραγματικό ιστορικό δράμα συναντά τη μυθοπλασία: "Η λογοτεχνία έχει να πει ενδιαφέροντα πράγματα για την Ιστορία.

Οι ιστορικοί το φοβούνται αυτό. Νιώθουν ότι δε μπορείς να πεις κάτι, αν δεν το έχεις επιβεβαιώσει από κάποια ιστορική πηγή. Οι ιστορικοί μισούν εμάς τους μυθιστοριογράφους, επειδή μπορούμε να πηγαίνουμε σε μέρη στα οποία δεν έχουν πρόσβαση. Το υλικό μου τους ενοχλεί, ακριβώς επειδή ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Επειδή συμπληρώνει κάποια ιστορικά κενά" έλεγε σε συνέντευξη του στη Lifo. Κι αυτοί ήταν ο κανόνας και η μεθοδολογία του.

Με άλλα λόγια, η ελληνική μεσογειακή ψευδαίσθηση ήταν ιδανική στο βαθμό που κάλυπτε τον σκληρό ρεαλισμό των Μνημονίων. Άλλωστε και ο ίδιος ο Κερ έλεγε πως δύσκολα μπορούσε να ξεχωρίσει την ύπαρξη, ακόμα και τη δική του, από την αναπαραγόμενη σε αναρίθμητα αντίγραφα εικόνα της, τους αδιανόητους ρόλους που καλούταν κάθε κάθε στιγμή να παίξει: της δημόσιας εικόνας του, του μάνατζερ του εαυτού του, του ιδανικού συνομιλητή ή συγγραφέα.

Έχοντας στο μυαλό του την εικόνα ενός τεράστιου Σαιξπηρικού θεάτρου, όπου όλα είναι ρόλοι και διανομή, προτιμούσε διαρκώς να λέει ότι οι συνεντεύξεις ή οι επεξηγήσεις είναι και αυτά ένας ακόμα ρόλος που καλείται να αναλάβει να προωθήσει τα βιβλία του με τον πραγματικό του εαυτό να υπάρχει μόνο στο γράψιμο: "Γράφω απ' όταν ήμουν παιδί. Δεν έχω ύπαρξη έξω από το γράψιμο. Έχω μια φιλική σχέση με το Ρόμπερτ Ντε Νίρο. Ο Ντε Νίρο δεν αισθάνεται ότι υπάρχει, παρά μόνο όταν υποδύεται έναν χαρακτήρα. Όταν είσαι μαζί του, είναι ήσυχος και σιωπηλός. Είναι σα να μην είναι εκεί. Το λατρεύω αυτό. Είναι ταπεινός. Νιώθω ακριβώς το ίδιο όταν δε γράφω. Σα να μην είμαι εκεί" έλεγε στη Lifo.

Γι αυτό και μένοντας μακριά από τα ακροβατικά τρικ των διανοούμενων και τους στείρους πειραματισμούς ο Κερ ήθελε πάνω από όλα-και κυρίως αυτό-να διαβάζεται. Από όλους και πάντα.

Και ο ίδιος φορούσε την ειδική στολή φροντίζοντας να ντύνεται, στις δημόσιες εμφανίσεις του, σαν ενσαρκωμένο αντίγραφο του Τζέιμς Μποντ, μια ειρωνική παρωδία του ρόλου που παιχνιδιάρικα προσπαθούσε να υιοθετήσει για τον εαυτό του. Όχι ότι τον ανησυχούσαν ο πλάνες της γητειάς-απλώς του άρεσε να τη συνδέει με κάτι ανεπανάληπτο, μια γοητευτική συνθήκη που δεν έφευγε ποτέ από το νου όπως συνέβαινε με τις εμμονές του αγαπημένου του Φιτζέραλντ.

Πρόκειται για μια νοσταλγική αίσθηση του κόσμου που τόσο διακρίνει τα βιβλία του μετατρέποντας την αφήγησή του σε ένα ρεαλιστικό θεάτρο όπου παίζονται, έστω και ανεπίγνωστα, ρόλοι καθολικής σημασίας. Τις περισσότερες φορές άλλωστε έστηνε τα αστυνομικά του σαν γρίφους και δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε πως ήθελε οι ιστορίες του να φέρνουν στο νου τους φιλοσοφικούς γρίφους του Βιττγενστάιν.

Ρομαντικός; ενδεχομένως και ναι. Τρυφερός και αθώος; Όσο κλισέ και να ακούγεται, σίγουρα. Ας μην ξεχνάμε ότι στα εφηβικά μυθιστορήματα του Philip Kerr, μοναχικά παιδιά παίζουν με πανέμορφα, περήφανα άλογα όπως εκείνα που συναντάει στην Ασκάνια Νόβα η δεκατετράχρονη Καλίνκα και τη σώζουν από το κρύο και από το θάνατο. Στα υπέροχα "Άλογα του χειμώνα" (μτφ Αντώνης Καλοκύρης από Μεταίχμιο), το πιο όμορφο, ίσως, βιβλίο του Κερ διαφαίνεται ο θριαμβός του καλού απέναντι στο μίσος, αυτή η τρυφεράδα που διέκρινε και τον ίδιο σαν άνθρωπο.

Πάντα είχε ένα αισιόδοξο λόγο να παρεμβάλει ακόμα και όταν όλα έμοιαζαν μίζερα δίνοντας μια δροσιά στην πιο άνυδρη έστω φανέρωση τους. Δεν ήξερες, έτσι, αν όσα περιγράφει μπορούν να μας σπρώξουν στην απελπισία-ειδικά στα εγκλήματα των Ναζί που ανακύπτουν είτε στη λάσπη της Φλάνδρας, είτε στα διάφορα μέτωπα, είτε στην πάντα ουδέτερη απέναντι τους πόλη του Βερολίνου-ή να μας κάνουν να ελπίζουν πως ακόμα και την ύστατη στιγμή μια χαραμάδα θα επιτρέψει στο φως να φωτίσει τον κόσμο.

Το καλό, όσο και αν το σκεπάζει το κακό, κάποια στιγμή θα φανεί. Και αυτό ακολουθώντας τον Ηρόδοτο ο Κερ ήξερε πως μπορεί να το διδάξει μονάχα η Ιστορία. Το σκοτζέζικο αίμα που έρεε στις φλέβες τού είχε μάθει τι σημαίνει να κρατάει κανείς από την Ιστορία τα κομμάτια που αρκούν για να σε κάνουν καλύτερο άνθρωπο και αν όχι, τουλάχιστον να σου μάθουν τι σημαίνει σεβασμός και αξιοσύνη.

Γι αυτό και μένοντας μακριά από τα ακροβατικά τρικ των διανοούμενων και τους στείρους πειραματισμούς ο Κερ ήθελε πάνω από όλα-και κυρίως αυτό-να διαβάζεται. Από όλους και πάντα. Όταν κατάλαβε πως το κοινό που μπορεί να ενδιαφερθεί για τα βιβλία του, έχει κυρίως πάθος με τη μπάλα έγραψε για ποδόσφαιρο-και αυτό γιατί δεν ήθελε η ανάγνωση των δικών του κειμένων να είναι ελιτίστικη ή για λίγους αλλά για όλους ορίζοντας με αυτό τον τρόπο ένα βασικά πολιτικό πρόταγμα, αντίστοιχο με αυτό που διατρέχει τις αρχές των βιβλίων του.

Και η αλήθεια είναι πως εκτός από την περίφημη  τριλογία του Βερολίνου (που περιλαμβάνει τα μυθιστορήματα «Οι Βιολέτες του Μάρτη», «Ο χλομός εγκληματίας» και «Γερμανικό ρέκβιεμ») ο Philip Kerr έγραψε βιβλία που κάποια στιγμή διαβάσαμε όλοι: «Μοιραία Πράγα», «'Ανθρωπος χωρίς ανάσα», «Φλόγα που σιγοκαίει», «Η γυναίκα από το Ζάγκρεμπ», «Αν οι νεκροί δεν ανασταίνονται» και «Η άλλη πλευρά της σιωπής».

Πέθανε νέος, όπως ακριβώς και ο ήρωας του, ο Μπέρνι Γκούντερ τον οποίο δεν πρόλαβε να σκοτώσει αλλά δεν τού επέτρεψε ποτέ τα γηρατειά. Η ομορφιά και οι λέξεις έπρεπε, άλλωστε, να είναι ή να μείνουν για πάντα ζωντανές και αρυτίδωτες-και αυτό το διεκδίκησαν στο απόλυτο, δυναμικά και χωρίς τυμπανοκρουσίες, τα βιβλία του.

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ