Η Ροζίτα Σπινάσα είχε πετύχει στο τρίπτυχο καριέρα-γάμος-παιδί. Όμως η σκοτεινή πλευρά επέμενε...

Η Ροζίτα Σπινάσα είχε πετύχει στο τρίπτυχο καριέρα-γάμος-παιδί. Όμως η σκοτεινή πλευρά επέμενε... Facebook Twitter
«Αν θα μπορούσα να μιλήσω για κάτι, αυτό είναι το μινόρε. Απολαμβάνω το ματζόρε στη ζωή, όμως τις δημιουργίες μου τις χρωματίζει μια θλίψη»
0

Είναι απ' τα βιβλία που έμειναν μέσα μου για πολύ καιρό αφότου τα τελείωσα. Το Στομαστομαστο είναι μια εξαιρετική συλλογή απρόσμενων διηγημάτων, γεμάτων κυνισμό αλλά και τρυφερότητα. Κυκλοφόρησαν απ' τις εκδόσεις Κέδρος και είναι το πρώτο βιβλίο της Σπινάσα.

Η κύρια δουλειά της είναι η δικηγορία. Αναρωτήθηκα αν ήταν το flipside της η συγγραφή. «Βασική δουλειά του δικηγόρου είναι να γράφει δικόγραφα κι έτσι αφιερώνει πολλές ώρες της ζωής του στο γράψιμο» απαντά η Σπινάσα. «Όμως κάπου εκεί σταματούν οι ομοιότητες με τη συγγραφή. Στη δική μου δε περίπτωση λειτούργησε αντιθετικά. Ο πατέρας μου ήταν δικηγόρος, κάτι που με επηρέασε καθοριστικά στην επιλογή σπουδών κι επαγγέλματος. Έτσι είχα μέσα μου ένα βάρος, ότι έχασα την ευκαιρία να ακολουθήσω τον δικό μου δρόμο. Τώρα με την έκδοση του βιβλίου νοιώθω ότι κατάφερα να κάνω για πρώτη φορά κάτι δικό μου, κι αυτό με απελευθέρωσε από μια χρόνια δυσαρμονία, κατά κάποιον τρόπο με λύτρωσε.»

Όταν έγινε η μεγάλη αποχή των δικηγόρων, η Σπινάσα δεν έκατσε με σταυρωμένα τα χέρια - αντιθέτως, έγραψε πολύ. «Ήταν το προσωπικό μου σημείο τήξης» εξηγεί. «Είχα για χρόνια την επιθυμία να γράψω, είχαν προηγηθεί σεμινάρια γραφής και οι αντίστοιχες απόπειρες, χωρίς όμως να βρω το δρόμο μου. Το φθινόπωρο του 2015 ξεκίνησα το σεμινάριο με τον Κωνσταντίνο Τζαμιώτη κι εκεί άρχισα να γράφω τα διηγήματα, το ένα μετά το άλλο χωρίς σταματημό. Μέσα σε πέντε μήνες είχα ολοκληρώσει την πρώτη τους γραφή. Σε αυτό λοιπόν με βοήθησε πολύ η ταυτόχρονη αποχή των δικηγόρων που κράτησε για μήνες.

Όμως το καθοριστικό στοιχείο ήταν η έντονη ανάγκη να βγάλω τα συναισθήματά μου προς τα έξω. Έχοντας συμπληρώσει το καθιερωμένο τρίπτυχο επιτυχίας καριέρα-γάμος-παιδί και βλέποντας ότι η σκοτεινή πλευρά, που θυμάμαι να έχω από μικρό παιδί, επιμένει, τροφοδοτούμενη από νέες δυσκολίες και ματαιώσεις, κατάλαβα ότι αυτή δεν θα σταματήσει ποτέ να υπάρχει, ότι δεν είναι θέμα αποτυχίας και κακών συγκυριών, αλλά αναπόσπαστο κομμάτι της ίδιας της ζωής. Έτσι την άφησα να βγει στην επιφάνεια.

  

— Τα συνειδητοποιούσες αυτά καθώς έγραφες;

Όχι, αυτά τα λέω σήμερα εκ των υστέρων, όταν έγραφα τα διηγήματα δεν είχα ιδέα. Η άγνοια ήταν κι αυτή μέρος της διαδικασίας, αν είχα επίγνωση ότι με τις ιστορίες μου μιλούσα κατά βάση για τον εαυτό μου, θα πατούσα φρένο. Με είχε συνεπάρει το στήσιμο της πλοκής κι έτσι δεν έβλεπα το προφανές, ότι στις ιστορίες δίνει πνοή ο δικός μου εσωτερικός κόσμος.

— Πώς ένιωθες όταν τελείωνες μια ιστορία;

Είναι το πιο ωραίο συναίσθημα. Αυτή η διανοητική λειτουργία, ο δημιουργικός οργασμός, η αίσθηση της ολοκλήρωσης όταν τα κομμάτια ενωθούν μεταξύ τους και καταλάβω ότι έχω κάτι που αξίζει να γραφτεί. Το καλύτερη στιγμή όλης της διαδικασίας.

 Στο εργαστήρι του μυαλού μου μπλέκονται όσα διαβάζω, η μουσική που ακούω, η συνομιλία που θα πιάσει το αυτί μου στην ουρά του ταμείου, το έντονο συναίσθημα που προκαλεί μια ξαφνική συνάντηση, μια απρόσμενη, ξεχωριστή κουβέντα.

— Τι σε εμπνέει στο γράψιμο;
Το κύριο ζητούμενο για μένα είναι η ανατροπή. Και πρόδρομος της ανατροπής είναι το δίλημμα, το κρίσιμο ερώτημα. Γι' αυτό ως πρωτογενές υλικό κρατώ αξιοπερίεργα περιστατικά, που είτε διαβάζω στις ειδήσεις είτε ανακαλώ από τα κιτάπια της μνήμης μου. Γεγονότα που εμπεριέχουν ένα παράδοξο, μια αντίφαση. Τα παιδεύω στο μυαλό μου, παντρεύοντάς τα με στοιχεία της φαντασίας, θέτοντας κι απαντώντας σε ερωτήματα ως προς τις κρίσιμες επιλογές των ηρώων μου. Όταν νοιώθω αυτό το γαργάλημα ευφορίας στο μυαλό μου, ξέρω ότι έχω στα χέρια μου μια καινούργια ιστορία.

— Ποιες θα έλεγες ότι είναι οι επιρροές σου; 

Στο εργαστήρι του μυαλού μου μπλέκονται τα βιβλία που διαβάζω (και πλέον ξεχνώ σαν χρυσόψαρο), η μουσική που ακούω στο ραδιόφωνο, η συνομιλία που θα πιάσει το αυτί μου στην ουρά του ταμείου, το έντονο συναίσθημα που προκαλεί μια ξαφνική συνάντηση, μια απρόσμενη, ξεχωριστή κουβέντα. Αυτό που λέμε επιρροές είναι κάτι που δεν μπορώ να προσδιορίσω, όλα αυτά που εσωτερικεύουν οι αισθήσεις μου σιγοβράζουν μέσα μου και δημιουργούν το αποτέλεσμα. Υπάρχουν συγγραφείς που αγαπώ πολύ –η Γιόκο Ογκάουα, ο Χαρούκι Μουρακάμι, ο Γιάννης Ξανθούλης, ο Ρέιμοντ Κάρβερ-, όμως δεν τους βρίσκω στα δικά μου γραπτά. Αν θα μπορούσα να μιλήσω για κάτι, αυτό είναι το μινόρε. Οτιδήποτε κινείται σε αυτή την κλίμακα τροφοδοτεί τις ανησυχίες και τις συγκινήσεις μου. Απολαμβάνω το ματζόρε στη ζωή, όμως τις δημιουργίες μου τις χρωματίζει μια θλίψη.

Η Ροζίτα Σπινάσα είχε πετύχει στο τρίπτυχο καριέρα-γάμος-παιδί. Όμως η σκοτεινή πλευρά επέμενε... Facebook Twitter
«Το κύριο ζητούμενο για μένα είναι η ανατροπή»

Ενώ πρόκειται για σύγχρονες ιστορίες, τα διηγήματα του Στομασομαστο είναι γραμμένα σε γλώσσα ρετρό. Κι η ίδια λέει πως πράγματι παρατήρησε κι εκείνη στοιχεία της σε κείμενα Ελλήνων συγγραφέων των δεκαετιών '60 κι '70. «Νομίζω, όσο μπορώ να κρίνω τα δικά μου γραπτά, ότι το στυλ μου χαρακτηρίζει μια γλώσσα που συνδυάζει εκφράσεις λόγιες με εκφράσεις της καθομιλουμένης, πιο σλανγκ, κάτι που δίνει ζωντάνια κι αμεσότητα, τα λέει 'έξω από τα δόντια'.»

— Πιστεύεις πως επηρέασε το γράψιμό σου η μητρότητα;
Ωραία ερώτηση, δεν το είχα σκεφτεί ποτέ αυτό. Ενώ στην αρχή πήγα να απαντήσω αρνητικά, μετά σκέφτηκα ότι η μητρότητα δημιουργεί την πιο στενή ανθρώπινη σύνδεση. Μια μητέρα προσπαθεί διαρκώς να νοιώσει το παιδί της, να το καταλάβει, να το φροντίσει, να το συγχωρέσει. Το σημαντικότερο, να συγχωρέσει τον ίδιο της τον εαυτό για τα συνεχόμενα, αδιάκοπα λάθη της. Ο ερχομός του γιου μου άνοιξε το μυαλό και την καρδιά μου, κι αυτό σίγουρα με έκανε πιο ικανή ως προς την ανάπτυξη και την κατανόηση των ηρώων μου.

Η ευτυχία; Μια παρέα που τραντάζεται από τα γέλια, μια βουτιά σε καταγάλανα δροσερά νερά, ο συντονισμός της χαράς του μωρού με αυτή των γονιών του. Στιγμές που δεν κρατούν πολύ, μα και που δεν σταματούν να έρχονται.

Όταν ήταν μικρή, η Ροζίτα ήθελε να γίνει γιατρός. Τη μάγευε η λειτουργία του ανθρώπινου σώματος και παράλληλα τη συγκινούσε η βοήθεια του γιατρού στον ασθενή. «Ευτυχώς, κατάλαβα γρήγορα ότι φοβάμαι το αίμα κι έτσι μου έφυγε η επιθυμία αυτή. Λέω ευτυχώς, γιατί η δουλειά του γιατρού είναι από τις πιο δύσκολες κι αμφιβάλλω αν θα είχα τα κότσια: Επείγοντα περιστατικά ζωής και θανάτου που απαιτούν ακαριαίες σωστές αποφάσεις, εξαντλητικά ωράρια μέσα στις αρρώστιες και τον ανθρώπινο πόνο...» Πάλι ως παιδί, διάβαζε πολύ: «Το πρώτο βιβλίο που διάβασα ήταν η Οδύσσεια, η Ιλιάδα ακολούθησε ετεροχρονισμένα. Θυμάμαι που έκλαιγα όταν το τελείωσα, η αίσθηση ότι δεν έχει άλλο με είχε συγκλονίσει. Λάτρευα τα βιβλία και διάβαζα ασταμάτητα».

— Σαν τι;

Τους Μυστικούς Επτά, τη σειρά της Πολυάννας, Μικρές Κυρίες, τα ταξίδια του Ιούλιου Βέρν, τον Θησαυρό της Βαγίας, αλλά και Έλλη Αλεξίου, Ηλία Βενέζη, Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη, Γεώργιο Βιζυηνό, Πηνελόπη Δέλτα, Μαξίμ Γκόρκι, Μπέττυ Σμιθ.

Στη εφηβεία πέρασα στον Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, τον Μίλαν Κούντερα, τη Λιλή Ζωγράφου, ενώ βιβλίο - σταθμός ήταν το «Όσα παίρνει ο άνεμος» της Μάργκαρετ Μίτσελ στην πλήρη έκδοση των επτακοσίων σελίδων, το οποίο και είχα διαβάσει πάνω από επτά φορές με την ίδια αγωνία και ένταση.

Η ενηλικίωση με βρήκε με τα βιβλία των Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Τσαρλς Μπουκόφσκι, Τομ Ρόμπινς, Ντάγκλας Κόπλαντ. Πολλά από αυτά με κράτησαν ξύπνια μέχρι το ξημέρωμα (τότε ειδικά που το πρωινό ξύπνημα ήταν μια εντελώς προαιρετική υπόθεση), κάτι που θεωρώ από τις ύψιστες απολαύσεις.

— Τώρα που ενδεχομένως κρατάς εσύ ξύπνιους κάποιους αναγνώστες, με ποιον/α απ' τους δικούς σου ήρωες ταυτίζεσαι πιο πολύ; 
Όταν έγραφα τις ιστορίες πίστευα ότι δεν ταυτίζομαι με κανέναν από αυτούς. Αντιθέτως, η (ψευδ)αίσθηση ότι οι ιστορίες δεν με αφορούν στο ελάχιστο με βοήθησε να τις γράψω απερίσπαστη και χωρίς εσωτερικούς φραγμούς. Σήμερα που με ρωτάς, νομίζω ότι πιο κοντά μου βρίσκεται η Θοδώρα του ομώνυμου διηγήματος 'στόμαστομαστό', γιατί στη ζωή μου βιώνω έντονα την οδύνη της ματαίωσης.

— Ποια είναι η απόλυτη ευτυχία για σένα;
Απόλυτη ευτυχία ευτυχώς δεν υπάρχει - αν υπήρχε θα ήταν σαν την αντανάκλαση του Νάρκισσου, η ζωή μετά από αυτήν θα έχανε το νόημά της. Υπάρχει όμως μεγάλη ευτυχία, τόσο στις σημαντικές επιτυχίες της ζωής, όσο και στην πολύτιμη καθημερινότητα: Μια παρέα που τραντάζεται από τα γέλια, μια βουτιά σε καταγάλανα δροσερά νερά, ο συντονισμός της χαράς του μωρού με αυτή των γονιών του. Στιγμές που δεν κρατούν πολύ, μα και που δεν σταματούν να έρχονται.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ