Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη

Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη Facebook Twitter
0
Mihaly Vig: Ο μουσικός του Μπέλα Ταρ απόψε και αύριο στο θέατρο Σφενδόνη Facebook Twitter

Σε μια εποχή πλησμονής πληροφοριών, σε καιρούς ακαριαίας διάδοσης της παραμικρής λεπτομέρειας για την όποια τρέχουσα ασημαντότητα (που φυσικά είναι προορισμένη να καταναλωθεί με βουλιμία και να επιστρέψει τάχιστα στη λίμνη της λήθης), είναι όμορφο, είναι πολύ όμορφο, να ανάγονται σε θρύλο κάποιες προσωπικότητες, κάποιοι δημιουργοί που άλλο δεν κάνουν από το να διακονούν με επίμονο πάθος την ποίηση της ζωής. Τέτοια προσωπικότητα είναι, το δίχως άλλο, ο Μιχάλι Βιγκ (Mihaly Vig). Είναι ο ποιητής της μουσικής. Είναι ο μουσικός της ποίησης. Είναι το φθινόπωρο της μουσικής, η νοτερότητά της, το δάκρυ της.

Ελάχιστα τα όσα γνωρίζουμεγι' αυτό τον Ούγγρο. Καλύτερα έτσι. Μένουν οι νότες και οι αρμονίες του. Το έργο του. Μένει η προσφορά του, που συνεχίζεται ακάθεκτη εδώ και τέσσερις δεκαετίες μακριά από τα απατηλά φώτα της δημοσιότητας και κοντά σε ό,τι σημαίνει αγέρωχη αξιοπρέπεια και αγέρωχο βλέμμα. Οι μουσικές του κυκλοφορούν σαν προκηρύξεις, χέρι με χέρι, για κάποιους μυημένους, για εκείνους που αναζητούν την ουσία, το μεδούλι των πραγμάτων, τη μελαγχολία της αντίστασης στον βόρβορο του τίποτα.


Μια νεοαναγεννησιακή μορφή, ο Μιχάλι Βιγκ, είναι ποιητής, κιθαρίστας, τροβαδούρος, ηθοποιός. Είναι ο μουσουργός που δίνει τη δέουσα βαρύτητα στις ασπρόμαυρες σκηνές του φίλου του, μέγιστου σκηνοθέτη της ανθρώπινης ευθραυστότητας, του Μπέλα Ταρ (Béla Tarr).

Μια νεοαναγεννησιακή μορφή, ο Μιχάλι Βιγκ, είναι ποιητής, κιθαρίστας, τροβαδούρος, ηθοποιός. Είναι ο μουσουργός που δίνει τη δέουσα βαρύτητα στις ασπρόμαυρες σκηνές του φίλου του, μέγιστου σκηνοθέτη της ανθρώπινης ευθραυστότητας, του Μπέλα Ταρ (Béla Tarr). Είναι ο εμψυχωτής δύο συγκροτημάτων που μπόλιασαν το πανκ με την κλασική μουσική και τη μινιμαλιστική φιλοσοφία («γυμνάζει τη σκέψη σε απογύμνωση» έγραφε ο Νίκος Καρούζος).


Γεννημένος στις 21 Νοεμβρίου του 1957, στη Βουδαπέστη, ο Μιχάλι Βιγκ άλλο δεν έστερξε να κάνει από το να αφοσιωθεί στην τέχνη. Πολύτιμοι αρωγοί και μόνιμοι σύντροφοί του σ' αυτό το ταξίδι βρέθηκαν να είναι δύο άλλοι Ούγγροι κορυφαίοι καλλιτέχνες, ο Μπέλα Ταρ και ο Λάσλο Κρασναχορκάι (Laszlo Krasznahorkai). Αυτή η τριάδα είναι θρυλική πλέον, ιδίως στους κύκλους εκείνων που επιμένουν ότι η ζωή είναι μια αλληλουχία θαυμάτων ακόμα και μες στο σκουπιδαριό και ότι το σεντούκι της ανθρωπιάς είναι γεμάτο με τιμαλφή. Κανείς μας δεν παύει να ακούει ξανά και ξανά τη μουσική του Βιγκ στην εναρκτήρια σκηνή της ταινίας Οι αρμονίες του Βέρκμαϊστερ του Ταρ, που μετέφερε στη μεγάλη οθόνη το μυθιστόρημα Η μελαγχολία της αντίστασης του Κρασναχορκάι. Κανείς μας δεν παύει να βλέπει ξανά και ξανά τον Βιγκ στο ρόλο του Ιερεμία στο μεγαλειώδες Satantango του Ταρ. Κανείς μας δεν παύει, στις ταραχώδεις, αλλά ωραίες συνάξεις μας, να ανοίγει το βιβλίο Πόλεμος και Πόλεμος (μτφρ. Ιωάννα Αβραμίδου, εκδ. Πόλις), αυτό το θησαυροφυλάκιο-μεταμυθιστόρημα του Κρασναχορκάι, και να διαβάζει στην εκάστοτε ομήγυρη τις σελίδες στις οποίες εμφανίζεται ο Βιγκ και οι Balaton, η μπάντα του.

«Κι έμεινε εκεί καρφωμένος, με τις σκέψεις του σκόρπιες μες στο κεφάλι του, να κοιτάζει το συγκρότημα, μετά το πλήθος, μετά πάλι το συγκρότημα, προσπάθησε μάταια να πιάσει το αυτί του κάποιες λέξεις από τα μουσικά κομμάτια που διαδέχονταν το ένα το άλλο, ασταμάτητα, έπιασε στον αέρα μόνο κάποια ψίχουλα, "είναι το τέλος", "όλα είναι ελεεινά", κι εκείνη η παγωμένη μελαγχολία των τραγουδιών τον άγγιξε αμέσως (...) παρατήρησε τον τραγουδιστή, που το αυστηρό του βλέμμα μαρτυρούσε τη θανάσιμη ανία του και τη διάθεση να μιλήσει μόνο για τη θανάσιμη ανία και, πότε πότε, σάρωνε με το αυστηρό του βλέμμα το μαζεμένο μπροστά στα πόδια του πλήθος και έδινε την εντύπωση πως ήθελε, στη θέα αυτού του πλήθους, να εγκαταλείψει τη σκηνή για πάντα, αλλά έμενε και συνέχιζε να τραγουδά (...). Μια καρδιά από τεφλόν, σιγοτραγουδούσαν εν χορώ με τον τραγουδιστή και, αμέσως μετά, έκαναν ένα τσιγαριλίκι και τέρμα οι έγνοιες, μόνον ο ελαφρύς τελετουργικός ίλιγγος (...) βρέθηκε πρόσωπο με πρόσωπο με τον τραγουδιστή, ο οποίος, με συντετριμμένο ύφος, του έριξε μόνο μια διαπεραστική ματιά –πρέπει να ήταν ο Μιχάλι Βιγκ, εξήγησε ο Κόριμ την επομένη–, και πέρασε δίπλα του με μεγάλες δρασκελιές, τα μακριά μαλλιά του λικνίζονταν στον ρυθμό των βημάτων του» γράφει ο Λάσλο Κρασναχορκάι, και θυμίζει, με τον ανυπέρβλητο τρόπο του, τις ρυθμικές, σχεδόν παραληρηματικές σκηνές από το On the Road, όπου ο Τζακ Κέρουακ απαθανατίζει τον Τσάρλι Πάρκερ και τους μεγάλους της τζαζ.


Κανείς μας δεν παύει να ακούει ξανά και ξανά το τραγούδι του Βιγκ στο νουάρ Κολαστήριο του Μπέλα Ταρ. Αυτός ο σπαραγμός δεν ξεχνιέται ποτέ. Ένας λιτός, βουρκωμένος, υέτιος σπαραγμός. Μια τσαλακωμένη φωνή κι ένα ξεχαρβαλωμένο παλιό αρμόνιο, τίποτε άλλο. Και τα λόγια:


Τελείωσε
Πάει πια.
Πάει.
Και δεν έχει άλλο.
Δεν θα υπάρξει άλλο.
Ποτέ ξανά.
Σαν εφιάλτης είναι.
Όλα αυτά.
Εφιάλτης.
Αλλά ίσως κάποια μέρα.
Ίσως κάτι άλλο.
Κάτι καινούργιο.
Από πού θα έρθει;
Από πού;

Ο Mihaly Vig θα εμφανιστεί στο Θέατρο Σφενδόνη την Παρασκευή 7 και το Σάββατο 8 Οκτωβρίου.

Πριν από τις εμφανίσεις θα προβληθούν οι δύο ταινίες του Μπέλα Ταρ, Turin Horse (7/10) και Werckmeister Harmoniak (8/10).
Οι προβολές αρχίζουν στις 18:15 και ο Vig εμφανίζεται στις 21:30.
Θέατρο Σφενδόνη
Μακρή 4, Μακρυγιάννη, τηλ. κρατήσεων: 215 5158968
Είσοδος: 20 ευρώ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αρμονία του Bela Tarr

Συνεντεύξεις / Η αρμονία του Bela Tarr

Στο σύντομο πέρασμά του από την Αθήνα, ο Béla Tarr, ο ιδιόμορφος, μοναδικός, αισιόδοξος σε πείσμα του ζόφου που περιγράφει, σημαίνων Ούγγρος δημιουργός ταινιών όπως οι Αρμονίες του Βερκμάιστερ και το Άλογο του Τορίνο, επιβεβαίωσε την απόφασή του να κρεμάσει τον φακό του και επισήμανε την απέχθειά του στο ψηφιακό φορμάτ και τις πρόχειρες κρίσεις.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΘΟΔΩΡΗ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟ
Όλο το καλό θέατρο που θα δούμε φέτος

Θέατρο / Όλο το καλό θέατρο που θα δούμε φέτος

Mετά την καλοκαιρινή «απόσταση», είναι αληθινή χαρά να διαπιστώνεις πόσα ενδιαφέροντα πράγματα ετοιμάζονται στις θεατρικές σκηνές της πόλης. Η πρώτη ματιά στο υλικό είναι χορταστική, καθώς καλύπτει με το παραπάνω διαφορετικά γούστα και προτιμήσεις.
FALL PREVIEW 2016

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πολυαγαπημένη μου Βίβιαν»: Στο φως η επιστολή που έγραψε ο Μάλκολμ ΜακΛάρεν στην Βίβιαν Γουέστγουντ λίγο πριν τον θάνατό του

Μουσική / Η επιστολή μεταμέλειας του Μάλκολμ ΜακΛάρεν προς τη Βίβιαν Γουέστγουντ, λίγο πριν τον θάνατό του

Τα αποκαλυπτήρια μιας επιστολής γεμάτης μετάνοια αλλά και πικρία, την οποία έγραψε –αλλά δεν έστειλε ποτέ– ο διαβόητος μάνατζερ των Sex Pistols προς την πρώην σύντροφο και συνοδοιπόρο του.
THE LIFO TEAM
APON: «Δεν είναι θέμα συγκυριών, είναι θέμα αξίας το αν θα ξεχωρίσεις μέσα στο χάος της σημερινής μουσικής»

Μουσική / APON: «Όταν πήγα να δειγματίσω τα πρώτα μου τραγούδια, γελάγανε»

Η πρωτοφανής επιτυχία ενός νεαρού τραγουδοποιού που με το πρώτο άλμπουμ του προκαλεί πανδαιμόνιο στο ραδιόφωνο και στις μουσικές πλατφόρμες, ενώνοντας μουσικά ένα ετερόκλητο κοινό κάθε ηλικίας.
M. HULOT
H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Μουσική / H βαθιά υπνωτική ενέργεια του DJ Nobu

Κάθε σετ του είναι μια κατάδυση, μια αργή πτώση σε υποσυνείδητα μοτίβα, σε αχαρτογράφητους ήχους, σε σκοτεινούς διαδρόμους που παραπέμπουν περισσότερο σε τελετουργία παρά σε πάρτι. Ένας από τους σημαντικότερους DJ's της εποχής μας έρχεται στην Αθήνα για ένα βράδι.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Χελμός

Μουσική / Χελμός: 30 στιγμές από το πιο «ψηλό» φεστιβάλ του καλοκαιριού

Στημένο στα 1.700 μέτρα, το 3ο Helmos Mountain Festival υποδέχτηκε μερικά από τα πιο αγαπημένα ονόματα της εγχώριας σκηνής, σε ένα τριήμερο που συνδύασε μουσική, φύση και κορυφές - κυριολεκτικά και μεταφορικά.
LIFO NEWSROOM