Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Ο Willi Dorner και η ομάδα του, μέσα από το έργο Bodies in urban spaces, «εκμεταλλεύονται» κάθε πιθανή και απίθανη «ατέλεια» του αστικού ιστού.
0

Το ερχόμενο Σαββατοκύριακο, 1-2 Οκτωβρίου, η Στέγη ξεκινά τη φετινή καλλιτεχνική χρονιά με ένα μίνι φεστιβάλ χορού στους δρόμους της Αθήνας, με ελεύθερη είσοδο. Τέσσερις σημαντικοί χορογράφοι με τις ομάδες και τους συνεργάτες τους θα πειραματιστούν μαζί μας, έξω στον δρόμο, σε πολυσύχναστα σημεία του ιστορικού κέντρου της πόλης, (εξ)ερευνώντας τη σχέση σώματος, κίνησης και χώρου. Η Στέγη και οι Willi Dorner, Boris Charmatz, Γιάννης Μανταφούνης, Aoife McAtamney και Trisha Brown καλούν τους Αθηναίους και τους επισκέπτες της πόλης να μοιραστούν μαζί τους την εμπειρία του ανοιχτού πεδίου και της δημόσιας έκφρασης.

Cie. Willi Dorner

Bodies in urban spaces

Ο Willi Dorner και η ομάδα του, μέσα από το έργο Bodies in urban spaces, «εκμεταλλεύονται» κάθε πιθανή και απίθανη «ατέλεια» του αστικού ιστού. Σώματα «παραγεμίζουν» εσοχές, άλλοτε πάλι χώνονται κάτω από σκάλες ή σχηματίζουν τόξα, στοιβάζονται σε χαραμάδες, σκαρφαλώνουν σε στύλους, κρεμιούνται από σωλήνες, ανεβαίνουν τοίχους και χορεύουν, ενώ τα σώματά τους, χάρη στα πολύχρωμα κοστούμια τους, δημιουργούν εικόνες. Χρωματικές συνθέσεις μιας ιδιόρρυθμης κι απρόσμενης χορογραφίας που αντανακλά τους ρυθμούς της πόλης, από την οποία «δανείζεται» ή ακόμα και «κλέβει» τις συνήθειες των κατοίκων της, αναδεικνύοντας μ' αυτό τον τρόπο τη μοναδικότητά της. Στις αντιδράσεις των περαστικών οι χορευτές ανταποκρίνονται ανάλογα και ξάφνου όλα αλλάζουν, η ατμόσφαιρα μετατρέπεται σε κάτι άλλο. Άλλωστε, τα μέλη της βιεννέζικης ομάδας χορού Cie. Willi Dorner που ειδικεύεται σε site-specific χορευτικά events πάντα επιλέγουν σημεία που είναι ξεχασμένα και παραμελημένα από τους κατοίκους της πόλης, δίνοντάς τους νέα πνοή. Αυτό θα αποπειραθούν να πετύχουν και στην Αθήνα.

1/10, 18:00. Σημείο εκκίνησης: πλατεία Συντάγματος

Boris Charmatz

Danse de nuit

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Ο ανυποψίαστος θεατής θα συναντά αυτόν το νυχτερινό χορό καθώς θα περιφέρεται στους δρόμους, που ίσως πάλι να μην είναι παρά ένας μυστικός κώδικας επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους.

Ο αντισυμβατικός χορογράφος Boris Charmatz, παρ' όλη την κλασική του παιδεία, ερευνά μέσα από τη δουλειά του νέες μορφές και κώδικες έκφρασης που ανατρέπουν την αποδεκτή σχέση ερμηνευτή-κοινού. Ο ίδιος συνηθίζει να συμμετέχει σε αυτοσχεδιαστικά δρώμενα καλλιτεχνών, όπως οι Saul Williams, Archie Shepp και Médéric Collignon, και συνεργάζεται σταθερά με τη χορογράφο Anne Teresa de Keersmaeker. Η τελευταία φορά που εμφανίστηκε στη χώρα μας ήταν το 2013 στη Στέγη με το έργο Partita. Προκλητικός, ευφυής, επικριτικός απέναντι στις κινησιολογικές συμβάσεις των ανθρώπων, θέτει συνεχώς ερωτήματα επάνω στη «φύση» του χορού. Από πολύ νωρίς στην καριέρα του αμφισβήτησε τους παραδεδεγμένους κώδικες του συστήματος του θεάματος και επέλεξε να μεταφέρει τη δράση και τις παραστάσεις του σε εξωτερικούς χώρους. Συνεπακόλουθα ήταν σαν να επαναπροσδιόριζε τη σχέση δημιουργίας/ερμηνείας και θέασης. Τα έργα του αποτελούν από κάθε άποψη μια μη-συνθήκη. Σαν τα σώματα να επιδιώκουν να επιστρέψουν στην πρωταρχική απόλαυση του χορού, χωρίς να προσδοκούν τίποτα περισσότερο από το να ερμηνεύσουν και να αφεθούν στην ευδαιμονία της έκφρασης.

Στο Danse de nuit, το έργο που θα παρουσιάσει στο Dancing Athens, ο Charmatz επαναφέρει τον χορό στον γενέθλιο τόπο και στην καρδιά της πόλης. Μια «χειρονομία» μέσω της οποίας συνοψίζει όλα τα αναγνωρίσιμα και μη χαρακτηριστικά του χορού και τα «παντρεύει» με ζωντανές μορφές έκφρασης ώστε να δημιουργήσει έναν «χορό της πόλης». Ένα πείραμα ελάχιστα προβλέψιμο, όπου το ζητούμενο είναι η αίσθηση της επανακατοίκησης του δημόσιου χώρου από μια κοινότητα σωμάτων, δημιουργώντας μια ρωγμή μέσα στη νύχτα. Ο ανυποψίαστος θεατής θα συναντά αυτόν το νυχτερινό χορό καθώς θα περιφέρεται στους δρόμους, που ίσως πάλι να μην είναι παρά ένας μυστικός κώδικας επικοινωνίας των ανθρώπων μεταξύ τους. Να σημειώσουμε ότι τα τελευταία χρόνια ο Charmatz έχει δείξει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον τρόπο που το σώμα μετατρέπεται σε ζωντανό «αρχείο» για την καταγραφή της ιστορίας του χορού. Επηρεασμένος από το παράδοξο αυτό εγχείρημα της σχεδόν μουσειακής καταγραφής του χορού μέσα από τη δημιουργία ενός αρχειακού υλικού κινήσεων, ίδρυσε το Μουσείο του Χορού (Musée de la danse), ένα ανορθόδοξο υβρίδιο που αντλεί το υλικό του από τις ίδιες τις αντιφάσεις του. Ένα εργαστήριο που ευνοεί τη σκέψη, την πρακτική και την περαιτέρω εξερεύνηση των ορίων του χορού και το οποίο έχει έδρα του τη Ρεν. Πρόκειται για ένα «μουσείο» έτσι φτιαγμένο ώστε να περιοδεύει, να διευκολύνει τις επιμειξίες ανάμεσα στις πρακτικές των εκθέσεων και των περφόρμανς, καθώς και τη διακίνηση των ιδεών, να αποτελεί εν ολίγοις έναν χώρο ο οποίος διατυπώνει τις θέσεις του και τις θέτει σε εφαρμογή, χωρίς ωστόσο να τις παγιώνει σε αμετάκλητους κανόνες. Αυτός ο νομαδικός χαρακτήρας επαληθεύει και όλη τη θεώρηση της τέχνης του Charmatz, ενός αμφισβητία καλλιτέχνη που διαρκώς επανεφευρίσκει τους τρόπους με τους οποίους δημιουργεί.

1-2/10, 21:00, πλατεία Κοτζιά, είσοδος ελεύθερη.

Η παρακολούθηση της παράστασης από ανηλίκους πραγματοποιείται μόνο με τη συναίνεση των γονέων ή των κηδεμόνων τους.

Γιάννης Μανταφούνης & Aoife McAtamney

One One One

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Στην παράστασή τους One One One δύο καρέκλες και δύο γραμμές χαραγμένες στο έδαφος θα προορίζονται για ισάριθμους θεατές. Δηλαδή κάθε θεατής θα είναι το αποκλειστικό κοινό ενός χορού!

Ο γνωστός Έλληνας χορογράφος Γιάννης Μανταφούνης έχει θητεύσει στους κορυφαίους χορογράφους της εποχής μας, όπως ο William Forsythe, κι έχει κατακτήσει σπάνιες ερμηνευτικές ικανότητες. Παράλληλα, έχει αναπτύξει και μια δημιουργική εμμονή να πειραματίζεται επάνω στη χορογραφία. Το διήμερο αυτό θα συνεργαστεί με την εξαιρετική Aoife McAtamney επάνω σε ένα πείραμα με ανατρεπτικό χιούμορ και διαρκή μετασχηματισμό της κίνησης. Οι δυο τους θα ξετυλίξουν μια βεντάλια συναισθημάτων και εικόνων, δημιουργώντας μαγικές στιγμές ανταλλαγής με το κοινό. Στην παράστασή τους One One One δύο καρέκλες και δύο γραμμές χαραγμένες στο έδαφος θα προορίζονται για ισάριθμους θεατές. Δηλαδή κάθε θεατής θα είναι το αποκλειστικό κοινό ενός χορού! Στην άκρη της γραμμής θα βρίσκεται ένας ερμηνευτής που θα χορεύει γι' αυτούς την ώρα που οι υπόλοιποι θεατές θα συμμετέχουν, διαλέγοντας το τραγούδι που τους αρέσει. Οι ερμηνευτές θα αντανακλούν σαν καθρέφτης τις αντιδράσεις που προκαλεί ο χορός τους. Μια νέα πρόταση χορευτικής παράστασης στην οποία οι ρόλοι και τα όρια αμφισβητούνται και μολονότι θα εκτελείται σε δημόσιο χώρο, θα αποτελεί μια σχεδόν προσωπική υπόθεση.

2/10, 11:00, Μουσείο Ακρόπολης - προαύλιο. Είσοδος ελεύθερη

Trisha Brown

In plain site

Η Αθήνα χορεύει στους δρόμους Facebook Twitter
Φωτο: Badette Mangolte

Η διάσημη Αμερικανίδα χορογράφος Trisha Brown, εμβληματική μορφή του αμερικανικού μεταμοντέρνου χορού, έρχεται στη Στέγη και συμμετέχει επίσης στις δράσεις του διήμερου φεστιβάλ. Ο άνθρωπος που πρωτοστάτησε στις αρχές της δεκαετίας του '60 στη μεταμόρφωση της τέχνης του χορού, ανατρέποντας τους βασικούς κανόνες του, όταν έδεσε έναν χορευτή της με σχοινιά ορειβασίας και τον έβαλε να κατέβει περπατώντας την πρόσοψη ενός επταώροφου κτιρίου της Wooster Street στο Μανχάταν, δεν παύει να προκαλεί με τους προσωπικούς της κώδικες ακόμα και σήμερα.

Στα έργα της συχνά οι χορευτές επικοινωνούν μεταξύ τους από ταράτσες κτιρίων, περπατούν σε τοίχους μουσείων από πάνω προς τα κάτω, εκτελούν χορογραφίες γεωμετρικής συμμετρίας πάνω σε σχεδίες στο μέσον μιας λίμνης. Ο χώρος στις χορογραφίες της Brown δεν είναι σκηνογραφία αλλά πάντα συμπληρώνει τη σύλληψη ως καταλυτικό στοιχείο, πολύτιμο πλαίσιο, σχεδόν παρτενέρ του ερμηνευτή. Πενήντα χρόνια μετά τους πειραματισμούς της Νέας Υόρκης των '60s, όταν χορευτές, συνθέτες, ποιητές και εικαστικοί αναζητούσαν νέους παραστατικούς κώδικες, η Trisha Brown εξακολουθεί να τους αναζητεί και να πειραματίζεται με τη σχέση χώρου, κίνησης και θεατή. Σε αντίθεση με προηγούμενες site-specific δημιουργίες της, στην Αθήνα έρχεται να παρουσιάσει στους «αμόλυντους» και άπλετους χώρους του νέου Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης το έργο της In plain site. Μια σύνθεση από το ανεξάντλητο υλικό του ρεπερτορίου της, με την οποία ευελπιστεί να αναδείξει την ιδιαιτερότητα του επιλεγμένου χώρου. Θα αξιοποιήσει τον φυσικό φωτισμό, αναβιώνοντας αποσπάσματα από πρώιμα και πιο αφαιρετικά έργα, όπως το Accumulation του 1971, συνδυάζοντάς τα με πιο θεατρικά, όπως το Foray Forêt του 1990. Με την επιλογή του αυτή είναι σαν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης να αποτίνει φόρο τιμής στην εικαστικό Trisha Brown, της οποίας η ζωγραφική τιμήθηκε το 2008 από το μουσείο Walker Art Center της Μινεάπολης με μεγάλη αναδρομική έκθεση των έργων της.

1-2/10, 12:00, ΕΜΣΤ (Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης)

Είσοδος του κοινού από τη λεωφόρο Συγγρού, είσοδος ελεύθερη

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ